Consumentenbond.nl

Hoe denk jij over de opbouw van de zorgkosten?

• 19 oktober 2015
  • 50 reacties
  • 612 Bekeken

Badge
Als je gebruikt maakt van zorg, betaal je vaak een deel zelf. Dit kan komen door je eigen risico, eigen bijdragen of omdat de zorg niet in het pakket zit. Ik zou graag willen weten wat jij hiervan vindt. Vind je het logisch dat je een eigen risico hebt voor zorgkosten en soms een eigen bijdrage moet betalen? Of zou je liever meer premie betalen zodat de zorgverzekeraar voor jou kan betalen? Hoe ziet jouw ideale zorgafrekening eruit?

50 reacties

Dat is één hartstikke makkelijke vraag, in het ideale systeem Is de zorg gratis, dekt alles en wordt door iemand anders betaald.
Ik snap de opbouw wel, al moet wel toegeven dat ik het ondertussen zat ben dat ik ieder jaar meer moet betalen, terwijl ik echt nooit naar de dokter ben geweest in de afgelopen 4 jaar. Misschien zou het beter zijn als er ook een positieve beloning zou zijn voor mensen die geen gebruik maken van zorg dat ze het jaar erna korting krijgen, net als dit bij een autoverzekering het geval is (volgens mij).
Met andere woorden is uw vraag: hoe kunnen we de zorgkosten terugdringen? Dat is nou precies de uitdaging tussen politiek en zorgverzekeraar. U en ik als zorggebruiker gaan niet over de opbouw van de kosten. Zorggebruikers willen juist die opbouw terug dringen. De zorggebruiker moet een lagere zorgrekening gepresenteerd krijgen. Daar ligt de uitdaging tussen politiek en zorgverzekeraar!

Het feit alleen al dat mijn zorgverzekeraar aan mij meldt: "een deel van de kosten die uw apotheker in uw basisverzekering in rekening brengt, vergoeden wij niet. Er zijn goedkopere en net zo goed werkzame varianten op de markt". Als ik dan vervolgens aan mijn verzekeraar vraag: 'doe mij eens een overzicht van welke medicijnen lager gefactureerd kunnen worden', zegt mijn verzekeraar De Amersfoortse letterlijk: "Het is onmogelijk om verzekerde voor elk type medicijnen het gecontracteerde tarief op te sturen. Allereerst omdat er misschien wel miljoenen medicijnen op de markt zijn. Ten tweede omdat de contracttarieven kunnen veranderen doordat er nieuwe medicijnen op de markt komen. Als u wilt weten welk gecontracteerd tarief wij uitbetalen voor een bepaald medicijn, kunt u contact met ons opnemen."

Ik heb een behoorlijk regelmatig medicijnverloop. Alle elf (for crying out loud...) worden ieder kwartaal sinds de afgelopen vier à vijf jaar herhaald uitgeschreven. De inhoudelijke werking van het medicijn veranderd niet. Mijn verzekeraar kan echter geen overzicht verstrekken van een goedkoper middel met dezelfde werking dat ik al langer gebruik. Hoe denk jij over de opbouw van de zorgkosten.... Hier zit een lek, denk ik.

Mijn echtgenoot en ik - wij zijn beide kerels - betalen in onze ziektekostenverzekering voor zorg die wij iedereen toewensen. Toch hebben wij een deel van deze dekking in onze huishouding niet nodig. Voor andere samenlevingsvormen - met en/of bewust zonder (wens tot het hebben van) kinderen - geldt zo'n zelfde afweging: een op maat gesneden ziektekostendekking. Hoe denk jij over de opbouw van de zorgkosten... Hier zit een lek, denk ik.

