Consumentenbond.nl

Hoe denk jij over de reserves van zorgverzekeraars?

Reputatie 4
Badge +6
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat zorgverzekeraars in 2015 ruim 3,3 miljard aan reserves bovenop de wettelijke vereiste reserves hadden. De totale winst van de grote vier verzekeraars (CZ, Achmea, Menzis en VGZ) is in 2015 dan wel gehalveerd ten opzichte van 2014, maar nog steeds potten ze samen 307 miljoen op.

Lees er meer over in ons nieuwsbericht en op onze actiepagina Premiejagen.

Vind jij het begrijpelijk dat zorgverzekeraars deze hoeveelheden opzij zetten voor mindere tijden? Of horen ze die extra reserves toch echt in te zetten om premiestijging te beperken?

Update 22-05-2017: Onlangs bleek dat de zorgkosten over 2016 lager zijn dan verwacht. Als deze lagere zorgkosten leiden tot een overschot bij de zorgverzekeraars over 2016, dan verwachten wij dat die overschotten ten goede komen aan de verzekerden. Lees er meer over in ons nieuwsbericht.

198 reacties

Het grote aantal zorgaanbieders is vooral ontstaan doordat sommige figuren, de inmiddels welbekende zorgcriminelen, een gat in de markt zagen en ongelimiteerd (met dank aan de huidige regering) premies konden verhogen.

De situatie zoals die in uw beleving moet zijn heeft alles weg van een Nationale Zorgverzekering, die er welhaast zeker na maart (verkiezingen!!) 2017 zal komen.

Met vriendelijke groet !

Op de persoon ipv op de inhoud. Onwaardig.

Geplaatst door A. Deen op Nov 20, 2016.

Door uw streven om mij met muggenzifterij proberen te vangen met woorden vraagt u daar zelf om.Ik wens u verder sterkte en (vooral) veel wijsheid.

Van kamerleden valt niets te verwachten, kijk maar wie er na hun politieke periode aan de top van de zorgverzekeraars staan en forse bedragen innen, Op naar een nationale zorgverzekering zodat er flink op de reclamekosten, topsalarisen en winstbejag bespaart kan worden.

Geplaatst door W. van Oenen op Jan 8, 2017.

Beste W.van Oenen,

Ik ben het helemaal met u eens.Het is ook te triest voor woorden dat zelfs wanneer volksvertegenwoordigers er een puinhoop van hebben gemaakt,zij altijd wel weer een goed betaalde baan vinden.Een ding heb ik echter wel geleerd,namelijk NOOIT MEER op de huidige regeringspartijen stemmen,want die bezorgde mij letterlijk en figuurlijk een hartkwaal.
En typisch voor u om te blijven muggenziften. Met mijn uitspraak dat er mensen in de gevangenis zitten die minder dan 3,5 miljard onnodig van anderen hebben binnengehaald (ik noem het stelen,maar uiteraard bent u het daar niet mee eens) bedoel ik inderdaad de "kleinere" crimineel. En nee heer Deen....die ken ik NIET persoonlijk. Uw stelling dat de verzekeraars toch zeker geen wet hebben overtreden kan ik slechts ten delen volgen.Er is namelijk ook nog zoiets als moreel en inmoreel gedrag.En wanneer verzekeraars over onze rug 3,5 miljard(!!) euro meer uit onze zak halen dan dat nodig is noem ik dat inmoreel gedrag.En of dat daar nu wel of geen wet voor is,geen idee en vind ik persoonlijk verder niet belangrijk.Dat er tegen dit soort kennelijk legale diefstal iets gebeuren moet lijkt mij duidelijk. Al weet ik nu al dat u het hier uiteraard niet mee eens bent.Dat verwacht ik ook niet van iemand die vind dat iedere Nederlander 125,00 euro per persoon per maand moet betalen wanneer het eigen risico iets omlaag gaat.

Beste A. Deen en P.A. Bakker, dank voor jullie bijdragen. Ik verzoek jullie vriendelijk de discussie weer terug on topic te brengen en open te houden voor iedereen, hartelijk dank alvast.

