Consumentenbond.nl

Let jij op de houdbaarheid van zelfzorgmiddelen na opening?

Reputatie 3
Badge +6
Ideaal dat je sommige geneesmiddelen eenvoudig kunt halen bij een drogist. Misschien heb jij ook wel standaard een voorraadje zelfzorgmiddelen in de kast staan. Maar houd je ook goed bij wanneer je het middel open hebt gemaakt? Want logischerwijs hebben ook zelfzorggeneesmiddelen een beperkte houdbaarheid na opening. Bekijk hier het overzicht bewaartermijnen van medicijnen.

In 2015 bekeken we of de uiterste houdbaarheid na opening op neussprays, hoestdranken en antischimmelcrèmes stond vermeld. Wat bleek? Op 30 van de 50 verpakkingen stond hier geen informatie over. Naar aanleiding van onze bevindingen heeft het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) fabrikanten aangespoord de houdbaarheid na opening op hun verpakkingen te vermelden. Nu blijkt dat voor 92% van de zelfzorgmiddelen inmiddels aan deze eis is voldaan, of er vanuit de fabrikanten een intentie voor is gegeven! Een mooi succes!

Lees er meer over in ons nieuwsbericht 'Grote verbetering in vermelden houdbaarheid geneesmiddelen'.

Hoe lang staan geneesmiddelen (na openen) bij jou in de kast?

6 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Niet langer als de houdbaarheidsdatum of het aantal maanden wat aangegeven is op de verpakking na opening.

Werkzame stoffen kunnen verminderen in de loop van de tijd en bepaalde bacteriële stammen kunnen zich soms heerlijk vermenigvuldigen in een nattere warme omgeving van crèmes en zalfjes.

Weg ermee, dan heb veel minder risico op infecties of geen werking of gewijzigde werking van pijnbestrijders en andere middelen.
Reputatie 3
Badge +6
Heel verstandig! En inderdaad, als medicatie te lang open is kan de werking afnemen en kunnen er bacteriën, schimmels en giftige stoffen ontstaan.
Reputatie 1
Badge +1
Ik moet eerlijk bekennen dat ik eens per jaar... me verzamelbak met verkregen geneesmiddelen doorspit, en de helft eigenlijk weggooit. Ik denk dat het macht der gewoonten is om ''iets'' achter de hand te houden voor het geval dat.. Maar vele keren het ook niet meer nodig had en het dan vergeet om weg te gooien. 😅
Reputatie 7
Dingen in flesjes, potjes of tubes gaan weg maar dan kijk ik niet op een paar dagen, een fles hoestdrank die een maand over de datum is, is dan niet meteen dodelijk. Iets dat in doordrukstrips zit blijft ook wel langer goed dan de datum die erop staat, fabrikanten nemen het zekere voor het onzekere en als je ziek wordt van iets waarvan de datum (al lang) is verstreken is het je eigen schuld.
Als ik iets open maak let ik altijd op de houdbare datum. Dat brengt mijn beroep ook met zich mee. Als Verzorgende IG in de Thuiszorg worden wij hier zelfs op geschoold!
Een handige tip kan zijn: Als je pillen, poeders, drankjes of zalfjes in gebruik neemt, schrijf dan op de verpakking tot welke datum deze houdbaar is! Zo kun je het gemakkelijk op tijd bij bestellen en het oude medicijn weer retour naar de apotheek brengen.
Reputatie 4
Badge +5
Zeker een goede tip, @J.G. van Dorp ! Vaak weet je inderdaad niet meer hoe lang geleden je iets hebt geopend …. Dank dus!

Groeten
Wendy

Reageer