Consumentenbond.nl

Korting collectieve basisverzekering: van maximaal 10% naar 5% in 2020

• 12 november 2019
  • 6 reacties
  • 893 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6

Hoewel 3 grote verzekeraars de premies voor één of meer van hun basisverzekeringen hebben verlaagd, zullen veel mensen komend jaar toch meer gaan betalen. Dat komt doordat de maximale collectiviteitskorting op de basisverzekering in 2020 daalt van 10% naar 5%. Voor de aanvullende verzekering geldt geen maximale collectiviteitskorting.

Ongeveer twee derde van de Nederlanders is in 2019 collectief verzekerd. Door de verlaging van de collectiviteitskorting zullen de basispremies van collectief en individueel verzekerden dichter naar elkaar toe kruipen. Bij stijgende basispremies krijgen collectief verzekerden namelijk met sterker stijgende premies te maken dan individueel verzekerden. Bij dalende premies zullen individueel verzekerden minder gaan betalen dan in 2019, terwijl collectief verzekerden ook in dit geval hun premie waarschijnlijk zien stijgen.

Een voorbeeld:

De premie voor de CZ Zorg-op-maatpolis (natura) bedroeg in 2019 €124,80 per maand. In 2020 daalt deze naar €120,95.

• Individueel verzekerden met deze polis zijn in 2020 dus maandelijks €3,85 goedkoper uit dan in 2019.
  • Collectief verzekerden betaalden in 2019 voor deze polis €112,32 bij een collectieve korting van 10%, terwijl ze in 2020 voor deze polis maximaal 5% korting kunnen krijgen en dus €114,90 gaan betalen. Zij zijn voor deze polis dus maandelijks €2,58 duurder uit dan in 2019.

Korting is korting, en met een lagere korting van 5% ben ik alsnog goedkoper uit dan wanneer ik me individueel verzeker, zul je misschien denken. Toch is dat nog maar de vraag. Met een scherp geprijsde polis die ook bij je past, kun je goedkoper uit zijn dan met je huidige collectieve basisverzekering. Zie ook dit topic. Het is daarom altijd verstandig om zorgverzekeringen met elkaar te vergelijken.

Heb jij een collectieve zorgverzekering? En ben je van plan dit jaar zorgverzekeringen te gaan vergelijken?

6 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Ieder jaar zie ik weer de getallen voorbij komen van de verzekeraars.
Ik mis een beetje het rapportcijfer over de afgelopen jaren.
Wie laat je in december wachten tot het nieuwe jaar, als je naar het ziekenhuis moet.

Eigenlijk zou er op de keuze van een zorgverzekeraar een vorm van kansspelbelasting moeten zitten.

Reputatie 3
Badge +2

@Wortelstamper Operaties die niet uitgesteld kunnen worden, wordt echt niet mee gewacht tot het nieuwe jaar. Daar hoef je je niet ongerust over te maken. 

Voor mij blijft het ook komend jaar OHRA, premie is hetzelfde als dit jaar en ik ben tevreden, dus ik zie geen reden om over te stappen. 

Reputatie 5
Badge +4

@Mazzel 
Wie bepaald wat, hoe lang, uitgesteld kan worden.
Hoeveel pijn moet een patiënt hebben om geholpen te worden.
En als het ondragelijk is, proppen ze je vol met morfine en vertellen je dat de operatie nog maanden gaat duren.
Ik heb dit meegemaakt.

Reputatie 3
Badge +2

Het is de arts die bepaald of iets wel of niet spoedeisend is. Moest je zolang wachten omdat het budget op was of omdat er een lange wachtlijst was? Ik heb meegemaakt dat een hartpatiënt zolang moest wachten op een bypass ( niet omdat het budget op was), dat hij voor die operatie al overleden was. 

Reputatie 5
Badge +4

Het was de zorgverzekeraar die er over onderhandeld heeft.
Toen is de ingreep maanden vervroegd.
Het officiële verhaal, is de wachtlijst in het ziekenhuis.
De ingreep is wel zeer positief verlopen.
Het hele verhaal is zeer complex en ik was er al meer als een jaar mee bezig.

Badge +6

:rotating_light:  Voor wie het nog niet gezien heeft: onze Zorgvergelijker 2020 staat online! Hier vind je in een paar simpele stappen een zorgverzekering die aansluit bij je wensen.

Reageer