Consumentenbond.nl

'Ik ga de Persoonlijke Gezondheidscheck doen'

• 26 februari 2015
  • 10 reacties
  • 227 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4

De Persoonlijke Gezondheidscheck is van o.a. de Hartstichting, Nederlands Huisartsen Genootschap en de Nierstichting.

De site bestaat uit een online vragenlijst over gezondheid, met een persoonlijk gezondheidsrapport als eindresultaat.

De basisvragenlijst is gratis, aanvullende modules zoals medisch of screening op nierschade kosen geld. In sommige gevallen kan de werkgever of zorgverzekeraar deze kosten (deels) vergoeden.

Zou jij deze Gezondheidscheck invullen? Waarom wel/niet?

10 reacties

Reputatie 2
Badge +4
Wegens drukte op de site kan ik tot op heden niet eens de basisvragenlijst invullen!
Onze maatschappij moet zelfredzamer worden......??

Prima, wanneer er meer initiatieven en aanbiedingen op de (gezondheids-)markt komen die je uitnodigen mee te doen. Toch kan er iets onbedoeld mee insluipen. Ooit hebben autobezitters ook zelf kunnen beslissen of zij hun vaartuig preventief zouden laten onderzoeken en geen risico willen lopen onderweg te blijven liggen. Inmiddels is dit via de APK overgeorganiseerde plicht en daar is de frictie voor mij persoonlijk. Vrijwillig prima, maar wanneer iets (te) goed georganiseerd wordt kan het snel een plicht worden, bij voorbeeld wanneer de zorgverzekeraars trek in een 'gezondheidsdiploma' gaan krijgen.....Met de online-aanbiedingen van zelftests op de markt, ook via de apotheek, bij de huisarts en mijn vrijwillige check-up bij de internist wist ik me tot nu tot best zelf te helpen. Er zijn ook nog dure escapes naar Duitsland, waar je op ÉÉn dag goed georganiseerd totaal doorgecheckt kunt worden......

Zolang het dus vrijwillig blijft en niet boven de status van een vrijwillig bevolkingsonderzoek uitkomt......mijn zegen hebben de initiatoren. Ik doe NIET mee! Breakpunt zal een hogere verzekeringspremie zijn zÒnder check!

Andere voorbeelden om te spiegelen: Laat u uw explosieve gasinstalatie vrijwillig jaarlijks keuren? Kan het energielabel morgen andere eisen gaan stellen en isolatieplichten tegen boetes gaan voorschrijven? (Geen rare vraag, in Duitslandnu al praktijk). Moeten fietsen niet net zo verplicht gekeurd worden en caravans en schoorstenen, waarom hebben die niet verplicht een rookfilter.omdat er meer vuiligheid uitkomt dan het verkeer veroorzaakt? Vuurwerk 2015/2016? Geen slimme meters voor kleine particulieren......Ik denk, dat we vrijwillig eens een nationaal prioriteitennlijstje moesten opstellen, waaronder ook de gezondeidscheckstatus.

Een opgave voor de (panelleden van) Consumentenbond? omdat de regenten hun eigen burgervreemde horizon hebben!! Of .......... komt dit gezondheidscheckidee indirect toch weer van het regelgevende ministerium en de taakuitvoerende zorgverzekeraars?
Nee, ik ga deze test niet doen, eigenlijk weet ik wel wat eruit komt; eet gezonde en gevarieerde voeding en ga meer bewegen/sporten.

Toch vind ik het wel goed dat deze test, afkomstig van huisartsen en patienenverenigingen, er is; lijkt mij meer betrouwbaar dan vele andere testen.
Nee, ik ga deze test niet doen. Ik ben goed op de hoogte, dus een basis-gezondheidscheck is niet nodig. Als ik iets wil weten of mij ongerust over maak, ga ik naar de huisarts.

Daarbij hou ik er niet van dat ik een account hiervoor moet aanmaken, ik heb daar een gezonde argwaan voor. Dit zou gehackt kunnen worden, of misschien komt dit uiteindelijk toch terecht bij ziektekostenverzekeraars. De regels hiervoor worden uiteindelijk steeds verder verruimd door het ministerie, de ziektekostenverzekeringen krijgen ook steeds meer macht.
Ja ik ga de test wel doen. En misschien slaat het in NL aan, dat zou goed zijn.

Burgers en patiËnten moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor hun welbevinden en herstel.

Het zou mooi zijn als deze test daarbij helpt, al is het maar een beetje.
Reputatie 3
Badge +4
Ik lees tot nu toe, op ÉÉn na, alleen maar reacties van community-leden die de gezondheidscheck niet willen doen. EÉn van onze medewerkers heeft de check inmiddels gedaan en haar bevindingen verschijnen zeer binnenkort op onze site. Ik hou jullie op de hoogte. Zelf heb ik de check ook gedaan. Er kwamen weinig verrassingen uit behalve dat ze hebben vastgesteld dat ik zeer gemotiveerd ben om aan mijn gezondheid te werken. Dit vond ik verrassend haha ☺

Ik heb besloten om ook onderzoek te doen naar de vervolgonderzoeken die worden aangeboden. Deze kosten aardig wat geld.

Wie heeft de check ook al gedaan en wil zijn of haar ervaring met ons delen?
Badge
Ik heb 'm een paar dagen geleden gedaan. Komt uit wat je zoal kunt verwachten, plus nog wat meer. Ik zelf heb natuurlijk de neiging om te focussen op wat ik wel goed doe, en een oogje toe te knijpen voor wat dubieus of slecht is. DÀt filtert zo'n test er wel uit . . . Voorts ben ik niet zo bezig met m'n hart of met de kans op suiker, maar als je van ieder ÉÉn in je familie hebt (gehad) dan is dat natuurlijk voor mij een wat groter risico. Dat soort dingen maakt zo'n test je van bewust. En - nog belangrijker - wat je kan doen om het risico enigszins te verkleinen. Dus . . . .
Reputatie 3
Badge +4
Onze eerste indruk van de Persoonlijke Gezondheidscheck staat inmiddels ook online. Verandert dit je mening om de test wel of niet te doen?
@Ramona:

De online eerste indruk van de Persoonlijke Gezondheidscheck heeft mijn mening om de test niet te doen. Dat wat ik al eerder heb gezegd geldt na het lezen hiervan nog steeds.

Haallooo, ik heb hem gedaan de test. Ik vind de uitkomst ronduit teleurstellend en begin zeker niet aan een betaalde versie. Ik ben een redelijk wrak, waardoor de uitkomst; "te veel stress" vrij voor de hand lag.

Maar ik rook en drink niet wat dan ook gelijk met een voldoende word beloond..... Echter ...

ik hoor op de radio (soms in mijn omgeving) dat mensen een echt fysiek APK - aatje doen. Bloedtest, longen, nieren de hele mikmak. Terwijl ze niet ziek zijn, geen klachten hebben. Dat word vergoed door de zorgverzekering!! Terug bij, terug naar; H.G. van Rheenen. Een gezondheidsdiploma!

De zorgverzekeraars krijgen en houden volledig zicht en op de mensen die zich elk jaar laten medisch nakijken.

Mensen die op dit moment ziek zijn worden (letterlijk) behandeling onthouden op financiele gronden. Mensen die niet louter voldoendes scoren op hun gezondheidsdiploma krijgen een premie verhoging of uit de verzekering gewerkt.

Walgelijk als ik bedenk hoeveel miljarden (miljarden!) er nog rond slingeren in Nederland. 👎

Reageer