Consumentenbond.nl

Hoe voorkom je een legionellabesmetting?

• 29 juli 2020
  • 11 reacties
  • 10278 Bekeken
Hoe voorkom je een legionellabesmetting?
Reputatie 4
Badge +6

Legionella (legionella pneumophila) is een bacterie die groeit in (meestal stilstaand) water tussen de 20 en 50 graden. Deze bacterie is verantwoordelijk voor de veteranenziekte (legionellose) en de legionellagriep. 

De meeste mensen worden niet ziek na een besmetting met legionella. Maar hoe herken je de klachten als het toch gebeurt? En wat kun je doen om legionellagroei te beperken en de kans op besmetting te verkleinen? Je leest het op onze pagina Legionellabesmetting voorkomen.

Ben jij alert op een legionellabesmetting? Praat mee!

11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Niet iedereen denkt er aan om bij aankomst in een ander onderkomen alle kranen even te laten lopen . De ingestelde temperatuur is niet altijd simpel te achterhalen . Zal meestal wel goed zitten omdat alle verhuurders er belang bij hebben niet verantwoordelijk gesteld te worden voor de gevolgen van een te laag ingestelde temperatuur . Zelf ook vaak vergeten doordat we bij aankomst en terugkomst andere dingen aan ons hoofd hebben. Toch wel belangrijk en een kleine moeite .

Ik stel eens in de maand de temperatuur van het tapwater in op de hoogste stand, 80 graden.

Vervolgens laat ik alle leidingen enige tijd doorspoelen met dit hete water en zet daarna de temperatuur weer terug.

Ik heb nog een oude Bosch cv ketel van 18 jaar oud en die blinkt uit van gebruiksgemak, vooral op dit punt.

Reputatie 7
Badge +6

Als de normaal ingestelde temperatuur 60 graden of hoger is , lijkt me dat nutteloos , @J.A.C. Egging . Legionella overleeft dat niet. Alle leidingen waar langere tijd lagere temperaturen heersen maak je uitsluitend veilig door voldoende lang door te spoelen alvorens dit water ergens voor te gebruiken. Doe dat niet alleen met de warmwaterleidingen maar ook met de koudwaterleidingen. Daar kun je die 80graden-truc helemaal niet toepassen .  Vooral bij de huidige omgevingstemperaturen kunnen legionella-bacterien zich snel vermeerderen in stilstaand water . Zoals je hierboven kunt lezen vindt groei plaats tussen 20 en 50 gr.Celcius.

Ik stel eens in de maand de temperatuur van het tapwater in op de hoogste stand, 80 graden.

Vervolgens laat ik alle leidingen enige tijd doorspoelen met dit hete water en zet daarna de temperatuur weer terug.

Ik heb nog een oude Bosch cv ketel van 18 jaar oud en die blinkt uit van gebruiksgemak, vooral op dit punt.

Het moet minstens op 60 graden. Doet u 80, dan zou het wel eens niet gunstig kunnen zijn voor uw energie gebruik. Vraag het eens aan een vakman. Dan wordt aangeraden om na de vakantie of in een vakantie verblijf enz., eerst even water door te spoelen. Maar dat kan net zo goed koud water zijn, het gaat er maar om dat de eerste volume water, zeg 25 liter of 50 liter, ligt aan de afstand tot de hoofdleiding, weg stroomt. Dat water kun je zelfs opvangen en in de tuin gebruiken .

Reputatie 7
Badge +6

Bedenk ook dat alleen de nevel van besmet water gevaarlijk is. Theoretisch zou je het veilig kunnen drinken al zou ik dat niet doen.

Als de normaal ingestelde temperatuur 60 graden of hoger is , lijkt me dat nutteloos , @J.A.C. Egging . Legionella overleeft dat niet. Alle leidingen waar langere tijd lagere temperaturen heersen maak je uitsluitend veilig door voldoende lang door te spoelen alvorens dit water ergens voor te gebruiken. Doe dat niet alleen met de warmwaterleidingen maar ook met de koudwaterleidingen. Daar kun je die 80graden-truc helemaal niet toepassen .  Vooral bij de huidige omgevingstemperaturen kunnen legionella-bacterien zich snel vermeerderen in stilstaand water . Zoals je hierboven kunt lezen vindt groei plaats tussen 20 en 50 gr.Celcius.

