Consumentenbond.nl
Beantwoord

Levensduur elektrische tandenborstels


Badge
Beste Bart Lucassen,

In de nieuwe Consumentengids nr.3 van maart 2018 een test van elektrische tandenborstels. Ik was benieuwd of deze keer de duurzaamheid getest en meegewogen was. Meerdere reviews gaan hierover. Ik plaatste er één over een Philips Sonicare na telefonisch contact met de Consumentenbond: zie hieronder. Helaas lees ik daar niets over. Mede gezien de soms aanmerkelijke prijzen lijken mij het geen wegwerpartikelen.
Dit testen moet toch niet zo moeilijk zijn: in 24 uur kan je de 2 minuten poetsbeurten voor 2 jaar testen. Afgewisseld met bijvoorbeeld telkens 2 minuten "afkoeltijd" zou dit 2 dagen testtijd zijn. (Misschien is een externe voeding nodig.)

Mijn review van 13 december 2016:

Te korte levensduur van een goede tandenborstel. Dit is al in meerdere reviews voor mij te lezen. Mijn eerste ging na 1 ½ jaar stuk (gebruik: één keer per dag door twee personen). Binnen de 2 jaar fabrieksgarantie van de Philips “omruilservice” keurig een nieuw exemplaar ontvangen. Echter dit tweede exemplaar ging weer na 1 ½ jaar kapot. Ondanks de registratie van beide apparaten met uploads in “Mijn Philips” houdt Philips vast aan 2 jaar garantie na aankoop. Geen blijk dat zij instaan voor een levensduur van twee jaar voor het tweede exemplaar. Als coulance een kortingsvoucher voor de Philips onlineshop waarmee de prijzen hoger zijn dan elders.Voor een beroep op de wettelijke garantie, een deugdelijk apparaat zal toch minstens even lang als de fabrieksgarantie mee moeten gaan, verwijst Philips mij naar de verkoper (Bol.com). Dit vind ik niet redelijk, zij hebben mij dit tweede apparaat niet geleverd. De Consumentenbond heeft de Philips Sonicare tandenborstels als “Beste getest”, maar de levensduur/duurzaamheid wordt niet meegewogen. Er wordt niet op getest en dit staat dus ook niet bij de testresultaten. Zij gaan hier aandacht aan besteden.
icon

Beste antwoord door Bart Lucassen 2 maart 2018, 11:14

Beste @C.R. Andeweg ,

We hebben ook dit jaar niet op levensduur / duurzaamheid getest, helaas. Het probleem is hier tweeledig:

  • Je wil in korte tijd een paar jaar 'echt' gebruik simuleren. Bij echt gebruik moet de borstels toch echt wel ergens tegenaan gedrukt worden, denk ik. Gewoon honderden keren aan- en uitzetten is niet genoeg. Je kunt daarvoor natuurlijk wel een gerobotiseerde opstelling bouwen, maar het blijven dure en arbeidsintensieve testen. Want je moet iemand hebben die om de zo veel tijd beoordeelt of de borstel nog goed werkt. Bijkomend probleem is dat je de test altijd moet doen met meer dan 1 exemplaar, en je moet er ook van uit gaan dat die exemplaren kapot gaan. Dus ook voor inkoop is het duurder.
  • Uiteindelijk zal het toch de accu zijn die bij de meeste elektrische tandenborstels het eerst de geest geeft. Hoe goed moderne accu's ook zijn, ze gaan nog steeds niet decennialang mee. En duurzaamheid van accu's testen blijft zeer tijdrovend. Heel veel opties om tijd te winnen zijn hier niet. Zo'n gerobotiseerde duurzaamheidstest als hierboven beschreven doe je uit praktisch oogpunt eigenlijk altijd met een constante spanningsbron in plaats van de accu. Met andere woorden: dan heb je een dure en tijdrovende duurzaamheidstest gedaan, en dan weet je nog steeds niets over de levensduur van de accu.
Wat betreft de accu: Elektrische tandenborstels worden nog steeds regelmatig geleverd met (inferieure) NiMH accu's, en niet met Li-ion accu's. Het gebruiksadvies voor de verschillende accu's is anders. NiMH accu's hebben bijvoorbeeld veel meer last van zelfontlading. Dat betekent onder andere dat je elektrische tandenborstel een sluipverbruiker kan worden als je hem altijd op de lader laat staan. Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een Li-ion accu boven een NiMH accu, ook al wordt het apparaat wel duurder.