Wij betalen al jaren een min of meer rustig fluctuerend bedrag per maand voor de ziektekosten- en tandartspolis. Het ene jaar gaat er een paar Euro af; het volgende jaar stijgt de premie weer. Intussen blijft het inmiddels tot hemels verheven "EIGEN RISICO" met tientjes per jaar stijgen. Waar komt dit vandaan? Wie gaat daarover?Hoe denk jij over de opbouw van de zorgkosten... Hier zit een lek, denk ik.
Daar ga over nadenken zodra ik weet wat er met die enorme winsten gebeurd die zorgverzekeraars maken.
Badge +2
Het eigen risico en de eigen bijdrage kun je toch niet voorkomen dat is politiek waar je niets aan kunt doen,ik zou wel een iets hogere premie willen betalen om dit risico te laten verzekeren bij mijn zorgverzekeraar zodat ik geen eigen risico of eigen bijdragen meer hoef te betalen,maar dit is slechts voor bepaalde groepen weggelegd die dit risico bij de gemeenten hebben herverzekerd hier komt niet iedereen voor in aanmerking,de meeste mensen kijken alleen naar de premiekorting en of het voordeel oplevert in strategisch opzicht.

Het afkopen van het eigen risico en eigen bijdragen wordt ook door verzekeraars berekent zodat niet de grootste rekening bij zorgverzekeraars komt te liggen en het voordeel bij de verzekerde,zorgverzekeraars moeten ook winst maken.

Nu verhogen alleen de mensen het eigen risico voor een premiekorting die gezond zijn en het risico financieel kunnen dragen

Er moet een eerlijker systeem komen mensen met de laagste inkomens betalen geen eigen risico en hoe hoger het inkomen hoe meer eigen risico je moet betalen en maximaal voor de hoogste inkomens

Nu krijgen de hoogste inkomens alle premie kortingen en voordelen en de laagste inkomens die en chronische ziekte hebben betalen hiervan de rekening van de premie kortingen die de hoogste inkomens als korting krijgen,het zou andersom moeten zijn,de hoogste inkomens zouden de hogere premie als afkoop van het eigen risico voor de laagste inkomens die chronisch ziek zijn en de meeste kosten moeten maken moeten betalen

Alleen dan zal een gerechtvaardige premie verhoging nut hebben die is afgestemd op het inkomen en het meeste risico zou dan betaald worden door de hoogste inkomens zodat verzekeraars niet alle risico;s hoeven te dragen,maar voor dit risico herverzekerd wordt afgedekt en inkomensafhankelijk gedragen.

Maar ik vraag me af of hogere inkomens en met name de vvd dit voorstel aantrekkelijk gaan vinden als je bij mensen aan de portemonee komt dan wordt er vaak flink geprotesteerd om plannen zo snel als mogelijk naar de prullenbak te krijgen
Badge +2

Het eigen risico en de eigen bijdrage kun je toch niet voorkomen dat is politiek waar je niets aan kunt doen,ik zou wel een iets hogere premie willen betalen om dit risico te laten verzekeren bij mijn zorgverzekeraar zodat ik geen eigen risico of eigen bijdragen meer hoef te betalen,maar dit is slechts voor bepaalde groepen weggelegd die dit risico bij de gemeenten hebben herverzekerd hier komt niet iedereen voor in aanmerking,de meeste mensen kijken alleen naar de premiekorting en of het voordeel oplevert in strategisch opzicht.

Het afkopen van het eigen risico en eigen bijdragen wordt ook door verzekeraars berekent zodat niet de grootste rekening bij zorgverzekeraars komt te liggen en het voordeel bij de verzekerde,zorgverzekeraars moeten ook winst maken.

Nu verhogen alleen de mensen het eigen risico voor een premiekorting die gezond zijn en het risico financieel kunnen dragen

Er moet een eerlijker systeem komen mensen met de laagste inkomens betalen geen eigen risico en hoe hoger het inkomen hoe meer eigen risico je moet betalen en maximaal voor de hoogste inkomens

Nu krijgen de hoogste inkomens alle premie kortingen en voordelen en de laagste inkomens die en chronische ziekte hebben betalen hiervan de rekening van de premie kortingen die de hoogste inkomens als korting krijgen,het zou andersom moeten zijn,de hoogste inkomens zouden de hogere premie als afkoop van het eigen risico voor de laagste inkomens die chronisch ziek zijn en de meeste kosten moeten maken moeten betalen

Alleen dan zal een gerechtvaardige premie verhoging nut hebben die is afgestemd op het inkomen en het meeste risico zou dan betaald worden door de hoogste inkomens zodat verzekeraars niet alle risico;s hoeven te dragen,maar voor dit risico herverzekerd wordt afgedekt en inkomensafhankelijk gedragen.

