Consumentenbond.nl

Hoe ver ga je om beter te slapen?

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 50 reacties
Nederlanders zijn ontevreden over hun slaapkwaliteit maar doen er ook weinig aan om het te verbeteren. Ten minste, dat geldt voor 63% van de ondervraagde consumenten in een onderzoek van Hersenstichting, Trimbos-instituut en IKEA Nederland (bron NGZ).
We weten allemaal wel dat je telefoon mee naar bed nemen, nog even tv kijken of een bakje koffie ’s avonds niet zo bevorderlijk is voor je slaapuurtjes, maar ja, de macht der gewoonte…

Doe of laat jij iets om beter te slapen? Praat mee en als je een ultieme tip voor slechte slapers hebt, deel hem hier!

57 reacties

De computer deelt wel meer mee. Maar in het algemeen bepaal ik zelf wat hij doet.

Ik vraag hem: "Waarschuw mij als het tijd is om te gaan slapen", en dan doet hij dat. En nog wel op het tijdstip dat ik zelf heb uitgekozen, en met het muziekje dat ik ook al zelf heb uitgekozen. (Fluitende vogels, om aldus mijn gedachten te doen uitgaan naar de morgenstond).

Hij heeft mij nog nooit richting slaapkamer gejaagd.

Zover is de techniek nog niet.
Reputatie 7
Fluitende vogeltjes heb ik ook, in mijn ipad zit een vast appje waarop je je bedtijd en tijd van opstaan kunt instellen, ze fluiten er 's ochtends vrolijk op los, er zijn ook andere geluiden maar ik vind de vogeltjes zo leuk. Ik heb het eens per ongeluk ingeschakeld en heb het maar zo gelaten, wel met een andere tijd.
Reputatie 7
Maarruh, om even on topic te komen, als je niet in slaap komt en gaat liggen woelen kun je beter maar even uit bed gaan, sommige mensen zweren bij warme melk, ik moet er niet aan denken, anderen bij een alcoholische versnapering, ook geen goed idee omdat dat je slaapritme kan verstoren. Soms helpt het om een kleinigheidje te eten of om de TV aan te zetten op een zender die een TellSell programma uitzendt, dat helpt ook, dat is nogal saai en voor je het weet slaap je op de bank.
Reputatie 7
Badge +5
Als ik niet kan slapen, is voor mij meer dan 5 minuten wakker liggen, het bed uit en een halve nacht rustig doorbrengen met een paar koppen koffie, af en toe een peuk, wat fora doorlopen, de krant lezen en andere wetenswaardigheden en kennis informatie waar ik anders niet aan toekom, op de laptop.
En dan, als ik weer slaap heb, weer naar bed en kan ik heerlijk slapen.
Er zijn, behalve niet laat koffie drinken en schermen kijken, nog meer dingen die je kunt uitproberen. Ik heb te maken met tinnitus en die is vooral merkbaar en hinderlijk wanneer je in slaap wilt vallen. Mede door adviezen op dit forum heb ik een tijd lang alle electriciteit en zenders 's nachts helemaal uitgeschakeld. Het duurde een paar weken voordat het eerste tinnitusloze inslapen zich voordeed, maar vanaf dat moment kon ik met het successievelijk weer inschakelen van de vaste telefoon, koelkast en electriciteit in het slaapgedeelte van het huis constateren, dat die tinnitus zich ook niet meer elke nacht voordeed.

Maar er is meer... Je kunt ook experimenteren met slapen in een andere kamer of met je bed in een andere richting. Er bestaan theorieën over slapen met je hoofd naar het zuiden of precies omgekeerd maar die zijn niet algemeen geldig. Wel kun je constateren, dat je in een andere kamer of met het bed in een andere richting veel minder last hebt van omgevingsgeluiden, inclusief die van je buren. Eenvoudig omdat je oren dan veel minder geluid uit een bepaalde richting kunnen opvangen.

