In de nieuwe Consumentengids nr.3 van maart 2018 een test van elektrische tandenborstels. Ik was benieuwd of deze keer de duurzaamheid getest en meegewogen was. Meerdere reviews gaan hierover. Ik plaatste er één over een Philips Sonicare na telefonisch contact met de Consumentenbond: zie hieronder. Helaas lees ik daar niets over. Mede gezien de soms aanmerkelijke prijzen lijken mij het geen wegwerpartikelen.
Dit testen moet toch niet zo moeilijk zijn: in 24 uur kan je de 2 minuten poetsbeurten voor 2 jaar testen. Afgewisseld met bijvoorbeeld telkens 2 minuten "afkoeltijd" zou dit 2 dagen testtijd zijn. (Misschien is een externe voeding nodig.)
Mijn review van 13 december 2016:
Te korte levensduur van een goede tandenborstel. Dit is al in meerdere reviews voor mij te lezen. Mijn eerste ging na 1 ½ jaar stuk (gebruik: één keer per dag door twee personen). Binnen de 2 jaar fabrieksgarantie van de Philips “omruilservice” keurig een nieuw exemplaar ontvangen. Echter dit tweede exemplaar ging weer na 1 ½ jaar kapot. Ondanks de registratie van beide apparaten met uploads in “Mijn Philips” houdt Philips vast aan 2 jaar garantie na aankoop. Geen blijk dat zij instaan voor een levensduur van twee jaar voor het tweede exemplaar. Als coulance een kortingsvoucher voor de Philips onlineshop waarmee de prijzen hoger zijn dan elders.Voor een beroep op de wettelijke garantie, een deugdelijk apparaat zal toch minstens even lang als de fabrieksgarantie mee moeten gaan, verwijst Philips mij naar de verkoper (Bol.com). Dit vind ik niet redelijk, zij hebben mij dit tweede apparaat niet geleverd. De Consumentenbond heeft de Philips Sonicare tandenborstels als “Beste getest”, maar de levensduur/duurzaamheid wordt niet meegewogen. Er wordt niet op getest en dit staat dus ook niet bij de testresultaten. Zij gaan hier aandacht aan besteden.
Beste antwoord door Bart Lucassen
Bekijk origineel