Maar ik vraag me af of hogere inkomens en met name de vvd dit voorstel aantrekkelijk gaan vinden als je bij mensen aan de portemonee komt dan wordt er vaak flink geprotesteerd om plannen zo snel als mogelijk naar de prullenbak te krijgen

Geplaatst door G.L.L. van Osch op Okt 22, 2015.
Het eigen risico zou gewoon in de premie moeten zitten. Laat de mensen iets meer betalen en geef iets terug als ze weinig of niet van de zorg gebruik maken.

Geeft wat minder hoge rekeningen voor veel mensen die moeite hebben om in 1x ff € 385,- op tafel te leggen.
ik volg het meestal wel.Mijn vrouw en ik zijn allebei kanker-patient.De behandelingen zijn afgerond en we zijn inmiddels bijna 5 jaar verder.

er volgen nog steeds na-controles,met name mijn vrouw heeft erg veel bijwerkingen en een vervelende nasleep.Maar we zijn nog samen op de been en maken ons geen zorgen over de kosten.Wij vinden daat we geluk hebben met een goede zorgverzkering en een uitgebreeide verzekering voor de extra kosten.Interpolis is niet de goedkoopste maar wij zijn er erg tevreden over.We moeten er niet aan denken dat wij de vele tientallen bezoeken aan ziekenhuis etc.zelf hadden moeten betalen.

Dus hebben wij geen commentaar op de zorgpremie en de behandeling door de verzekeraar en uiteraard ook niet op de vier verschillende ziekenhuizen waar we verpleegd en behandeld werden.Jan en Bets Oostlander,Boxmeer

Het eigen risico zou gewoon in de premie moeten zitten. Laat de mensen iets meer betalen en geef iets terug als ze weinig of niet van de zorg gebruik maken.

Geeft wat minder hoge rekeningen voor veel mensen die moeite hebben om in 1x ff € 385,- op tafel te leggen.

Geplaatst door M.A. Kamerling op Okt 22, 2015.

Geplaatst door M.A. Kamerling op Okt 22, 2015.
Geplaatst door M.J.J. Thomas op Okt 22, 2015.
Helemaal mee eens!
Bij het eigen risico kan ik me nog iets voorstellen.

Eigen bijdrage voor bijvoorbeeld alternatieve geneeswijzen en tandarts vind ik misleidend. Er staat een budget voor maar doordat je de helft o.i.d. zelf moet betalen haal je dat budget nooit. De hoogtes van een aantal budgets vind ik daarom verlakkkerij. Verhoog desnoods de premie van alternatieve verzekering of verlaag budget.

Met andere woorden is uw vraag: hoe kunnen we de zorgkosten terugdringen? Dat is nou precies de uitdaging tussen politiek en zorgverzekeraar. U en ik als zorggebruiker gaan niet over de opbouw van de kosten. Zorggebruikers willen juist die opbouw terug dringen. De zorggebruiker moet een lagere zorgrekening gepresenteerd krijgen. Daar ligt de uitdaging tussen politiek en zorgverzekeraar!

