Beantwoord

Keuze minst bureaucratische zorgverzekeraar

• 16 November 2022
  • 16 reacties
  • 223 Bekeken

Bij de keuze van een nieuwe zorgverzekering voor volgend jaar speelt een veel groter belang dan de prijs alleen, namelijk of de basiszorg gegarandeerd kan blijven. Steeds meer huisartsen, maar ook bijvoorbeeld fysiotherapeuten, geven er de brui aan, omdat ze niet meer opgewassen zijn tegen de overweldigende bureaucratie opgelegd door de zorgverzekeraars. Nu al zijn sommige huisartsenpraktijken onbereikbaar vanwege het schromelijke tekort aan huisartsen. In het 'Integrale Zorgakkoord', dat niet door de huisartsen ondertekend is, ligt nog meer de nadruk op "verslaglegging en verantwoording". De zeer ongelijke machtsverhoudingen tussen zorgverzekeraars en huisartsen leidt ertoe dat die laatsten maar alles moeten slikken en uit wanhoop uiteindelijk maar weglopen. Wij als patiënten kunnen echter ook met onze voeten stemmen bij de keuze van onze volgende zorgverzekering. Welke verzekeraar doet het meeste om deze bureaucratie in te dammen en de huisartsenzorg te stimuleren? Consumentenbond, vergelijk de zorgverzekeringen niet alleen op prijs, maar ook op bureaucratiedwang!

icon

Beste antwoord door Léonz 17 November 2022, 09:43

Bekijk origineel

16 reacties

De huisartsen hebben toch ook een beroepsorganisatie, waarom komen dit soort hypotheses daar dan niet aan het licht met een duidelijke analyse en voorstellen hoe eea beter kan? Ik begrijp dat de huisartsen gewoon verzuipen door de enorme extra workload die de vergrijzing op ze legt en de deeltijd cultuur die zorgt voor minder werkuren.

De huisartsen hebben toch ook een beroepsorganisatie, waarom komen dit soort hypotheses daar dan niet aan het licht met een duidelijke analyse en voorstellen hoe eea beter kan? Ik begrijp dat de huisartsen gewoon verzuipen door de enorme extra workload die de vergrijzing op ze legt en de deeltijd cultuur die zorgt voor minder werkuren.

Die beroepsverenigingen winden zich daar al jaren over op, bv. de VVAA met  (Ont)Regel de Zorg al sinds 2017. De zorgverzekeraars hoeven zich hier weinig van aan te trekken vanwege de zeer ongelijke machtsverhoudingen. Met die zorgcontracten is het "slikken of stikken" voor de huisartsen. Als ze samen optrekken, spreken de NZA en ACM van kartelvorming. Waarom denk je dat zoveel zorgverleners, als huisartsen en fysiotherapeuten, ermee stoppen? Dat is zuiver uit machteloosheid en het gevoel dat ze hun prachtige beroep niet meer naar tevredenheid uit kunnen voeren. Wij, als patiënten, plukken daar nu de wrange vruchten van, dat zelfs de basiszorg steeds meer onbereikbaar wordt. Toch kunnen we daar één keer per jaar invloed op uitoefenen door de keuze van die zorgverzekeraar die belooft de bureaucratie in te dammen en de huisartsenzorg te stimuleren.

Waarom denk je dat zoveel huisartsen ermee stoppen? 

Omdat ze met pensioen gaan. De nieuwe aanwas wil grotendeels in deeltijd werken, daar is bij de instroom niet mee gecalculeerd, dus nu komen we huisartsen, of zo u wil, huisartsuren te kort net terwijl de patiënten vanwege de vergrijzing steeds meer uren vragen. Dus ik geloof best dat er een hoop onvrede is en dat men vooral ook de beloning te mager vindt geworden maar de administratie, geen idee wat daar dan mee aan de hand zou zijn. Het lijkt mij een stroman voor de echte problemen.

De huisartsen moeten zich beter organiseren en het recht op organisatie is een grondrecht. Ik weet wat er de vorige keer met de ACM is gebeurd en ik vind nog steeds dat dat niet door de beugel kon.

