Late ziekenhuis nota's

  • 8 February 2016
  • 33 reacties
  • 1804 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

Beste Ramona_merkt_op

Mooi dat er iets hiermee gedaan wordt! Helaas werkt het eerst link (nog) niet.De tweede lijkt het wel te doen.

Mooiartikel! (De link is nu goed 🙂 )
Ik heb geen recent voorbeeld, maar ik heb in het verleden wel problemen ermee gehad. Ik heb toen bij de zorgverzekeraar nagevraagd hoe het in elkaar zit. Want tot nu toe verschool de zorgverzekeraar zich acht " dbc's die 365 dagen mogen openstaan" . Echter sinds 1januRi

2015 is dit nog maar 120 dagen. Daarna moeten de facturen in principe gestuurd worden. Soms is het zelfs maar 90 dagen.

Het heeft allemaal te maken met inzicht in kosten van een medische behandeling. Aangezien je die voor ene groot deel zelf moet betalen , wil je graag weten wat het gaat kosten of gekost heeft. Als je lange tijd niets hoort, ga je ervan uit dat er geen rekening meer komt.

Het antwoord van mijn zorgverzekeraar was trouwens als volgt: vrijwel direct nadat de zorgverzekeraar de rekening ontvangt van de zorgverlener, wordt hij ook naar de verzekerde gestuurd. Hierin kan echter nog een vertraging van drie maanden zitten, omdat eigen-risico rekeningen slechts 1x per drie maanden verstuurd worden
Ik adviseer u om schriftelijk de facturen bij de Boerhavekliniek op te vragen. Schrijft u erbij dat u de dbccodes wil zien, de begin en einddatums, het bedrag en de omschrijving van de periode de hele periode
Beste van Leuken,

Ik heb enkele tarieven van veel voorkomende ( rontgen)-onderzoeken gevonden via googelen. De codes zijn in dit geval geen " dbc-codes", maar codes voor "overige verrichtingen". Deze zijn ook te vinden op de website van de NZA. Het zijn vastgestelde maximumtarieven.

Badge +1
Ook vandaag ontving ik weer een nota voor ziekenhuishulp op datum 10 februari 2015, dus ruim een jaar geleden. Ik heb over de hulp die datum al eens een factuur gehad en betaald. Ook nog een factuur van 7 oktober onder dezelfde noemer en zelfde factuurnummer. Wat me stoort is dat er voor mij als consument volstrekt onduidelijk is waar het om gaat (ik heb in oktober geen ziekenhuisafspraak gehad), dat ik dermate laat facturen krijg wat niet meer of onjuist verrekent wordt met het eigen risico (ik heb daar op deze manier geen enkel zicht op). Ik moet nu, als consument achter alles aan blijven rennen, bellen, mailen met ziekenhuis en zorgverzekeraar over wat en hoe. Ik ben ook allang niet meer verzekerd bij deze zorgverzekeraar maar blijf, naast de zorgpremie en huidige rekeningen geconfronteerd worden met rekeningen van, zoals nu februari 2015. Het is voor mij financieel niet meer haalbaar om premie, huidige rekeningen en onverwachte rekeningen van een jaar geleden te betalen. En hoe zit het met de rekeningen die ik betaald heb terwijl ik al langs mijn eigen risico was in 2015? Zoals ik nu kan zien was ik daar in juni 2015 al doorheen, maar op papier tot einde van het jaar nog niet. Dan betaal ik toch teveel?
Ik kreeg in februari/maart dit jaar een rekening van een ziekenhuis waar ik in januari 2015 een scan van mijn voorhoofd heb laten maken. Rond de 300 euro.
Beste Woodruff,

Graag zou ik met u in contact willen komen. Is het al opgelost?

Groet,

Marloes

Reageer