Terug over levensduur: We zouden het liefst aan elke producttest een onderdeel "levensduur" toevoegen. Door praktische problemen (tijdsduur en hoge kosten) lukt dat nu niet. Maar dan nog geldt: levensduurtests zijn niet zaligmakend. Het blijven gecontroleerde labtests van een handvol modellen. Uiteindelijk weet je pas echt hoe lang een product meegaat als hij door duizenden mensen 'in het wild' wordt gebruikt.

Dus als u een product heeft gekocht dat te vroeg gekocht heeft, meld het dan vooral, bijvoorbeeld door een review (bij ons of elders) te plaatsen. Ik denk dat iedereen wel eens heeft afgezien van een aankoop vanwege slechte reviews, dus het heeft zeker effect.

Het sentiment van mevrouw/meneer Wiersum ("Na meermalen een zeperd gehad te hebben met dure producten ga ik voortaan voor goedkoop omdat de strop ook kleiner is als het mocht tegenvallen.") is begrijpelijk, maar ook wel een beetje onderdeel van het probleem. Want als consumenten altijd kiezen voor het goedkoopste product, ontstaat er (nog meer dan nu) een "race to the bottom", waarbij fabrikanten zich genoodzaakt zien om steeds goedkopere onderdelen in hun producten te stoppen, om maar mee te kunnen met de concurrentie. En dat betekent op zijn beurt weer meer (premature) defecten, en een voortzetting van de "wegwerpcultuur" rondom producten.

Vriendelijke groet,

Bart Lucassen

Bekijk origineel

30 reacties

Ik kan ook wel ervaringen delen over Oral-B Braun tandenborstels met 3 jaar garantie. Als je niet zorgt dat je deze frequent op de lader hebt staan is de batterij na een jaar of 2 wel overleden. Je krijgt dan een nieuw exemplaar met gelijke levensduur van de batterij. Het lijkt er op dat deze batterijen slecht tegen vrijwel volledige ontlading kunnen. Is wel een goede om mee te nemen in testen van dit soort apparaten.
Reputatie 7
Badge +5
Omdat twee gezinsleden al langere tijd een van de goedkoopste types Oral-B gebruiken en zeer tevreden zijn , heb ik nu de Sensitive Clean gekocht voor € 20,- bij de Mediamarkt. Jammer genoeg staat deze niet bij de test , maar voor die prijs kon ik hem niet laten liggen . Na meermalen een zeperd gehad te hebben met dure producten ga ik voortaan voor goedkoop omdat de strop ook kleiner is als het mocht tegenvallen. Meestal valt dat heel erg mee heb ik gemerkt. Philips ga ik de laatste jaren met een boog omheen , want daar heb ik altijd pech mee. Andere merken dan deze twee zijn er vrijwel niet. Het type opzetborstel speelt ook een grote rol . De Cross Action wordt aangeraden. Als ze slecht tegen ontladen kunnen zoals Fred zegt , kun je hem op de houder laten staan , want dat is tevens de lader en overladen is niet mogelijk.
Beste @C.R. Andeweg ,

We hebben ook dit jaar niet op levensduur / duurzaamheid getest, helaas. Het probleem is hier tweeledig:

  • Je wil in korte tijd een paar jaar 'echt' gebruik simuleren. Bij echt gebruik moet de borstels toch echt wel ergens tegenaan gedrukt worden, denk ik. Gewoon honderden keren aan- en uitzetten is niet genoeg. Je kunt daarvoor natuurlijk wel een gerobotiseerde opstelling bouwen, maar het blijven dure en arbeidsintensieve testen. Want je moet iemand hebben die om de zo veel tijd beoordeelt of de borstel nog goed werkt. Bijkomend probleem is dat je de test altijd moet doen met meer dan 1 exemplaar, en je moet er ook van uit gaan dat die exemplaren kapot gaan. Dus ook voor inkoop is het duurder.
  • Uiteindelijk zal het toch de accu zijn die bij de meeste elektrische tandenborstels het eerst de geest geeft. Hoe goed moderne accu's ook zijn, ze gaan nog steeds niet decennialang mee. En duurzaamheid van accu's testen blijft zeer tijdrovend. Heel veel opties om tijd te winnen zijn hier niet. Zo'n gerobotiseerde duurzaamheidstest als hierboven beschreven doe je uit praktisch oogpunt eigenlijk altijd met een constante spanningsbron in plaats van de accu. Met andere woorden: dan heb je een dure en tijdrovende duurzaamheidstest gedaan, en dan weet je nog steeds niets over de levensduur van de accu.
Wat betreft de accu: Elektrische tandenborstels worden nog steeds regelmatig geleverd met (inferieure) NiMH accu's, en niet met Li-ion accu's. Het gebruiksadvies voor de verschillende accu's is anders. NiMH accu's hebben bijvoorbeeld veel meer last van zelfontlading. Dat betekent onder andere dat je elektrische tandenborstel een sluipverbruiker kan worden als je hem altijd op de lader laat staan. Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een Li-ion accu boven een NiMH accu, ook al wordt het apparaat wel duurder.

