Ja of nee: medicijnen bestellen via een internetapotheek?

  • 5 February 2016
  • 9 reacties
  • 4823 Bekeken

De meeste mensen halen nog steeds het liefst hun medicijnen bij een fysieke apotheek. Maar sommige zorgverzekeraars vergoeden bepaalde medicijnen alleen als je ze bij een internetapotheek bestelt. De dokter stuurt dan een recept op en 1 of 2 dagen later heb je de medicijnen bij je in huis, best handig toch?

Wat vinden jullie van deze ontwikkeling? We zijn ook erg benieuwd naar jullie persoonlijk ervaringen met het online bestellen van medicijnen!

9 reacties

Hoi

ik bestel al jaren mijn diabetes materiaal bij Boeren Medical en ben daar heel tevreden mee.

Het betreft hier naalden teststrips e.d. insuline haal ik bij de apotheek.

Voor herhaalrecept medicijnen heb ik er weinig moeite mee ware het niet dat mijn medicijnen afgepast in een zgn. baxterrol op maat worden geleverd hetgeen heel handig als je dagelijks veel medicijnen slikt. De inhoud van de rol wordt weleens aangepast in overleg met artsen en apotheek. Bij problemen kan ik rechtsreeks terugvallen op de plaatselijke apotheek. Ik laat weleens een pilletje vallen en kan die dan niet terugvinden op dat moment kan de apotheek hulp bieden. Hoe kan een online apotheek deze service bieden vraag ik mij af.
Reputatie 2
Badge +2
Gelukkig kan ik mijn medicijnen nog gewoon bij de apotheek halen. Ik zou ook niet anders willen. Het lijkt mij niet handig, zeker als je over bepaalde medicijnen uitleg wilt hebben. Mondeling kun je veel gerichter vragen stellen. Bovendien wil ik de medicijnen zien en kan dan gelijk controleren of ik de juiste medicijnen krijg en geen andere met dezelfde werking. Ik kan dan de medicijnen gelijk weigeren wanneer ik dat wil.

Het lijkt mij handig, wanneer je via je arts, (wie anders?) gelijk met hem of haar bespreekt wat die medicijnen inhouden en ik vraag gelijk of hij of zij mij ook kan adviseren welke vervangende medicijnen ik eventueel kan nemen als de zorgverzekeraar dat nodig vind. De tijd op het spreekuur loopt dan misschien wat uit maar dat is dan jammer. Ook laat ik mijn medicijnen ook nooit bezorgen. De arts en doktersassistente, de apotheker en zijn/haar assistenten en ik zelf zijn de enigen die weten welke medicijnen ik gebruik.

Ook vindt ik het belangrijk dat de apotheker je kent. Een beetje vertrouwen moet er wel zijn maar via internet is mij net een brug te ver.
Ik kan gewoon bij de plaatselijke apotheek medicijnen bestellen en halen.Ik heb twee vriendinnen die beide zeer ervaren apothekersassistenten waren (een van beide in een groot ziekenhuis) en van beide heb ik nooit anders gehoord dan dat recepten van artsen vrij vaak moeten worden gecorrigeerd, vaak omdat het niet samen gaat met een ander medicijn. En soms omdat het niet mag worden voorgeschreven als de patient een bepaalde aandoening heeft. De ene arts behandelt dan los van de andere arts.En zo zijn er wel meer dingen.....
Nou dat is ook toevallig. De huisartsenpraktijk uit Reuver ( verhaal in consumentengids) heeft bij mij ook geweigerd om mee te werken aan bestellingen via een internetapotheek. Men wilde mij niet verklaren waarom. Ik kreeg het gevoel dat ze een deal hadden met de in hetzelfde gebouw gehuisveste apotheek. Ik gebruik al jaren dezelfde medicijnen wegens een chronische aandoening. Ik vind het veel te omslachtig om iedere keer een nummertje te moeten trekken en te wachten op mijn medicijnen, met het risico dat ik terug moet komen omdat mijn medicijn weer eens niet op voorraad is. Mede hierom haalt mijn vrouw nu mijn medicijnen in het ziekenhuis waar zij werkt. De huisarts vond dat ik me dan moest uitschrijven bij de apotheek in Reuver. Ik heb hen toen meegedeeld dat ik me niet uitschrijf bij een instelling waar ik me nooit heb ingeschreven. Probleem blijft natuurlijk bestaan dat ik niet naar een internetapotheek kan gaan omdat de praktijk niet meewerkt. Nu bestel ik mijn recept bij de huisarts. Deze kan ik dan de volgende dag pas ophalen omdat de huisarts moet tekenen. Ze communiceren zelfs niet met de apotheek Viecuri Vitaal in het ziekenhuis. Ik laat me echter niet kisten en geef ook niet toe, hoe veel moeite het ook kost. Ik vind dat deze misstanden van bescherming van de eigen markt nu eens eindelijk aangepakt moeten worden.
sinds 1986 slik ik losec. een aantal jaren geleden kon/wilde mijn eigen apotheek dit niet meer leveren. ik heb een alternatief gebruikt en hiervan was de werking zelfs bij een dubbele dosis niet toereikend.

via efarma geen enkel probleem om losec te leveren en iedere 3 maanden komt er keurig een pakketje met de post. de incidentele medicatie haal ik bij de apotheek in de huisartsenpost. dit bevalt me uitstekend .

