Consumentenbond.nl

Ik zoek een ziektekostenverzekeraar die nog “gewoon” communiceert

• 9 november 2019
  • 14 reacties
  • 392 Bekeken

Ik ben mantelzorger voor mijn hoog bejaarde ouders en loop tegen het volgende aan:

De ziektekostenverzekering wil alleen via Digd communiceren + een code in het kader van de AVG.

Ook voor zeer simpele vragen, die niet of nauwelijks binnen de privacy vallen, moet je inloggen en eerst allerlei handelingen verrichten voordat je contact/inzicht krijgt in je eigen zorggebruik en evt vergoedingen.. Ik vind dit bijzonder klantonvriendelijk en wil voor een ieder die niet digitaal onderlegt is of de Nederlandse taal niet of nauwelijks beheerst, een laagdrempelig, transparant maar vooral klantvriendelijk contact met ziektekostenverzekeraars. 

De AVG wordt mijn inziens ook gebruikt als drempel naar klanten om hen zo te beletten “de kleine lettertjes ed “ te bekijken en hierover vragen te stellen.

14 reacties

Ik heb de stellige indruk dat het gebruik van DigiD als identificatie methode nu min of meer standaard is. Heef u last van DigiD als u op andermans account moet kijken of heeft u simpelweg een probleem met DigiD zelf?

Ik ben ook mantelzorger en loopt tegen hetzelfde probleem aan en niet alleen bij een zorgverzekeraar.

Onlangs heb ik (commentaarloos en passief) meegekeken hoe een zeventigjarige via de laptop! met dit inloggen probeerde om te gaan.

De voorbereidingen m.b.t. het aanvragen van een code hebben met bloed zweet en tranen een héél uur geduurd,  … de aangeboden en ook verlangde SMS-per-telefoon (vaste aansluiting) met de code, kwam echter niet meteen, maar 's avonds om 21.30h, alhoewel het verzoek in de  namiddag om 15.00h uiteindelijk werd weggestuurd.

*

Ik hoop, dat u snel een andere zorgverzekeraar kunt vinden, die ook in de kleine lettertjes uitsluiting geeft, dat klanten toekomstig (tenminste voor het jaar waarvoor de verzekering werd afgesloten) nooit met DigiD moeten inloggen. Maar, omdat het om de zekerheid van onze gegevens gaat, vrees ik, dat dit probleem alleen maar gaat toenemen zolang bedrijven en dienstverleners voor hun eigen zekerheid de consument met oneigenlijke problemen opzadelt.

https://www.digid.nl/

*[Off-topic gedeelte van bericht verwijderd door beheerder]

Reputatie 5
Badge +4

Mijn zorgverzekeraar heeft gewoon een kantoor.
5 minuten fietsen en ik ben er.
Ouderen in de buurt, gaan daar gewoon heen in plaats van gedoe met de computer.

Reputatie 6
Badge +6

Voor ouderen zal het altijd moeilijk blijven om goed met de nieuwe media, dus de PC en daarmee Digd om te gaan. Zoals @A. Deen  al stelt;  ik heb de stellige indruk dat het gebruik van DigiD als identificatie methode nu min of meer standaard is.

Mogelijk dat het nog verbeterd,  er zijn wat klachten geweest, er is wel is wat gehackt, maar weg te denken is het niet meer. Wie er niet mee overweg kan, zal echt hulp moeten zoeken en hoewel mantelzorger (ben het zelf ook) geen sinecure is, zal de hoop van ouderen toch op hen gericht zijn.

Van de organisaties die met Digd werken hoef je mijn inziens niets te verwachten, zeker van banken en verzekeringsmaatschappijen niet…… er komt alleen maar meer controle bij.  En volgens mij zijn er maar een paar zorgverzekeringen, wellicht twintig namen, maar ze horen allemaal ergens bij, dus werken ze ook hetzelfde. Ik zou niet weten wie nog zonder inloggen, Digd enz. enz. werkt. Wellicht weten andere forumleden nog wel waar ouderen hulp kunnen krijgen. Ik denk o.a. aan https://www.seniorweb.nl/artikel/digid-het-digitale-identiteitsbewijs,  Maar mogelijk zijn er nog andere instellingen seniorvakbonden, de ANBO, als dat nog bestaat, ik hoop dat er toch nog wat voor deze problematiek te vinden is. Anders blijf familie en de mantelzorger over.