Het feit alleen al dat mijn zorgverzekeraar aan mij meldt: "een deel van de kosten die uw apotheker in uw basisverzekering in rekening brengt, vergoeden wij niet. Er zijn goedkopere en net zo goed werkzame varianten op de markt". Als ik dan vervolgens aan mijn verzekeraar vraag: 'doe mij eens een overzicht van welke medicijnen lager gefactureerd kunnen worden', zegt mijn verzekeraar De Amersfoortse letterlijk: "Het is onmogelijk om verzekerde voor elk type medicijnen het gecontracteerde tarief op te sturen. Allereerst omdat er misschien wel miljoenen medicijnen op de markt zijn. Ten tweede omdat de contracttarieven kunnen veranderen doordat er nieuwe medicijnen op de markt komen. Als u wilt weten welk gecontracteerd tarief wij uitbetalen voor een bepaald medicijn, kunt u contact met ons opnemen."

Ik heb een behoorlijk regelmatig medicijnverloop. Alle veertien (!) pillen die ik nu dagelijks slik en die mij op de been houden, worden ieder kwartaal sinds de afgelopen vier, vijf jaar telkens per herhaalrecept uitgeschreven. De inhoudelijke werking van het medicijn veranderd niet. Toch kan mijn verzekeraar kan echter geen overzicht verstrekken van een goedkoper middel met dezelfde werking dat ik al langer gebruik. Het gaat over onze gezondheid, niet die van de verzekeraar. Dus in de vraag: "Hoe denk jij over de opbouw van de zorgkosten...." Hier zit een lek, denk ik.

Mijn echtgenoot en ik betalen al jaren een min of meer rustig fluctuerend bedrag per maand voor de (aanvullende) ziektekosten- en tandartspolis. Het ene jaar gaat er een paar Euro af; het volgende jaar stijgt de premie weer. Intussen zijn de verschillende aanvullingen als communicerende vaten met elk een eigen tarief op jaarbasis telkens weer anders. En intussen stijgt het inmiddels tot hemels verheven "EIGEN RISICO" met tientjes per jaar. Waar komt dit vandaan? Wie gaat daarover? Het gaat over onze gezondheid, niet die van de verzekeraar. Dus in de vraag: "Hoe denk jij over de opbouw van de zorgkosten..." Hier zit een lek, denk ik.

Leg nou toch eens uit waarom dat eigen risico jaarlijks met procenten oploopt? Toon daar dan als ziektekostenverzekeraar begrip bij in de sfeer van: 1.) u bent al in de eerste de beste nota of in een aantal daarvan - al dan niet kort na de jaarwisseling - 2.) gezien uw al jaren bekende zorgpatroon gaat u - dit jaar door uw eigen risicogrens heen. U mag u bij ons in termijnen uw eigen risico betalen.Op de bovengenoemde punten (1.) 2.) ligt een kans. Voor de ziektekostenverzekeraar. Om het leven van hun vaste en/of overgestapte klanten 'een knakje' te verbeteren. Draaglijker te maken, Want gezondheid overkomt je 😉.

😉 Mocht een verzekeraar met dit concept aan de haal gaan, weet dan dat de aanleiding voor dit idee bij mij ligt. Gelukkig is de Consumentenbond mijn getuige.

Geplaatst door J.A.M. van der Meer op Okt 20, 2015.
Ik vind het belachelijk dat je steeds meer moet betalen. Ook al zit je in de hoogste zorg bij Menzis is dat 3 dan nog moet je van alles betalen. Door een spoedoperatie vanwege een geperforeerde darm een stoma gekregen. Ondanks dat je in de hoogste zorg zit kreeg ik een nota van de zorgverzekeraar in maart. Toen ik vroeg waar dat bedrag uit bestond werd mij te kennen gegeven dat de stoma zakjes niet werden vergoed. Bij de psychische problemen die de stoma teweeg heeft gebracht komt dan ook nog het besef dat je dit zelf moet betalen. Ik heb mede daarom besloten om alleen nog maar een basisverzekering af te sluiten. De kosten die ik hiermee bespaar kan ik dan gebruiken voor het eigen risico. Mijn man is helaas ook ziekelijk dus zat ik in 2015 op een bedrag van Euro 750,-. Natuurlijk mag je dit in termijnen betalen maar dat is dan wel 10 maanden een bedrag van 75 Euro per maand en dan zit de volgende nota er al bijna weer aan te komen. Twee maanden ademhalen en je voorbereiden op het nieuwe jaar met weer een betalingsregeling. Geweldig toch dat het eigen risico er is.
Gewoon alles vergoeden. Het is lullig om tijdens of na ziekte geconfronteerd te worden met bijkomende kosten.
Net de tips op Consumentenbond gelezen over hoe je zorgkosten in de hand kunt houden en het verbaast me dat de meest voor de hand liggende optie niet wordt genoemd: neem een restitutiepolis! Dan betaal je een luttel bedrag per maand meer (vaak nog een 6 euro!) en je krijgt tot 100% vergoeding. En het belangrijkste: je kunt je eigen zorgverlener uitzoeken. Vooral voordelen dus.
Laat de vakmensen in dit geval "De Zorg" zelf bepalen hoe zij het beste hun vak kunnen uitoefenen.