De temperatuur voor het tapwater op de cv staat normaal op 55 gr.

Aangezien dit veel te warm is voor het meeste dagelijks gebruik mengen de thermostaatkranen op de wastafels , douche en bad automatisch koud water bij.

Dus heeft apart doorspoelen van de koudwaterleiding totaal geen nut aangezien er dagelijks toch behoorlijk koudwater gebruikt wordt door alle kranen.

Doorspoelen met heet water (80gr) doe ik ook om de vet/zeep aanslag in de afvoer te voorkomen, je staat er versteld van hoeveel van die aanslag in pvc buizen achterblijft met alle gevolgen van dien.

Het moet minstens op 60 graden. Doet u 80, dan zou het wel eens niet gunstig kunnen zijn voor uw energie gebruik. Vraag het eens aan een vakman. Dan wordt aangeraden om na de vakantie of in een vakantie verblijf enz., eerst even water door te spoelen. Maar dat kan net zo goed koud water zijn, het gaat er maar om dat de eerste volume water, zeg 25 liter of 50 liter, ligt aan de afstand tot de hoofdleiding, weg stroomt. Dat water kun je zelfs opvangen en in de tuin gebruiken .

Inderdaad gebruikt het op 80gr meer energie maar dat is minimaal.

Reputatie 1
Badge +2

Denk ook aan het regenwater in de regentonnen. Met de huidige buitentemperaturen is het water hierin constant behoorlijk warm. Ik ken mensen die dit water met een hogedrukspuit in de tuin sproeien/vernevelen.

Badge +2

Voor mijn pensionering heb ik in mijn bedrijf (BRZO-plichtig) een goedgekeurd legionella beheersplan gemaakt. Vertaald naar de Partikulier:

1. Warmwatereidingen (elk trappunt!) wekelijks minstens 5 min spoelen op minimaal 60 grc (Meten!!) Eerst 60 grc en dan nog minsten 5 min doorspoelen. Warmwaterleidingen NIET isoleren (water blijft te lang in gevaarlijk temperatuurbereik (20-55 grc) 
  2. Koudwaterleidingen (elk tappunt) maandelijks spoelen tot een temperatuur lager dan 20 grc bereikt is en dan nog 5 min spoelen. Koudwaterleidingen zo koud mogelijk houden. Niet in plafonds en ook niet in leidingkokers met warm (CV)water. Bij voorkeur ondergronds (90 cm diep) houden
  3. Douchekoppen onderdompelen in een emmer op verspreiding en inademing van fijne aerosolen te voorkomen Vooral in vakantieverblijven en na thuiskomt na vakantie!. Idem voor tuinslangen en tuindouches. Let ook op gevaar van zonverwarmde douchezakken.

Waarschuwing: Legionellose lijkt op longontsteking. Antibiotica tegen longontsteking werkt niet bij legionellose!. (Het duurt ca 3 dagen voordat de arts erachter komt en je wordt steeds zieker) Waarschuw daarom de arts als er een vermoeden van legionella besmetting is Legionellose is een besmettelijke en meldplichtige ziekte naar GGD's. (Bron- en contact onderzoek) Wees voorzichtig in de nabijheid van natte koeltorens (nevelvorming) en alles wat fijne nevel verspreidt (Fonteinen, Koelvitrines etc)

Ik krijg een beetje het idee dat het op corona lijkt. ..

Badge +2

Geachte heer van der Sande,

er is een duidelijk verschil.

COVID is een BESMETTELIJKE VIRUS ziekte.

Legionellose is een BACTERIELE infectie. Besmettelijk weet ik niet (Mij niet bekend, ben geen arts)

Beide ziektes hebben effect op de longen en beide zijn meldplichtige aandoeningen (naar GGD) 

Reageer