Huidkanker en zonnebrandmiddelen

• 25 August 2021
  • 15 reacties
  • 262 Bekeken

1. Het aantal gevallen van huidkanker neemt toe. Oorzaken zouden zijn het ouder worden en meer blootstelling aan zonlicht.
  2. Ik ben opgegroeid op een boerderij in Zeeland. Alle boeren werkten nagenoeg een gehele dag buiten. Aan insmeren tegen verbranden werd niet gedaan. Huidkanker kwam niet voor. Althans ik heb er nooit van gehoord.
  3. Tegelijk met het op de markt komen van het aantal smeermiddelen tegen zonnebrand stegen ook de gevallen van huidkanker. 
  4. Die stijging nam evenredig toe met de verhoging van de beschermingsfactor.

Mijn vraag is of er een verband is tussen de stijging van het aantal gevallen van huidkanker en het op de markt komen van zonnebrandmiddelen en de verhoging van de beschermingsfactor.

15 reacties

Ja, er is een verband, de toepassing van zonnebrand middelen en het verhogen van de beschermingsfactor is precies de reactie die je mag verwachten op steeds meer mensem die steeds meer uren doorbrengen de zon, steeds meer vel blootstellen aan die zon, steeds fellere zon opzoeken en dus meer huidkanker ontwikkelen. 

Er worden geen middelen toegepast die niet beoordeeld zijn op carcinogeniteit (als je dat zo schrijft) terwijl van de zon bekend is dat deze huidkanker veroorzaakt.

Tegelijk met het op de markt komen van zonnebrandmiddelen in de jaren 60 steeg ook het aantal verkeersslachtoffers in die tijd. Als er een verband is wil dat nog niet zeggen dat er een oorzakelijk verband is.

Mijns inziens geeft de zon zelf signalen wanneer het tijd is om uit de zon te gaan. Als je die signalen serieus neemt krijg je, denk ik, geen huidkanker.

Ik kan nooit langer dan een kwartiertje of zo in de zon zitten. Dat had ik al als kind.

Zonnebrandcrème ruikt afschuwelijk en zal ik nooit en te nimmer gebruiken.

Jouw persoonlijke ervaringen zijn misschien niet maatgevend voor de mensheid Léonz.

Jouw persoonlijke ervaringen zijn misschien niet maatgevend voor de mensheid Léonz.

Wie heeft dat dan beweerd?

Huidkanker is een ziekte met een lange incubatietijd, dus huidkanker komt sowieso net als alle kankers niet héél vaak voor (Ondanks dat het de meest voorkomende kanker is, is de ‘incidentie’ 4 per 1000), en als het voorkomt voornamelijk bij mensen op hogere leeftijd: https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/huidkanker/cijfers-context/huidige-situatie

Dus

1: Hoeveel mensen ken je nu die huidkanker hebben?

2: Hoe oud zijn die mensen?

3: Hoe oud werden mensen in het algemeen vroeger? (Hint de reden dat de pensioengerechtigde leeftijd op 65 werd gezet was géén toeval)

Tenslotte: Als je het hele jaar door buiten werkt, past je huid zich ook beter aan: In het voorjaar is de zon nog niet erg sterk, en heeft de huid de tijd om dikker te worden en langzaam bij te bruinen, zodat hoogzomer de huid al voorbereid is. Dat is een enorm verschil met het hele jaar door binnen zitten en dan in het weekeinde of 3 weken in de zomer plotseling aan het strand gaan liggen bakken.

Huidkanker is een ziekte met een lange incubatietijd, dus huidkanker komt sowieso net als alle kankers niet héél vaak voor

We hebben het over ruim 50.000 nieuwe gevallen per jaar (de twee in de link genoemde categorieën opgeteld) en je noemt dit niet heel vaak?
De ‘dus’ van je klopt bovendien niet. Een lange incubatietijd is geen oorzaak voor het al dan niet veel voorkomen van een ziekte.

Huidkanker is een ziekte met een lange incubatietijd, dus huidkanker komt sowieso net als alle kankers niet héél vaak voor

We hebben het over ruim 50.000 nieuwe gevallen per jaar (de twee in de link genoemde categorieën opgeteld) en je noemt dit niet heel vaak?
De ‘dus’ van je klopt bovendien niet. Een lange incubatietijd is geen oorzaak voor het al dan niet veel voorkomen van een ziekte.

Harry ik begrijp dat statistiek lastig is maar er staat ook een kopje "Sterfte en overleving”

Daar staat het volgende: https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/huidkanker/cijfers-context/sterfte-en-overleving

In 2019 bijna 900 mensen overleden aan huidkanker

In 2019 overleden er 882 mensen aan huidkanker (alle vormen). Er overleden 749 mensen als gevolg van melanoom: 453 mannen en 296 vrouwen (5,3 per 100.000 mannen en 3,4 per 100.000 vrouwen). Aan overige vormen van huidkanker zijn 133 personen overleden in 2019: 88 mannen en 45 vrouwen (1,0 per 100.000 mannen en 0,5 per 100.000 vrouwen). Voor zowel melanomen als overige huidkanker geldt dat de sterfte toeneemt met de leeftijd. Sterfte aan melanomen treedt al vanaf middelbare leeftijd op, sterfte aan overige huidkanker treedt vooral op hoge leeftijd op.

