In regenwaterton legionella ?

Reputatie 1
Badge +2
Het regenwater in mijn tonnen staat langdurig in de zon. Is er kans op legionellabesmetting door het verwerken van het regenwater ? Er wordt wel veel over gesproken maar onderzoek is er niet gedaan denk ik. Wie weet meer ?

16 reacties

Om legionella te krijgen moet water verstoven worden. Bijvoorbeeld douchen en sproeien kunnen waterdeeltjes in je longen brengen, als dat water besmet is met de bacterie kunnen er legionella van krijgen.
Reputatie 1
Badge +2
Het regenwater breng ik bij de planten d.m.v. gieter en pomp/sproeier. Dus net zo link als destijds in Noordholland op die tentoonstelling. Maar, zoals ik schreef, niemand doet er moeilijk over. Het plaatsen van regentonnen wordt juist gepromoot.
Badge +8
Hi @juano, op de website van het RIVM wordt voor meer informatie over Legionella verwezen naar de GGD. Misschien kun je deze vraag daar eens stellen? Mocht je meer informatie vinden, wil je ons hier dan op de hoogte houden? ☺️
Reputatie 7
Badge +6
Goede vraag en vooral omdat steeds meer mensen regenwatertonnen plaatsen . Het gevaar ontstaat voor zover bekend alleen bij vernevelen en het inademen van besmet water zoals Deen ook opmerkt .
Reputatie 1
Badge +2
Dit stuurde ik aan het RIVM:

Op het Consumentenbond Forum plaatste ik een vraag over bovengenoemd onderwerp. Wel belangstelling maar geen kennis van zaken.
— Het regenwater breng ik bij de planten d.m.v. gieter en pomp/sproeier. Dus net zo link als destijds in Noordholland op die tentoonstelling. Maar, zoals ik schreef, niemand doet er moeilijk over. Het plaatsen van regentonnen wordt juist gepromoot. — Het stilstaande water staat langdurig in de zon. Lijkt mij het probleem van water in de doucheleidingen een gering probleem, terwijl hier juist voor wordt gewaarschuwd.
Hopelijk kunt U op het Forum die kennis inbrengen en indien nodig adviezen geven.
Reputatie 1
Badge +2
Onderstaande reactie ontving ik van het RIVM:

Het RIVM geeft informatie over legionella via de website.
Wij zijn een overheidsinstelling en gaan niet in op discussie op verschillende forums.

Vriendelijke groet,
*
Communicatiemedewerker
Centrum Infectieziektebestrijding

M.a.w. ,zoek het lekker zelf uit.

* [gegevens verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie]
Reputatie 7
Badge +6
Schiet lekker op zo . De website geeft geen antwoord op hoe het zit met regentonnen . Wel staat er oa als tip om tuinslang , hogedrukspuit , plantenspuit etc na gebruik te ledigen . Ook kunnen we uit de tekst zelf de conclusie trekken dat een regenton bij zomerdag een ideale plek kan zijn voor legionella. Als niemand daar verder iets zinnigs op kan of wil zeggen , kunnen we maar beter op safe spelen door te zorgen dat we geen spuitnevel in de longen krijgen.

Wij zijn een overheidsinstelling en gaan niet in op discussie op verschillende forums.

M.a.w. ,zoek het lekker zelf uit.

Nee, ze willen niet in discussie op fora, dat wil niet zeggen dat ze geen vragen beantwoorden. Waarom stelt u ze niet rechtstreeks uw vraag?
Reputatie 7
Badge +6
Ik lees in die link van legionella van het RIVM hierboven dat je niet ziek kan worden als je met legionella besmet water drinkt. Dus een regenton met stilstaand water is geen gevaar. Het wordt pas een gevaar als het water vernevelt tot heel kleine druppeltjes die je kan inademen. Dus niet de grotere druppels van een tuinslang of gieter maar meer de neveldruppels waar je een mist-gordijn mee kan creëren. Legionella besmetting is niet overdraagbaar van de ene op de andere persoon volgens die site.

Als je met die pomp/sproeier het water zo fijn vernevelt dat het in de lucht blijft hangen en je ze kan inademen, dan moet je natuurlijk uitkijken vanaf 20°C. Maar dan is de regenton niet het gevaar, maar de sproeier. Ik denk dat ze daarom niet waarschuwen voor de regentonnen.

In de tropen waarschuwen ze juist wel voor regentonnen, want op stilstaand water kan difterie, dysenterie, bilharzia en zo ontwikkelen.
Reputatie 1
Badge +2
Wij zijn er mee bezig en treffen denk ik, hoop ik maatregelen om niet besmet te raken met de enge soms dodelijke legionella. Het gaat mij om al die anderen die argeloos met besmet regenwater in tonnen, vijvers, zwembadjes, e.a. bezig zijn. Door de toenemende warmte en het gebruik van regenwater, zie ik het krantenbericht al komen, -onverklaarbare toename van legionella besmettingen-
Reputatie 7
Badge +6
Beste @juano , hierboven gaf @Imke de link naar het RIVM en daar lees ik ietsjes naar beneden op de eerste pagina dit:

Regentonnen, zwembadjes, vijvers e.a. zijn dus prima veilig. Alleen als je regenwater gaat sproeien met een pomp/sproeier, zoals je hierboven in de tweede post zegt, is het verkeerd. Leidingwater kan je wel sproeien met de tuinslang omdat dat geen langdurig stilstaand water is.
Reputatie 7
Badge +6
Kleine aanvulling , Jan . In bepaalde gevallen kan leidingwater lang hebben stilgestaan . Bijvoorbeeld tijdens vakantie. Dan bij terugkomst dus even de kranen en douche laten lopen. Ook vakantiewoningen en hotelkamers kunnen risico opleveren als ze tijdelijk leeg gestaan hebben. Ook daar voor de zekerheid alle tappunten even open zetten als het niet bekend is. En het warme water moet op 60 graden staan .
Reputatie 1
Badge +2
Een verschil tussen doucekop en de gieterkop is er niet. In het geval ik mijn gieter met water uit de warme regenton leegsproei in de buurt van een kind is dat ronduit gevaarlijk voor het kind.
Een verschil tussen doucekop en de gieterkop is er niet. In het geval ik mijn gieter met water uit de warme regenton leegsproei in de buurt van een kind is dat ronduit gevaarlijk voor het kind.

Bij een douchekop is de druk veel hoger en treed er verneveling op, dat zal bij een gieter niet gebeuren.
Reputatie 7
Badge +6
@E.T. Wiersum alleen bij waar er douchesproeiers zijn toch, dus niet alle tappunten? Gewoon besmet water kan geen kwaad toch, alleen als het vernevelt en het water boven 20°C is?
Reputatie 7
Badge +6
Lijkt mij persoonlijk ook , Jan . Kan me de bron niet herinneren waar werd aangeraden om alle tappunten even open te zetten en waarom . Kan echter geen kwaad om op safe te spelen en het is immers een kleine moeite?

Reageer