Geplaatst door Natalie Rosien op Nov 7, 2016.
Beste heer Zwart, wederom bedankt voor uw goede raad en opbeurende woorden.En u heeft gelijk,het zal inderdaad niet meevallen om uw goedbedoelde advies in de praktijk te brengen,vooral niet wanneer je constant belaagt wordt door deurwaarders, incasso buros en het CJIB die allemaal als aasgieren op je af komen om toch maar zoveel mogelijk euro's binnen te slepen voor wat ik het zorg gedrocht noem.

Zelf heb ik ongeveer twee maanden geleden een mail gestuurd aan Geert Wilders,en hem gewezen op de inmiddels 2 miljoen slachtoffers van dit zorg(wan)beleid.Ik voorspelde hem nog dat wanneer hij zich ook "sterk" zou maken voor deze groep mensen,hem dat wellicht nog vele kiezers extra op zou kunnen leveren.Maar helaas heb ik van hem nimmer meer iets vernomen.

De schelpen vielen bij mij van de ogen toen Emile Roemer deze week nog even fijntjes vertelde dat Wilders zelf ook aan de wieg heeft gestaan van dit zorg(wan)beleid.Daar had ik zelf inderdaad nog niet bij stil gestaan.

Met een vriendelijke groet aan U !
Ik vind het een huiveringwekkende gedachte dat zorgverzekeraars aandeelhouder worden van een fabriek die (nieuwe) medicijnen ontwikkeld.Uw idee dat dan de kosten in de hand kunnen worden gehouden is toch echt wat naief,want het zijn JUIST de zorgverzekeraars (zorgcriminelen is een beter woord) die er voor gezorgd hebben dat die hele zorg onbetaalbaar is geworden. Wanneer die zorgcriminelen ook nogeens aandeelhouder worden,en dus nog meer macht krijgen, mag u drie keer raden wat er dan met de premies en eigen risico gaat gebeuren.

Beste Rondo, in principe heeft u gelijk. Maar het zijn juist praktijkvoorbeelden die aantonen waar dit zorgWANbeleid toe heeft geleidt.

Maar inderdaad, weg met het (of een te hoog) eigen risico, weg met de absurd hoge premies en weg met de zorgcriminelen, die nu wel genoeg geld van ons hebben gestolen.

Geplaatst door P.A. Bakker op Nov 9, 2016.
Kan het eigen risico vervallen zonder verhoging van de premie? Dacht het niet!

Kan er met sterk verlaagde premies nog voldoende zorg worden verleend? Dacht het niet!

Kan het wat minder met de beloning van directeuren, 'managers' en adviseurs in de zorgindustrie? Dacht het wel!

Geplaatst door Anduril op Nov 9, 2016.
We kennen nu in elk geval de partijen die dit zorgWANbeleid ons hebben aangesmeerd.
Een mooie gedachte, al ben ik bang dat er spraken is van tegenstrijdige belangen. De ene groepering wil zoveel mogelijk zijn zakken vullen ten koste van de andere.
Persoonlijk denk ik dat ik met mijn "ideaal" plaatje voor de zorgverzekering aardig on topic ben gebleven. Maar u heeft gelijk,ik moet afleren om wanneer iemand onzin loopt te verkondigen of mijn woorden constant aan het verdraaien is daar vol op in te hakken. Ik beloof u dat dit niet meer zal gebeuren. Is ook beter voor mijn bloeddruk.
Het is al meerdere malen gebleken dat A.Deen kennelijk moeite heeft om goed te lezen,want zijn/haar bewering dat ik van alles roep zonder onderbouwing is de groots mogelijke onzin. Op andere forums heb ik reeds e.e.a. toegelicht. Maar A.Deen is een overtuigd aanhanger van het zorgbeleid van deze regering en vind dat de premies en eigen risico nog niet hoog genoeg zijn. En dat mag natuurlijk heer/mevrouw A.Deen,dat is uw goed recht. Alleen denk ik dat u een roepende in de woestijn bent en niet veel mensen het met u eens zullen zijn.Alleen al het idee dat u het prima vind om de zorgverzekeraars nog meer macht te geven door een aandeelhouderschap vind ik ronduit zorgwekkend. Immers nog meer macht betekend dat ze nog meer van ons kunnen stelen. Maar u vind dat kennelijk prima allemaal.