Terug over levensduur: We zouden het liefst aan elke producttest een onderdeel "levensduur" toevoegen. Door praktische problemen (tijdsduur en hoge kosten) lukt dat nu niet. Maar dan nog geldt: levensduurtests zijn niet zaligmakend. Het blijven gecontroleerde labtests van een handvol modellen. Uiteindelijk weet je pas echt hoe lang een product meegaat als hij door duizenden mensen 'in het wild' wordt gebruikt.

Dus als u een product heeft gekocht dat te vroeg gekocht heeft, meld het dan vooral, bijvoorbeeld door een review (bij ons of elders) te plaatsen. Ik denk dat iedereen wel eens heeft afgezien van een aankoop vanwege slechte reviews, dus het heeft zeker effect.

Het sentiment van mevrouw/meneer Wiersum ("Na meermalen een zeperd gehad te hebben met dure producten ga ik voortaan voor goedkoop omdat de strop ook kleiner is als het mocht tegenvallen.") is begrijpelijk, maar ook wel een beetje onderdeel van het probleem. Want als consumenten altijd kiezen voor het goedkoopste product, ontstaat er (nog meer dan nu) een "race to the bottom", waarbij fabrikanten zich genoodzaakt zien om steeds goedkopere onderdelen in hun producten te stoppen, om maar mee te kunnen met de concurrentie. En dat betekent op zijn beurt weer meer (premature) defecten, en een voortzetting van de "wegwerpcultuur" rondom producten.

Vriendelijke groet,

Bart Lucassen
Reputatie 7
Badge +5
Goed en duidelijk verhaal , Bart . Waarvoor dank . Dat meneer Wiersum en velen met hem als gevolg van dure zeperds of een smalle beurs vaak kiezen voor goedkoop veroorzaakt inderdaad dat de gemiddelde kwaliteit van producten steeds slechter wordt . Goede maar relatief dure producten redden het dan niet en het verergert het afvalprobleem ook nog eens. De onmogelijkheid van goede en betrouwbare kwaliteitstesten van veel producten maakt dat de aankoop een gok is en blijft. Gelukkig zijn er ook veel producten waar WEL in meerdere of mindere wat over de kwaliteit te zeggen is en ik juich het plaatsen van reviews zeker toe. Maar hoe bereiken we dat die betrouwbaar zijn? Belanghebbenden misbruiken die mogelijkheid om hun product te promoten . Overigens geef ik bij producten waarvan bekend is dat ze beter zijn qua betrouwbaarheid en levensduur met graagte wat meer uit.
Badge
Beste @Bart Lucassen ,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Van mij nog enkele opmerkingen.

  • Het is misschien duidelijker in het artikel en op de site er op te wijzen dat er niet is getest is op duurzaamheid (misschien spoort dit aan bij de reviews te kijken).
  • Mechanisch (bij mijn tandenborstels begaven de poetsfuncties het). Ik ben geen expert, maar bijvoorbeeld de borstels met een druk, tot het signaal dat je te hard drukt, zetten op een ronddraaiende trommel met ribbels, die het bewegen over de tanden nabootst, lijkt mij toch niet al te kostbaar en is het aannemelijk dat deze test het gebruik in de praktijk voldoende benadert, een redelijke indicatie voor de levensduur is. (Ik bedoel niet de borstels zelf.) Er is toch samenwerking met buitenlandse consumentenorganisaties ? Statistisch zeggen grote aantallen reviews meer, misschien kunnen bepaalde aspecten, zoals hier genoemd, geteld worden per type tandenborstel.
  • Accu's. Ik begrijp dat accu's testen tijdrovend zijn en dat je waarschijnlijk niet letterlijk decennialang bedoelt, maar de algemene kennis dat Li-ion accu's in het algemeen duurzamer zijn dan NiMH accu's lijkt mij ook vermeldenswaard. Welk type er in welke tandenborstel zit zou in een kolom in de testtabel opgenomen kunnen worden.
Met vriendelijke groeten,