Zorgverzekeringen hebben daar niet jaren voor geleerd en kantoormensen hebben geen zicht over wat de praktijk aanbiedt.

Theorie en praktijk hebben nog nooit goed samengewerkt.
Ik weet niet hoe groot de kosten zijn van de diverse directies. raden van bestuur etc. van de diverse ziektekostenverzekeraars. weet wel dat het een ondoorzichtelijk woud van polissen is, waarbij onderlingen solidariteit door de pakketten ver te zoeken is. Een verbeterd ziekenfondssysteem moet m.i. veel transparanter zijn en ook veel voordeliger. echte luxe zaken zouden m.i. alleen nog door derden verzekerd moeten worden.
Ik heb een restitutiepolis, maar krijg de rekeningen die mij aangaan en waarvan wel mijn eigenrisico wordt ingehouden niet te zien. Kan wel zien waar het zowat over ging. Bijv. medicijnen. Meer niet. Is niet erg vertrouwenwekkend. maar wel makkelijk.....

Net de tips op Consumentenbond gelezen over hoe je zorgkosten in de hand kunt houden en het verbaast me dat de meest voor de hand liggende optie niet wordt genoemd: neem een restitutiepolis! Dan betaal je een luttel bedrag per maand meer (vaak nog een 6 euro!) en je krijgt tot 100% vergoeding. En het belangrijkste: je kunt je eigen zorgverlener uitzoeken. Vooral voordelen dus.

Geplaatst door M.N.C. Kerstholt op Okt 23, 2015.
De opbouw van de zorgkosten zijn lang niet altijd helder. Vaak veranderd er van alles in de loop van het jaar, ondanks dat je een hoge premie betaald, je eigen bijdrage, dan nog zijn er medicatie, behandelingen waarvoor je achteraf de rekening gepresenteerd krijgt. Ook gebeurd het regelmatig dat een zorgaanbieder ruim een jaar NA de behandeling declareert bij je zorgverzekeraar. Als je eigen bijdrage van het jaar ervoor niet verbruikt is kun je als nog betalen. Als er dan ook een behandeling dan wel medicatie in het lopende jaar moet worden bijbetaald word het wel een fikse klap wat je ineens moet betalen. Je kunt eigenlijk nooit een passende verzekering afsluiten. Er staan vergoedingen bij waar ik absoluut nooit gebruik van zal maken. waarom moet ik daar voor betalen. Ik ben zelf werkzaam in de zorg, weet dus heel goed over de hoed en de rand. Wat mij het meeste zorgen baart is het feit dat niet de behandelaar, maar de zorgverzekeraar bepaald welke zorg er gegeven wordt. Dat vind ik een zeer verontrustende situatie. Dat men zorgvuldig moet omgaan met alles kan ik begrijpen maar het kan nooit zo zijn dat mensen geen zorg meer durven vragen gezien de hoge kosten.
Ik snap ook wel dat de zorg kosten de pan uit reizen. Toch ben je als chronisch zieke wel altijd de klos..

Je bent het hele jaar bezig om je eigen risico te betalen, zeker als je moet rondkomen van een uitkering.

