Is UV-C licht effectief tegen virussen en bacterien?

• 9 May 2021
  • 7 reacties
  • 95 Bekeken

Ik ontving informatie over UV-C licht dat zou werken in de strijd tegen virussen en bacterien. Is daar kennis over of dit idd. bewezen is zoals in het artikel wordt beweerd, het kan veilig worden gebruikt is de opvatting.

7 reacties

UV-C licht is een uitermate probate killer van virussen en bacteriën maar helaas ook van zo ongeveer alle leven dus ook van mensen. Ik kan mij geen situatie voorstellen waar dat in een niet professionele setting toegepast zou worden zonder hele zware waarborgen voor de gezondheid aangenomen dat een professionele toepassing die waarborgen sowieso zou moeten geven.

Dit is er een uit het rijtje chloroquine, bleekmiddel en meer van dergelijke ‘huis tuin en keukenfantasieen’ van een bepaalde groepering onder aanvoering van een niet nader te noemen dwaas. De regel “if it is too good to be true, it often is gaat hier op: ‘goedkope’ ‘eenvoudige’ middelen die niet op grote schaal worden gebruikt: daar is een reden voor, en die reden is niet “’ze’ (wie dat dan ook mogen zijn) willen niet dat je het ‘weet’ (en hoe het dan desalniettemin grootschalig over het internet wordt verspreid is ook al een raadsel)

Reputatie 4
Badge +4

Mijn buren onderzoekers (totale andere tak in het multi-R&D-center dan waar ik actief was), kunnen met zeer lage UV doseringen gecontroleerd wel aan de slag voor geselecteerde toepassingen om er goede resultaten mee te halen. Er zijn al commerciële applicaties voor ontwikkeld.
Het is inderdaad, zoals al genoemd werd,  alleen voor professionals geschikt.

https://cleanlight.nl/

Het wordt ook op dit moment wel gebruikt.
In de vijver om het water te zuiveren, het water gaat dan door een lichtdichte kast met een uv lamp.
Ik ben het ook tegen gekomen in een automaat om het water steriel te houden.
Maar allemaal met de deurtje open, lamp uit schakelaar.

Reputatie 1

UV is inderdaad een goede killer van bacteriën en virussen. Echter, zoals eerder genoemd, alleen door professionals. Daarnaast zorgt UV ervoor dat de vitamine D kan worden aangemaakt. Dat is een immunosuppressor. Die onderdrukt dus de immuunreacties van het lichaam.

UV is inderdaad een goede killer van bacteriën en virussen. Echter, zoals eerder genoemd, alleen door professionals. Daarnaast zorgt UV ervoor dat de vitamine D kan worden aangemaakt. Dat is een immunosuppressor. Die onderdrukt dus de immuunreacties van het lichaam.

Daar UV-C voor gebruiken lijkt mij onverstandig.

Reputatie 1

@Harrie LPP  Mee eens

Reageer