Kosten in de zorg (eigen risico en eigen bijdrage) - Stel je vraag aan onze zorgexperts

• 3 december 2015
  • 30 reacties
  • 625 Bekeken

Reputatie 1

Als de huisarts medicijnen voorschrijft, valt dit dan onder het eigen risico?Is het zinvol om mijn eigen risico te verhogen?Wat is een eigen bijdrage precies?

Heb jij ook een vraag over kosten in de zorg? In de maand december zitten onze zorgexperts klaar om al je vragen over zorgverzekeringen te beantwoorden, hier in de Community!

In dit topic kan je alle vragen stellen rondom kosten in de zorg, andere vragen kun je stellen in een van de volgende topics:

Let op: voor uitgebreid persoonlijk advies kun je bellen met onze klantenservice 070 445 45 45, op werkdagen tussen 8:30 en 18:00 uur

30 reacties

Als ik alleen een basisverzekering heb en ik maak kosten voor b.v. fysiotherapie, sportarts of acupunctuur, worden die dan in mindering gebracht op het eigen risico?
ik gebruik al jaren imigran neusspray tegen migraine. Ik kreeg dit altijd vergoed bij CZ en afgelopen jaar krijg ik hier iedere keer de rekening van, wat mij al meer dan 300 euro heeft gekost. Hoe kan dit en hoe voorkom ik dat ik volgend jaar weer voor deze kosten op draai?

Groet Jacqueline
Het viel mij laatst op in een kostenspecificatie voor een ingreep die ik heb ondergaan dat alle gemaakte kosten een code hadden. Kan ik als consument zelf deze codes opzoeken (om bijvoorbeeld kosten na te rekenen of in te schatten) of is dit alleen inzichtelijk voor zorgverzekeraars en zorgverleners?
Ik vroeg mij af kan ik aanspraak maken op vergoeding van mijn reiskosten via mijn verzekeraar? Ik moet namelijk naar een gecontracteerde instelling, maar deze is niet in mijn woonplaats.
Reputatie 4
Badge +6

Als ik alleen een basisverzekering heb en ik maak kosten voor b.v. fysiotherapie, sportarts of acupunctuur, worden die dan in mindering gebracht op het eigen risico?

Geplaatst door Lisa Boele op Dec 5, 2015.

Als je alleen een basisverzekering hebt worden fysiotherapie en acupuntuur (alternatieve geneeswijzen) niet vergoed. Je eigen risico wordt dus ook niet aangesproken, maar je draait wel zelf voor alle kosten op. Wellicht is het daarom handig om voor deze behandelingen een aanvullende verzekering af te sluiten. Per 2016 wordt de sportarts vergoed uit de basisverzekering. Hiervoor wordt dus wel je eigen risico aangesproken. Overigens kent de basisverzekering wel vergoeding voor fysiotherapie als je een chronische aandoening hebt. Je krijgt fysiotherapie dan vergoed vanaf de 21e behandeling.
Reputatie 4
Badge +6

ik gebruik al jaren imigran neusspray tegen migraine. Ik kreeg dit altijd vergoed bij CZ en afgelopen jaar krijg ik hier iedere keer de rekening van, wat mij al meer dan 300 euro heeft gekost. Hoe kan dit en hoe voorkom ik dat ik volgend jaar weer voor deze kosten op draai?

Groet Jacqueline

Geplaatst door J. van der Horst op Dec 7, 2015.
Voor medicijnen wordt vaak een eigen bijdrage gerekend. Ook worden de kosten van medicijnen van het eigen risico afgetrokken voordat de verzekeraar de kosten vergoedt. Wellicht bestond de €300 uit kosten voor de eigen bijdrage of het eigen risico. Ook kan het zo zijn dat de verzekeraar een voorkeursbeleid hanteert en jouw medicijn niet het voorkeursgeneesmiddel van je zorgverzekeraar is. Om duidelijk te krijgen waar kosten voor dit medicijn uit bestaan (en voor andere polisspecifieke vragen) kun je het beste contact opnemen met je zorgverzekeraar.
Is er een verschil in de vergoedingen die worden uitgekeerd per behandeling door de verzekeraars binnen de basisverzekering? Ik vraag me dit af omdat de premies zo verschillen. Ik weet dat dit percentage wel in de aanvullende verzekeringen wel kan verschillen, maar het lijkt me zo raar als dit in de basisverzekering ook gebeurd.
Reputatie 4
Badge +6

