Toen ik in 2010 aan een multifocale bril toe was, kreeg ik bij de Pearle de keuze uit 4 varianten, maar de dienstdoende opticien kon me niet uitleggen welke variant daarvan goed voor me was, in de zin van de praktische voordelen die een bepaalde variant me kon geven, in relatie tot de prijs. Ik ging daar dus zonder een keuze te maken de deur uit.
Omdat Hans Anders maar 2 varianten had, basis en plus, en daarmee zo’n € 100 onder de prijs van de Pearle zat, kocht ik mijn bril daar, en met die bril kan ik mijn beeldscherm, van 24”, goed overzien zonder vertekening.
Omdat die bril aardig versleten is, met doffe plekjes op de glazen, en er ook wel wat verf van het montuur af is, ging ik dit jaar in september weer naar de Hans Anders, hier in het dorp. Ik wilde een ‘echte’ oogmeting, dus geen automatische van de eyelove, en zag daarnaast ook dat Pearle nu 6 varianten had, en nog steeds zo’n 100 a 200 euro duurder was dan Hans Anders.
Bij deze Hans Anders werd redelijk haastig een meting gedaan, en daarna bleek dat er daar inmiddels ook 5 varianten zijn, waardoor het dus ook niet meer simpel was om te kiezen. De dienstdoende opticien adviseerde daarom de variant Excellent, die volgens haar geavanceerder was dan de Plus-variant die ik toen had, en die nog bij de keten in de computer stond. Ze verpestte echter de meting, waardoor ik met de nieuwe bril direct al probemen had, waarbij het beeld van mijn telefoon scheef stond, d.w.z. dat dat er niet uitzag als een rechthoek, maar als een parallellogram, weliswaar niet zo scheef als de toren van Pisa, maar toch irritant.
Bij mijn klachten hierover hield ze de boot af, en wilde ze geen nieuwe meting doen. Ik wist dat ik niet veel tijd nodig heb om aan multifocaal te wennen, maar kwam met haar niet verder. Zelfs nadat ik bij een collega een afspraak had gemaakt voor een nieuwe meting, weigerde ze die uit te voeren, en vroeg ze me nog weer te wachten.
Omdat ik zo niet verder kwam, liet ik bij de Pearle een betaalde oogmeting doen, waarbij bleek dat het met de cylinders qua as en sterkte best wel goed zat, maar dat bij Hans Anders de sferische correctie van mijn rechteroog sterker was dan het linker, en dat dat problemen gaf bij het in de verte zien. Ik ging daarop met het recept van de Pearle naar Hans Anders, wat de betrokkene niet echt waardeerde, en als wantrouwen opvatte, wat ook zo was. Ze deed toen een nieuwe meting, waarbij het haar met hangen en wurgen lukte om bij mijn rechteroog een halve dioptrie lager uit te komen dan eerst, maar waarbij mijn linkeroog de cylinder ineens een kwart sterker moest. Die bril dus besteld.
Twee weken later, inmiddels november, zag mijn telefoon er met de nieuwe bril weer normaal uit, dus dat leek in orde. Het zicht op mijn beeldscherm was echter nog steeds minder dan met mijn oude bril, in die zin, dat ik aan de zijkanten van mijn vensters kleurschifting zag, en het beeld ook iets meer vertekend was dan met mijn ouder bril.
En dit weekend kwam ik erbij toeval achter dat de variant Excellent, die ze geadviseerd had, in feite een middenmoter is, terwijl de Plus-variant van mijn oude bril toen de hoogste klasse was. Dat heb je al gauw, bij een keuze uit 2. En daarbij viel me dit weekend op, dat pas de eerstvolgende variant optimaal zicht voor dichtbij belooft, wat ik bij een beeldscherm toch nodig heb, en waarbij met name wordt vermeld, dat die belofte ook geldt bij een verschillende sterkte in beide ogen. Dat wordt dan alleen wel weer € 100 meer, en voor € 200 meer krijg ik geen optimaal zicht, maar perfect.
Ik heb door de meetfouten nu echter zo’n genoeg van de zaak, en zo weinig vertrouwen, dat ik liever het pad van 2010 volg, want de eyelove heeft net als de Hans Anders van toen alleen maar gewoon en Plus, met een betere service, omdat de automatische meting daar gecontroleerd wordt met een losse bril met inzetbare glaasjes, waardoor ik direct kan zien dat mijn telefoon daar niet scheef staat, en dat het zicht in de verte ook goed is.
De vraag is nu alleen nog hoe de multi-plus van de eyelove zich verhoudt tot de slijping van mijn oude bril, en al die varianten van Pearle en Hans Anders, en dat vind ik moeilijk om te beoordelen. Zijn daar ergens gegevens over te vinden, of heeft iemand ervaring daarmee qua vertekening? De andere keus is geen multifocaal, en dan een aparte beeldschermbril erbij.