Lichtgewicht rolstoel

• 22 August 2022
  • 9 reacties
  • 229 Bekeken

Mijn partner is helaas erg slecht ter been. Hij loopt kleine stukjes met een rollator, maar voor iets groter afstanden zou een rolstoel fijn zijn.

We hadden er eentje geleend via Medipoint oid  maar dat ding is niet te tillen. Als mantelzorger moet ik hem uit en in de auto tillen. Ik ben best sterk, maar ik moet er geen hernia aan oplopen.

Heeft iemand een suggestie waar we een lichtgewicht exemplaar zouden kunnen kopen? Mijn partner weegt ongeveer 100 kg

9 reacties

Reputatie 5

Het is denk ik het handigst als u ( indien mogelijk) samen met uw partner naar een fysieke winkel kunt om te kijken wat ze hebben op dat gebied .

M.b.t. het zitcomfort en ook de handigheid van het tillen en het in de auto kunnen zetten van de rolstoel. Bovendien kunnen ze u ook wellicht informeren wat voor uw situatie , welke stoel het meest geschikt is .

Online bestellen kan maar ‘vanaf een plaatje kopen ‘ zou ik zelf een te groot risico vinden. Het is prettig als uw partner de stoel eerst zelf even kan uitproberen kan ik me zo voorstellen. U kan dan ook bekijken  voor uzelf of het hanteerbaar is.

Er zijn genoeg aanbieders zag ik voorbijkomen . Als je googelt op “rolstoel kopen “ krijg je genoeg winkels.

Heb zelf geen aanschaf - ervaring maar een grote is bv. de Vegro  ( mag ik dat hier neerzetten😉?) www.vegro.nl/webwinkel/mobiliteit/rolstoelen/lichtgewicht-rolstoelen/

met ook genoeg winkelpunten door heel Nederland waarbij je een afspraak kan maken.

Ps: heb zelf ook wel eens zo’n rolstoel gehuurd bij Medipoint en ja zo'n ding is erg onhandig en inderdaad behoorlijk zwaar.

Bedankt voor de reactie! We gaan zeker kijken en uitproberen in een Vegro winkel.

Fijn dat u de  naam van de winkel mocht noemen 😉, want ik kwam zelf niet verder dan Bol.com….

Nogmaals dank!

Reputatie 6
Badge +7

@Y. Joosten-Seijerling In uw situatie kunt u ook nog kijken wat uw “zorgverzekeraar” nog vergoed.

Er is wel veel uit de pakketten verwijderd.

Als u bij vergoedingen zoekt ziet u of daar nog hulpmiddelen geheel of gedeeltelijk vergoed worden.

(de Vegro heeft ook nog korting (pasjes) voor sommige (huur)hulpmiddelen).

Reputatie 6
Badge +4

@Y. Joosten-Seijerling Medipoint heeft door het hele land winkels en die hebben prachtige lichtgewicht rolstoelen in hun (koop) assortiment https://www.medipoint.nl/producten/rolstoel/lichtgewicht-rolstoel.html 

Je kunt op hun site de dichtstbijzijnde locatie zoeken (let op moet wel - ook - winkel zijn) en die even bellen of zij die rolstoel in de winkel hebben staan voordat je voor niks die kant op rijdt.

Een rolstoel kun je beter niet online kopen.

@Gebruiker1644596728 Rolstoelen worden niet - meer - vergoed door de zorgverzekeraar. 

@Mazzel is die lichtgewicht rolstoel die jij bedoelt lichter dan de rolstoel die topicstarter in gebruik heeft? Je moet dat toch eerst in beeld hebben voordat je naar de Vegro winkels gaat die jij bedoelt?

Reputatie 5
Badge +4

@Y. Joosten-Seijerling Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Dank allen voor jullie meedenken en de tips. Ik heb gekeken bij Vegro, en ben nogal geschrokken van de prijzen…

Inmiddels is onze ergotherapeute bezig om uit te zoeken of er via de gemeente (WMO) nog een mogelijkheid is. Dat zou natuurlijk veel voordeliger voor ons zijn.

Reputatie 4
Badge +6

Via de WMO is inderdaad een vrij goede en waarschijnlijk tegelijk de enige weg. Een jaar of vier geleden alweer een lichtgewicht elektrische rolstoel gekozen voor een familielid. Maar zelfs wat doorging voor licht was feitelijk nog loodzwaar en vereiste heel wat handigheidjes om hem in- en uit de auto (een stationwagen) te krijgen. Eigenlijk heb je een aangepaste auto nodig met een lift of uitklapbare rijbaan. Lichte inklapbare stoelen zonder motor zijn er wel.

Reputatie 7
Badge +8

De  hier al genoemde zaken, ik herhaal ze niet omdat het als reclame gezien kan worden, hebben beslist uitstekende rolstoelen, en ook in lichtgewicht en extra handig opklapbaar. Maar zoals u zelf al concludeert ze zijn duur. Ik heb onlangs mijn 2e rolstoel gekocht. De  eerste moest geduwd worden, die van nu kan ik zelf voortbewegen. Ik heb overal zeer uitgebreid gekeken. Van belang is ook uw eigen gewicht , en dan het gewicht van de stoel en de vele mogelijkheden. Omdat ik zelf geen rijbewijs meer heb, niet meer verlengd, ben ik afhankelijk van een brommobiel. Die zijn erg klein, en stoel moet daar toch in. Dat is ook uitzoeken en overal rondkijken. Ik begrijp alleen niet waaarom niet online gekocht kan worden. Ik ben bij een online zorgwinkel geslaagd, aanzienlijk voordeliger dan genoemde speciaal winkels.

Reageer