'Ik stap over naar de zorgverzekeraar die alle winst teruggeeft aan de consument'

• 20 november 2014
  • 15 reacties
  • 199 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Uit onderzoek van het Financieel Dagblad blijkt dat bijna alle winst van zorgverzekeraars wordt teruggegeven aan de premiebetaler. Menzis en CZ geven het meest terug aan de premiebetaler volgens dit onderzoek.

In de praktijk stappen de meeste consumenten helemaal niet over. Vorig jaar stapte 6,5% van alle verzekerden over. Consumenten stappen meestal over, omdat ze een goedkopere zorgverzekering willen. Al geven Menzis en CZ alle winst terug aan de verzekerden, ze zijn niet de goedkoopste dit jaar. Kijk voor alle premies in onze zorgvergelijker.

Stelling van de week 47:

'Ik stap over naar zorgverzekeraar Menzis of CZ, want zij geven alle winst die ze maken terug aan de consument'

15 reacties

Dit is voor mij geen argument om over te stappen. Het bllijft een kwestie van prijs/kwaliteit. Het eerste is makkelijk te meten, maar het tweede is toch moeizaam.

Toch een waarschuwing voor wat nu gebeurt en hoe zorgverzekeraars over de rug van verzekerden beleid voeren.

Voorbeeld Zorgverzekeraar: Zilveren Kruis Achmea Polis: Budget Basis (minst duur) Woonplaats: Tilburg of omgeving

Tilburg heeft 2 ziekenhuizen, waarvan er in 2014 ÉÉn volledige vergoeding kende onder de goedkoopste basispolis. In 2015 worden beide ziekenhuizen niet meer volledig vergoed.

Stel, dat je een goede reden hebt eventueel in een Tilburgs ziekenhuis te willen worden behandeld. Dan zijn de mogelijkheden:

bijbetalen (minimaal zo'n 30%) overstappen naar een duurdere (restitutie)verzekering zoeken naar een zorgverzekeraar met betere condities
Veel mensen zijn niet in staat bij te betalen of kunnen een duurdere polis niet betalen. Zij zullen (vaak zelfs zonder het te beseffen) straks gedwongen worden zich te laten behandelen door een ziekenhuis op afstand, waarvan Zilveren Kruis Achmea wÉl de volledige kosten vergoedt. Het mogelijke nadeel zal dan zijn dat extra kosten moeten worden gemaakt in verband met de afstand. Vooral mensen met een inkomen rondom het minimum zullen hiervan het slachtoffer zijn.

Tilburg als voorbeeld, maar ik ben ervan overtuigd, dat verzekerden in meer regio's worden 'gediscrimineerd' door zorgverzekeraars.
Ze geven helemaal niet al hun winst terug. Ze zetten een deel van hun reserves in om de premiestijging deels te compenseren. Feitelijk betekent dit dat als ze dat niet zouden doen de premies voor 2015 nog hoger zouden worden dan ze nu al worden. Het verschil met andere verzekeraars zou anders te groot worden. Je kunt hier ook uit afleiden dat de premies bij die twee verzekeraars structureel tÉ hoog zijn. Het lijkt heel wat, maar ze behoren ook na het deels terug"geven" van de winst tot de allerduurste verzekeraars. Let maar op, volgend jaar zijn zij de verzekeraars met de hoogste winst. Feitelijk is er ook geen sprake van teruggeven, het is van de verzekerden die (teveel) premie hebben betaald. En zo lang de topmannen van deze verzekeraars zichzelf verrijken met € 350.000 aan jaarsalaris (exclusief pensioen + bonus + auto met chauffeur) zou je alleen daarom al over moeten stappen.
Ook de term 'Winst teruggeven' is gewoon marketing. Wat is dan winst ? Is een verzekeraar die winst maakt ook echt efficient en goedkoop of is het gewoon voor de bÜhne? Is winst hetgeen overblijft nadat het management zichzelf financieel heeft bevredigd en de reserves maximaal heeft aangevuld ? Ik vrees het laatste en als er dan nog wat overblijft geven we dat terug. Daar schiet je als consument niet zoveel mee op dus, meer een halve sigaar uit eigen doos.
Teruggave van de winst is zeker belangrijk, maar nog belangrijker is dat de zorgverzekeraar affiniteit heeft met ZORG !!

Ik heb zeer slechte ervaring met FBTO ( Achmea). Na het gevecht voor mijn leven mocht ik ook tijdens mijn herstel ook nog de strijd aanbinden met mijn Zorgverzekeraar, ( juridisch gevecht gewonnen overigens)wat mijn herstel dubbel zo zwaar maakte.!

Achmea, een verzekeraar, maar mag het predikaat ZORG wel weglaten! Ze kennen het onderscheid niet tussen het verzekeren van uw tuinmeubel en de zieke mens! De rotte appel in de ZORGverzekeraarsmand !!!
De mensen worden hoor en dol van dat gemanipuleer in de gezondheidszorg.Veel te veel partijen willen en moeten mee snoepen van onze zuur verdiende

centjes.Trek een streep door al dat gedoe,terug naar het ZIEKENFONDS !!
Sinds wanneer geeft het CZ iets terug aan de verzekeringsnemer?
alle winst van 2014 terug geven ( volgens een onderzoek ) en de premie van 2015 verhogen. dat is goed geregeld door CZ
Reputatie 1
Badge +1
Winst teruggeven vind ik een pure marketing actie. Je krijgt een sigaar uit eigen doos! Eerst premie terug geven en even zo vrolijk de premie voor het volgende jaar verhogen. Dat rijmt natuurlijk niet.

