Hoe tevreden ben jij over je huisarts?

• 18 februari 2016
  • 15 reacties
  • 409 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
De Consumentenbond deed onlangs onderzoek naar de tevredenheid over de huisarts. De uitkomsten hiervan verschijnen in de Consumentengids van maart 2016. Vooral met de privacy in Nederlandse huisartsenpraktijken blijkt uit dit onderzoek niet al te best gesteld.

Hoe is het bij jou gesteld met de privacy in de huisartsenpraktijk? Kun jij de gesprekken tussen patiënten en doktersassistente woordelijk verstaan? Ben je tevreden over de telefonische bereikbaarheid? En hoe beoordeel je de huisarts zelf?

Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen met jullie huisarts(praktijk)en! Deel ze hier.

15 reacties

ik vind mijn huisarts wel goed. De bereikbaarheid is slecht. In ons dorp met 5-6000 inwoners hebben we maar 1 huisarts, terwijl andere gemeente met hetzelfde aantal inwoners er wel 3/4 hebben. Als onze huisarts weg is kunnen we alleen bij de plaatsvervanger in een andere gemeenteterecht in voor spoedeisende gevallen. Dit is echt een beroerde situatie. Al verschillende keren met serieuze klachten niet terecht gekunnen. Wie bepaalt er hoeveel huisartsen er in een dorp gevestigd kunnen zijn?
Reputatie 4
Badge +6

ik vind mijn huisarts wel goed. De bereikbaarheid is slecht. In ons dorp met 5-6000 inwoners hebben we maar 1 huisarts, terwijl andere gemeente met hetzelfde aantal inwoners er wel 3/4 hebben. Als onze huisarts weg is kunnen we alleen bij de plaatsvervanger in een andere gemeenteterecht in voor spoedeisende gevallen. Dit is echt een beroerde situatie. Al verschillende keren met serieuze klachten niet terecht gekunnen. Wie bepaalt er hoeveel huisartsen er in een dorp gevestigd kunnen zijn?

Geplaatst door Kruivendons op Feb 23, 2016.
Wat een vervelende situatie. Ik kan me voorstellen dat de wachttijden dan behoorlijk op zullen lopen. In Nederland is er gemiddeld 1 huisarts op ongeveer 2000 patiënten. Mag ik vragen waar je je klacht over deze situatie hebt ingediend?
Reputatie 4
Badge +6

Ik ben héél tevreden met mijn huisarts, die zich onderscheidt door de holistische werkwijze en per bezoek zèlf al een basistijd van 15 minuten reserveert.

Privacy is bij de arts zèlf geen probleem, maar de telefonische gesprekken tussen (onbekende) klanten en de assistente vinden in een open ruimte plaats. Hetzelfde, maar met fysieke aanwezigheid, vind ik bij de apotheker aan de publieke balie een doorn in het oog.

Regelmatig waardeer en vergelijk ik artsen via een reviewsite voor zorgverleners

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Feb 23, 2016.
Bedankt voor je bijdrage! Fijn om te horen dat de arts geheel naar tevredenheid handelt! Ik begrijp dat gebrek aan privacy in de openbare wachtruimte door jou ook wordt herkend. Heb je suggesties om dit te verbeteren?
Ik weet juist niet wie daar over gaat, waar ik dat kenbaar kan maken.Ik bedoelde gezondheidsklachten waar ik nergens mee terecht kon

Wat een vervelende situatie. Ik kan me voorstellen dat de wachttijden dan behoorlijk op zullen lopen. In Nederland is er gemiddeld 1 huisarts op ongeveer 2000 patiënten. Mag ik vragen waar je je klacht over deze situatie hebt ingediend?

Geplaatst door Fauve CB op Feb 23, 2016.
Reputatie 4
Badge +6

Ik weet juist niet wie daar over gaat, waar ik dat kenbaar kan maken.Ik bedoelde gezondheidsklachten waar ik nergens mee terecht kon

Geplaatst door Kruivendons op Feb 24, 2016.
Ah, op die manier. Je zou misschien melding van deze situatie kunnen maken bij de Nederlandse Zorgautoriteit of Landelijke Huisartsen Vereniging. Ook zijn er verschillende regionale klachtenregelingen huisartsenzorg waar je je klacht wellicht kwijt kunt.
Reputatie 4
Badge +6

Ik ben ontevreden over een andere vorm van schending van privacy: op alle etiketten van medicijnen plus op de papieren zak waar ze in zitten, staan mijn volledige naam, adres, geboortedatum en zelfs mijn burgerservicenummer . Hoe is dat te rijmen met t beschermen van je persoonsgegevens zodat je identiteit niet wordt gestolen? Bij apotheken schijnt het nummer bij het printen zwart gemaakt te worden maar daar heeft t programma dat mijn apotheekhoudende huisarts gebruikt nog nooit van gehoord. En ik ben natuurlijk een zeurpiet met mijn aanmerkingen.

Geplaatst door G.A. Hilhorst op Feb 24, 2016.
Dat is inderdaad een fikse schending van de privacy. Het signaal is bij ons bekend. In de Consumentengids van maart 2016 is het zelfs de vraag van de maand:

De apotheek vermeldt mijn BSN op medicijndoosjes, is dat toegestaan?

