Consumentenbond.nl

Keuze gehoorapparaat....zucht....

• 1 maart 2018
  • 6 reacties
  • 3028 Bekeken

Mijn heeft hoorapparaten en is bij twee audiciens geweest. Er zijn twee overgebleven: de Elite 60 M312 Pewter (Schoonenberg) of GN Resound Verso 5 77 (Beter Horen). De Elite wordt wel vergoed en de Resound wordt niet door Menzis (zijn zorgverzekeraar). De van Schoonenberg zijn veel duurder, waardoor je de Resound automatisch gaat wantrouwen. Is dit terecht? Of valt dat wel een beetje mee? Volgens de KNO-arts zijn veel mensen tevreden met de goedkopere versies, maar is dat geen garantie dat dit bij mijn vader ook het geval is. Waar kan ik objectief informatie inwinnen, zodat hij een goede keuze kan maken? Heeft iemand ervaring met Resound en/of Elite?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Een goed gehoorapparaat hoeft niet duur te zijn . Het grote probleem is dat veel audiciens van hun baas de opdracht krijgen om ons zo duur mogelijke apparaten aan te smeren . Dat is gebleken uit onderzoeken hieromtrent . Zelfs als we veel beter af zijn bij een bepaald goedkoop type. Weer zo'n voorbeeld waar bedrijven alleen maar aan eigenbelang denken . Wat telt , is waar we het beste mee horen en dat staat totaal los van de prijs van het ding. Het is erg moeilijk om bepaalde merken of types als beter of slechter te bestempelen omdat iedereen eenzelfde apparaat anders ervaart.
Reputatie 2
Badge +1
Op www.hoorwijzer.nl/hoortoestellen van Stichting Hoormij kunt u de specificaties van vele hoortoestellen inzien. Zo kunt u de twee hoortoestellen gemakkelijk met elkaar vergelijken. Ook ziet u een gemiddelde beoordeling van gebruikers.
Badge
Ik heb een tijdje rondgelopen met de Resound Verso TS 9 62 van GN, het meest geavanceerde in categorie 5 wat de zorgverzekeraar wilde vergoeden. Een apparaat uit 2010! Allerlei fijnafstellingen laten uitvoeren door de geduldige audicien van Beter horen.
Ik werd depressief bij het idee dat mijn wereld voortaan zo zou gaan klinken. Alles krijgt een zelfde blikkerige geluidslaag. Communicatie met je mobiel voor de besturing met een app verloopt via een extra aan te schaffen apparaatje maar daarmee kun je dan ook draadloos bellen.

Als je wilt verstaan wat de mensen tegen je zeggen moet je toch wat. Omdat ik wilde weten wat er mogelijk is heb ik het nieuwste model van GN uitgeprobeerd, de 'premium hooroplossing' de Linx Quatro.
Het blijft een apparaat en je moet er aan wennen maar dat gaat me hiermee wel lukken. De software snapt wat voor geluid er is en op welke plek je je bevindt en past de versterking daar redelijk vlot bij aan. De wereld klinkt weer een beetje normaal.
De besturing is rechtstreeks vanaf je telefoon (android) en tamelijk uitgebreid maar je kunt dan niet bellen (streamen). Ik merk dat ik bij voorkeur de automatische stand gebruik. Je krijgt er een houdertje bij waarmee de apparaatjes draadloos zijn op te laden. En het ding is gruwelijk duur, zo'n 4000 euro en het ziekenfonds vergoed niks: bekijk het maar.

*GN belooft dat Android dit jaar ondersteuning van hoorapparaten gaat bieden. De Linx is daar al op voorbereid. Heb je wel de laatste versie van Android voor nodig.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Snarfl,

Welkom terug op het forum. Leuk om je hier weer te zien en bedankt voor het delen van jouw ervaringen.

@J.H. Bos : het is al een tijdje geleden. Is er in de tussentijd al een keuze gemaakt? Zo ja, wat is het geworden en bevalt het?
Badge
Zoals gezegd je moet toch wat. Van mijn eindejaarsuitkering de linx quatro aangeschaft.
Soms valt de verbinding met mijn telefoon weg maar dat is met wat kunst en vliegwerk meestal te herstellen. Doordat continu bluetooth aanstaat loopt mijn telefoon snel leeg. Hopelijk brengt de Android update hier verbetering in.
Vooralsnog ben ik positief.
Badge

Zoals gezegd je moet toch wat. Van mijn eindejaarsuitkering de linx quatro aangeschaft.
Soms valt de verbinding met mijn telefoon weg maar dat is met wat kunst en vliegwerk meestal te herstellen. Doordat continu bluetooth aanstaat loopt mijn telefoon snel leeg. Hopelijk brengt de Android update hier verbetering in.
Vooralsnog ben ik positief.

Ruim een jaar verder en de beloofde update naar Android  10 werd gevolgd door een dito update van Resound via de 3D app. Dankzij de Low Energy versie van Blue Tooth belast de verbinding de batterij minder. Ook stuurt de telefoon (Pixel 3a) nu direct geluid naar de hoortoestellen, telefoon, notificaties, geluid bij video etc. Kun je natuurlijk ook uit zetten. Al met al best wel OK.

Intussen krijgt Beter Horen de service op afstand (via de app), waar ze bij Resound reclame mee maken, niet voor elkaar.

Blijft natuurlijk de vraag:  https://forum.hearingtracker.com/t/why-do-hearing-aids-cost-so-much/50386

Reageer