Rudi Andeweg
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @C.R. Andeweg, dank je wel voor je aanvullende opmerkingen, ik heb ze doorgegeven. Ik zie dat je jouw topic hebt gemarkeerd als "Vraag". Is je vraag afdoende door beantwoord? Zo ja, zou je zijn reactie als 'Beste antwoord' willen markeren? Dan verandert de status van jouw topic in 'Beantwoord' en kunnen andere lezers gemakkelijk het beste antwoord terugvinden. Dank je wel!
Beste Rudi,

Ik zal (hopelijk deze week) nog even het dossier onder handen nemen en iets toevoegen over levensduur. Over accu's staat al wat bij de kooptips, maar ik zal er ook nog even naar kijken. We missen sowieso nog de informatie over het type accu bij alle borstels in de productvergelijker.

Het soort levensduurtests dat je beschrijft zijn wel degelijk heel kostbaar en tijdrovend. Het kost toch wel redelijk wat tijd om zo'n opstelling te maken, en je moet in staat zijn om meerdere tandenborstels tegelijk te testen. Daarnaast moet een echt persoon om de zo veel tijd beoordelen of de borstel nog werkt, wat het arbeidsintensief maakt. Het grootste probleem echter vind ik hier de accu: je zou eigenlijk opladen van de accu ook willen meenemen in de duurtest, maar aangezien de oplader voor elke borstel net iets anders is (sommige moet je in een oplaadglas zetten), is het heel lastig om dat mee te nemen in de opstelling. Het resultaat zou dan zijn dat je een houder openmaakt, en een directe spanningsbron aanbrengt voor zo'n test. En dan test je het onderdeel wat waarschijnlijk het snelst de geest geeft, dus niet mee. Vandaar dat ik hier kijk naar de "wisdom of the crowd". Want we willen wel heel graag iets kunnen zeggen over de levensduur van apparaten.
Reputatie 6
Badge +4
Ik heb ook al meerdere Orals B's versleten en ik beschouw het als een weggooiartikel met een levensduur ergens tussen de drie en vijf jaar. Ik ben heel tevreden.

Ik doe het zo dat ik poets en hem daarna niet terug leg op de lader. Globaal een uur voordat ik ga poetsen leg ik hem op de lader. Het voordeel is dat hij door het laden dan intern warmer wordt waardoor de poetsprestaties verbeteren. Ik heb nu juist de indruk dat de levensduur daar door verlengd wordt. Overigens las ik ergens in een van de vorige gebruiksaanwijzingen dat je de tandenborstel nu juist zo eens in de twee maanden helemaal moet ontladen om hem zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Dus de stelling dat ontlading slecht zou zijn voor de levensduur van de accu deel ik niet, misschien wel als je hem na het ontladen een tijd niet gebruikt maar niet als je hem na het ontladen gelijk weer oplaadt.

Hoewel ik de gedachte deel dat niet het mechanische gedeelte maar de batterij het zwakke punt is (geen van mijn Oral B's heeft ooit mechanische problemen gehad) is geen tandenborstel van mij korter meegegaan dan 3 jaar. Volgens deze site heeft mijn wat duurdere Oral-B Pro 2500 inderdaad die Lithium Ion-batterij hoewel ik dat op de verpakking of gebruiksaanwijzing zelf niet kon terug vinden. Hoe dan ook, ik ben een tevreden gebruiker van de wat duurdere Oral-B.
Reputatie 6
Badge +6
F. den Oudsten schreef:

Het voordeel is dat hij door het laden dan intern warmer wordt waardoor de poetsprestaties verbeteren.



Ga ik proberen! Kijken of mijn Oral B ook een boost krijgt.