Na al dat experimenteren blijk ik nu zelf veel meer te kunnen doen aan het bevorderen van een goede nachtrust. Het helpt dan wel als de vloeren voorzien zijn van laminaat of parket en de bedpoten van viltjes, zodat het evt. nachtelijk verschuiven van meubilair een fluitje van een cent is.

Ik schroom overigens niet om in noodgevallen, zoals de zomerse evenementenherrie, een nacht zonder slaap door te brengen. In de nacht daarop valt aan slaap niet te ontkomen.
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb nooit slaapproblemen en gebruik al sinds mijn tienerjaren dezelfde methode:
  • op tijd in bed gaan liggen (niet slapen!)
  • rustig wat lezen of TV kijken, bij voorkeur iets wat rustgevend is, dus bijvoorbeeld natuurdocumentaires en geen actie of horror
...op tijd in bed gaan liggen (niet slapen!)...
Dat is het!
Als ik een nacht goed wil slapen neem ik 2 paracetamol. Voor mij het middel voor een goede nacht slaap.
Reputatie 4
Badge +4
Paracetamol is een pijnstiller, zonder enige versuffende of slaapverwekkende werking, dus dat is eigenlijk heel vreemd. Maar ik heb inderdaad vaker gehoord dat sommige mensen er beter door slapen. Placebo-effect?
Bij mij doet dat in elk geval niks slaapbevorderends. Andersom trouwens kan ik gerust een paar stevige espresso's drinken voor het slapen, ik blijf er echt niet wakker van. Hooguit dat ik wakker word omdat ik moet plassen 🙂
Lekker slapen is een van de heerlijkste dingen.
in de winter heb ik een “ warmertje” elektrische deken die ik een uur of twee van tevoren aan zet.
Met een altijd onverwarmde slaapkamer is dat echt helemaal heerlijk slapen ( uitzetten als je er in kruipt.)
Zorg dat je het lekkerste dekbed en lakens hebt en dat je slaapkamer een walhalla is.
Ga voor het slapen lekker douchen of in bad, zet kaarsen om je heen in bad.
Drink kamille thee.
Als je het heel druk hebt, maak lijstjes van wat je moet doen voordat je naar je slaapkamer gaat.. wordt je wakker zorg dat je het meteen opschrijft en ga weer lekker slapen .
Lukt dat niet, eet iets kleins, maak thee en lees een boek totdat je weer rustig bent, dan pas licht weer uit.
Magnesium voor het slapen gaan werkt heel rustgevend .
Ik werk al een aantal jaren niet meer, maar kom nog altijd vroeg uit bed. Rond 7.00 uur ben ik er bijna altijd uit. Ik ga 's avonds rond 10.30 in bed liggen met een boek en een achtergrondmuziekje. Als ik dan een poosje heb gelezen word ik slaperig en dan ben ik meestal in 5 minuten vetrokken.
Ik werk al een aantal jaren niet meer, maar kom nog altijd vroeg uit bed. Rond 7.00 uur ben ik er bijna altijd uit. Ik ga 's avonds rond 10.30 in bed liggen met een boek en een achtergrondmuziekje. Als ik dan een poosje heb gelezen word ik slaperig en dan ben ik meestal in 5 minuten vetrokken.

Dat hebt u dan heel goed gedaan, want om vroeg op te kunnen staan moet je inderdaad ook vroeg naar bed en niet al te lang daarna kunnen inslapen. Vanaf mijn eerste baan (ook nog op zaterdagochtend) heb ik jarenlang nog allerlei activiteiten in de avond ontplooid, zonder slaapproblemen. De daarop volgende twintig jaar alleen nog werk en aanverwante avondstudies, ook zonder slaapproblemen. De laatste tien jaar toch min of meer in de finale pensioenopbouwmodus doorgebracht (gelukkig wel met aardige collega's en een bedrijfsrestaurant waar na werktijd alcohol geschonken werd) ook zonder inslaap- maar wel met tijdig-wakker-worden-problemen. Sinds pensionering streef ik naar een transitie van avond- naar ochtendmens. Daar doen zich slaapproblemen voor, maar die zijn het ongemak waard om in een ritme te komen waarbij ik beter floreer.
Badge +8

:sleeping:  Het is vandaag de dag van de slaap. Heb je nog goede tips om beter te slapen? Deel ze hier!