Ik ben aanvullend verzekerd en volgens de brochure ben ik dus verzekerd voor de aanschaf van hulpmiddelen.

Maar de hulpmiddelen die ik dan nodig heb om in beweging te kunnen blijven die zitten dan net niet in je pakket.

Volgend jaar ga ik terug naar de basis verzekering en dan hoop ik dat ik met de gespreide betaling ongeveer net zoveel kwijt ben in de maand als nu.

B van Renselaar
Reputatie 5
Badge +6
In een ideale wereld had je geen mensen die misbruik van een situatie maakten. Mijn beeld is dat "eigen risico" en "eigen bijdrage" nuttig zijn om te voorkomen dat bepaalde spelers in het spel te gemakkelijk zorg voorschrijven of gebruiken. Als je die eigen risico en bijdrage uitschakelt, vraag ik me af welke mechanismes er dan nog voor prikkels zorgen om 'zuinig' te zijn, niet meer te gebruiken dan je nodig hebt.

Hoe voorkomen we, zonder een eigen bijdrage en eigen risico, dat de kosten nog harder stijgen? Nu al is er eigenlijk te weinig prikkels om zuinig/efficient te werken: patienten hebben te weinig informatie, mogelijkheid en/of motivatie om te sturen op kosten, zorgverleners hebben (behalve eigen eer) denk ook weinig prikkel om efficient te werken, en de politiek doet haar best om dan de zorgverzekeraars maar te laten sturen op efficiency.

Waar in de markt de consument die betaalt, zelf bepaalt naar welke winkel hij/zij gaat, is dat voor gezondheid lastiger. Het is uiteraard ook niet 1-op-1 te vergelijken met 'de markt'.

Als het eenvoudig was, hadden we het vast al opgelost.
Eigenlijk zou ik terug willen naar het systeem zoals het was in de jaren 60: gewoon iedereen bij het Ziekenfonds. En diegene die extra dingen wilden konden zich bijverzekeren als particulier. Maar ja: dat levert te weinig op voor de verzekeraars, dus geen grote bonussen voor de directie.
L.S. Het vergelijken van polissen is voor mij te ondoorzichtig.Ben mijn eigen risico al binnen 3mnd. kwijt.Daarbij komt ook nog een eigen bijdrage voor orthopedisch schoeisel.Ik begrijp alleen niet waarom er in de afgelopen jaren bijna 10 miljard winst is gemaaktGraag weer terug naar het oude en vertrouwde ziekenfonds.Qua bureaucratie zijn we er met de zorgverzekeraars ,geloof ik,niet echt mee opgeschoten.

Remco Baalman.
Badge
Op zich ben ik voor een eigen risico. Dit beperkt nutteloze medische acties.

Over de inhoud van de zorgverzekering ben ik minder optimistisch. Tot op heden ben ik gezond, maar ik heb geen idee meer waarvoor ik wel of niet verzekerd ben. Ik zou jaarlijks moeten navragen met welke ziekenhuizen en andere zorgverleners de verzekering contracten heeft afgesloten. Maar ik weet niet, en met mij iedereen die niet in de toekomst kan kijken, wat me aan ziekte of ongeluk te wachten staat. Hoe kan ik dan een keus maken voor een polis? Het kiezen van een zorgverzekering is dan ook een grote gok geworden en dat kan toch niet de bedoeling zijn van een verzekering? Ook de keuze om specifieke onderdelen aanvullend te verzekeren is m.i. belachelijk. Het begint er op te lijken dat je niet achteraf, maar vooraf moet betalen voor vermoedelijke problemen. Verzekeren was altijd bedoeld voor onverwachte problemen. Dus behoren die ook allemaal gedekt te worden waarbij we uiteraard moeten nadenken over wat we willen en kunnen bekostigen in de zorg.
Ik wil meer zorgpremie betalen en dan geen eigen bijdrage meer betalen en ook alles vergoed krijgen

Reageer