@F. den Oudsten : dus het 'wegwerpen' doe je alleen zodra de batterijen niet meer ( of slecht) werken?
Reputatie 6
Badge +4
Inderdaad Niels, een jaar geleden heb ik mijn oude vervangen door de hierboven genoemde nieuwe omdat alle fut uit de oude verdwenen was. Dus het batterijleven is eigenlijk het leven van de gehele tandenborstel. Ik heb nog even overwogen om te trachten de batterij te vervangen want daar staan demonstratiefilmpjes genoeg over op YouTube, maar ik heb besloten dat toch niet te doen om een aantal redenen:

  • een nieuwe batterij kost ook weer geld
  • als Oral B had bedoeld dat batterijen vervangen konden worden hadden ze het apparaat wel anders ontworpen. Want het apparaat is natuurlijk ook vochtgevoelig.
  • Op YouTube ziet het er allemaal heel simpel uit maar je moet gaan solderen enz en krijg hem daarna maar weer eens waterdicht. Ik vind dat net zo iets als om te proberen om de dynamo of startmoter van je eigen auto te reviseren als die het begeeft. Ook dat is specialistenwerk.
  • Overigens, en ik besef dat dat heel tegenstrijdig klinkt, maar je wilt niet weten wat ik aan apparaten in mijn leven al heb gerepareerd. Maar soms moet je keuzes maken.
En wat is er nu fijner om om de drie tot vijf jaar weer eens lekker een nieuwe te kopen. Ik ken mensen die dat ook met auto's zo doen.

Mijn advies: probeer hem eens te ontladen (gewoon aan laten staan) en dan twee uur voordat je weet dat jij je tanden gaat poetsen hem weer op te laden. En doe dat nu eens een dag of drie achter elkaar. Die batterij schrikt zich rot en misschien komt er weer leven in oftewel een boost zoals jij het zegt.

Tot slot: ik denk dat Bart Lucassen hierboven gelijk heeft. Toen ik een jaar geleden mijn nieuwe Oral B kocht heb ik daar niet bij stil gestaan maar ik ben nu blij dat ik niet gegaan ben voor de goedkoopste met die (inferieure) NiMH accu's. De mijne heeft Li-ion accu's en ik verwacht een levensduur van 5 jaar waarvan nu 1 jaar is verstreken.
Reputatie 6
Badge +4
Aan allen,

Zie ook dit onderwerp
Reputatie 3
Badge +3
beste heer den Oudsten, ik wil graag even op uw beweringen ingaan,het is uit den boze om wat voor accu het ook gaat, om deze volledig te ontladen.Er moet een kleine restspanning in blijven om de lader te kunnen starten.Bovendien is er nog een feit,dat is de spanning van een Nimh cel is 1,2 volt en die van een Litium-ion cel is doorgaans 3 volt.Dus opgepast met het zonder meer vervangen van accu of batterij, het zou weleens verkeerd uit kunnen pakken als de aangelegde spanning te groot of te laag is.Bovendien de normale penlite batterijen zijn 1,5 volt,ergo er zitten toch wel wat haken en ogen aan om een accu te vervangen. Dus een goede raad pas op met wat u van plan ben te doen!
Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 7
Badge +5
Klopt , D.Zwart, wat dat oppassen betreft . Maar oppassen geldt voor alles wat we doen met apparaten bij onze pogingen om ze een tweede leven te geven. Fabrikanten willen dat helemaal niet met als gevolg dat ze het ons steeds moeilijker maken als we dat proberen. Dat het te lang meegaat willen ze ook niet. Gevolg : steeds meer afval waarvan een groeiend deel gevaarlijk en moeilijk tot niet recyclebaar is.
Reputatie 6
Badge +4
Geachte heren Zwart en Wiersum,

Het klopt op zich dat accu’s in de slaapstand kunnen raken. Dat heb ik meegemaakt met een Giant Twist elo-bike met dubbele accu’s en ik lees het ook in dit verhaal. Maar eerlijk gezegd heb ik die ervaring niet met mijn Oral B’s. Met techniek is het natuurlijk te regelen dat dit met een Oral B nooit gebeurt want het is mijn ervaring dat als ik hem ontlaad er daarna toch altijd een lampje blijft branden of knipperen die aangeeft dat hij weer opgeladen moet worden. Ergo, het motertje stopt dan maar de lampjes blijven het gewoon doen.

Tja, ik deel slechts mijn ervaringen hier, het is natuurlijk aan de individuele deelnemer van dit forum om te bepalen hoe hij of zij er zelf mee om gaat.

Hoe dan ook, ik ben zeer tevreden met mijn Lithium Ion accu’s in mijn Oral B. Het is mij nog niet overkomen dat hij in de slaapstand raakt en ik poets doorgaans probleemloos.

