Hoe ver ga je om beter te slapen?

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties
Nederlanders zijn ontevreden over hun slaapkwaliteit maar doen er ook weinig aan om het te verbeteren. Ten minste, dat geldt voor 63% van de ondervraagde consumenten in een onderzoek van Hersenstichting, Trimbos-instituut en IKEA Nederland (bron NGZ).
We weten allemaal wel dat je telefoon mee naar bed nemen, nog even tv kijken of een bakje koffie ’s avonds niet zo bevorderlijk is voor je slaapuurtjes, maar ja, de macht der gewoonte…

Doe of laat jij iets om beter te slapen? Praat mee en als je een ultieme tip voor slechte slapers hebt, deel hem hier!

59 reacties

Ik werk al een aantal jaren niet meer, maar kom nog altijd vroeg uit bed. Rond 7.00 uur ben ik er bijna altijd uit. Ik ga 's avonds rond 10.30 in bed liggen met een boek en een achtergrondmuziekje. Als ik dan een poosje heb gelezen word ik slaperig en dan ben ik meestal in 5 minuten vetrokken.

Dat hebt u dan heel goed gedaan, want om vroeg op te kunnen staan moet je inderdaad ook vroeg naar bed en niet al te lang daarna kunnen inslapen. Vanaf mijn eerste baan (ook nog op zaterdagochtend) heb ik jarenlang nog allerlei activiteiten in de avond ontplooid, zonder slaapproblemen. De daarop volgende twintig jaar alleen nog werk en aanverwante avondstudies, ook zonder slaapproblemen. De laatste tien jaar toch min of meer in de finale pensioenopbouwmodus doorgebracht (gelukkig wel met aardige collega's en een bedrijfsrestaurant waar na werktijd alcohol geschonken werd) ook zonder inslaap- maar wel met tijdig-wakker-worden-problemen. Sinds pensionering streef ik naar een transitie van avond- naar ochtendmens. Daar doen zich slaapproblemen voor, maar die zijn het ongemak waard om in een ritme te komen waarbij ik beter floreer.
Reputatie 7
Een beetje plagen moet zo nu en dan even kunnen tussen al het serieuze door.
Reputatie 7
Badge +8