Het viel mij laatst op in een kostenspecificatie voor een ingreep die ik heb ondergaan dat alle gemaakte kosten een code hadden. Kan ik als consument zelf deze codes opzoeken (om bijvoorbeeld kosten na te rekenen of in te schatten) of is dit alleen inzichtelijk voor zorgverzekeraars en zorgverleners?

Geplaatst door A.D. Blokker op Dec 7, 2015.
Waarschijnlijk doel je op de DBC-(diagnosebehandelcombinaties)code. Een DBC is een pakket met zorgactiviteiten die gemiddeld voor een bepaalde diagnose nodig zijn. Naast de kosten van de behandeling zitten in een DBC ook alle overige kosten, bijvoorbeeld voor schoonmaak, apparatuur en onderhoud. Na afloop van het behandeltraject ontvang je als patiënt één totaalprijs voor het hele traject. Je kunt de gemiddelde verkoopprijs van een DBC-zorgproduct vinden op de site Open data van de Nederlandse Zorgautoriteit. Let er wel op dat prijzen kunnen verschillen tussen ziekenhuizen en verzekeraars onderling, en dat de gemiddelde prijs dus niet gelijk hoeft te zijn aan de prijs die op jouw rekening staat.
Reputatie 4
Badge +6

Ik vroeg mij af kan ik aanspraak maken op vergoeding van mijn reiskosten via mijn verzekeraar? Ik moet namelijk naar een gecontracteerde instelling, maar deze is niet in mijn woonplaats.

Geplaatst door Janneke de Groot op Dec 7, 2015.
De verzekeraar vergoedt slechts in een aantal gevallen vervoer van en naar een zorginstelling. Kijk voor een compleet overzicht op de site van Zorginstituut Nederland.
Reputatie 4
Badge +6

Is er een verschil in de vergoedingen die worden uitgekeerd per behandeling door de verzekeraars binnen de basisverzekering? Ik vraag me dit af omdat de premies zo verschillen. Ik weet dat dit percentage wel in de aanvullende verzekeringen wel kan verschillen, maar het lijkt me zo raar als dit in de basisverzekering ook gebeurd.

Geplaatst door JapkeK op Dec 7, 2015.
Qua inhoud zijn de basisverzekeringen gelijk. De overheid bepaalt welke zorg vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Wel zijn er tussen de basisverzekeringen verschillen met betrekking tot keuzevrijheid van zorgaanbieders en hoogte van vergoedingen van niet-gecontracteerde zorg. Wanneer je een naturapolis hebt en naar een zorgverlener gaat die niet gecontracteerd is, wordt slechts een deel van de kosten vergoed. Dit vergoedingspercentage kan per polis verschillen, maar varieert meestal van 65% tot 80%. Ook hanteren sommige verzekeraars een voorkeursbeleid met betrekking tot medicijnen en hulpmiddelen, waardoor vergoedingen voor dergelijke zorg ook kunnen verschillen.

Waarschijnlijk doel je op de DBC-(diagnosebehandelcombinaties)code. Een DBC is een pakket met zorgactiviteiten die gemiddeld voor een bepaalde diagnose nodig zijn. Naast de kosten van de behandeling zitten in een DBC ook alle overige kosten, bijvoorbeeld voor schoonmaak, apparatuur en onderhoud. Na afloop van het behandeltraject ontvang je als patiënt één totaalprijs voor het hele traject. Je kunt de gemiddelde verkoopprijs van een DBC-zorgproduct vinden op de site Open data van de Nederlandse Zorgautoriteit. Let er wel op dat prijzen kunnen verschillen tussen ziekenhuizen en verzekeraars onderling, en dat de gemiddelde prijs dus niet gelijk hoeft te zijn aan de prijs die op jouw rekening staat.