Enne, mijnheer Zwart. Als u mijn berichten nog eens leest dan zult u constateren dat ik het nu juist grondig met u eens ben. Ik vervang geen accu’s in een Oral B. Ik koop een nieuwe na 3 tot 5 jaar.
Overigens is het wel een idee om te zorgen dat je Oral-B batterij kapot gaat binnen de (verlengde na registratie op site) garantieduur. Je krijgt probleemloos een nieuwe body opgestuurd omdat de oude overleden is . Op deze wijze poets is gemiddeld 5 a 6 jaar met een Oral-B + vervangend exemplaar. Dat met de Ni-Mh accu. De nieuwe versies met betere accu's gaan dus langer mee en kosten ook niet meer de hoofdprijs. Ik zag een set (2 bodies) voor 80 euro met 3D, poetssensor, meerdere snelheden, hoog toerental en timer.
Badge
C.R. Andeweg schreef:

Beste Bart Lucassen,

In de nieuwe Consumentengids nr.3 van maart 2018 een test van elektrische tandenborstels. Ik was benieuwd of deze keer de duurzaamheid getest en meegewogen was. Meerdere reviews gaan hierover. Ik plaatste er één over een Philips Sonicare na telefonisch contact met de Consumentenbond: zie hieronder...................
Binnen de 2 jaar fabrieksgarantie van de Philips “omruilservice” keurig een nieuw exemplaar ontvangen. Echter dit tweede exemplaar ging weer na 1 ½ jaar kapot. Ondanks de registratie van beide apparaten met uploads in “Mijn Philips” houdt Philips vast aan 2 jaar garantie na aankoop. Geen blijk dat zij instaan voor een levensduur van twee jaar voor het tweede exemplaar. Als coulance een kortingsvoucher voor de Philips onlineshop waarmee de prijzen hoger zijn dan elders.Voor een beroep op de wettelijke garantie, een deugdelijk apparaat zal toch minstens even lang als de fabrieksgarantie mee moeten gaan, verwijst Philips mij naar de verkoper (Bol.com). Dit vind ik niet redelijk, zij hebben mij dit tweede apparaat niet geleverd.



Vandaag krijg ik mijn geld weer terug voor de derde Philips Sonicare. Het verhaal van de heer Andeweg is 100% identiek en de frustratie eender. Al twee keer een nieuw apparaat van Philips gehad omdat het er mechanisch mee ophield binnen de twee jaar. De tweede werd niet vervangen maar alleen van een kortingsbon voorzien. Bij Bol vorig jaar mei een nieuwe besteld. Weer, nu binnen 1 jaar en 3 maanden, overleden met zelfde effect. Conclusie van BOL: onreparabel, u krijgt u geld terug. Dit is niet de oplossing waar ik op hoop. Ik verwacht dat een tandenborstel van deze prijs (166 euro) langer mee gaat dan 1 jaar en 3 maanden. Welk merk moet ik kopen nu ik echt geen Philips meer wil?
Alle antwoorden in dit draadje zijn niet relevant want gaan over de accu. Daar is niets mee mis de accu doet het na 2 jaar nog uitstekend. Mrechanisch is er iets mis waardoor er geen poetswerking meer wordt verkregen, alleen een hoop herrie. Alle drie de keren was het probleem identiek. Philips moet hiervan weten. Is dit een kwestie van bewuste veroudering? Beetje snel als het al binnen de 2 jaar gebeurt want nu moeten er telkens nieuwe apparaten worden verstrekt.

Het gaat dus niet om het geld maar om de duurzaamheid, of gebrek aan en het zoeken naar duurzamere alternatieven. Elektrisch poetsen blijft het beste. Moet ik dan toch maar over gaan op goedkope exemplaren en dan elke 1,5 jaar een nieuwe? Het stuit me echt tegen de borst.
Reputatie 6
Badge +4
@F. Mokveld Koop een Oral B. Dan heb je geen mechanische problemen meer.
Badge
grappig dat je het zegt. Nu het vertrouwen in Philips onder het vriespunt is gekomen, inderdaad net een OralB besteld. Ik ben benieuwd.
Reputatie 5
Badge +4
Uiteraard zijn testen op duurzaamheid bijzonder kostbaar vanwege het tijdsaspect, daarom moet de CB dit ook niet zelf willen doen.

