Hoe ver ga je om beter te slapen?


Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties
Nederlanders zijn ontevreden over hun slaapkwaliteit maar doen er ook weinig aan om het te verbeteren. Ten minste, dat geldt voor 63% van de ondervraagde consumenten in een onderzoek van Hersenstichting, Trimbos-instituut en IKEA Nederland (bron NGZ).
We weten allemaal wel dat je telefoon mee naar bed nemen, nog even tv kijken of een bakje koffie ’s avonds niet zo bevorderlijk is voor je slaapuurtjes, maar ja, de macht der gewoonte…

Doe of laat jij iets om beter te slapen? Praat mee en als je een ultieme tip voor slechte slapers hebt, deel hem hier!


59 reacties

Ik werk al een aantal jaren niet meer, maar kom nog altijd vroeg uit bed. Rond 7.00 uur ben ik er bijna altijd uit. Ik ga 's avonds rond 10.30 in bed liggen met een boek en een achtergrondmuziekje. Als ik dan een poosje heb gelezen word ik slaperig en dan ben ik meestal in 5 minuten vetrokken.

Dat hebt u dan heel goed gedaan, want om vroeg op te kunnen staan moet je inderdaad ook vroeg naar bed en niet al te lang daarna kunnen inslapen. Vanaf mijn eerste baan (ook nog op zaterdagochtend) heb ik jarenlang nog allerlei activiteiten in de avond ontplooid, zonder slaapproblemen. De daarop volgende twintig jaar alleen nog werk en aanverwante avondstudies, ook zonder slaapproblemen. De laatste tien jaar toch min of meer in de finale pensioenopbouwmodus doorgebracht (gelukkig wel met aardige collega's en een bedrijfsrestaurant waar na werktijd alcohol geschonken werd) ook zonder inslaap- maar wel met tijdig-wakker-worden-problemen. Sinds pensionering streef ik naar een transitie van avond- naar ochtendmens. Daar doen zich slaapproblemen voor, maar die zijn het ongemak waard om in een ritme te komen waarbij ik beter floreer.
Reputatie 7
Een beetje plagen moet zo nu en dan even kunnen tussen al het serieuze door.
Reputatie 7
Badge +8

Correct, het is wat ik enkele reacties terug bij de Melatonine en CBD uitleg vertelde. Melatonine, wat we zelf ook aanmaken, gaat pas werken als het zgn. blauwe licht, dus TV en PC, gedoofd is. Wij proberen ook één of twee uur met alles te stoppen om zo te voldoen aan de uitschakeling van alle blauwe licht en de Melatonine afgifte kan gaan plaatsvinden (is een bewezen feit). Maar het lukt zo moeilijk tijdig met alles te stoppen, dus ook een beetje eigen schuld dikke bult. Groet Leo.

Vroeg naar bed gaan, ook al heb je nog geen slaap. Het lichaam komt dan onmiddellijk in de horizontale rustmodus.

Als je vroeg naar bed gaat, ben je de volgende dag altijd fit, ook al sliep je niet de hele nacht aan één stuk.

De uren vóór middernacht tellen dubbel. De uren vóór middernacht tellen dubbel.
Reputatie 7
Dus als ik om 20.00 naar bed ga en slaap tot 00.00 heb ik acht uur geslapen, dat is voldoende.
Reputatie 7
Badge +8

Geachte @Een Consumentenbond-lid .

Dank voor uw adviezen. Melatonine is me volledig bekend. En zoals u wellicht ook zal weten is het een hormoon dat door mensen ook zelf gemaakt wordt.

Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of monitor) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht. En uiteraard probeer ik voor het slapen gaan geen TV, PC en dergelijke te bekijken……, maar dat lukt niet geweldig, één á twee uur voor het slapen geen TV of PC is al veel. Niettemin heb ik ook Melatonine als ‘medicijn’  geprobeerd.