Dat is hetzelfde met al die cadeau acties bij de energiemaatschappijen: Je betaalt het uiteindelijk zelf, die cadeaus.

Dus overstappen? Nee.
Bij deze mijn recente ervaring met CZ, was er jaren verzekert, met collectievieteitskorting. Na uitholling van CZ van de 50+ polis bleven er nog vergoedingen in waar ik, zeer waarschijnlijk, geen gebruik van maak.Ieder jaar worden de vergoedingen steeds minder, de tandartspolis had ik er al opgezegd.

Op mijn mails aan CZ waarom de premie toch stijgt, ondanks dat CZ een ,,onderlinge"verzekering is en veel meer in reserve houd dan wettelijk noodzakelijk, een slap verhaal dat de bovenmatige reserve bedoeld is voor slechtere tijden, kortom, geld dat verzekerden betalen en lekker opgepot wordt, hoezo ,,onderlinge"?

Tot mijn verbazing was de nieuwe (collectieve) premie nu nog hoger dan de premie bij DSW, met een betere dekking, incl. tandarts. CZ houd van ,,slapende" verzekerden die zich in laten pakken met ronkende folders hoe goed CZ wel is.
Ik zit al sinds 2006 bij DSW. Lage premies. En al twee jaar geen premieverhoging. En al twee jaar geld terug dat niet nodig is voor financiËle buffer. En vrije keuze van zorgverlener. En verzet tegen beperking vrije artsenkeuze. En verzet tegen sluiting kleine ziekenhuizen. En goed inzicht in je zorgkosten. En snelle afhandeling digitale declaraties. Gewoon een zorgverzekeraar die voor de verzekerden werkt en niet voor de aandeelhouders.

Ik zit al sinds 2006 bij DSW. Lage premies. En al twee jaar geen premieverhoging. En al twee jaar geld terug dat niet nodig is voor financiËle buffer. En vrije keuze van zorgverlener. En verzet tegen beperking vrije artsenkeuze. En verzet tegen sluiting kleine ziekenhuizen. En goed inzicht in je zorgkosten. En snelle afhandeling digitale declaraties. Gewoon een zorgverzekeraar die voor de verzekerden werkt en niet voor de aandeelhouders.

DSW: hangt deze verzekering aan een grotere verzekeraar? Wat is de ervaring met de kwaliteit van zorg? Dat is toch het BELANGRIJKSTE!

mvg Jac Duis
ANNO12 wilde als (nieuwe) verzekeraar: 1. terug naar de oorspronkelijke bedoeling: geld dat aan het eind van het jaar over bleef werd niet als winst beschouwd maar als teveel betaalde premie en zou vervolgens aan de leden worden terug betaald. De verzekering als echte cooperatie waar leden het voor het zeggen hebben. 2. aandacht voor bewust gezond gedrag dat door ANNO12 beloond werd (zie website) Eindelijk een nieuw geluid, eindelijk de verandering die we wensen en die tevens, gezien de nauwelijks nog te betalen zorgkosten, noodzakelijk is. Als eind 2014 de balans wordt opgemaakt blijkt ANNO12 het noodzakelijke aantal leden niet gehaald te hebben en kan niet als verzekeraar starten.

Twee kritische opmerkingen mijnerzijds: - waar blijft de bewuste en kritische burger? Waarom blijven we braaf aan het handje van heersende machten waar we doorgaans zo veel kritiek op hebben? - ik had van de consumentenbond (opkomend voor en de belangen dienende van de consument) verwacht dat ze op z'n minst aandacht zou besteden aan het baanbrekende en zeer gewenste initiatief van een idealistisch en gedreven viertal.
Aanhakend op het laatste bericht van L.P.J.Dupuits, de CB heeft in een nieuwsbrief echt wel melding gemaakt van Anno12. N.a.v. daarvan aangemeld bij Anno12 als belangstellende, de opzet is zeer symphatiek en niets mis mee.

De vraag is of ieder bereid is een aandeel te kopen van ruim 800,- euro, je krijgt dan korting op de premie, maar dan nog is de premie m.i. te hoog. Kennelijk was het voor Anno12 ook een lastig verhaal om de premie bekend te maken, want op de site was op de 19e Dec. nog niet te zien wat de premie zou worden, pas de 20e Dec. heb ik voor het eerst de premie gezien. Overigens waren inhoudelijk de aanvullende verzekeringen een exacte kopie van DSW (in de voorwaarden waren de letters DSW verwisseld voor Anno12). Je moet dan wel erg ideel zijn om voor dezelfde verzekering 15-20% meer premie te betalen en ruim 800,- euro te investeren (?)

Twee kritische opmerkingen mijnerzijds:

- waar blijft de bewuste en kritische burger? Waarom blijven we braaf aan het handje van heersende machten waar we doorgaans zo veel kritiek op hebben? - ik had van de consumentenbond (opkomend voor en de belangen dienende van de consument) verwacht dat ze op z'n minst aandacht zou besteden aan het baanbrekende en zeer gewenste initiatief van een idealistisch en gedreven viertal.

Hallo L.P.J. Dupuits, er is best de nodige informatie over en indrukken van Anno12 op onze website te vinden.

Net als R van Driel ben ik ook benieuwd of iedereen bereid is een aandeel te kopen van ruim 800 euro: wat denk jij?

Reageer