Hoe ver ga je om beter te slapen?


Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties
Nederlanders zijn ontevreden over hun slaapkwaliteit maar doen er ook weinig aan om het te verbeteren. Ten minste, dat geldt voor 63% van de ondervraagde consumenten in een onderzoek van Hersenstichting, Trimbos-instituut en IKEA Nederland (bron NGZ).
We weten allemaal wel dat je telefoon mee naar bed nemen, nog even tv kijken of een bakje koffie ’s avonds niet zo bevorderlijk is voor je slaapuurtjes, maar ja, de macht der gewoonte…

Doe of laat jij iets om beter te slapen? Praat mee en als je een ultieme tip voor slechte slapers hebt, deel hem hier!


59 reacties

Ik zou geen CBD tabletten nemen. Wat ik me herinner is dat het niet/minder opgenomen wordt wanneer het wordt opgenomen na inslikken. Mogelijk dat maagzuur of vloeistoffen uit de alvleesklier eea onwerkzaam maken?
U zult eea ongetwijfeld op het internet hetzelfde advies ergens kunnen vinden.

 

Ik raad dus de druppels aan. Van een goed merk. Niet het kruidvat eigen merk oid. Aangeraden wordt die minstens enkele minuten onder de tong te houden, zodat via die weg eea kan worden opgenomen.

Tevens luidt het algemene advies: start een week met een lage dosis, laag qua percentage en laag qua druppels. Ga dat per week verhogen. Verwacht niet dat het na 1 dag werkt. Het heeft een week nodig. Daarom kunt u de dosering pas na een week aanpassen.

Te hoge dosering kan bijverschijnselen hebben. Zo word ik duizelig.

Reputatie 7
Badge +8

Beste @Een Consumentenbond-lid , nogmaals dank voor de verbetering. Ik heb CBD nooit voor een kwaal, en dus ook niet voor een slaapstoornis, gebruikt. Ik heb dus inderdaad nagekeken wat het met slaapstoornissen doet. En aldus kwam ik tegen dat er inderdaad verschillende vormen in zijn, maar dat er ook al combinaties waren. Die heb ik ter informatie gemeld. Zodra ik het eens ga proberen zal ik mij in eerste instantie aan uw advies houden, dus, melatonine tabletten, CBD olie/druppels, en Gelatine poeder. Groet Leo.

Het beste is om het eerst los van elkaar te nemen. Zodat je kunt kijken wat voor jou werkt. Bij mij helpen ze alledrie wat.

Succes ermee! Ik hoop dat het ook voor u wat doet.

Reputatie 7
Badge +8

Je weet nooit of er ineens iets op je pad komt dat helpt. Daar sta ik voor open.

Maar als er ‘iets’ mis is ga ik in de eerste plaats naar de officiële geneeskunst, dus naar de eerste lijns, de huisarts. En vervolgens doe ik mee aan alle onderzoeken die nodig zijn en kunnen helpen. Zo is het met slapeloosheid gegaan, met het prikkelbare darmsyndroom, de diabetes, en dat geldt niet alleen voor mij maar ook mijn vrouw met hartfalen, tumoren enz. We volgen de officiële wegen en beginnen sowieso niet aan zelfdokteren. Dat advies wil ik ieder meegeven. Maar dat wil niet zeggen dat er niet therapieën zijn, andere middelen kunnen zijn die  individueel prima kunnen helpen en daarbij kwakzalverij e.d. uit bannend. Zo ook in deze discussie is vaak een bepaald soort thee geadviseerd. Ik heb het geprobeerd en ben het alsnog aan het proberen. Ook daar ben je van één kopje thee niet ineens beter. En als geldt al baat het niet, het schaadt ook niet, is het het proberen waard. Aldus zijn bij mij adviezen altijd welkom, als je je gezonde verstand er maar bij houdt en niet alles klakkeloos als waarheid overneemt. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Wat ons ook helpt is een uurtje voor het naar bed gaan alles uit ( behalve het licht en de kleren :grin: ) . Dan kletsen we nog wat met elkaar. Enkele uren voor het slapen gaan niets meer drinken om er niet midden in de nacht uit te moeten. Als we toch veel te vroeg wakker  zijn , blijven we meestal liggen en trachten nergens aan te denken . Als dat niet helpt gaan we eruit . Meestal haal ik het tekort aan slaap de volgende nacht wel weer in. We klagen niet . Bij velen is het probleem veel groter. 

Reputatie 7
Badge +8

Correct, het is wat ik enkele reacties terug bij de Melatonine en CBD uitleg vertelde. Melatonine, wat we zelf ook aanmaken, gaat pas werken als het zgn. blauwe licht, dus TV en PC, gedoofd is. Wij proberen ook één of twee uur met alles te stoppen om zo te voldoen aan de uitschakeling van alle blauwe licht en de Melatonine afgifte kan gaan plaatsvinden (is een bewezen feit). Maar het lukt zo moeilijk tijdig met alles te stoppen, dus ook een beetje eigen schuld dikke bult. Groet Leo.

De beste dokter ben je zelf.

Luister naar je innerlijke stem.

 

Ik vind goed slapen heel belangrijk en hou me aan een ritme om ervoor te zorgen dat mijn slaap goed is. Na tien uur s avonds niet meer drinken, vrijwel nooit iets met cafeïne (ook niet overdag), scherm uurtje van tevoren uit, lampen al wat gedimd. Ik heb een slaapmasker + oordoppen en donkere lamellen.

Reputatie 7
Badge +8

Geachte @survivallaar dank voor je reactie en ieder advies is altijd welkom. Slaap is inderdaad belangrijk, maar ik heb inmiddels wel geleerd voor iedereen niet hetzelfde.

Niettemin probeer ik, al heb ik kennelijk niet zoveel slaap nodig, toch er alles aan te doen en goede en diepe slaap te krijgen. Dus inderdaad ik gebruik al vele jaren 's avonds geen cafeïne houdende dranken, dus geen koffie, cola enz. (en overdag trouwens ook niet). Daarbij heb ik al vele jaren suiker, dus diabetes, en drink dus ‘s  avonds suikervrije drankjes, zoals Chrystal Clear e.a. En slapen doe ik, c.q. moet ik met een zuurstofmasker vanwege apneu. Ik heb dus een zuurstofapparaat en een volledig gezichtsmasker, een Philips Respironics. Groet Leo.

Reageer