Hoe goed is de multifocaal-variant Multi-plus van eyelove?

• 20 November 2022
  • 9 reacties
  • 177 Bekeken

Badge

Toen ik in 2010 aan een multifocale bril toe was, kreeg ik bij de Pearle de keuze uit 4 varianten, maar de dienstdoende opticien kon me niet uitleggen welke variant daarvan goed voor me was, in de zin van de praktische voordelen die een bepaalde variant me kon geven, in relatie tot de prijs. Ik ging daar dus zonder een keuze te maken de deur uit.

Omdat Hans Anders maar 2 varianten had, basis en plus, en daarmee zo’n € 100 onder de prijs van de Pearle zat, kocht ik mijn bril daar, en met die bril kan ik mijn beeldscherm, van 24”, goed overzien zonder vertekening.

Omdat die bril aardig versleten is, met doffe plekjes op de glazen, en er ook wel wat verf van het montuur af is, ging ik dit jaar in september weer naar de Hans Anders, hier in het dorp. Ik wilde een ‘echte’ oogmeting, dus geen automatische van de eyelove, en zag daarnaast ook dat Pearle nu 6 varianten had, en nog steeds zo’n 100 a 200 euro duurder was dan Hans Anders.

Bij deze Hans Anders werd redelijk haastig een meting gedaan, en daarna bleek dat er daar inmiddels ook 5 varianten zijn, waardoor het dus ook niet meer simpel was om te kiezen. De dienstdoende opticien adviseerde daarom de variant Excellent, die volgens haar geavanceerder was dan de Plus-variant die ik toen had, en die nog bij de keten in de computer stond. Ze verpestte echter de meting, waardoor ik met de nieuwe bril direct al probemen had, waarbij het beeld van mijn telefoon scheef stond, d.w.z. dat dat er niet uitzag als een rechthoek, maar als een parallellogram, weliswaar niet zo scheef als de toren van Pisa, maar toch irritant.

Bij mijn klachten hierover hield ze de boot af, en wilde ze geen nieuwe meting doen. Ik wist dat ik niet veel tijd nodig heb om aan multifocaal te wennen, maar kwam met haar niet verder. Zelfs nadat ik bij een collega een afspraak had gemaakt voor een nieuwe meting, weigerde ze die uit te voeren, en vroeg ze me nog weer te wachten.

Omdat ik zo niet verder kwam, liet ik bij de Pearle een betaalde oogmeting doen, waarbij bleek dat het met de cylinders qua as en sterkte best wel goed zat, maar dat bij Hans Anders de sferische correctie van mijn rechteroog sterker was dan het linker, en dat dat problemen gaf bij het in de verte zien. Ik ging daarop met het recept van de Pearle naar Hans Anders, wat de betrokkene niet echt waardeerde, en als wantrouwen opvatte, wat ook zo was. Ze deed toen een nieuwe meting, waarbij het haar met hangen en wurgen lukte om bij mijn rechteroog een halve dioptrie lager uit te komen dan eerst, maar waarbij mijn linkeroog de cylinder ineens een kwart sterker moest. Die bril dus besteld.

Twee weken later, inmiddels november, zag mijn telefoon er met de nieuwe bril weer normaal uit, dus dat leek in orde. Het zicht op mijn beeldscherm was echter nog steeds minder dan met mijn oude bril, in die zin, dat ik aan de zijkanten van mijn vensters kleurschifting zag, en het beeld ook iets meer vertekend was dan met mijn ouder bril.

En dit weekend kwam ik erbij toeval achter dat de variant Excellent, die ze geadviseerd had, in feite een middenmoter is, terwijl de Plus-variant van mijn oude bril toen de hoogste klasse was. Dat heb je al gauw, bij een keuze uit 2. En daarbij viel me dit weekend op, dat pas de eerstvolgende variant optimaal zicht voor dichtbij belooft, wat ik bij een beeldscherm toch nodig heb, en waarbij met name wordt vermeld, dat die belofte ook geldt bij een verschillende sterkte in beide ogen. Dat wordt dan alleen wel weer € 100 meer, en voor € 200 meer krijg ik geen optimaal zicht, maar perfect.