Reputatie 7
Badge +7

De Topic is al 11 maanden oud, dus zo van  april vorig jaar. Ik heb alles weer eens gelezen en weet nu ook weer waarom ik niet aan de discussies mee heb gedaan.

In de discussies slapen de meeste deelnemers goed. Een enkeling die wel eens problemen heeft noemt een aantal tips. Heel goed zo help je elkaar en vooral mensen die slecht slapen. En zo één ben ik er. Mijn hele leven slaap ik al slecht. Ik heb echt een slaapstoornis, maar na vele, vele onderzoeken weet ik,  en alle meewerkende medici, niet wat het is.  Ik noem al vele, vele onderzoeken, dat houdt ook in vele en vele therapieën.

Maar niets helpt. Er is op een gegeven moment, nog niet eens zo lang geleden, wel iets gevonden, maar daar ben ik niet beter van gaan slapen. Ik heb apneu. Ook daarvoor vele onderzoeken gehad en slaap nu met een zuurstofapparaat (met zuurstof uiteraard).  Eerst met neusinademing, later met neus en mond, dan is er meer ruimte om in te ademen. Maar prettig vind ik het allerminst. en eigenlijk helpt het ook niet. Ja de apneu is minder, die was zo'n 70 stops per uur, nu rond de 5. Maar het gaat om het slapen. En dat is na jaren niet veranderd. Ik ben er wel aan gewend, dus woelen of piekeren e.d. dat is er niet meer bij.

Maar als ik rond 01.00 uur in slaap val, dan word ik daarna (gelukkig) weer wakker en met het gevoel heerlijk geslapen te hebben. Echter kijk ik op de klok dan is het 01.30 uur. Het is hooguit 1 of 2 uur verder. En vervolgens kom ik nauwelijks meer in slaap. Soms zo tegen 06.00 uur, en ook dat duurt niet langer dan een uur. Maar zoals al gezegd ik ben er aan gewend, en echt slaap tekort voel ik niet zo. Die keer dat het kennelijk zo is, dan slaap ik even. Dat kan als je al jaren gepensioneerd ben. Maar slapen het is niet langer dan een uur. En dus ook overdag, als ik bijv. ‘s middags in slaap val dan denk ik dat als ik wakker word,  het al de volgende dag is, dat we al gegeten hebben, de avond al voorbij is. En wat is het, hooguit een uur later..

Ik heb dus aan de hele discussie niet meegedaan, omdat deze slaapstoornis echt niet leuk is. Ik ga u niet vervelen met alle ‘‘slaaptips'’,  een slaapcursus, TV of Filmkijken, muziek luisteren, cabaret of ander amusement luisteren, allerhande boeken lezen of luisteren, maar ik stop want ik zou u er niet mee vervelen.  Imke stelt het is de dag van de slaap, hebt u nog tips. Ja, helaas, ik val in slaap op temazepam. Ik kan er met gemak 5 of 6 op, maar dat helpt niet, en is ook niet goed.  Ik gebruik, als het nodig is, één tablet en kom daar wel van in slaap….. maar een uurtje dus.  Andere medicijnen om door te slapen, heb ik ook allemaal al geprobeerd. Maar niet aan beginnen, althans niet voor iemand die een keer niet kan slapen. Echter er zijn veel mensen die slaapproblemen hebben, en laten we het daar op houden, dat is echt niet leuk. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Wat werkt als je onrustig bent “Bad Heilbrunner Schlaf- und Nerven Tee”
In bijsluiter staat ook dat je na het nuttigen eerste 2 uur geen voertuig mag besturen.
Persoonlijk vind ik een glaasje port ook wel een goed middel.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @Wortelstamper . Alle advies is welkom. Maar ik heb zoals gezegd in 70 jaar al heel wat geprobeerd. Qua thee gebruik ik nu: Tresor Chinois (China Green Tea),  Special Gunpowder, doosje 250 grs met voor de rest allemaal chinese tekens, die ik niet ken. Maar ga wel op zoek naar jouw thee, proberen kan altijd. Helaas Port en andere alcoholische dranken werken niet. Ik word doodziek van alcohol.  Heb persoonlijk niets tegen alcohol, ben niet van de blauwe knoop enz., alleen zieker worden helpt zeker niet voor de slaap. Dank en groeten Leo.