En u vind dus dat ik onzin uitkraam en het niet onderbouw ? Dan heb ik een verrassing voor u A.Deen. Op dit moment heb ik een achterstand bij het CJIB voor zorgkosten van 599,50. Bij het LAVG heb ik een achterstand voor zorgkosten van 1650,00 euro. Door dit alles kan ik een algehele controlle bij de huisarts niet laten plaatsvinden omdat ik het simpelweg niet kan betalen. En nu niet aankomen met het verhaal dat ik een uitzondering ben want alleen al in de straat waar ik woon zitten zes andere mensen met soortgelijke problemen. Is dit alles onderbouwd genoeg A.Deen ??
Ik leef niet in een droomwereld, ben klaarwakker en scherp. U valt na maanden in een discussie, heeft geen idee wat hiervoor al gezegd, en onderbouwd is, Ik wens u sterkte verder.
Het is niet alleen Dhr.Hoogervoorst maar vooral minister Schippers die er een puinhoop van heeft gemaakt.Door haar schuld verkeren nu 2 miljoen Nederlanders in moeilijkheden omdat ze door de absurd hoge premies en het idioot hoog eigen risico in de problemen zijn geraakt.Maar de incassoburo's varen er wel bij,want handel is handel,nietwaar.

Deze discussie loopt trouwens al enige tijd in de rubriek: wat vind u van het eigen risico ?
Beste Rondo, in principe heeft u gelijk. Maar het zijn juist praktijkvoorbeelden die aantonen waar dit zorgWANbeleid toe heeft geleidt.

Maar inderdaad, weg met het (of een te hoog) eigen risico, weg met de absurd hoge premies en weg met de zorgcriminelen, die nu wel genoeg geld van ons hebben gestolen.

het zijn JUIST de zorgverzekeraars (zorgcriminelen is een beter woord) die er voor gezorgd hebben dat die hele zorg onbetaalbaar is geworden.

Geplaatst door P.A. Bakker op Nov 6, 2016.

Je mag hier alles straffeloos beweren en voor onderbouwing laat staan debat is toch geen ruimte maar als je het niet erg vind wil ik dan graag even melden dat ik dit complete en zelfs licht paranoïde onzin vind.

Geplaatst door A. Deen op Nov 6, 2016.

Dat ze moeten reserveren is begrijpelijk, want hoe je ook wend of keert het aantal gepensioneerden stijgt behoorlijk. En we kunnen niet de jonge maatschappij daar alleen voor laten opdraaien. Maar het probleem van nu is ontstaan dat vroeger de reserves zijn weggegeven voor loonsverhoging en dat was zo verkeerd als wat. Nu moeten wij nadenken wat we doen en vooral zorgen dat verzekeraars samen open zijn en de kostprijs niet extra verhogen, maar hoe het verantwoord goedkoper kan. En dat die voordelen naar ons terugstromen of gebruikt worden aan verbetering van de geneeskunst. De afgelopen weken hebben wij bijzonder stappen gezien. Dat moet gewoon meer gebeuren. En zorgen dat niet alleen voor de grootste schreeuwers de zorg goed is, maar voor allen open gemaakt wordt. Dus reserveren ja, maar winst vergroten nee, die kunnen ook beter besteed worden. Succes in deze discussie.

Geplaatst door Jacques Nagelmaeker op Jan 8, 2017.

