Consumentenbond.nl

Homeopathie in de ziektekostenverzekering

• 11 juli 2019
  • 22 reacties
  • 739 Bekeken

Ik lees net dat Frankrijk besloten heeft homeopathie helemaal uit de zorgverzekering te halen. Eindelijk, zou ik zeggen. Wordt het niet eens tijd dat de Consumentenbond zich in Nederland ook eens duidelijk uitspreekt tegen kwakzalverij in de zorgverzekering?

22 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Amen!
Badge +8
Ik noteer het als signaal, @A. Deen!
Reputatie 7
Badge +6
Tja , werkt het of niet. Er is bij mijn weten nog steeds geen bewijs van. De Fransen geloven er blijkbaar in meerderheid niet meer in en ik eigenlijk ook niet. We zullen vermoedelijk nooit zeker weten of het wel of niet wat doet . Bij degenen die denken van wel , vermoed ik het placebo-effect. Er zijn overigens veel meer behandelmethoden waarvan het effect vraagtekens oproept.
Reputatie 7
@E.T. Wiersum, je haalt de woorden uit mijn mond.
als al die kwakzalverij niet meer wordt vergoed kan de premie en het eigen risico omlaag. 😉
Reputatie 5
Badge +5
als al die kwakzalverij niet meer wordt vergoed kan de premie en het eigen risico omlaag. ;-)

Of we stoppen wat van die extreem dure maar levensreddende behandelingen er juist in. Ik zou uitstekend met een zelfde hoge premie kunnen leven in de wetenschap dat we met z'n allen een paar kinderen het leven gered hebben.
Reputatie 7
Da's waar @Aardvark Dan mag de premie zo blijven. Of verhogen zinvol is vraag ik me af, sommige medicijnen zijn idioot duur, zelfs als er niets meer hoeft te worden onderzocht omdat de werking en bijwerkingen bekend zijn en omdat de grondstoffen van sommige medicijnen weinig kosten. Als volgende maand (bijvoorbeeld) een klein doosje Paracetamol plotseling € 5 kost i.p.v. 0,99 klopt er iets niet.
Badge
Bezie homeopathie als aanvullende geneeswijze en kijk er dan nog eens naar zou ik zeggen.
Welk bewijs is er trouwens voor de reguliere behandelmethodes? Kijk naar de behandeling van patienten met kanker , MS of Parkinson...
En wat te denken van de Chinese geneeswijzes?
Bezie homeopathie als aanvullende geneeswijze en kijk er dan nog eens naar zou ik zeggen.
Welk bewijs is er trouwens voor de reguliere behandelmethodes? Kijk naar de behandeling van patienten met kanker , MS of Parkinson...
En wat te denken van de Chinese geneeswijzes?

Dat is nu juist het probleem, het is geen geneeswijze, het is volksverlakkerij. Voor wat betreft bewijzen is er een geaccepteerde standaard en dat is zijn dubbelblind testen. Het fijne is dat iedereen kan begrijpen waarom die daadwerkelijk iets aantonen en de homeopathie weigert daaraan mee te werken. QED toch?
Overigens is iemand in mijn directe omgeving een paar jaar geleden op geheel reguliere wijze genezen van borstkanker, een flink duivenei, dus waar moet ik precies kijken voor kanker?
Reputatie 6
Badge +5
Zover ik weet is homeopathie helemaal uit het basis pakket.
Alle alternatieve geneeswijzen als kwakzalverij bestempelen gaat te ver.
Neem nu bacteriofagen, die verdienen in mijn beleving meer aandacht.
Ook is het wetenschappelijk bewezen dat mensen soms genezen van een flesje kraanwater met een overtuigend praatje.
@A. Deen
Je bedoelt dus, dat de overheid homeopathie in een aanvullend pakket moet verbieden?
Of wil je alle vernieuwende nog niet bewezen behandelmethodes gaan verbieden?
Zover ik weet is homeopathie helemaal uit het basis pakket.

Klopt

Alle alternatieve geneeswijzen als kwakzalverij bestempelen gaat te ver.

Volgens mij ging het hier over homeopathie

Neem nu bacteriofagen, die verdienen in mijn beleving meer aandacht.

Daar loopt serieus wetenschappelijk onderzoek naar, ik zie geen reden daarop in te grijpen

Ook is het wetenschappelijk bewezen dat mensen soms genezen van een flesje kraanwater met een overtuigend praatje.

Nergens is gesuggereerd het gebruik van kraanwater of overtuigende praatjes te verbieden.

@A. Deen
Je bedoelt dus, dat de overheid homeopathie in een aanvullend pakket moet verbieden?

Wat mij betreft ja, het heeft niets te maken met geneeskunst.

Of wil je alle vernieuwende nog niet bewezen behandelmethodes gaan verbieden?

