jaarlijkse maximale vergoeding niet volledig gebruikt en dan?

• 25 September 2020
  • 7 reacties
  • 294 Bekeken

Reputatie 1

Per jaar krijg ik maximaal 450 euro vergoed voor tandartskosten via mijn aanvullende verzekering. Gebruik ik dat bedrag niet (volledig) dan is dat niet overdraagbaar naar het volgende jaar. Wat bij sommige behandelingen (kronen etc) best handig zou zijn.  Is het niet rechtvaardiger (net als bv bij een belbundel) dat een restant niet weg is maar meegenomen kan worden naar de volgende periode?

Navraag bij CZ levert alleen het antwoord op dat het niet kan. 

Wat vinden jullie?

7 reacties

Dus u wil een soort spaarpot van ingelegde premie? Dat systeem bestaat in de vorm van een  spaarpot. Alle ingelegde premie is van u en kunt u blijven meenemen totdat u het er weer uithaalt. Verzekeren is een fundamenteel andere tak van sport.

Reputatie 7
Badge +6

Als dat wel overdraagbaar gemaakt zou worden , gaat er ook meer gedeclareerd worden , waardoor de premie weer zal moeten stijgen. Er is nu eenmaal voor dit systeem gekozen met de bijbehorende voordelen en nadelen. Het enige wat we kunnen doen aan besparing is : Ga niet te hoog zitten met de aanvullende dekkingen . Helaas is dat een vorm van gokken omdat we meestal niet weten welke kosten er aan zitten te komen. Afhankelijk van onze draagkracht en geschatte te verwachten kosten kunnen we besluiten om de dekking lager of hoger te maken.

Reputatie 7
Badge +7

Wij zouden voor aanvullende verzekering €27 per maand moeten betalen per persoon. Per jaar is dat €324 per persoon. Zoveel zijn onze tandartskosten niet per jaar. Dat is hier en daar een keer €45 of zo. Daarom nemen we geen aanvullende verzekering. Hetzelfde geldt bij ons voor brillen en fysiotherapie.

Wij zouden voor aanvullende verzekering €27 per maand moeten betalen per persoon. Per jaar is dat €324 per persoon. Zoveel zijn onze tandartskosten niet per jaar. Dat is hier en daar een keer €45 of zo. Daarom nemen we geen aanvullende verzekering. Hetzelfde geldt bij ons voor brillen en fysiotherapie.

En dat is uw goed recht maar het laat zien dat er dus een incentive is voor mensen die weinig tot geen schade verwachten om een verzekering niet te nemen waardoor er dus nóg meer mensen overblijven die wél schade verwachten en minder mensen om de premie op te brengen, en het cirkeltjes is rond.

Een verzekering zou je moeten “beschermen” tegen risico's die je persoonlijk niet kunt dragen. Je betaalt een kleine premie om als het dan een keer catastrofaal fout gaat niet failliet te gaan, er is dus een grote kans dat je de verzekering nooit nodig hebt. Een aanvullende tandverzekering werkt precies andersom, je betaalt een hoop en krijgt een gelimiteerd bedrag uitgekeerd. Het probleem in deze is dat men tandzorg buiten de basisverzekering heeft geplaatst, niet zonder reden overigens want het moet nog steeds wel betaald worden.

Reputatie 7
Badge +7

@A. Deen ik weet niet wat andere mensen zouden moeten betalen voor een aanvullende tandartsverzekering, ik heb me niet in de tarieven verdiept. Maar de situatie bij ons is dat we al een heleboel jaartjes niet aanvullend zijn verzekerd voor de tandarts. Daardoor hebben we al die jaren een aardig budget opgebouwd. Als je bijvoorbeeld de jaartarieven van de afgelopen 20 jaar bij elkaar optelt, dan heb je een idee van het uitgespaarde budget. Daaruit kunnen we dan makkelijk een rekening betalen die een keer duur uitvalt.

Er zit ook die beperking aan dat je maar een maximale vergoeding per jaar krijgt, bijvoorbeeld €450 zoals de topic starter noemt. Daarboven moet je dan toch weer zelf betalen. Dus ons hoogste nadeel in een jaar is maar die maximale vergoeding.

Reputatie 1

Dank voor de reacties.  De discussie over het al dan niet hebben van een aanvullende verzekering is een andere dan waar de originele vraag over ging.

Maar inderdaad een simpele rekensom:  wij betalen per persoon 27,62 voor een aanvullende tandarts verzekering, dat is dus 331,44 per jaar. En we krijgen maximaal 450 per jaar vergoed.  Dus je maximale jaarlijkse 'voordeel’ is 118,56, mits je veel tandartskosten hebt. Bij 1 jaarlijkse controle en 1x mondhygiëniste haal je dat bij lange niet. Dus dan is een aanvullende verzekering niet nodig.

Reputatie 7
Badge +8

U hebt toch wel goede antwoorden gekregen want u komt tot de conclusie dat als je het ‘verzekerde’ bedrag niet haalt, je dan duurder uit bent en de aanvullende verzekering dan niet nodig is.

Uiteraard was uw vraag of je het niet gebruikte (gehaalde) verzekeringsbedrag niet kon behouden c.q. meenemen naar volgend jaar enz.. Dat antwoord had u al van uwe maatschappij gekregen, simpelweg nee. En zo werkt de zorgverzekering, en meeste andere verzekeringen ook. En uiteindelijk is dan de vraag of je een dergelijke verzekering wel nodig hebt.  Ik heb zelf jaren zo'n verzekering gehad, omdat de tandarts tot de conclusie was gekomen dat ik overal kronen moest hebben, een kunstgebit kon niet. De zorgverzekering ging niet akkoord met alles in één keer. Dus heeft de tandarts jaarlijks twee kronen gezet, waarmee ik het verzekerde bedrag haalde. Nu ik allemaal kronen heb, heb ik het verzekerde bedrag eerst fors verlaagd, maar denk er nu helemaal vanaf te zien.

Reageer