Waarschijnlijk ben ik op slaapgebied het tegendeel van de heer de Ruiter: ik slaap elke nacht vele, vele uren, veel meer dan acht, en zeker in de winter.

Voor mij is slapen even fundamenteel als eten. Om 22:22 uur ga ik naar bed.

Als ik niet goed geslapen heb, is mijn dag verloren. De accu is dan niet opgeladen.

Waar ik in geloof: totale vermijding van iedere vorm van stress. Ik heb zelf nooit stress en het minste beetje stress doet onmiddellijk alle alarmbellen rinkelen.

Ik word ‘s nachts wel eens wakker en dan denk ik wat na over het leven (interessant!) of luister podcast of radio (ook interessant!).

Ik weet dan 100% zeker dat ik nog verder ga slapen tot het moment van volledig uitgerust ontwaken.

Pas dan begint mijn stressloze dag, met een woord van dank aan Onze Lieve Heer die dit alles mogelijk maakt.

Dit alles is natuurlijk het uitgangspunt: uitzonderingen bevestigen de regel.

Reputatie 7
Badge +7

Beste Léon, het is volkomen duidelijk, en ook begrijpelijk. En ook nog gelukkig dat de meeste mensen goed slapen, op welke manier dan ook.

Helaas ik dus niet, maar nogmaals dat is al 70 jaar zo, en ik heb ook gesteld ik ben er aan gewend. . Met andere woorden als ik per nacht 2 uur slaap, heb ik niet echt op andere tijden last van slaap. ik heb kennelijk genoeg aan twee uur….. ook al is het slecht, enorm slecht…. maar ik kan er verder niets mee….. ook al 70 jaar niet. En als ik toch , heel zelden , slaap krijg, kan ik dat op elk moment bevredigen, dat is het pensioentijdperk. Maar ook al gezegd, ook dan slaap ik hooguit één á twee uur.

Overigens als thee kenner Léon, wat vind je van @Wortelstamper 's thee.  Ik had er nog nooit van gehoord en heb al gezocht, het is alleen in Duitsland verkrijgbaar. Groet Leo

Mocht de heer Wortelstamper mij een pakket Bad Heilbrunner Schlaf- und Nerven Tee toezenden, dan zal ik het zeker in dank aanvaarden.

Als ik joe was, Leo, zou ik er echter niet achteraan gaan.

De bron van de slapeloosheid lijkt mij binnenin te zitten en uiterlijke hulpmiddelen zullen weinig effect hebben.

Behalve het aanhoudend nuttigen van goede theeën als zodanig natuurlijk.

Waarbij ook Bad Heilbrunner Schlaf- und Nerven Tee zeer goed zou passen. Daar twijfel ik niet aan.

Vraag de heer Wortelstamper om een gratis proefpakket.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Léonz  en @Wortelstamper . Het is natuurlijk een prima suggestie van @Léonz  en bij deze wil ik best en wel meteen de vraag om een proefpakket of monster aan @Wortelstamper  richten, maar de topic en moderatoren vragen om tips en daarmee niet bedoeld complete adviespakketten.. Als @Wortelstamper  bij de bewuste theefirma zou werken kan ik me nog voorstellen dat het niet zo'n probleem is een monster op te zenden, maar zo in het algemeen zou ik ook niet weten aan een proefpakket te komen. En het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling elkaar monsters te gaan opzenden. Ik heb de thee gegoogled en dan komt er een hele reeks firma's, allen uit Duitsland, waar die thee te krijgen is. En de prijzen vallen ook mee, genoemd worden bedragen van 1,15 voor 1,75 grs of 2,79 voor 10 grs, dat is ook overkomelijk. Maar ik beschouw het als een tip bij deze topic en meer moeten we er niet van maken. Groet Leo..

