Huidkanker en zonnebrandmiddelen

• 25 August 2021
  • 15 reacties
  • 262 Bekeken

1. Het aantal gevallen van huidkanker neemt toe. Oorzaken zouden zijn het ouder worden en meer blootstelling aan zonlicht.
  2. Ik ben opgegroeid op een boerderij in Zeeland. Alle boeren werkten nagenoeg een gehele dag buiten. Aan insmeren tegen verbranden werd niet gedaan. Huidkanker kwam niet voor. Althans ik heb er nooit van gehoord.
  3. Tegelijk met het op de markt komen van het aantal smeermiddelen tegen zonnebrand stegen ook de gevallen van huidkanker. 
  4. Die stijging nam evenredig toe met de verhoging van de beschermingsfactor.

Mijn vraag is of er een verband is tussen de stijging van het aantal gevallen van huidkanker en het op de markt komen van zonnebrandmiddelen en de verhoging van de beschermingsfactor.

15 reacties

Ja, er is een verband, de toepassing van zonnebrand middelen en het verhogen van de beschermingsfactor is precies de reactie die je mag verwachten op steeds meer mensem die steeds meer uren doorbrengen de zon, steeds meer vel blootstellen aan die zon, steeds fellere zon opzoeken en dus meer huidkanker ontwikkelen. 

Er worden geen middelen toegepast die niet beoordeeld zijn op carcinogeniteit (als je dat zo schrijft) terwijl van de zon bekend is dat deze huidkanker veroorzaakt.

Tegelijk met het op de markt komen van zonnebrandmiddelen in de jaren 60 steeg ook het aantal verkeersslachtoffers in die tijd. Als er een verband is wil dat nog niet zeggen dat er een oorzakelijk verband is.

Mijns inziens geeft de zon zelf signalen wanneer het tijd is om uit de zon te gaan. Als je die signalen serieus neemt krijg je, denk ik, geen huidkanker.

Ik kan nooit langer dan een kwartiertje of zo in de zon zitten. Dat had ik al als kind.

Zonnebrandcrème ruikt afschuwelijk en zal ik nooit en te nimmer gebruiken.

Jouw persoonlijke ervaringen zijn misschien niet maatgevend voor de mensheid Léonz.