Ik heb door de meetfouten nu echter zo’n genoeg van de zaak, en zo weinig vertrouwen, dat ik liever het pad van 2010 volg, want de eyelove heeft net als de Hans Anders van toen alleen maar gewoon en Plus, met een betere service, omdat de automatische meting daar gecontroleerd wordt met een losse bril met inzetbare glaasjes, waardoor ik direct kan zien dat mijn telefoon daar niet scheef staat, en dat het zicht in de verte ook goed is.

De vraag is nu alleen nog hoe de multi-plus van de eyelove zich verhoudt tot de slijping van mijn oude bril, en al die varianten van Pearle en Hans Anders, en dat vind ik moeilijk om te beoordelen. Zijn daar ergens gegevens over te vinden, of heeft iemand ervaring daarmee qua vertekening? De andere keus is geen multifocaal, en dan een aparte beeldschermbril erbij.

9 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hebben andere community leden hier ervaring mee?

Badge

Hallo Shana,

Ik heb via een ander forum wel een antwoord gekregen, met een positieve ervaring, en heb vorige week ook een bril bij de locale DA/Eyelove besteld.

Maar verder vind ik dit ook wel een vraag waar de bond iets mee zou kunnen doen, want de wereld van de glasopties is zo’n oerwoud, dat die een beetje op die van de hypotheken begint te lijken, in die zin dat je er zonder advies bijna niet uitkomt.

En dat terwijl het mij in wezen vrij simpel lijkt. Je hebt namelijk aan de ene kant opties in de zin van meer of minder ontspiegeling, blauwfilters, vuilafstotend, extra dun glas, en aan de andere kant dingen die er optisch (letterlijk) toe doen, zoals de breedte van het leesgedeelte en de eventuele vertekening. Je hebt voor je telefoon of een boek bijvoorbeeld niet zo gauw behoefte aan zo’n breed leesgedeelte, terwijl het voor/achter de computer wel prettig is.

En dan maakt het nogal een verschil, als je dat bij de Eyelove voor € 149 al kan krijgen, terwijl het bij de Pearle al € 660 kost. Bij die laatste krijg je namelijk bij die prijs pas het vinkje voor een breder zicht.

En dat is dan nog zonder extra dun glas.

Ik heb er overigens geen bezwaar tegen als je mijn oorspronkelijke bericht een beetje zou inkorten. Het lijkt er namelijk op dat ik dat zelf niet kan doen.

Enno

Ik kan er nog wel iets over zeggen.
Een cilinder in het glas kan ook storend werken.
Moet je alleen doen, als het echt een verbetering is.
Ik ben heel benieuwd hoe het glas van Eyelove is.
Ik heb zelf de ervaring, dat maar een paar fabrikanten het juiste glas maken voor mijn ogen.
En dan kom je weer uit op het hoge tarief.

Reputatie 5
Badge +4

@Borgsteede Fijn om te horen dat je via een andere forum antwoord heb gekregen. Ik heb jou topic als suggestie uitgezet naar de desbetreffende afdeling.

Badge

@Shana dank je. Ik las een positieve ervaring met de multi-plus variant op het forum van Radar.

@Wortelstamper interessante gedachte. Ik heb links een sterke cylinder, -2, rechts wat minder, -0,75, en de opticien van Hans Anders ging daar bij beide metingen links flink overheen, naar -2,50 en -2,75, terwijl die van de Pearle op -2,25 uitwam. En met wat ik heb bedoel ik de bril van Hans Anders uit 2010, die ik op dit moment nog steeds op heb, en de meting van de autorefractor van Eyelove, die op precies hetzelfde uitkwam, eerder dit jaar.