Geplaatst door Fauve Panis op Dec 7, 2015.
Dat is interessant! Ik denk dat deze informatie goed gebruikt door een onafhankelijke partij om mensen te helpen een zorgverzekering te kiezen die het beste aansluit op hun voorspelde zorgvraag van het komende jaar. Zijn er al websites beschikbaar die proberen te doen?

Gerelateerd daaraan: zijn zorgverzekeraars eigenlijk verplicht alle gegevens over prijsafspraken met zorgverleners en de zorgkosten doorberekend aan klanten publiekelijk beschikbaar te maken zoals de overheid dat doet?
Reputatie 4
Badge +6

Geplaatst door Fauve Panis op Dec 7, 2015.
Dat is interessant! Ik denk dat deze informatie goed gebruikt door een onafhankelijke partij om mensen te helpen een zorgverzekering te kiezen die het beste aansluit op hun voorspelde zorgvraag van het komende jaar. Zijn er al websites beschikbaar die proberen te doen?

Gerelateerd daaraan: zijn zorgverzekeraars eigenlijk verplicht alle gegevens over prijsafspraken met zorgverleners en de zorgkosten doorberekend aan klanten publiekelijk beschikbaar te maken zoals de overheid dat doet?

Als antwoord op je eerste vraag: Er zijn voor zover wij weten geen onafhankelijke websites die deze informatie meenemen om consumenten te helpen bij het kiezen van een zorgverzekering.

Wat betreft je tweede vraag: Zorgverzekeraars zijn helaas niet verplicht deze gegevens te openbaren. Open State Foundation heeft de Nederlandse Zorgautoriteit verzocht om openheid te geven over de door zorgaanbieders gehanteerde prijzen. Dit verzoek werd helaas in november in hoger beroep afgewezen door de rechtbank in Amsterdam. De Consumentenbond betreurt dit ten zeerste. We blijven strijden voor transparantie in de zorg!
Reputatie 2
Badge +3
Bedankt voor al jullie vragen. Wij vonden het erg leuk om te doen en hopen dat we jullie vragen naar verwachting hebben kunnen beantwoorden. We sluiten nu de avond af, maar we gaan morgen weer verder. Mocht je vraag dus nog niet zijn beantwoord: we komen we hier zo snel mogelijk op terug. Heb je vraag nog niet gesteld, kan je dit nog doen tot vrijdag 11 december 10:00 uur. Wil je op dit moment verder lezen, kijk op consumentenbond.nl/zorg voor meer informatie.
Reputatie 2
Badge +3
Heb je een vraag over kosten in de zorg, stel deze dan hier. Experts zitten klaar om alle vragen te beantwoorden.
Reputatie 1
We hebben gemerkt dat er nog veel onduidelijkheden zijn rondom het overstappen naar een nieuwe zorgverzekering. We hebben daarom besloten om de Community Zorgweek te verlengen tot eind december. Je kunt hier dus nog tot eind december terecht met al je vragen aan onze zorgexperts.

Volg het online Webinar De best passende zorgverzekering op 16 DecemberWil je je nog meer verdiepen in zorgverzekeringen, dan bieden we volgende week ook de mogelijkheid om het Webinar De best passende zorgverzekering te volgen, thuis achter de computer of via je tablet. Wil je deze online webinar volgen, schrijf je dan nu in via deze link!
Reputatie 4
Badge +6
Wij zitten vandaag weer klaar voor jullie vragen!
wanneer is het zinvol je eigen risico te verhogen?
de arts die mijn zoon van 10 jaar behandelt voor pddnos en ADHD heeft mij Concerta 27 mg voorgeschreven. Hij wel aangegeven dat de meeste zorgverzekeringen een eigen bijdrage vragen.

Weet u bij welke zorgverzekering ik niet hoef bij te betalen?

Mvg.

Saida moeder van Redouan
Waarom zijn er zorgverzekeraars ?

Maken dure reclame, hebben zeer dure raden van bestuur, dure computers, sponseren diverse instellingen.

Er zijn zoveel verschillende verzekeringen dat een normaal mens door de bomen het bos niet meer ziet, is dat wellicht de bedoeling?