Fysiotherapeuten worden ook gestraft als de behandeling te lang duurt.
In mijn buurt zijn er ook heel weinig jonge huisartsen.
Huisarts is hier een uitstervend beroep.
Meer uren bij een huisarts is ook een probleem.
Je hebt een 10 of 20 minuten consult, heb je meer te overleggen mag je opnieuw een afspraak maken.
Ik heb ook al gehad, dat een afspraak bij de huisarts een week wachttijd had.

Reputatie 5
Badge +4

En hoe kan ik die zorgverzekeringen vergelijken op die zogenaamde ‘bureaucratiedwang’? Even los van het verhaal hier, volgens mij kan de consument dat helemaal niet. Maar misschien ging het niet zo zeer om die precieze vraag, maar om de (activistische) noodkreet.

Machtsuitoefening door zorgverzekeraars?

Activistisch nepnieuws!

In het 'Integrale Zorgakkoord', dat niet door de huisartsen ondertekend is, ligt nog meer de nadruk op "verslaglegging en verantwoording". De zeer ongelijke machtsverhoudingen tussen zorgverzekeraars en huisartsen

Fysiotherapeuten worden ook gestraft als de behandeling te lang duurt.

Klinkt allemaal heel zielig, maar ondertussen zijn er nog steeds geen die van een bijstandsniveau moeten rondkomen. Natuurlijk gaan mensen het voelen als je van een inkomen van € 150.000 terug moet naar misschien 125.000 maar dat betekent niet dat je ‘zielig’ bent. Het narratief in deze wordt teveel bepaald door een oud idee dat zorgverleners altruïstische en heroïsche dienstverleners zijn, en dat voor patiënten er niet genoeg zorg kan komen, geen van beiden zijn waar: Dat ‘lange behandeling’ bij de fysiotherapeut: Is dat werkelijk nodig, of spekt dat alleen maar diens portemonnee? En wie wordt er dan ‘gestraft’ en waarom?

Voorheen konden zorgverleners ongecontroleerd en ongegeneerd hun gang gaan, en nog steeds zit er heel veel lucht in het systeem. Die extra ‘bureaucratie’ is geen bureaucratie om de bureaucratie, maar is er omdat artsen een beetje op autohandelaren leken als het om de financiën ging, en hebben ze dus in zekere zin aan hen zelf te wijten. Bijvoorbeeld onlangs nog het gebeuren in de Isala kliniek en de cardiologen, dat is helaas alleen in de omvang een uitzondering: Artsen zijn jarenlang gepamperd door alles en iedereen zonder dat daar sancties op stonden, en ja als de wereld veranderd is dat soms pijnlijk. Maar uiteindelijk worden al die kosten via ons als belastingbetaler betaald óók als dat via de farmaceutische industrie loopt.

Het ging hier toch om de zorgverzekeraars, of hebben we het nu over de zorgverleners?

Reputatie 6
Badge +4

@Ronaldvr 

Klinkt allemaal heel zielig, maar ondertussen zijn er nog steeds geen die van een bijstandsniveau moeten rondkomen. Natuurlijk gaan mensen het voelen als je van een inkomen van € 150.000 terug moet naar misschien 125.000 maar dat betekent niet dat je ‘zielig’ bent. 

Nee 125000 euro is niet zielig. Maar de praktijk het personeel en de studieschuld moeten ook betaald. En als ik minimaal 6 jaar heb gestudeerd voor dat salaris dan wil ik dat het salaris stijgt over de jaren, niet naar beneden klapt. De hele zorg mag van mij 25% erbij zodat het zeer aantrekkelijk wordt om ervoor te kiezen. Dan betaal ik met liefde 10 tot 25 euro meer per maand aan de zorgverzekeraar.

@Ronaldvr

De hele zorg mag van mij 25% erbij zodat het zeer aantrekkelijk wordt om ervoor te kiezen. Dan betaal ik met liefde 10 tot 25 euro meer per maand aan de zorgverzekeraar.