Ik heb die correctie links ook wel echt nodig, maar ik vermoed dat een (te) sterke cylinder in combinatie met multi-focaal voor problemen kan zorgen, omdat die de overgang lastiger maakt.

Het is voor mij overigens lastig om die fabrikanten te achterhalen, althans bij de ketens, omdat ze daar zeff geen informatie over geven, en Eyelove beweert bij dezelfde fabrikanten in te kopen als de andere ketens, waarbij ik op het web lees dat zowel Pearle als Eye Wish nu van EssilorLuxottica zijn. Bij Hans Anders kan ik die informatie niet vinden. Ik zie wel dat zowel Pearle als Eye Wish nu bij de duurste variant Rodenstock aanbieden.

Wat me zelf bij deze reis opviel was het verschil in aandacht en tijd, waarbij hier in het dorp de dames van Pearle en Eyelove, het beter deden dan die van Hans Anders. Dit kan echter ook met de persoon te maken hebben, zowel van hun als van mij, waardoor dat deels subjectief is. Maar het feit is dat mijn oogdruk bij Hans Anders niet werd gemeten, ondanks de aanwezigheid van de apparatuur, en bij Pearle wel. De Eyelove heeft dat apparaat niet.

Verder was de dame van de Eyelove dit keer de enige die de meting ook nog eens verifieerde met een bril met losse glaasjes, waarmee ik ook echt even in de verte kon kijken.

Het zal verder nog even afwachten blijven, en het blijft lastig als je niet weet wie de fabrikant is, en hoe nauwkeurig die is bij het opvolgen van het recept.

Mijn cylinders zijn -0,5
Als ze toegepast worden heeft het een lachspiegel effect.
Vooral tv kijken was een kwelling.
Op dit moment heb ik Hoya glazen in de veraf bril.
Voor dichtbij gebruik ik een aparte bril.
Het achterhalen van de extreem slechte glazen, was best een speurtocht.
Grappig genoeg, de Hoya glazen waren goedkoper dan die uit Frankrijk.
Mijn huidige brillenverkoper geeft de zakjes mee, waar de glazen in gekomen zijn.

Badge

Ik heb die sterke cylinder al meer dan 50 jaar, en weet dus niet beter. En ik houd nu ook nadrukkelijk de optie open om ook 2 aparte brillen te nemen, afhankelijk van het resultaat bij de Eyelove, dat ik hopelijk volgende week weet. En dat kan daar ook volgens de garantie, als ik het goed begrijp.

Badge

Ik heb de bril van de Eyelove nu binnen, en hij is zeker zo goed als die van Hans Anders, voor € 400 minder, maar ook met deze zie ik enige vertekening bij de PC, en ook bij mijn telefoon. Dat betekent dat het voorbehoud in beide winkels terecht was, al kwam dat bij de Hans Anders pas achteraf.

Ik begin daardoor steeds meer het vermoeden te krijgen dat multifocaal bij een sterke cylinder gewoon lastig is, en dat het dan inderdaad handiger is om twee enkelvoudige brillen te nemen.

Het lastige is alleen nu, merk ik, dat ik dat dan wel kan vermoeden, maar dat ik het zonder optometrist niet kan verifieeren.

Daarom voor @Shana , dus voor de bond: Is hier meer over te vinden? De opticien van de Pearle vertelde me toen ik van haar een 2nd opinion kreeg namelijk ook al dat ze qua sterkte liever wat minder deed.

Badge

Ik heb vlak voor de kerst een afspraak gehad met de (rondreizende) opticien van de Eyelove, en die heeft het recept aangepast, en die bril heb ik nu opgehaald, en die is een stuk beter. Deze opticien bevestigde ook het idee dat een sterke cylinder in combinatie met een grotere additie een probleem kan geven, en hij heeft de sterkte daarom ook aangepast, met een zichtbaar beter resultaat.

Reageer