Kosten van een intake gesprek diëtist

Ik heb een vrijblijvende intake gesprek bij een dietiste gehad, de aangeboden traject heb ik niet aangenomen. Na 4 weken krijg ik via mijn verzekering een rekening van 94€. De kosten waren niet op de website vermeld, ze zijn niet tijdens het gesprek besproken, ik heb geen factuur ontvangen.
Klopt dit?

15 reacties

Mag ik vragen waaruit blijkt dat het vrijblijvend was, heeft u dat zo afgesproken? Daarnaast l;ijkt €94 wel wat veel voor alleen een intake. Heeft u de declaratie al gezien?
Reputatie 7
De kosten voor een intakegesprek bedragen € 90 exclusief uitwerken. Een diëtist wordt uit de basisverzekering tot € 180 vergoed,
Toen ik een beetje Googelde kwam ik op intakes tussen de €50 en €60 via de verzekering en iets meer als je het uit eigen zak betaalt (ik moest ook twee keer lezen). Ik dacht dat die €90 wellicht dan inclusief advies was. Is verder ook niet zo wezenloos belangrijk. Ik vind het spannender hoe je afspreekt dat je een vrijblijvend gesprek hebt en dat er dan toch een rekening komt.
Reputatie 7
@A. Deen , Best mogelijk dat die € 90 inclusief zijn Mr Jones werd een tijd geleden naar een diëtist gestuurd (er moeten heel wat kilo's af) en kreeg een soortgelijke rekening. Het was ook niet nodig om verder te gaan want die dame gaf nagenoeg het zelfde advies als ondergetekende, weggegooid geld. Hij viel twintig kilo af maar zag later toch kans die er weer bij te schransen, nu is hij weer bezig, straks een bak rauwkost en een half toetje. Er is nu zeven kilo af.
Ik vind wel dat het duidelijk moet zijn of er wel of geen kosten zijn verbonden aan een jntake gesprek. Bij een advocaat is het wel gratis (30 minuten).
Reputatie 7
Badge +4
ik ben visueel ingesteld en heb nu een beeld van Mr en Mrs Jones, iets met de zweep erover 😉
Reputatie 7
@E.B.F. Stroeve , leuk om te horen, ik maak ook min of meer automatisch een voorstelling van van alles en nog wat. De zweep hanteer ik al jaren niet meer maar ik ben doorgaans wel degene die "de broek aan" heeft. Iemand moet de leiding hebben. 😉
Bedankt voor de reacties.
Op de website staat : "vrijblijvende intake gesprek"
Verder mijn vraag is: als ik geen rekening krijg en als er geen sprake is geweest van een rekening is die rekening achteraf terecht?
Reputatie 7
Vrijblijvend is niet het zelfde als gratis. Die rekening is terecht, tenzij de website vermeldt dat het intakegesprek gratis of kosteloos is.
Een beetje Googelen levert grappig genoeg ook een diëtist die een "Gratis en vrijblijvende intake" doet. Ik weet niet bij welke diëtist u geweest bent maar bij de meeste is er sprake van een pakket met een intake in dat pakket. Ik kan u op een briefje geven dat het doen van de intake u verder niet verplicht het hele pakket af te nemen en dat de intake dus "vrijblijvend" is. Vraagt u het vooral na bij uw diëtist en geef aan dat u zich misleid voelt ook al omdat de rekening van €94 echt heel hoog is voor een intake.
U heeft blijkbaar uw verzekeringsgegevens gegeven en het is gebruikelijk in de zorg dat u dan geen rekening krijgt maar dat deze naar de verzekering gaat. Dat is in mijn ogen normaal.

Sorry @MrsJones, ik maak er geen gewoonte van andermans verhaal nog eens te herhalen maar we hebben elkaar gekruist.
Reputatie 7
@A. Deen , dat kan altijd gebeuren.
Die kosten zitten in het standaard tarief maar iemand kan als hij of zij wil wel gratis een intakegesprek voeren, dat bepaalt hij of zij dan zelf. Misschien kan dat niet als iemand in een maatschap werkt. In ieder geval vind ik dat het vooraf duidelijk moet worden aangegeven.
Wat is nu de conclusie? Ik begrijp het nog niet helemaal.
  • betekent " vrijblijvend" dat je niet tot méér verplicht bent ( dus behandelingen)
  • als het woord " gratis" ontbreekt, kan dus ook een rekening volgen als het vrijblijvend is.
En verder?
Is €94 teveel en moet daartegen bezwaar gemaakt worden?
en kan er bezwaar gemaakt worden dat er geen duidelijkheid is gegeven over de rekening?
Is dit iets voor de NZA?

Ik zou zelf in een identieke situatie kunnen zijn beland, want ik vat " vrijblijvend" als " gratis" op. Is dit misleiding?

Ik zou zelf in een identieke situatie kunnen zijn beland, want ik vat " vrijblijvend" als " gratis" op. Is dit misleiding?

Dat is altijd een beoordeling, het lijkt mij dat je sowieso eerst eens je beklag bij de diëtist gaat doen en in gesprek gaat.
Reputatie 7
Vrijblijvend is: zonder verdere verplichtingen. Je bent dus niet verplicht om bij die diëtist te blijven. Je krijgt wel een rekening voor de gebruikte tijd en advies.

Het bedrag is € 4 te hoog maar ik weet niet onder welk BTW tarief het valt, ik vermoed nu 9 %, dan klopt het wel.
Reputatie 7
Het woord "vrijblijvend" is een beetje verneukeratief omdat het de indruk wekt dat vrijblijvend ook gratis is, wat wel mogelijk is maar het is te vaag om te kunnen aannemen dat dat zo is. Je bent niets verplicht maar er wordt wel iets in rekening gebracht, dat is niet verboden maar in dat geval zou het vooraf duidelijk moeten zijn. Geen verrassing achteraf.
Badge +8
Beste @P. Brands-dechaux, als je lid bent van de Consumentenbond kun je deze vraag ook altijd stellen aan mijn collega's van Advisering. Zij helpen je graag verder! Je bereikt hen op werkdagen (tussen 8.30 en 18 uur) via 070 445 45 45. Succes!

Reageer