Implantaten en Klikgebit

• 22 September 2015
  • 3 reacties
  • 2497 Bekeken

Geachte dames en heren,

in algemeen valt er bij vergelijking websites te lezen dat ‘je alleen vergoeding voor implantaten of een kunstgebit op implantaten vanuit de basisverzekering bij ernstige ontwikkelstoornis of groeistoornis krijgt’ of op de website van bijvoorbeeld Menzis in meer duidelijkheid ‘Implantaten worden volledig vergoed vanuit de Basisverzekering als er sprake is van een zeer ernstig geslonken tandeloze kaak’. Wil zeggen dat een patiënt op leeftijd de behandeling wel vanuit de basisverzekering vergoed zou krijgen omdat bij deze leeftijdsgroep een zulke behandeling ook te verwachten valt. Het is op mijn navragen bij mijn behandelden kaakchirurg wel zo dat er materiaal wordt gebruikt, een titanium-zirkonium legering, welke door zijn goede corrosiebestendige eigenschappen tientalen jaren mee gaat. Het is dan ook eerder de botstructuur welke deze periode van mogelijk gebruik verkort, waarbij de percentage naar 10 jaar nog steeds tussen de 95% tot met 99% op het internet wordt aangegeven van een goed functioneren van implantaten. Een geplaatst implantaat gaat in de praktijk dus zeker nog veel langer mee dan 10 jaar. Zodoende zouden deze implantaten op een later moment voor een klikgebit kunnen worden gebruikt, terwijl deze op een veel vroeger moment geplaatst zijn voor een kroon. Een zorgverzekeraar zou hierdoor zelfs kosten kunnen besparen, immers hoeft vanuit de bovenstaande beredenering maar een keer voor de kosten van implantaten te worden betaald.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Hoi,

Ik heb een volledig implantaat gedragen boven- en ondergebit (dus geen klikgebit) volgens de zogenaamde all-on-fourmethode wat overigens bij mij resulteerde in een all-on-six resultaat. Bovendien ben ik van beroep aansprakelijkheidsrechtdeskundige geweest en heb heel lang bij een aansprakelijkheidsverzekeraar gewerkt als schadecorespondent. Ik weet dus iets van verzekeren en schades maar ziektekostenverzekeringen is nooit mijn specialiteit geweest.

Uit je verhaal kan ik geen specifieke vragen ontleden. En dus vind ik het moeilijk om daar op in te gaan. Maar als je specifieke vragen hebt dan wil ik proberen om daar over mee te denken.
GeachteF. den Oudsten

Bedankt voor uw reactie en u heeft gelijk ik heb er geen directe vraag bij gesteld. Deze is eerder impliciet aan het onderwerp, namelijk welke stappen zijn er nodig in samenwerking met welke instanties implantaten volledig in de basisverzekering te kunnen integreren.

Vraag bij deze geplaatst 🙂
Reputatie 7
Badge +5
Dat is een moeilijke vraag die ik ook niet kan beantwoorden. Het lijkt me dat er eerst sprake moet zijn van een afwijking van het normale om überhaupt op kosten van een instantie wat te mogen doen. Die instantie zal ook heel vaak dan de Zorgverzekeraar zijn. Voorbeeld, als door geweld al je tanden uit je mond worden geslagen en bovendien je kaak wordt gebroken én implantaten de enige oplossing zijn om dat weer enigszins op te lossen dan denk ik dat je ziektekostenverzekeraar toeschietelijker zal zijn dan in een normale situatie.

Elke tandarts of implantologieinstituut werkt met 'verrichtingen'. Zo kan een plaatselijke narcose mogelijk wel gedekt zijn maar een implantaat niet.

Ik zal je vertellen hoe ik het heb gedaan. De gehele klus voor beide kaken heeft me ergens tussen de 20 en 25.000 euro gekost. Alle nota's zijn eerst naar de ziektekostenverzekeraar gegaan die een (klein) gedeelte daarvan inderdaad hebben betaald. Het restant heb ik afgetrokken van de belasting waardoor het me netto uiteindelijk iets van 15.000 euro heeft gekost. De boven prothese is van bijna onverwoestbaar materiaal. De onder prothese is van iets minder hard materiaal om te voorkomen dat de beide kaakhelften elkaar zouden beschadigen. De onder prothese geeft als het ware iets mee. Wel slijt de onder prothese iets harder daardoor waardoor deze ergens tussen 5 a 6 jaar weer als nieuw moet worden gemaakt, of als het ware opnieuw moet worden bekleed gelijk een bankstel. Ik sta nu op de nominatie voor zo'n behandeling die om en nabij de € 1200 zal gaan kosten. Ook die kosten trek ik dan volgend jaar fiscaal af want dan kan mijn inziens nog steeds.

Ik ben heel gelukkig met het (uiterlijke) resultaat. Mijn gebit functioneert uitstekend en het optische resultaat is prachtig. Ik ben knapper dan ik ooit ben geweest. Wel heb ik daar wat kleine tekortkomingen aan over gehouden. In het begin had ik een klein spraakgebrek door de nieuwe setting van mijn tanden maar daar ben ik overheen gegroeid. Bovendien kan ik niet meer gewoon fluiten en waarschijnlijk heeft me dat in de loop der tijd een paar verkeringen gekost. Tot slot, mijn voortandvlees onder is altijd heel gevoelig gebleven waardoor ik met beleid moet poetsen. Voor de rest niets dan lof voor mijn implantologe.

Ik hoop dat je iets hebt (gehad) aan mijn verhaal.

Reageer