CBD olie is mij ook bekend, maar heb ik zelden geprobeerd.  Voor overige lezers: CBD is de afkorting van cannabidiol. Dit is een wetenschappelijke benaming van een stof die voorkomt in de cannabisplant. Een andere bekende cannabinoïde is tetrahydrocannabinol, ofwel THC. CBD en THC worden vaak door elkaar gehaald, toch is dit volledig onterecht. CBD is niet psychoactief en dus is high worden van CBD onmogelijk.

Inmiddels is Melatonine al in combinatie met CBD verkrijgbaar (o.a. Easy Sleep. Lucovitaal enz.) Maar ook de combinatie Melatonine, CBD en Magnesium is er. Magnesium is een (antistress)mineraal. Het is nodig bij de aanmaak van hormonen, helpt bij het herstel en opbouw van je spieren, maar het speelt ook een grote rol op het gebied van ontspanning én tijdens je slaap.

Gelatine(poeder) is, denk ik wel bekend, het wordt gebruikt  in de keuken om er puddings, taarten en gelei van te maken. Van de runderen uit het slachthuis wordt de huid dagenlang gekookt. Er wordt een bouillon van getrokken en daar weer korrels of poeder van gemaakt. Als voedingssupplement wordt het vaak gebruikt  om de juiste aminozuren aan te vullen.

Van deze middelen, dan wel de complete combinatie, zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat het zou werken bij slaapproblemen. Maar wie er wel baat mee heeft, is er mee geholpen. Dat zal voor ieder verschillen. Ik zal zeker t.z.t. bekijken of bij mij dit positief werkt. In elk geval dank voor het advies. Groet Leo.

Ik zou geen CBD tabletten nemen. Wat ik me herinner is dat het niet/minder opgenomen wordt wanneer het wordt opgenomen na inslikken. Mogelijk dat maagzuur of vloeistoffen uit de alvleesklier eea onwerkzaam maken?
U zult eea ongetwijfeld op het internet hetzelfde advies ergens kunnen vinden.

 

Ik raad dus de druppels aan. Van een goed merk. Niet het kruidvat eigen merk oid. Aangeraden wordt die minstens enkele minuten onder de tong te houden, zodat via die weg eea kan worden opgenomen.

Tevens luidt het algemene advies: start een week met een lage dosis, laag qua percentage en laag qua druppels. Ga dat per week verhogen. Verwacht niet dat het na 1 dag werkt. Het heeft een week nodig. Daarom kunt u de dosering pas na een week aanpassen.

Te hoge dosering kan bijverschijnselen hebben. Zo word ik duizelig.

Reputatie 7
Badge +8

Beste @Een Consumentenbond-lid , nogmaals dank voor de verbetering. Ik heb CBD nooit voor een kwaal, en dus ook niet voor een slaapstoornis, gebruikt. Ik heb dus inderdaad nagekeken wat het met slaapstoornissen doet. En aldus kwam ik tegen dat er inderdaad verschillende vormen in zijn, maar dat er ook al combinaties waren. Die heb ik ter informatie gemeld. Zodra ik het eens ga proberen zal ik mij in eerste instantie aan uw advies houden, dus, melatonine tabletten, CBD olie/druppels, en Gelatine poeder. Groet Leo.

Het beste is om het eerst los van elkaar te nemen. Zodat je kunt kijken wat voor jou werkt. Bij mij helpen ze alledrie wat.

Succes ermee! Ik hoop dat het ook voor u wat doet.

Reputatie 7
Badge +8

Je weet nooit of er ineens iets op je pad komt dat helpt. Daar sta ik voor open.