Nee, waarom zou je? Alleen homeopathie is niet nieuw, niet vernieuwend, en in die gevallen dat ze de werking wel wetenschappelijk getest hebben, niet effectief. Ik ben niet tegen vernieuwing, ik vind dat we eindelijk een een einde aan deze onzin moeten maken.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben het eens dat alle kwakzalverij uit het (reguliere) geneeskunde pakket moet verdwijnen. Kwakzalverij zegt mij al dat iets niet deugd .
Dikke van Dale: Kwakzalverij, kwakzalver: nutteloze middelen toedienen ter genezing van één of andere ziekte, dan wel middelen beweert te kennen die tegen alle mogelijke ziekten werken. Een kwakzalver is een onbevoegd beoefenaar van de geneeskunst, iemand die het publiek wat op de mouw wil spelden: een bedrieger, oplichter, knoeier. Betreft nutteloze middelen in de geneeskunst moet je verder in geneeskundige boeken en geschriften duiken, maar er zijn er hierboven al wat genoemd.
Niemand zal beweren dat de reguliere geneeskunde alles kan genezen en verhelpen. Men is nog lange na niet aan het eind. Telkens worden nieuwe methodes en nieuwe medicijnen ontwikkeld. Het is veelal commercieel, maar dat is de maatschappij (maar ook daar veranderingen en protesten) en het wil zeker niet zeggen dat er geen strenge wetten voor zijn en dat bewijzen (dubbelblind, significant.... of hoe dan ook) geleverd moeten worden, de kwakzalverij levert nimmer dergelijke bewijzen. Groeten Leo.
Reputatie 5
Badge +5
Als mensen genezen van "een flesje water met een wetenschappelijk praatje", dan genezen ze ook van een zak borrelnootjes met datzelfde wetenschappelijk praatje. Met andere woorden: het placebo-effect werkt op het zaagsel wat in dat geval tussen hun oren zit! Dat maakt het flesje water nog geen werkend medicijn wat op enige wijze vergoed moet worden.
De zorg is al duur genoeg: besteed de premie aan echt nuttige zaken, en niet aan die onzin als homeopathie, BSR, door TellSell ingestraalde steentjes, etc.
Reputatie 7
Badge +7
@Aardvark , ook nu amen. Groeten Leo.
Reputatie 1
Badge

Waarom waarschuwt de Consumentenbond niet tegen oplichting door kwakzalverij, zoals homeopathie, acupunctuur en dergelijke?"

Reputatie 7
Badge +6

Waarom wel ? Wie daarin gelooft moet dat zelf weten. 

Reputatie 3
Badge +3

Waarom zouden alternatieve geneeswijzen oplichting zijn?

Acupunctuur is al heel oud en kan zich prima bewijzen als alternatief.

Zodra het onderwerp een vorm van geloof betreft wordt men terughoudend. De bond doet ook geen uitspraken over religie, hoewel dat natuurlijk ook een hoax is.

Reputatie 1
Badge

Het typische van iedere vorm van bedrog is dat mensen er in geloven. Dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat het relatieve aantal vaccinaties onder het gevarenniveau daalt. Maar ook gedijt valse informatie in winkels en op internet. Tegen oplichterij waarschuwt de Consumentenbond, behalve tegen oplichterij in de gezondheid, die gevaarlijker is dan bedrog in de handel. Denk aan het bekendste voorbeeld in ons land, de dood van Sylvia Millecam door haar geloof in (veroordeelde) kwakzalvers die beweerden dat ze geen kanker had, en onder andere dure flesjes met verdund water ter genezing van het knobbeltje in de borst voorschreven

De grote schade die door lichtgelovigen wordt veroorzaakt, komt op rekening van de gemeenschap.

Voor bijverzekering in de zorg moet vaak worden meebetaald aan kwakzalverij. Waarom zijn daarvoor geen aparte polissen?

Bedrog van de meest voorkomende vormen van kwakzalverij (homeopathie en acupunctuur) is overigens al heel vaak  en zelfs eenvoudig aangetoond.

Waarom mensen geloven in oplichterij is eveneens vaak onderzocht. Oplichters (waaronder kwakzalvers) gebruiken helaas dezelfde indoctrinatiemethoden als onder andere alle religies.

Reputatie 1
Badge

Alternatief voor wat?

Acupunctuur wordt zelfs in China al geruime tijd niet meer erkend. Het werkt als placebo, maar veroorzaakt op de duur veelschade, omdat ziekten ondanks de prikken gewoon doorgaan als ze niet echt worden bestreden. Of uitgeziekt bij bijvoorbeeld influenza.

Reputatie 1
Badge

Bijvoorbeeld aderlaten is al zeer oud en zou dus werken?

Badge +8

Ha @Paul Groot, omdat er al een vergelijkbaar topic over dit onderwerp bestaat, heb ik je reacties hiernaartoe verplaatst.

Reputatie 1
Badge

Als mensen genezen van "een flesje water met een wetenschappelijk praatje", dan genezen ze ook van een zak borrelnootjes met datzelfde wetenschappelijk praatje. Met andere woorden: het placebo-effect werkt op het zaagsel wat in dat geval tussen hun oren zit! Dat maakt het flesje water nog geen werkend medicijn wat op enige wijze vergoed moet worden.
De zorg is al duur genoeg: besteed de premie aan echt nuttige zaken, en niet aan die onzin als homeopathie, BSR, door TellSell ingestraalde steentjes, etc.

Helemaal mee eens.

Reageer