Hooikoortsartikel in de gids: wat ontbreekt

• 23 February 2021
  • 2 reacties
  • 78 Bekeken

Badge

Zojuist het hooikoortsartikel gescand. Wat mij opvalt is dat er wel iets op aan te merken is. Op een rijtje:

1. Allergie is een overreactie van het immuunsysteem. Dat kan lokaal zijn, b.v. alleen de neus of alleen de longen.
  2. Hooikoorts is een allergie die wordt getriggerd door een overproductie van histamine door cellen die receptoren hebben die reageren op de pollen (die nogal agressief zijn)
  3. Ontstekingsremmers zoals corticosteroïden dempen het immuunsysteem (heftigste middel om in te zetten ‘als er verder niets werkt’)
  4. Antihistaminica dempen de histamine-productie en dempen daarmee de trigger van het immuunsysteem. Je wordt er o.a. suf van omdat het vaak ook adrenaline remt. Hoe specifieker ze histamine remmen en niet ook adrenaline, des te minder suf wordt je er van.

Er is echter nóg een manier: het voorkomen van de trigger. In het geval van hooikoorts kan dat met dinatriumcromoglicaat. Dit is een inert stofje dat op de receptoren gaat zitten van de cellen die de histamine produceren. Daardoor kunnen de pollen er niet bij. Daar zijn twee vormen van: voor in de neus (kun je zonder recept kopen) en als poeder voor in de longen (kun je alleen op recept via de huisarts krijgen). Als dat voor je werkt is het het ideale antihooikoortsmiddel: er zijn 0 bijwerkingen (stofje is inert) en het voorkomt in plaats van ‘geneest’. Het enige nadeel: het stofje wordt door het lichaam afgebroken, dus je moet vier keer per dag toedienen om de receptoren geblokkeerd te houden en het duurt een paar dagen voor je voldoende receptoren hebt geblokt. Het artikel meldt deze (beste) optie niet. 

Heb je last van je longen, dan kun je “Lomudal Forte” (poeder dat je moet inademen) proberen via de huisarts. Heb je last vooral via je neus, dan kun je dinatriumcromoglicaat sprays (Prevalin spray of huismerk) bij de drogist kopen. Een paar dagen 4 keer per dag sprayen of inhaleren en — als het bij jou aanslaat — is de allergie zonder bijwerkingen foetsie.

2 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Vitamine D heeft ook een dempend effect op een overactief immuunsysteem. Het is ook eigenlijk geen vitamine.

Wat ik mis in het verhaal is een manier tegen hooikoorts  "zonder" medicijnen.  Ik heb gelukkig geen last van hooikoorts maar mijn partner en een aantal kennissen wel. Mijn partner heeft ongeveer 12 jaar geleden één sessie gehad bij een Bioresonantie therapeut. Pas na tien jaar kwam de hooikoorts in mindere mate, weer terug. Na nog een keer een sessie heeft zij tot nu toe geen hooikoortsproblemen ondervonden. Hetzelfde verhaal geld voor een aantal kennissen die èèn of enkele Bioresonantie sessies hebben ondergaan.

Reageer