Maar als er ‘iets’ mis is ga ik in de eerste plaats naar de officiële geneeskunst, dus naar de eerste lijns, de huisarts. En vervolgens doe ik mee aan alle onderzoeken die nodig zijn en kunnen helpen. Zo is het met slapeloosheid gegaan, met het prikkelbare darmsyndroom, de diabetes, en dat geldt niet alleen voor mij maar ook mijn vrouw met hartfalen, tumoren enz. We volgen de officiële wegen en beginnen sowieso niet aan zelfdokteren. Dat advies wil ik ieder meegeven. Maar dat wil niet zeggen dat er niet therapieën zijn, andere middelen kunnen zijn die  individueel prima kunnen helpen en daarbij kwakzalverij e.d. uit bannend. Zo ook in deze discussie is vaak een bepaald soort thee geadviseerd. Ik heb het geprobeerd en ben het alsnog aan het proberen. Ook daar ben je van één kopje thee niet ineens beter. En als geldt al baat het niet, het schaadt ook niet, is het het proberen waard. Aldus zijn bij mij adviezen altijd welkom, als je je gezonde verstand er maar bij houdt en niet alles klakkeloos als waarheid overneemt. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Wat ons ook helpt is een uurtje voor het naar bed gaan alles uit ( behalve het licht en de kleren :grin: ) . Dan kletsen we nog wat met elkaar. Enkele uren voor het slapen gaan niets meer drinken om er niet midden in de nacht uit te moeten. Als we toch veel te vroeg wakker  zijn , blijven we meestal liggen en trachten nergens aan te denken . Als dat niet helpt gaan we eruit . Meestal haal ik het tekort aan slaap de volgende nacht wel weer in. We klagen niet . Bij velen is het probleem veel groter. 

De beste dokter ben je zelf.

Luister naar je innerlijke stem.

 

...op tijd in bed gaan liggen (niet slapen!)...
Dat is het!
Reputatie 7
Badge +6
Een uur voor het slapen gaan niet meer op beeldschermen loeren. Geen verwarming in de slaapkamer . Dekbed niet te warm en niet te koud . Zorgen voor warme voeten . Na ongeveer 20.00 uur niets meer drinken. Slaapkamer moet volledig donker zijn .
Reputatie 7
Naar bed gaan zodra je slaap krijgt. Geen middagdutje doen. Als je nog iets gaat doen met computer of ander apparaat met een beeldscherm, computerbrilletje opzetten, dat helpt enigszins tegen het beruchte blauwe licht.

De uren vóór middernacht tellen dubbel. De uren vóór middernacht tellen dubbel.


Dubbel dubbel?
Zowel Dhr. A. Deen als MrsJones moet ik nu helaas, en alleen in deze discussie, en alleen in dit deel van de discussie, betitelen als "flauweriken".

Ik deel deze kwalificatie niet gauw uit, dus gelukgewenst.

Doe er uw voordeel mee. ☺️
Reputatie 7
Je hebt hem al gedeeld. 😉
Je hebt hem al gedeeld. ;-)
Eerlijk gezegd kan ik deze opmerking niet begrijpen of plaatsen.

Wat zou MrsJones toch bedoelen?

Er staat een smiley bij: dat zou een aanwijzing kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Kindertjes toch ! 😋 Doe als ik en maak je niet druk .

Een beetje plagen moet zo nu en dan even kunnen tussen al het serieuze door.
Het kwam bij mij niet over als plagen.

Dus, gaarne nog een nieuwe plaagpoging. ☺️
Reputatie 7
Badge +6
Krijg ineens een lumineus idee. Een nachtje overslaan. Dan slaap je ook prima. 🤔😁
Reputatie 7
Nee
Beter niet, dan moet er een moderator ingrijpen omdat plagen off topic is.

Ik vind goed slapen heel belangrijk en hou me aan een ritme om ervoor te zorgen dat mijn slaap goed is. Na tien uur s avonds niet meer drinken, vrijwel nooit iets met cafeïne (ook niet overdag), scherm uurtje van tevoren uit, lampen al wat gedimd. Ik heb een slaapmasker + oordoppen en donkere lamellen.

Reputatie 6
Badge +5
Op mijn telefoon staat nacht modus aan, om 22:00 slapen. Ik word altijd wakker als ik wakker word, geen wekker aan.

Alleen al deze regels. Tellen niet als ik scouting kamp heb!

Reageer