De apothekersorganisatie KNMP geeft aan dat het vermelden van het BSN (samen met adresgegevens en geboortedatum) uit privacyoverwegingen niet is toegestaan. De gegevens op het etiket van het medicijndoosje zijn bedoeld om na te gaan of het medicijn aan de juist klant wordt verstrekt en voor informatie over juist en veilig gebruik van het medicijn. Vermelding van het BSN op het etiket heeft voor u geen enkele toegevoegde waarde. U kunt uw apotheker hierop wijzen.
Bij onze huisarts (was doktersechtpaar) géén privacy, wachtkamer kan meeluisteren met telefoongesprekken en ook wat er aan de balie plaatsvindt. Maar erger vind ik dat ze zeer slecht bereikbaar zijn omdat de telefoon er regelmatig naast wordt gelegd. Dat geven de twee assistentes nog zelf toe ook. Wij hebben maar zelden een dokter nodig, maar als we hem of haar nodig hebben, zie ik er als een berg tegenop om te bellen. Onze dokter is vorig jaar overleden, het was een erge schok voor ons toen we het pas veel later via via hoorden. Daar hoor je toch bericht van te krijgen? Ik vind het heel erg. En ook of er een nieuwe arts bij is gekomen, dat zal wel, maar wie of dat het is... ik weet het niet. Heb onlangs geprobeerd van huisarts te veranderen, maar ze zitten vol, alleen van buitenaf nemen ze patiënten aan.
Over mijn huisarts ben ik heel erg tevreden. Waar ik ook voor kom: hij is steeds volledig geïnteresseerd. Het resultaat is dat ik nu al twee jaren geen longen vol met bacteriën en virussen heb.
Badge
Ik heb een Europese verzekering en kan daardoor blijkbaar niet in medische systemen worden ingevoerd. Mijn huiartsenpost heeft mij ingevoerd als passant wwardoor mij volwaardige zorg wordt onthouden zoals oproep voor griepprik e d.

Ook moet ik onmiddellijk afrekenen aan de balie.

Dit komt mij zeer onsympathiek en weinig zorgzaam over. Men neemt niet de moeite om hun systeem te laten aanpassen.

Peter Visser
Een Europese verzekering? Kunt u uitleggen wat dat is want als u in Nederland woont bent u hier verplicht verzekerd via de Nederlandse ziektekosten verzekering. Woont u echter in het buitenland dan krijgt u natuurlijk geen oproep voor een Nederlandse griepprik e.d.

Ik heb een Europese verzekering en kan daardoor blijkbaar niet in medische systemen worden ingevoerd. Mijn huiartsenpost heeft mij ingevoerd als passant wwardoor mij volwaardige zorg wordt onthouden zoals oproep voor griepprik e d.

Ook moet ik onmiddellijk afrekenen aan de balie.

Dit komt mij zeer onsympathiek en weinig zorgzaam over. Men neemt niet de moeite om hun systeem te laten aanpassen.

Peter Visser

Geplaatst door P.S. Visser op Feb 28, 2016.
Ik ben sinds enkele maanden geleden gewisseld van huisarts vanwege een verhuizing. Ik kan er dus nog niet heel erg veel over zeggen. Wat ik jammer vind is dat ze vrij krappe tijden hebben dat de praktijk echt goed bereikbaar is en de 2 keer dat ik een afspraak had, heb ik een kwartier tot 20 minuten langer in de wachtkamer gezeten. Maargoed, zoals ik al zei; ik zit er net een paar maanden en ik ben wel goed geholpen en daar gaat het me uiteindelijk om 🙂
Badge
Ben zeer tevreden over mijn huisartsen, goed georganiseerde praktijk. Wachtkamer staat apart van de receptie. De patient krijgt de tijd en aandacht die nodig is met het gevolg dat het spreekuur weleens uitloopt en dat je wat langer op je beurt moet wachten. Het blijft gelukkig mensenwerk
ik heb nog nergens mijn klacht ingediend want ik weet niet waar. Ik had het over gezondheidsklachten waar ik op dat moment nergens mee terecht kon. Weet u wie er over gaat?

Kwam zelden bij huisarts. Ging er naar toe met de volgende klachten: zag vlekken voor mijn linkeroog, zag soms dubbel, last van lichte duizeligheid, ruis in linkeroor. Dokter keek alleen in oor: als klachten met oog niet erger werden moest ik maar terugkomen. Paar weken later naar opticien, die stuurde me DIRECT door naar oogarts ( verhoogde oogdruk, 4 ooginjecties, levenslang aan de oogdruppels ) Oogarts stuurde me naar internist : te hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, verhoogde glucose---> levenslang aan de pillen! Internist stuurde me door naar cardioloog : ruis in hart ( niet verontrustend, waarschijnlijk door verhoogd cholesterol ) Dus nooooooit meer naar betreffende huisarts!!!!
☹️ Ik ben best tevreden over mijn huisarts. Hij is geïnteresseerd en denkt mee. Alleen lopen zijn afspraken altijd (altijd!) uit. Daarom weet ik nooit hoe veel tijd ik nodig zal hebben. Telefonische bereikbaarheid is niet top. Wat al genoemd is, ik vind het storend dat al mijn belangrijke gegevens op elk medicijn doosje staan. ik probeer deze er naderhand altijd af te peuteren...

Reageer