Maar (en ik herhaal maar weer eens wat ik pakweg een jaar geleden ook al hier op het forum geplempt heb) waarom maakt de CB geen gebruik van de ervaringen van haar leden? Maak een simpele database met producten (auto's, eierwekkers, tandenborstels, noem het maar op), waarin consumenten zelf de gemiddelde levensduur van hun exemplaar kunnen aangeven? Dan krijg je na verloop van tijd vanzelf een inzicht in de kwaliteit per merk/model.
Reputatie 6
Badge +4
@Aardvark Dat lijkt een goed idee maar ik vraag me af of dat zo simpel is.

In de eerste plaats lijkt me dat afhankelijk van ook het technisch vernuft van de gebruiker. Ik ken mensen die een nieuwe stofzuiger kopen en hun oude stofzuiger weg doen omdat de stekker kapot is en ze niet weten hoe die te vervangen. In de tweede plaats beperk je je zelf dan door alleen de levensduur te benoemen en bijvoorbeeld niet de mankementen of andere zaken zoals de prestaties van het apparaat. In de derde plaats doet de Consumentenbond dat al voor bijvoorbeeld auto's en daar wordt zelfs een aparte gids voor uitgegeven.

Het lijkt me ondoenlijk om dat ook voor alle andere producten te doen.

In de vierde plaats kun je bij allerlei andere producten (beetje a la Kieskeurig) al je mening achter laten zoals ik kort geleden ook al heb gedaan voor mijn printer, een zogenaamde review. En dat werkt volgens mij goed.

Dat is dus mijn voorlopige mening.
Reputatie 5
Badge +4
In antwoord op uw vier argumenten:

1) Je kunt bij de ontwikkeling van die database simpel wat velden toevoegen waarin je de reden van het defect aan kan geven.

2) Mankementen en prestaties kunnen gewoon door de CB getest en gepubliceerd blijven worden, beide oplossingen vullen elkaar aan.

3) Wat is er ondoenlijk aan als het voor auto's ook kan? Als sites als Tweakers en Kieskeurig databasekoppelingen aanbieden die realtime producten tonen, kan de CB dat toch zeker ook? Kwestie van enkele invulvelden toevoegen, zoals gezegd.

4) Zeker, maar als ik nu iets wil weten over de levensduur van een product moet ik 498 reviews door ploeteren, terwijl ik in één oogopslag wil kunnen zien of de Philips gemiddeld langer meegaat dan de Braun. Maar ook hier geldt weer: beide systemen sluiten elkaar niet uit.
Badge
Ik vind het idee van zo'n database een hele goede. Immers in de database komen ook de grote getallen. Dus als iemand zijn apparaat mishandelt en alle anderen netjes er mee omgaan dan filtert die groep die misbruiker er wel uit.
Wat ik erg positief zou vinden van de database is dat je onafhankelijke input van de levensduur krijgt. Het verhaal van Andeweg en mijn eigen verhaal is zo één op één identiek, dat kan geen toeval zijn. Toch wordt de tandenborstel jaar na jaar tot beste koop gekozen en koper weer meer mensen dit product. Zonder de reactie van@Andeweg zou ik denken dat ik de enige ben die hier last van heeft, al begin ik na 3 kapotte tandenborstels natuurlijk ook nattigheid te voelen.
Aardvark schreef:

waarom maakt de CB geen gebruik van de ervaringen van haar leden? Maak een simpele database met producten (auto's, eierwekkers, tandenborstels, noem het maar op), waarin consumenten zelf de gemiddelde levensduur van hun exemplaar kunnen aangeven? Dan krijg je na verloop van tijd vanzelf een inzicht in de kwaliteit per merk/model.



Een uitstekend idee, en eentje waar we het intern ook al vaker over gehad hebben. Ik zou zelf overigens pleiten voor een opzet waarbij je ook weet hoe veel apparaten er niet kapot gaan. Als 10 mensen melden dat hun tandenborstel van merk x kapot is gegaan en maar 2 melden dat over merk y, dan kun je niet met zekerheid zeggen dat merk y beter is dan x. Want het kan natuurlijk zo zijn dat merk x 10 keer zo veel tandenborstels verkocht. Of misschien zijn kopers van merk x eerder geneigd om een defect te melden, bijvoorbeeld omdat ze er meer voor hebben betaald.