Kortom maak een eind aan die onzin die de klant moet betalen.
Reputatie 4
Badge +6

[quote]

wanneer is het zinvol je eigen risico te verhogen?

Geplaatst door M. van Velzen op Dec 18, 2015.

1 - Wanneer u kerngezond bent /blijft en geen kosten gaat maken (ziekenhuis/medicijnen).

Het is een beetje roulette-spelen, want wie heeft er uiteindelijk een glazen bol? Met verzekeringen is het vaak zo, dat wanneer je denkt te kunnen besparen, gebeurt er iets en wanneer je een TOP-verzekering afsluit....precies.....dan gebeurt er niets!

2 - Verzekeraars calculeren met statistische gemiddelden, dus wanneer u het redt een gemiddelde te zijn......

3 - Een andere invalshoek is, wanneer u over genoeg eigen-geld beschikt om zèlf de klappen te kunnen opvangen.

Een uitvoerige uitleg, met een beslissingsboom, ziet u op een blog van de overstapsite van Independer:

https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/eigen-risico.aspx

Suc6 ermee.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Dec 18, 2015.[/quote]

Het eigen risico verhogen kan gunstig zijn wanneer je niet veel zorgkosten verwacht te maken. Wanneer je je eigen risico verhoogt, betaal je maandelijks een lagere premie. De korting die je krijgt is ongeveer 50% van het bedrag waarmee je je eigen risico verhoogt.

Je eigen risico vrijwillig verhogen is niet slim als je veel kosten verwacht komend jaar, en wanneer je het bedrag van je verhoogde eigen risico niet achter de hand hebt. Beland je bijvoorbeeld met pech in het ziekenhuis, dan moet je het bedrag kunnen betalen, soms zelfs in één keer.

Kijk op onze pagina over korting bij het eigen risico voor een informatief filmpje en een overzicht van de kortingen die verschillende verzekeraars bieden bij het verhogen van het eigen risico.

Reputatie 4
Badge +6

de arts die mijn zoon van 10 jaar behandelt voor pddnos en ADHD heeft mij Concerta 27 mg voorgeschreven. Hij wel aangegeven dat de meeste zorgverzekeringen een eigen bijdrage vragen.

Weet u bij welke zorgverzekering ik niet hoef bij te betalen?

Mvg.

Saida moeder van Redouan

Geplaatst door S. Bezzahi op Dec 18, 2015.
Voor zover ons bekend, geldt deze eigen bijdrage bij alle zorgverzekeraars. Sommige aanvullende verzekeringen bieden vergoeding voor eigen bijdrage van medicijnen uit het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS). Je zou kunnen kijken of dit een interessante optie is.
Reputatie 4
Badge +6

Waarom zijn er zorgverzekeraars ?

Maken dure reclame, hebben zeer dure raden van bestuur, dure computers, sponseren diverse instellingen.

Er zijn zoveel verschillende verzekeringen dat een normaal mens door de bomen het bos niet meer ziet, is dat wellicht de bedoeling?

Kortom maak een eind aan die onzin die de klant moet betalen.

Geplaatst door P.J. Zwankhuizen op Dec 20, 2015.
Zorgverzekeraars zijn er om de financiële gevolgen van de risico’s die wij lopen op het gebied van gezondheid voor ons op te vangen. De verzekeraar betaalt in veel gevallen de kosten van de zorg, en in ruil daarvoor betalen wij premie voor de zorgverzekering.

Wij zijn het met je eens dat er teveel zorgverzekeringen zijn. Wij willen een einde maken aan deze zogenoemde polisjungle en hebben daarvoor een actie op touw gezet.
Reputatie 1
Bedankt voor al jullie vragen. De consumentenbond is gesloten tijdens de kerstdagen. Nieuwe vragen zullen daarom pas weer worden beantwoord vanaf maandag 28 december.

Wij wensen jullie een fijne kerst!
Reputatie 4
Badge +6
Wij zitten vandaag weer klaar voor jullie vragen!
Kunnen er nog vragen gesteld worden? Ik heb een vraag over onduidelijke ziekenhuiskosten die dit jaar niet vergoed zijn.