natuurlijk probeert de huisarts en apotheek me terug te krijgen en mijn antwoord is dan altijd: kunt u dan ook de losec leveren? tot op heden niet! dus de combi blijft bestaan.
Badge
Wat ik in het verhaal mis, is dat tegenwoordig alle huisartsen en Apotheken aangesloten horen te zijn op het Landelijk Schakel punt. Via dat landelijk schakelpunt (LSP) kan elke huisarts en apotheek de voorgeschreven en uitgegeven medicatie opvragen. Uiteraard dien je daar als patient eerst toestemming voor te geven, de zogenaamde opt-in vraag die de zorgverlener (huisarts / apotheek) je behoort te vragen! Zelf bestel ik, naar tevredenheid, tegenwoordig al mijn medicatie via een internet apotheek. Onlangs had ik spoed met medicatie, ik ben met recept naar een van de lokale apotheken gegaan, daar toestemming gegeven om mijn medicatie overzicht op te vragen en de desbetreffende apotheek had mijn volledige medicatie overzicht in zijn systeem.

Als patiënt heb ik er groot belang bij dat mijn medicatie via het LSP wordt uitgewisseld! Het valt mij al jaren op, dat met name ze zorgverleners met commerciële belangen (Apotheken en zelfstandig Specialisten) het gebruik van het LSP traineren met allerlei zogenaamde kwaliteit argumenten om geen informatie te delen. Ook wordt veiligheid van gegevens als vals argument gebruikt. Ondertussen sterft een 747 vol aan patiënten per jaar aan medicatie fouten! Uitwisseling continu checken aan de zogenaamde G standaard (hoe medicatie met elkaar reageert) kan een geautomatiseerd systeem beter dan een apotheker op basis van kennis.

Het is in mijn beleving ernstig dat we in 2016, met al onze digitale mogelijkheden, deze niet gebruiken en daar zelfs levens voor offeren aan medicatie fouten die voorkombaar zijn.

Keuze vrijheid en medicatie veiligheid bevorderen elkaar, doordat de reeds bestaande technieken zoals het LSP dan actief gebruikt moeten worden.

Kortom Consumentenbond, mij lijkt het een belangrijk item om u daar actief op in te zetten.
Mijn vrouw is diabeet en is sinds enige tijd verplicht door onze verzekering (Ohra) haar specifieke diabetes materialen via de internet apotheek van Bosman te bestellen. Die sturen bij een bestelling een standaard pakket op, ook met zaken die ze helemaal niet nodig heeft. Terugsturen geeft geen effect, ze berekenen de spullen (ook de teruggestuurde spullen) evengoed. Bij navraag heeft men niets ontvangen en zelfs na navraag bij onze verzekeraar blijft men volhouden nooit iets te hebben ontvangen.

Wij zijn erg ontevreden over Bosman en gaan op zoek naar een andere leverancier

P.T.J. Thomassen

Prinsenbeek
Laat is het eens omdraaien.ALs ik zo kijk zijn er gelukkig veel mensen tevreden over de internet apotheek!Ik merk zelf bij mijn gewone apotheek dat daar ook van alles misgaat.Eerst al op klantvriendelijkheid, vandaag je herhaal recept brengen en pas morgen (of als je te laat was overmogen ) je medicijn ophalen.Dan worden er veel fouten gemaakt, zowel op doseringen als de voorschrijver als de facturering.Dus ook een gewone apotheek moet je heelaas goed controleren!!!!

Ik lees in het artikel alleen maar voordelen. Het word nu ook gewoon thuis bezorgd zonder gezeur.Volgens mij moeten de gevestigde apothekers juist een meerwaarde gaan leveren.
Graag wil ik reageren op uw artikel over internetapotheken.

Er werd bij mijn zoon 25 euro afgeschreven van zijn eigen risico voor een exceemzalf, magistrale bereiding. Navraag bij hem leerde mij dat het om een exzeemzalf ging die hij niet had afgehaald bij de apotheek . Hij kwam voor een andere kwaal bij de huisarts, maar deze ontdekte wat schraalheid op zijn gezicht en zei dat hij exceem had, Ik zal daar een zalfje voor voorschrijven, zei hij. Nee dat hoeft niet, zei m,n zoon. Dat heb ik iedere winter in m,n gezicht. Ik rijd scooter. Blijkbaar heeft de huisarts toch dat recept verstuurd.

Ik betaal zijn premie en eigen risico want hij is scholier en ik uitte mijn ergernis bij een collega over de zalf die ik moest betalen zonder gebruik.Deze vertelde mij dat hij diezelfde "doorsnee" exceemzalf al jarengebruikt en er veel minder voor betaalt. Namelijk 8,75 euro voor dezelfde dosis.Ik heb de naam van de zalf ingetikt bij de internetapotheek en daar was de zalf ook 8,75 euro.. De apotheker rekent dus voor een doorsneezalf 3 maal zoveel wegens de magistrale bereiding. Ik heb toen de apotheker opgebeld vanwege dit grote prijsverschil. Zijn antwoord was: maar nu kon je het direct afhalen en bij de internet apotheek niet. Uiteindelijk heeft hij als coulance een creditnota ingediend bij de zorgverzekeraar.

Deze ervaring heeft bij mij een bepaalde achterdocht gewekt .over de samenwerking tussen mijn huisarts en apotheek. Ook navraag bij m,n huisarts gedaan over de zalf die mijn zoon niet wilde, maar hij wilde er met mij niet over praten wegens beroepsgeheim. Mijn zoon is 16.

Met deze ervaring ben ik dus een voorstander van een vrije keuze van apotheek of internetapotheek.

Reageer