Consumentenbond.nl
Beantwoord

Levensduur elektrische tandenborstels

• 28 februari 2018
  • 32 reacties
  • 30666 Bekeken

Badge
Beste Bart Lucassen,

In de nieuwe Consumentengids nr.3 van maart 2018 een test van elektrische tandenborstels. Ik was benieuwd of deze keer de duurzaamheid getest en meegewogen was. Meerdere reviews gaan hierover. Ik plaatste er één over een Philips Sonicare na telefonisch contact met de Consumentenbond: zie hieronder. Helaas lees ik daar niets over. Mede gezien de soms aanmerkelijke prijzen lijken mij het geen wegwerpartikelen.
Dit testen moet toch niet zo moeilijk zijn: in 24 uur kan je de 2 minuten poetsbeurten voor 2 jaar testen. Afgewisseld met bijvoorbeeld telkens 2 minuten "afkoeltijd" zou dit 2 dagen testtijd zijn. (Misschien is een externe voeding nodig.)

Mijn review van 13 december 2016:

Te korte levensduur van een goede tandenborstel. Dit is al in meerdere reviews voor mij te lezen. Mijn eerste ging na 1 ½ jaar stuk (gebruik: één keer per dag door twee personen). Binnen de 2 jaar fabrieksgarantie van de Philips “omruilservice” keurig een nieuw exemplaar ontvangen. Echter dit tweede exemplaar ging weer na 1 ½ jaar kapot. Ondanks de registratie van beide apparaten met uploads in “Mijn Philips” houdt Philips vast aan 2 jaar garantie na aankoop. Geen blijk dat zij instaan voor een levensduur van twee jaar voor het tweede exemplaar. Als coulance een kortingsvoucher voor de Philips onlineshop waarmee de prijzen hoger zijn dan elders.Voor een beroep op de wettelijke garantie, een deugdelijk apparaat zal toch minstens even lang als de fabrieksgarantie mee moeten gaan, verwijst Philips mij naar de verkoper (Bol.com). Dit vind ik niet redelijk, zij hebben mij dit tweede apparaat niet geleverd. De Consumentenbond heeft de Philips Sonicare tandenborstels als “Beste getest”, maar de levensduur/duurzaamheid wordt niet meegewogen. Er wordt niet op getest en dit staat dus ook niet bij de testresultaten. Zij gaan hier aandacht aan besteden.
icon

Beste antwoord door Bart Lucassen 2 maart 2018, 11:14

Beste @C.R. Andeweg ,

We hebben ook dit jaar niet op levensduur / duurzaamheid getest, helaas. Het probleem is hier tweeledig:

• Je wil in korte tijd een paar jaar 'echt' gebruik simuleren. Bij echt gebruik moet de borstels toch echt wel ergens tegenaan gedrukt worden, denk ik. Gewoon honderden keren aan- en uitzetten is niet genoeg. Je kunt daarvoor natuurlijk wel een gerobotiseerde opstelling bouwen, maar het blijven dure en arbeidsintensieve testen. Want je moet iemand hebben die om de zo veel tijd beoordeelt of de borstel nog goed werkt. Bijkomend probleem is dat je de test altijd moet doen met meer dan 1 exemplaar, en je moet er ook van uit gaan dat die exemplaren kapot gaan. Dus ook voor inkoop is het duurder.
  • Uiteindelijk zal het toch de accu zijn die bij de meeste elektrische tandenborstels het eerst de geest geeft. Hoe goed moderne accu's ook zijn, ze gaan nog steeds niet decennialang mee. En duurzaamheid van accu's testen blijft zeer tijdrovend. Heel veel opties om tijd te winnen zijn hier niet. Zo'n gerobotiseerde duurzaamheidstest als hierboven beschreven doe je uit praktisch oogpunt eigenlijk altijd met een constante spanningsbron in plaats van de accu. Met andere woorden: dan heb je een dure en tijdrovende duurzaamheidstest gedaan, en dan weet je nog steeds niets over de levensduur van de accu.
Wat betreft de accu: Elektrische tandenborstels worden nog steeds regelmatig geleverd met (inferieure) NiMH accu's, en niet met Li-ion accu's. Het gebruiksadvies voor de verschillende accu's is anders. NiMH accu's hebben bijvoorbeeld veel meer last van zelfontlading. Dat betekent onder andere dat je elektrische tandenborstel een sluipverbruiker kan worden als je hem altijd op de lader laat staan. Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een Li-ion accu boven een NiMH accu, ook al wordt het apparaat wel duurder.

Terug over levensduur: We zouden het liefst aan elke producttest een onderdeel "levensduur" toevoegen. Door praktische problemen (tijdsduur en hoge kosten) lukt dat nu niet. Maar dan nog geldt: levensduurtests zijn niet zaligmakend. Het blijven gecontroleerde labtests van een handvol modellen. Uiteindelijk weet je pas echt hoe lang een product meegaat als hij door duizenden mensen 'in het wild' wordt gebruikt.