Reputatie 6
Badge +6

De berichten van @Wortelstamper  en mij kruisten, maar wellicht is het een oplossing. Zelf heb ik interpolis die zit in Tilburg, maar de Rabobank is er ‘de baas', dus ga eens naar een Rabobank. Het kantoor van @Wortelstamper  ken ik uiteraard niet, maar als de kantoren willen helpen, een mogelijkheid.

Inloggen bij DigiD kan overigens wel “voor iemand anders”.

Ik doe het zelf regelmatig voor iemand anders die geen internet wil.

Reputatie 1
Badge +2

Voor iedereen die inloggen via Digid oh zo lastig vind ; 
Je kunt er iets aan doen.
Bij Seniorweb een cursus volgen bijv.
Maar dan nog….
Krijg je het er echt niet in ?
Vraag hulp van iemand die wel weet hoe het werkt.

Weer terug on-topic ...

kan ik @A.S. Verhaagen berichten, dat mijn Zorgverzekeraar, Ohra, NIET om een DigiD-code vraagt, dit ondanks het feit, dat ze ook een voorzichtige Bank zijn, echter is het kunnen mailen vervangen door een contactformulier, waarover op een andere topic weer wordt geklaagd.

M.b.t. tot de tip van @Bedeve voeg ik er nog de aangegeven “handleiding van Seniorweb” graag als link aan toe (als extra service):

https://www.seniorweb.nl/tip/tip-sms-controle-inschakelen-voor-digid

Reputatie 3
Badge +2

@petronella wat bedoel je met DigiD code? Ik zit ook bij de Ohra en inloggen gaat op laptop toch echt met DigiD en sms controle.

Reputatie 3
Badge +2

@A.S. Verhaagen Sinds april 2015 is het bij ALLE zorgverzekeraars verplicht in te liggen met DigiD + sms verificatie. Het is niet anders.

@Mazzel Topicstarter heeft meerdere fricties genoemd, waaronder bij voorbeeld het kunnen stellen van korte vragen. Technisch gaat dit bij Ohra inderdaad zonder inloggen via een contactformulier waarop de vraagsteller “binnen TIEN dagen antwoord krijgt”. Totaal onwerkbaar dus. Gebruik maken van “Mijn Ohra” gaat inderdaad alleen met het eerder besproken inlogproces. Alle contactmogelijkheden op rij:

https://www.ohra.nl/klantenservice/contact/contactformulier.jsp

Ik ben het met TS eens, dat de AVG vaak misbruikt wordt om geen moeilijke vragen te hoeven beantwoorden. Bijvoorbeeld als je iets wil weten over de polisvoorwaarden of als je algemene informatie vraagt over gecontracteerde hulpmiddelenleveranciers wordt direct je identiteit gevraagd, terwijl dat niet nodig is. 

Maar je kunt de meeste dingen over jouw eigen zorgverzekeringskosten nog steeds wel telefonisch navragen ( dacht ik). Ze moeten , net als een bank, natuurlijk wel goed navragen of jij bent die je zegt te zijn. 

Een tip voor het inloggen met digid: gebruik voor het inloggen de “ Digid-app”. Die hoef je maar een keer in te stellen en daarna heb je niets meer te maken met ems-jes. De Digid-app wordt door de DIGID organisatie aangegeven als “ aanbevolen inlogmethode”. 

Er zijn ook nog zorgverzekeraars die persoonlijk in een (rijdend ) kantoor willen communiceren met de klant. Dit zijn Salland ( alleen toegankelijk voor postcodes in de omgeving Deventer), DSW en de Friesland (sinds een jaar ingelijfd door Achmea). 

https://www.salland.nl/service-contact/spreekuren

https://www.defriesland.nl/consumenten/contact/onze-servicepunten

https://web.dsw.nl/consumenten/klantenservice/loket

Badge +6

Alle off-topic reacties zijn verwijderd. Graag weer terug naar de oorspronkelijke vraag van de Topic Starter: “Ik zoek een ziektekostenverzekeraar die nog “gewoon” communiceert.”

Reageer