straatvraag

Hoe bescherm je jezelf tegen de zon?

Hoe bescherm je jezelf tegen de zon?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2161 reacties

Als de zon schijnt zorgen veel mensen dat ze zich beschermen tegen de zon. Maar hoe doe je dat?

ūüĆě We vroegen dit ook op straat, bekijk de reacties hier.

Smeer je zonnebrand, blijf je in de schaduw of draag je beschermende kleding of heb je andere manieren? Wij zijn benieuwd!

14 reacties

Goed smeren, alleen in de schaduw blijven is zonder zonnebrand óók riskant, en afhankelijk van de zonkracht kun je gewoon beter binnen blijven op de momenten dat UV het sterkst is.

Reputatie 7
Badge +7

Op vakanties naar het zuiden gingen we met blote bast niet meteen in de volle zon maar langzaam opbouwend, eerste dag hooguit een kwartier, en dan langzaam uitbreiden tot helemaal in de derde week. De rest van de dag dan met hemdjes met lange mouwen aan en een pet of zo zoals op de foto. Op het strand altijd de parasol mee om eronder te zitten.

In omgekeerde volgorde: zonnebrandcreme, in de schaduw blijven als gewoonte in plaats van in de zon, op een terras of in de tuin zit ik altijd met de rug naar de zon, buiten met wandelen en fietsen in de zomer altijd een zonnebril en een pet met klep tegen de instraling in de ogen boven de zonnebril. (Een zonnebril die dit voorkomt kan natuurlijk ook maar dat is niet mijn keuze)

En: hoewel ik veel binnen ben vind ik altijd binnen blijven geen optie. Gelukkig heb ik geen heel gevoelige huid.

Badge

Na de dagelijkse scheerbeurt zonnebrandcrême op het gezicht, nek oren.

Gewoon binnen blijven zitten.
Rolluiken dicht houden.
Op vakantie gaan doe ik niet meer, dat slecht is voor het milleu.

Uit de zon blijven en zonnebril op.Binnen blijven bij grote hitte.Niet naar de zon op vakantie.Vakantie houden in het voorjaar of najaar.Altijd zonnebrandcrème meenemen.

Badge

Ik heb al zonneschade opgelopen. Ben tegen de 80. Vroeger werden we niet ingesmeerd. We gingen als kind nooit echt zonnen maar speelden wel buiten. Ik kon al niet tegen heel erg warm weer, dan bleef ik uit de zon. Maar in het voorjaar ziekzoeken (tulpen) was ook vaak zonder bescherming. Later ben ik wel goed gaan smeren als ik in de zon ging. Nu smeer ik en draag beschermende kleding en blijf uit de zon. ,s Avonds wandelen en fietsen.

Wat een imaginair probleem weer:

Als je zin hebt om in de zon te gaan zitten, dan ga je in de zon zitten. Heb je zin om er weer uit te gaan, dan ga je er weer uit.

Beide signalen (er in of er uit) komen gewoon vanbinnen.

Zonnebrandcrème: wat is dat?

Ik weet alleen dat het abnormaal vies ruikt.

Voor mensen die verplicht in de zon moeten werken (stratenmakers bijvoorbeeld) zal het wellicht anders zijn.

Ik weet niet hoe zij ermee omgaan.

Reputatie 7
Badge +7

In de tropen lopen de mensen het hele jaar door in de zon. Er is daar geen winter, het hele jaar door is het zomers weer. Jassen en verwarming is daar onbekend. In een colbert zweet je je kapot. Niemand smeert daar crèmes of andere lotions. 

De enige mensen die in de tropen in de zon lopen zijn de Nederlanders. Die komen de winter uit en zijn nog helemaal bleek. Uit het vliegtuig komen ze meteen in de volle zon, hun huid is daar nog niet op voorbereid. Dat duurt drie weken, maar dan gaan de meeste Nederlanders weer terug naar Nederland. Zo maken ze dus nooit mee dat hun huid zich na 3 à 4 weken aanpast en ze dan gewoon in de zon kunnen lopen zonder al die crèmes en lotions.

De Hollanders lopen de eerste dagen dan in hun zomerse kleding met blote armen en schouders in de volle zon. Die onvoorbereide huid, dan verbrandt je levend. Ze hebben nog niet door dat ze in de schaduw van de bomen en balkons moeten lopen. Dus ze worden helemaal knalrood in de eerste week. Dan zijn ze dus "gebakken". In Suriname heten die Hollanders dan "Bakra's", de gebakken mensen.

Alleen de Hollanders gaan liggen zonnen in de tropen. Dat leren ze dan snel weer af. Maar elke vliegtuiglading doet het weer opnieuw. Dan gaat het steeds over welke sunfactor gebruik jij? De Surinamer zelf gebruikt niks, na drie weken ben je gewend en gaat het wel. Rond het middaguur in de schaduw blijven, anders witte bloes met lange mouwen dragen.

Wat een imaginair probleem weer:

Je bedoelt hooelijk niet dat het niet waar is dat huidkanker een van de meest voorkomende kankers is, dat er flink aantal Nederlanders aan sterven en dat dat voor een groot deel te wijten is aan blootstelling aan zonlicht en dat dat voor een aardig deel te voorkomen is, vooral door niet te gaan liggen bakken of zoals Jan zegt in de (sub)tropen behoorlijk onaangepsst gedrag te voorkomen?

Ik kan wel medische bronnen uit de opzoeken als je wilt.

Dermatologisch gezien heeft vrijwel iedereen boven de 50 fikse huidschade. Wie werd er niet als kind in een zwembroekje aan het Gardameer losgelaten om de hele dag in de zon te spelen met hoioguut factor twee ingesmeerd. Een dermatoloog heeft me verteld dat die schade vele jaren later nog steeds doorwerkt.

Je bedoelt hopelijk niet dat het niet waar is dat huidkanker een van de meest voorkomende kankers is...

Inderdaad, dat bedoel ik niet: het is de omgang van de medemens met het fenomeen "zon‚ÄĚ.

Wij hadden veel plezier van een grote witte paraplu op zonnige dagen.

Zonnebril en als de zon fel is, en ik langere tijd erin kan zijn dan smeer ik gezicht, nek en oren. Armen en benen smeer ik zelden omdat die nooit verbranden. 

Badge +8

Benieuwd hoe mensen op straat reageerden op deze vraag? Bekijk de reacties hier.

Reageer