Beste heer Nagelmaeker, op zich kan ik met u meegaan voor wat betreft het noodzakelijk reserveren.Echter wanneer zelfs minister Schippers al enkele maanden geleden tot de ontdekking kwam dat de zorgcriminelen (sorry maar een ander woord heb ik echt niet voor de heren verzekeraars) dat er al ruim 3,5 miljard euro meer gereserveerd (lees: van ons gestolen) is dan dat er noodzakelijk was,is verder reserveren alleen maar bedoeld om nog meer te kunnen graaien.Dat oude reserves zijn opgegaan aan eerdere loonsverhogingen verbaasd mij dan ook niet.Het lijkt mij echter wat naief om te veronderstellen dat de zorgcriminelen openheid van zaken zouden geven.Daar hebben ze in het geheel geen baat bij en het wederom dit jaar opnieuw verhogen van de premies kan niet anders gezien worden dan een laatste stuiptrekking,voordat de Nationale Zorgverzekering zijn intrede doet en wij eindelijk verlost zijn van alles en iedereen die ons zoveel ellende en leed hebben gebracht.

En uiteraard moet de zorgpremie betaalbaar worden voor iedereen,en niet alleen voor "schreeuwers" , wie dat dan ook mogen zijn.

Met vriendelijke groet !

De verzekeraars dienen een goede reserve aan te houden.Geplaatst door T. Niemeijer op Nov 18, 2016.

Er is wel enig verschil tussen een goede reserve aanhouden, of 3,5 miljard (!!) euro meer dan nodig was bij het "gewone volk" binnen halen. Er zijn mensen die voor minder de gevangenis in zijn gegaan.

Geplaatst door P.A. Bakker op Nov 18, 2016.

Dat is spannend. Ik heb geleerd dat je in ons land de wet moet overtreden voor je de bak in gaat. Dat "minder" betekent dat u mensen kent die de gevangenis in gingen zonder de wet te overtreden?

Geplaatst door A. Deen op Nov 18, 2016.

Volg het nieuws eens of lees eens een krant. En wanneer ik hoor of lees dat mensen zonder een misdaad te hebben begaan toch in de gevangenis belanden wil dat nog niet zeggen dat ik ze persoonlijk ken. Lijkt mij logisch, behalve voor u natuurlijk.

Beste P.A.Bakker, doe mij een plezier en gooi niet jou prive gegevens in jou reactie, dit gaat een ander totaal niets aan. Laat ook Deen met rust,die probeer altijd een gaatje te zoeken om commentaar te geven of af te breken.Beperk je alleen met een zinnig antwoord te geven op berichten.Begrijp mij goed, het is alleen een goede raad en geen kritiek. Maar ik ga door want ik heb nog ongeveer 32 reacties te geven.

Met een vriendelijke groet!!

Geplaatst door D. Zwart op Nov 8, 2016.
Het wereldkundig maken van mijn persoonlijke situatie ging wellicht iets te ver. Ik werd daartoe min of meer uitgelokt door Dhr. A.Deen. Misschien heeft u gelijk door te stellen dat deze heer constant bezig is om "gaatjes" te vinden in wat 99% van de forum bezoekers vinden van het te hoge eigen risico, de te hoge premies en het achterover drukken van de drie en een half miljard euro die de zorgcriminelen inmiddels teveel hebben kunnen incasseren. Ik troost mij echter met de gedachte dat inmiddels 2 miljoen (!!) mensen door het zorgwanbeleid van deze regering net als ik (alleen al in de straat waarin ik woon alleen al zes andere gezinnen) in de problemen zijn gekomen. Dhr. Deen vond dat ik van alles beweerde zonder ook maar iets te onderbouwen. Dat was op dat moment voor mij de bekende druppel.....

Mijnheer Zwart, u en ik zijn het vrijwel altijd met elkaar eens, en dat zal ook zo blijven. Maar hopelijk heeft het wereldkundig maken van mijn situatie er wellicht ergens bij iemand met meer invloed dan u en ik hebben, er voor gezorgd dat nu eindelijk eens oogkleppen af gaan vallen.

Met de meest vriendelijke groet voor u mijnheer Zwart.

Ik vind dat de zorgverzekeraars best wat menselijker kunnen zijn en de werkelijke kosten die een patiënt maakt, moet betalen, zonder eigen risico. Een ziekenfondsverzekering zoals voorheen is het beste en laat de particulieren maar meer betalen, deze hebben over de rug van de minderheden, het grootste voordeel dank zij de VVD er Hoogervoorst die deze ellende heeft veroorzaakt.

