Consumentenbond.nl

Koop je weleens medicijnen via internet?

• 11 maart 2020
  • 3 reacties
  • 286 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Geen zin om de deur uit te gaan voor een doosje paracetamol of ibuprofen? De fysieke apotheek, drogist of supermarkt zijn al lang niet meer de enige plekken waar je medicijnen kunt kopen. Via verschillende websites kun je relatief eenvoudig medicijnen bestellen. Maar waar moet je dan op letten? En wat zijn de risico's als je geneesmiddelen online bestelt?

Controleer bijvoorbeeld voordat je online medicijnen aanschaft of je de aanbieder kunt terugvinden op de Aanbiederslijst online medicijnen van het CIBG. Legale online aanbieders van medicijnen moeten ook een Europees logo op hun website voeren. Blijf weg van online aanbieders die receptgeneesmiddelen verkopen zónder dat ze een recept nodig hebben. Betrouwbare aanbieders leveren alleen receptgeneesmiddelen op recept.

Meer lezen? Bekijk dan onze pagina Online medicijnen kopen.

Heb je weleens online medicijnen gekocht? En wat zijn je ervaringen? Praat mee!

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind het een slechte ontwikkeling . Artsen en apotheken kennen ons totaalplaatje aan medicijnen als we alles via hun laten lopen . Over de kwaliteit van de medicijnen hoeven we ons dan zelden zorgen te maken . Zij kunnen  zien als er iets mis dreigt te gaan of al iets is misgegaan door onze gebruikte medicijnen en meteen daar naar handelen. Bij ons zitten arts en apotheek ook nog in hetzelfde gebouw . Als de arts me een medicijn wil geven , geeft hij dat recept meteen online aan de apotheek en ligt het doorgaans al klaar als ik de spreekkamer verlaat.  Voor mensen die iets meer moeite moeten doen en daarom kiezen voor online , vraag ik me af : Willen jullie naar een wereld waarin we de stoel vrijwel niet meer uit komen en waarin de meeste winkels en service-bedrijven verdwenen zijn? Ik koop nooit via internet en zou willen dat meer mensen op tijd inzien dat het een saaie en ongezonde wereld dreigt te worden als het zo doorgaat. Zeker heeft online winkelen ook voordelen en voor sommigen is het een uitkomst . Dat dan weer wel .

Reputatie 6
Badge +5

In principe doe ik dat niet.
Ik ben ook van mening dat veel middelen weer terug moeten naar de apotheek.
Dit omdat het al lang bewezen is, dat de huidige drogisten niet bekwaam zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Ten eerste vind ik dat je best wat over je eigen lichaam te zeggen mag hebben. Maar enige kennis is dan ook wel noodzakelijk.  Je moet dus geen klusser c.q. prutser worden. Het gaat hier niet over een fiets, motor, auto e.d. Dus voorop staat dat als je je niet goed gaat voelen, ga naar de dokter, de huisarts of via verwijzing het ziekenhuis. En volgt hun adviezen op. In de meeste gevallen zullen zij als eerste een medicijn verschaffen. Hou je daar aan.

Maar er zijn zgn. otc preparaten , medicijnen of voedingsmiddelen die door de drogist (supers) e.a. verkocht mogen worden (over the counter).  Denk o.a. aan paracetamol, vroeger aspirine (wat echter een stuk gevaarlijker is), maar er zijn vele van die verkoudsheids-, griep- en koortsmiddelen enz. Ik zie niet in dat wat je bij de drogist haalt, of zonder recept bij de apotheek, je niet bij betrouwbare shops op het internet kan aanschaffen. Heel anders is dat men via buitenlandse firma's ‘ëchte’ medicijnen (wat origineel op recept moet) gaat bestellen. Behalve dat je moet afwachten of je het ‘echte ‘ medicijn krijgt, is het een gevaarlijke weg. ik ben het dus eens met de andere forumleden, maar er gaan miljoenen euro's om in die zgn. otc preparaten, daarom weet er zelf genoeg van of laat je goed informeren. Groet Leo.

Reageer