Dus als u een product heeft gekocht dat te vroeg gekocht heeft, meld het dan vooral, bijvoorbeeld door een review (bij ons of elders) te plaatsen. Ik denk dat iedereen wel eens heeft afgezien van een aankoop vanwege slechte reviews, dus het heeft zeker effect.

Het sentiment van mevrouw/meneer Wiersum ("Na meermalen een zeperd gehad te hebben met dure producten ga ik voortaan voor goedkoop omdat de strop ook kleiner is als het mocht tegenvallen.") is begrijpelijk, maar ook wel een beetje onderdeel van het probleem. Want als consumenten altijd kiezen voor het goedkoopste product, ontstaat er (nog meer dan nu) een "race to the bottom", waarbij fabrikanten zich genoodzaakt zien om steeds goedkopere onderdelen in hun producten te stoppen, om maar mee te kunnen met de concurrentie. En dat betekent op zijn beurt weer meer (premature) defecten, en een voortzetting van de "wegwerpcultuur" rondom producten.

Vriendelijke groet,

Bart Lucassen
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +5
@cbw62
Je geeft al aan dat zij zeer snel zijn
Elektrische tandenborstels doen het werk voor je.
Verhoogde druk is niet nodig en kan zelfs het tandvlees beschadigen.
Zelf bewegen versterkt de snelheid en de druk en is niet nodig.

Hier staat een mooie instructie hoe elektrisch de tanden te poetsen:
https://www.ivorenkruis.nl/include/content.cfm?folder=23&t=keyword.cfm&

Kan een elektrische tandenborstel het tandvlees of het tandglazuur beschadigen?

Bij juist gebruik kan de elektrische tandenborstel uw tandvlees of tandglazuur niet beschadigen. Als u een verkeerde poetsmethode hanteert, te krachtig poetst of een sterk schurende tandpasta gebruikt, kunt u uw tandvlees en tandglazuur beschadigen. Maar dit geldt ook voor het gebruik van een gewone tandenborstel. Dat kan zelfs als u een borstel gebruikt met zachte haren.
Reputatie 4
Badge +5
@Bert
Hartelijk dank voor de link.

Ik poets 'volgens het boekje', zeg maar. Niet te hard. Er gaat een rood lampje branden (redelijk fel) wanneer te hard drukt.

Het stelt me gerust dat het gebruik van een elektrische tandenborstel het glazuur niet beschadigt.
Men zal het wel goed onderzocht hebben.
Kennelijk was ik gaandeweg gewend geraakt aan het langzamere toerental van de oude elektrische tandenborstel... 🙂
Wij hebben twee keer achter elkaar een Philips Sonicare gekocht (in 2014 en 2016); beide keren ging de tandenborstel net na de 2 jaar fabrieksgarantie kapot. We gebruikten deze tandenborstel met twee personen.
Reputatie 7
Badge +5
Ik verwacht dat er een bepaalde gebruikstijd/intensiteit is dat ze het volhouden. @JvanDijk

Ik doe meestal 4 jaar met een Oral-B elektrische tandenborstel voor hij kuren begint te krijgen.
Als we hem hier met z'n 2en zouden gebruiken, dan zou dat ook 2 jaar zijn.
@Bert Dat was ook onze inschatting. Beide keren was het defect dat de 'aandrijving' niet goed meer draaide. Door op een bepaalde manier druk uit te oefenenen, werkte deze nog tijdelijk. Vermoedelijk is het defect ontstaan door het het herhaaldelijk drukken van de borstel tegen de tanden.
Ik vind het heel jammer dat deze test beperkt is tot Philips en Oral B. Het is een kleine wereld met te hoge prijzen. Geef dus andere bedrijven een kans zodat we wat scherpte in de markt krijgen.
Zelf gebruik ik al heel lang een Grundig sonische borstel. Geweldig apparaat dat 3 weken zonder tussentijds opladen blijft werken. Handig voor vakanties. Lader hoeft niet mee. Hij poetst ook goed. Model is echter wat ouderwets vormgegeven en jammer genoeg uit de handel genomen. Toch zijn er nog steeds borstels van Grundig en ook AEG.

Beste allemaal,

Ik breng even deze oude discussie terug tot leven, ook voor de mensen die dit via Google vinden.

Sinds een paar maanden hebben we een terugkerende enquête over de levensduur van elektrische tandenborstels live staan op onze panelpagina: https://panel.consumentenbond.nl/

Het idee van deze enquête is dat we kopers van een elektrische tandenborstel vragen hun aankoop met ons te delen. Daarna vragen we om de zo veel tijd of de tandenborstel het nog doet, en zo nee, wat er mis mee is. Op die manier proberen we een beeld te krijgen van hoe lang elektrische tandenborstels mee gaan, en of bepaalde merken vaker kapot gaan dan anderen.

Dus heb je recentelijk een elektrische tandenborstel getest? Meld je dan aan voor ons panel en doe met met ons onderzoek! 

Alvast bedankt voor je medewerking.

Reageer