Geplaatst door D. de Jong op Okt 30, 2016.

Beste G.L.van Laar, natuurlijk is dit schandalig, maar het meest ergerlijke is dat niet een instantie,overheid of andere instantie, hierop ingrijpt. Maar de Nederlanders staan er om bekend dat zij alles slikken en het zijn juist de lagere inkomens die het hardst worden getroffen, en deze mensen kunnen geen vuist maken bijvoorbeeld door een staking. Ook is er vanuit den tweede en eerste kamer niemand die zijn nek uitsteekt, Lang leve onze volksvertegenwoordigers, daar heb je tenminste wat aan......nou ja?

Met een vriendelijke groet!!

Geplaatst door D. Zwart op Dec 10, 2016.

Beste G.L. van Laar, de enigen die hier iets aan zouden kunnen doen is onze (nieuwe ?) regering. Alleen moet een volgende regering dan wel doortastender zijn dan de coalitie die er nu zit, want die hebben ons alleen maar ellende gebracht.

Met vriendelijke groet!

Het gedoe met mevrouw Schipper's is al uitvoerig uit-behandeld. Ik ben echter erg nieuwsgierig wat mevrouw Schippers na de verkiezingen gaat doen......toch niet in dienst treden bij het winstgevende adviesbedrijf van haar echtgenoot?

Wordt ge- en ver-volgd.....

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Nov 15, 2016.
Wanneer jij het oneens bent met mijn mening dat mede door de zorgverzekeraars het hele zorgstelsel onbetaalbaar is geworden,dan mag dat. Volgens mij houdt dit dus in dat jij vind dat het allemaal WEL betaalbaar is, toch ? Ik denk niet dat veel mensen het,ook gelet op de vele kritiek van anderen op de premies en eigen risico,het met je eens zullen zijn maar o.k.,ieder heeft recht op een eigen mening.En wanneer iemand mijn woorden verdraaid of woorden in de mond legt is het weldegelijk aan mij om jou daarover terecht te wijzen.

MAAR......ik heb een (positief bedoeld) voorstel.Het zijn er trouwens meerdere...hahaha. Ten eerste zou ik het op prijs stellen wanneer we iets meer respect voor elkaar kunnen opbrengen, dus laten we beginnen elkaar weer met U aan te spreken.Hierboven heb ik mij ingeleeft in u, en ook menigmaal het woord JE en JOU gebruikt,maar het kost mij moeite. U en ik (u ziet,ik begin er al mee) zullen het over verschillende zaken voor wat betreft het zorg(wan)beleid van deze regering nooit eens worden.Dat kan,het zou waarschijnlijk ook erg saai worden wanneer echt iedereen er hetzelfde over zou denken. U heeft uw mening hoe het in de toekomst beter kan, en ik heb een wat, laten we zeggen, doortastender mening,welke ik ook op dit forum heb geventileerd. U heeft al eerder gezegd dat mijn "ideaal zorg plaatje" onhaalbaar is, ik denk dat het wel kan. Wellicht ben ik teveel idealist, en u meer een realist, dat zou kunnen. Toch denk ik dat mijn "ideaal zorg plaatje" de enige manier is om alles voor iedereen weer betaalbaar te maken. En om alles weer voor iedereen betaalbaar te krijgen, links om of rechts om, dat moet toch uiteindelijk het doel van ons streven zijn, denk ik.

Met respect en vriendelijke groet voor u heer A.Deen.
Beste heer van Rheenen, wederom kan ik helemaal met u meegaan. Ik denk dat het voornaamste punt nu is dat deze mevrouw Schippers na de verkiezingen NOOIT meer terug komt want ze heeft er een ongelooflijke puinhoop van gemaakt.

En voor wat betreft de werkzaamheden van haar partner, enige tijd geleden vertelde zij nog dat haar partner vrijwillig uit dienst was getreden bij dat bedrijf om iedere schijn van belangenverstrengeling te vermijden. Opvallend genoeg werd deze beslissing genomen nadat bekend was geworden dat haar partner toevalliger wijs ook in deze sector werkzaam is/was.

Reageer