En:

Basaalcelcarcinoom en plaveiselcelcarcinoom kunnen bijna altijd volledig genezen. Bij basaalcelcarcinoom is bijna geen kans op uitzaaiingen en bij het plaveiselcelcarcinoom is de kans gering.

Dus als het totaal aantal mensen met de diagnose ‘huidkanker’ wordt opgeteld dan krijg je een vertekend beeld van de werkelijke risico's en gevolgen.

Ergo, ondanks dat er jaarlijks 50 duizend diagnoses bij komen betekent dat niet dat dat allemaal sterfgevallen worden, integendeel: Huidkanker is niet alleen de meest voorkomende, maar ook degene die het meest geneest, c.q. eenvoudig de verhelpen is: Als een arts een moedervlek verwijdert, en later de diagnose huidkanker wordt gesteld, is dat een diagnose. Dat betekent niet dat die persoon direct uitgezaaide kanker heeft. Gelukkig is dat (als je er op tijd bij bent) gelijk vaak het einde van de behandeling, maar de diagnose is dan wél gesteld… (En zit je dan wel in de 10-jaar statistiek)

900 doden, dat zijn er bijna anderhalf keer zo veel als in het verkeer.
Maar als het om één categorie van kanker gaat, ach… dan is het niet veel en is aandacht overbodig?

De straling van de zon is toegenomen.
We zijn massaal op de zonnebank gaan liggen.
Niet alleen de smeermiddelen tegen zonnebrand zijn toegenomen, alle huidverzorging producten.
We hebben Tjernobyl gehad in 1986

@Rinus Bolle  Over de beschermingsfactor en samenstelling, denk je dat o.a. nanodeeltjes zinkoxide en titaniumdioxide  de boosdoener zijn?
Invloeden kunnen ook wel van extern komen, zoals siliconen dat overal in en aan zit.
Het kan ook een verandering in onze kleren of wasmiddel voor de kleren zijn.

Het feit is, dat de gemiddelde leeftijd stijgt, mede omdat we zo alert zijn.
Onderzoek en registratie steeds beter is.
Als je in 1970 gevraagd had op straat, wat een melanoom is, had 98% het niet geweten.

Hartelijk dank voor al deze serieuze reacties. Flink wat stof om over na te denken door de verschillende benaderingen.

Dank iedereen,

Met vriendelijke groet,

Rinus

900 doden, dat zijn er bijna anderhalf keer zo veel als in het verkeer.
Maar als het om één categorie van kanker gaat, ach… dan is het niet veel en is aandacht overbodig?

Dat zeg ik helemaal niet, maar dat getal verschilt nogal van de 50.000 die jij noemt en wéér ander statistiek:

In 2019 stierven 45.024 mensen als gevolg van kanker

Dus dan is 900 relatief erg weinig.

Om terug te komen op je vraag want ik had er nog niet aan gedacht: in mijn vriendenkring ken ik inderdaad meerdere huidkankerslachtoffers. Dode en levende. Onder de 50.

Reputatie 4
Badge +3

Jouw persoonlijke ervaringen zijn misschien niet maatgevend voor de mensheid Harrie LPP

Reputatie 4
Badge +3
  1. Het aantal gevallen van huidkanker neemt toe. Oorzaken zouden zijn het ouder worden en meer blootstelling aan zonlicht.
  2. Ik ben opgegroeid op een boerderij in Zeeland. Alle boeren werkten nagenoeg een gehele dag buiten. Aan insmeren tegen verbranden werd niet gedaan. Huidkanker kwam niet voor. Althans ik heb er nooit van gehoord.
  3. Tegelijk met het op de markt komen van het aantal smeermiddelen tegen zonnebrand stegen ook de gevallen van huidkanker. 
  4. Die stijging nam evenredig toe met de verhoging van de beschermingsfactor.

Mijn vraag is of er een verband is tussen de stijging van het aantal gevallen van huidkanker en het op de markt komen van zonnebrandmiddelen en de verhoging van de beschermingsfactor.

Ik heb een tijdje in Australië op een boerenbedrijf rond gelopen en de gevolgen om mij heen gezien.. voornamelijk bij oudere 50+ boeren. Zie bv https://www.nswfarmers.org.au/NSWFA/Posts/The_Farmer/Rural_Affairs/Sun_safety_critical_for_farmers_despite_medical_breakthrough.aspx

Reageer