Je zou het liefst een product volgen over de gehele levensduur. Waarbij kopers dan bij ons aangeven dat ze een product hebben gekocht, en dat we dan om de zo veel tijd vragen of het product nog steeds werkt/voldoet.

Er zijn dus wel wat methodologische haken en ogen die goed uitgedacht moeten worden. En het grootste probleem: het kan heel lang duren voordat je genoeg data hebt om echt goede uitspraken te doen. En die uitspraken zullen dan waarschijnlijk alleen kunnen gaan om merken, en niet om individuele producten. Maar dat is niet bij alle productengroepen even erg. Bij tandenborstels zou het prima kunnen denk ik.
Reputatie 6
Badge +4
@Aardvark @Bart Lucassen Aardvark heeft me overtuigd. Ook ik acht het nu een goed idee als consumenten hun mening kunnen geven over het product wat zij gebruiken waarbij er verschillende aspecten van dat apparaat aan bod komen zoals levensduur, mankementen, gebruiksgemak enz. Alleen zie ik nog niet in hoe je voorkomt dat je je door 498 reviews heen moet worstelen. Sterker nog, hoe meer reviews hoe overzichtelijker het wordt, hoe meer je leert en hoe kleiner de kans is dat belanghebbenden hun product positief kunnen beïnvloeden.

Ik vind het geen goed idee als de Consumentenbond dat gaat doen door levensduurtesten. Veel te kostbaar.

Wat we volgens mij nu allemaal vergeten is dat producten elkaar tegenwoordig snel opvolgen zodat ook het aspect van reviews beperkt is. Voorbeelden:

  • Ik heb een 30 jaar oude koelkast van Philips. Een fantastisch ding. De thermostaat heeft het weliswaar lang geleden begeven maar hij doet het nog steeds uitstekend met een schakelklok. Ik zou best een nieuwe van het zelfde type willen hebben maar die ga ik niet meer vinden.
  • Probeer eens on-line een cartridge van Canon of HP te kopen. Je moet je door honderden types printers doorworstelen om jouw type cartridge te vinden die ook nog eens niet uitwisselbaar zijn met andere types printers van hetzelfde merk.
  • Nog geen jaar geleden heb ik een Canon G2500 gekocht. Een goed ding die ik ook positief heb beoordeeld in een review. Reeds nu is er echter al een opvolger, te weten de G2510.
Hooguit kun je er bepaalde aspecten van het merk zelf uithalen als de reviews van de verschillende types positief of negatief zijn voor het merk an sich.

De moraal: ook als reviews een positief beeld geven door de tijd heen van dat type wat jij ook wilt hebben dan kun je dat type vaak al niet meer kopen omdat dat al opgevolgd is door een opvolger.

Maar bij elektrische tandenborstels kun je waarschijnlijk nu al wel constateren dat de Oral B mechanisch beter in elkaar zit dan de Philips en dus zegt dat wat over het merk alsook over de vele types die er van dat merk zijn maar ik besef nu ook dat ik Bart Lucassen loop na te praten.
Reputatie 4
Badge +4
@C.R. Andeweg
Ik kwam dit bericht bij toeval tegen en las uw ervaringen v.w.b. de Philips.
Mijn vrouw en ik hebben ieder een aparte elektrische Oral-B tandenborstel.
De batterij van mijn tandenborstel werd zwakker en zwakker, gedurende het laatste jaar.
Om de 30 sec geeft het apparaat aan dat je een 'andere zone' moet poetsen.
Op dat moment stond 'ie een paar seconden stil. Hij was nog niet kapot, maar het werd vervelend.
Twee weken geleden een nieuwe gekocht, een Oral-B PRO2 2500.

De oude Oral-B (model D17511) heb ik op 22-07-2009 bij Blokker gekocht (€ 49,95)

De elektrische tandenborstel van mijn vrouw werkt nu nog 'redelijk', maar je merkt dat ook die batterij zwakker begint te worden.

Overigens, die nieuwe tandenborstel gaan wel razendsnel. Ik heb 'm op halve snelheid staan. Dat is nog steeds heel snel.
Ik heb er absoluut geen verstand van, maar ik vraag mij af of die hoge snelheid, 2x per dag, iedere dag, jaar in jaar uit, wel goed is voor het glazuur. Ik las ergens iets over 8800 rotaties per minuut. Vergelijk dat eens met een conventionele tandenborstel...

Reageer