Kosten in de zorg (eigen risico en eigen bijdrage) - Stel je vraag aan onze zorgexperts

• 3 December 2015
  • 30 reacties
  • 644 Bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 4
Badge +6

Als ik alleen een basisverzekering heb en ik maak kosten voor b.v. fysiotherapie, sportarts of acupunctuur, worden die dan in mindering gebracht op het eigen risico?

Geplaatst door Lisa Boele op Dec 5, 2015.

Als je alleen een basisverzekering hebt worden fysiotherapie en acupuntuur (alternatieve geneeswijzen) niet vergoed. Je eigen risico wordt dus ook niet aangesproken, maar je draait wel zelf voor alle kosten op. Wellicht is het daarom handig om voor deze behandelingen een aanvullende verzekering af te sluiten. Per 2016 wordt de sportarts vergoed uit de basisverzekering. Hiervoor wordt dus wel je eigen risico aangesproken. Overigens kent de basisverzekering wel vergoeding voor fysiotherapie als je een chronische aandoening hebt. Je krijgt fysiotherapie dan vergoed vanaf de 21e behandeling.
Ik vroeg mij af kan ik aanspraak maken op vergoeding van mijn reiskosten via mijn verzekeraar? Ik moet namelijk naar een gecontracteerde instelling, maar deze is niet in mijn woonplaats.
Het viel mij laatst op in een kostenspecificatie voor een ingreep die ik heb ondergaan dat alle gemaakte kosten een code hadden. Kan ik als consument zelf deze codes opzoeken (om bijvoorbeeld kosten na te rekenen of in te schatten) of is dit alleen inzichtelijk voor zorgverzekeraars en zorgverleners?
ik gebruik al jaren imigran neusspray tegen migraine. Ik kreeg dit altijd vergoed bij CZ en afgelopen jaar krijg ik hier iedere keer de rekening van, wat mij al meer dan 300 euro heeft gekost. Hoe kan dit en hoe voorkom ik dat ik volgend jaar weer voor deze kosten op draai?

Groet Jacqueline
Als ik alleen een basisverzekering heb en ik maak kosten voor b.v. fysiotherapie, sportarts of acupunctuur, worden die dan in mindering gebracht op het eigen risico?

Reageer