Het gaat over de verzekering van mijn vader. Hij heeft de hoogste aanvullende verzekering lopen bij de DSW, namelijk AV-Top. Hij heeft fysiotherapie voor de artrose in zijn heup, hierbij hoort ook minstens 1 bezoek aan het ziekenhuis voor een gesprek en foto's. Dit bezoek kost 200 euro. Vorig jaar en in 2013 werd dit netjes vergoed, in 2012 werden driekwart van de kosten vergoed. Nu wordt er nog maar 1 kwart van de kosten vergoed, dus 150 euro voor de eigen risico van mijn vader.

Daarnaast kampte mijn vader ook een tijdje met problemen met zijn urine. Hiervoor is hij nog steeds onder controle. Ook hier is een gesprek voor geweest dit jaar en een laboratoriumonderzoek gedaan. Het laboratoriumonderzoek is dit jaar volledig vergoed, net zoals vorig jaar. Maar van het gesprek a 154 euro is dit jaar niks vergoed. Vorig jaar werd dit weer wel vergoed. Hij had overigens vorig jaar daarnaast ook een kijkoperatie, hiervan is weer maar een deel van vergoed (257 euro vd 550 euro).

Dan hebben we nog het gebit van mijn vader (maar niet relevant voor dit jaar). Qua tandarts loopt dat allemaal prima en is het helemaal duidelijk wat wel en niet vergoed wordt (je moet het zelf declareren, dus wat dat betreft schept dat wel duidelijkheid). De kaakoperatie in het ziekenhuis is echter weer een ander verhaal. Hij heeft hier nu twee keer iets aan laten doen, in 2013 werd dit volledig vergoed, in 2014 moest hij bijna alles zelf betalen. Zo'n 9 euro van de 264 euro werd maar vergoed (waarom zo'n raar bedrag?). Dit jaar heeft hij er gelukkig niks aan hoeven doen.

Ten slotte zijn er nog medicijnkosten. Mijn vader slikt medicijnen voor zijn cholesterol, athrotec wanneer nodig (voor de pijn in zijn heup) en sinds niet al te lange tijd pillen voor zijn urine. Er worden rare bedragen vergoed, tussen de 1 en de 2 euro variërend. Dit komt jaarlijks uit op een bedrag tussen de 70 en 80 euro. Er staat in het zorgkosten overzicht achter de medicijnen dat het bedrag tussen de 1 en 2 euro 'niet' vergoed is en de rest is voor rekening van het eigen risico.

Alles bij elkaar komt hij op deze manier telkens aan zijn eigen risico. Kosten waarvan ik allang wist dat ze gingen komen, alleen niet wat wel en niet vergoed ging worden. Ik heb de DSW gebeld over de ziekenhuisbezoeken die ineens niet meer vergoed werden, maar werd nogal cru te woord gestaan. Dit zijn kosten die alleen in de basisverzekering vallen werd mij verteld, je kunt je hier niet aanvullend voor verzekeren. Ik vroeg waarom het vorig jaar en de jaren daarvoor dan wel, of in ieder geval grotendeels vergoed werd. Daar kreeg ik dan geen antwoord op, alleen dat iedereen een eigen risico heeft van 370 euro en dat daarna de verzekeraar vergoed. Prima, maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag...

Een heel lang verhaal, maar ik hoop dat iemand mij zo vlak voor de jaarwisseling nog kan helpen!Mijn vraag is of ik het maar moet accepteren dat mijn vader jaarlijks aan zijn eigen risico komt, omdat er niks aan te doen omdat het ziekenhuiskosten zijn. Of zijn er verzekeraars die deze kosten wel zouden kunnen vergoeden, of ligt het puur aan het ziekenhuis en kan ik hier niks aan doen? En kan ik nog iets met de medicijnkosten? En is er trouwens een verklaring waarom al die bedragen telkens zo verschillen, maar ook de vergoedingen ervan? Aankomend jaar staat er misschien wel een heupoperatie op de planning, ik heb geen idee wat voor gedoe dat allemaal met zich mee brengt qua zorgkosten en vergoedingen.

Bijvoorbaat dank en alvast een hele fijne jaarwisseling!

Reageer