€2,79 voor 10 gram?

Daarvoor krijg je theeën uit de wereldtop.

Reputatie 7
Badge +7

Sorry het gaat snel in de handel, de thee kost nu al 2,95, 10 gr, 29,50 100 gr..

Bad Heilbrunner

Arznei-Tee im Stick, Schlaf- & Nerven-Tee, mit Baldrianwurzel, Hopfenzapfen & Melissenblätter, 10 g

Arzneimittel

4.9

(8)

Mehr Informationen zum Produkt

2,95€

1

In den Warenkorb

Auf die Einkaufsliste

10 g (29,50 € je 100 g)

Einzelpreis inkl. MwSt. zzgl. Versandkosten

Lieferbar

Verfügbarkeit in Ihrem dm-Markt prüfen:

`dm-Dauerpreis nicht erhöht seit 13.03.2020`.

De prijs is niet verhoogd sinds gisteren!

Zet citroenmelisse in je tuin, Leo.

Ik heb jarenlang problemen gehad met zowel inslapen als doorslapen.

Het gaat nu beter dankzij drie middelen.

1 tabletje melatonine 0,3 mg onder de tong laten oplossen. Niet meer mg want dat heeft het tegenovergestelde effect.

1 druppel CBD-olie 5% van een goed merk, onder de tong een kwartier laten opnemen. (Je kunt het per week opvoeren als je wilt, maar start met een lage dosis.)

1 eetlepel gelatinepoeder (van grasgevoerde runderen) opgelost in water voor het slapen gaan.

Geen koffie.

Ik slaap hier goed op, en wordt weer uitgerust, zoals in mijn jeugd, ‘s morgens wakker.

Sterkte iedereen die nog met dit probleem zit.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Een Consumentenbond-lid .

Dank voor uw adviezen. Melatonine is me volledig bekend. En zoals u wellicht ook zal weten is het een hormoon dat door mensen ook zelf gemaakt wordt.

Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht. En uiteraard probeer ik voor het slapen gaan geen TV, PC en dergelijke te bekijken……, maar dat lukt niet geweldig, één á twee uur voor het slapen geen TV of PC is al veel. Niettemin heb ik ook Melatonine als ‘medicijn’  geprobeerd.

CBD olie is mij ook bekend, maar heb ik zelden geprobeerd.  Voor overige lezers: CBD is de afkorting van cannabidiol. Dit is een wetenschappelijke benaming van een stof die voorkomt in de cannabisplant. Een andere bekende cannabinoïde is tetrahydrocannabinol, ofwel THC. CBD en THC worden vaak door elkaar gehaald, toch is dit volledig onterecht. CBD is niet psychoactief en dus is high worden van CBD onmogelijk.

Inmiddels is Melatonine al in combinatie met CBD verkrijgbaar (o.a. Easy Sleep. Lucovitaal enz.) Maar ook de combinatie Melatonine, CBD en Magnesium is er. Magnesium is een (antistress)mineraal. Het is nodig bij de aanmaak van hormonen, helpt bij het herstel en opbouw van je spieren, maar het speelt ook een grote rol op het gebied van ontspanning én tijdens je slaap.

Gelatine(poeder) is, denk ik wel bekend, het wordt gebruikt  in de keuken om er puddings, taarten en gelei van te maken. Van de runderen uit het slachthuis wordt de huid dagenlang gekookt. Er wordt een bouillon van getrokken en daar weer korrels of poeder van gemaakt. Als voedingssupplement wordt het vaak gebruikt  om de juiste aminozuren aan te vullen.

Van deze middelen, dan wel de complete combinatie, zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat het zou werken bij slaapproblemen. Maar wie er wel baat mee heeft, is er mee geholpen. Dat zal voor ieder verschillen. Ik zal zeker t.z.t. bekijken of bij mij dit positief werkt. In elk geval dank voor het advies. Groet Leo.

Reageer