Daar ga je zeker geen 25% loonsverhoging in de zorg mee financieren. (Ook niet als iedereen dat extra betaalt) 

Over de duim wordt de zorg voor een vijfde uit de zorgpremie en voor vier vijfde uit de algemene middelen betaald. Ook over de duim is de helft salaris dus gooi er dan ook dan ook maar €50 extra belasting per Nederlander per maand bij.

Reputatie 5
Badge +4

Het ging hier toch om de zorgverzekeraars, of hebben we het nu over de zorgverleners?

Het ging over beiden omdat werd aangegeven dat zorgverzekeraars door 'bureaucratiedwang’ macht uitoefenen over zorgverleners en hen het leven zuur maken.

U noemde dat eerder, uit het niets, ‘activistisch nepnieuws’.

Reputatie 6
Badge +4

@A. Deen . Het was puur hypothetisch qua bedrag.

En als ik minimaal 6 jaar heb gestudeerd voor dat salaris dan wil ik dat het salaris stijgt over de jaren, niet naar beneden klapt.

Studeren is het gemakkelijkste en het leukste wat je in deze samenleving kunt doen.

Moet dat dan ook nog belachelijk vet beloond worden?

Dacht het niet.

Als je het aan een huisarts vraagt, kan die meestal wel een ranglijstje van zorgverzekeraars geven. Deze gewaardeerde columniste van de NRC heeft daar in ieder geval geen moeite mee (https://www.nrc.nl/nieuws/2022/04/23/zon-zorgverzekeraar-is-glashelder-toch-a4117070).

Bij Rutte's vrije marktwerking hoort ook dat wij, als patiënten, de beschikking krijgen over dit soort informatie en mede op grond daarvan onze keuze kunnen bepalen voor de nieuwe zorgverzekeraar. Misschien is hier een rol weggelegd voor de Consumentenbond.

Inderdaad een interessante column.

Ik zie ook het antwoord op uw vraag.

De Landelijke Huisartsenvereniging zegt: “Kleinere verzekeraars als DSW steken wat hen betreft met kop en schouders erboven uit. Van ‘de grote vier’ is alleen Menzis acceptabel”.

Nu las ik toevallig dat VinkVink van Menzis het allergoedkoopste basispakket voor 2023 aanbiedt. Maar de klantenservice wordt veelvuldig aangeduid als “een hel”.

@Ronaldvr

Klinkt allemaal heel zielig, maar ondertussen zijn er nog steeds geen die van een bijstandsniveau moeten rondkomen. Natuurlijk gaan mensen het voelen als je van een inkomen van € 150.000 terug moet naar misschien 125.000 maar dat betekent niet dat je ‘zielig’ bent. 

Nee 125000 euro is niet zielig. Maar de praktijk het personeel en de studieschuld moeten ook betaald. En als ik minimaal 6 jaar heb gestudeerd voor dat salaris dan wil ik dat het salaris stijgt over de jaren, niet naar beneden klapt. De hele zorg mag van mij 25% erbij zodat het zeer aantrekkelijk wordt om ervoor te kiezen. Dan betaal ik met liefde 10 tot 25 euro meer per maand aan de zorgverzekeraar.

De praktijk en dergelijke zijn dan al betaald dit gaat over het inkomen, niet de omzet. Die studieschuld bestaat voor veel artsen niet eens: sterker die verdienen tijdens hun opleiding al behoorlijk:

Wat verdient een arts?

Meestal heeft een arts erg goede arbeidsvoorwaarden. Als basisarts of arts in opleiding verdien je tussen de 3000 en 3500 euro bruto per maand. Dit is weer afhankelijk van je leeftijd en de salarisschaal. Als volwaardig arts in loondienst verdien je tussen de 6500 en 11.000 euro per maand. Vaak komt hier ook nog een eindejaarsuitkering bij. Het salaris is afhankelijk van je opleidingen, je leeftijd en je andere taken. Wanneer je als arts in een maatschap werkt verdien je vaak het meest.

Als het gaat om verpleegkundigen is het een ander verhaal: https://www.nu.nl/werk/6116552/dit-verdient-een-verpleegkundige.html

Reageer