Loslatende coating brillenglazen van het merk Nikon

• 9 October 2020
  • 6 reacties
  • 886 Bekeken

Na ca. 3 jaar laat over het gehele oppervlak aan de buitenzijde (niet naar het gezicht gericht) de coating van mijn Nikon multifocale glazen los. Ik heb dit wel eens eerder meegemaakt maar dat was na een veel langere periode en alleen plaatselijk bij de neusvleugels aan de binnenzijde (gezichtskant).

Ik ben altijd zeer voorzichtig met mijn bril en doe er meestal zo'n jaar of 8-10 mee, totdat de sterkte aangepast moet worden. Ik maak de bril schoon met wat lauw water en zachte zeep en een zachte katoenen doek. Ik leg de bril nooit op de glazen weg.

Deze brillenglazen zijn behoorlijk aan de prijs. Het gaat om ultra dunne kunststof glazen met een hoge brekingsindex met een ontspiegeling en anti kras coating. Zij kosten nu ca. €1050 per set.

Volgens de opticien, die contact heeft opgenomen met de leverancier Nikon brillenglazen, kent Nikon geen problemen met loslatende coatings.

Hebben anderen hier ook problemen mee gehad?

6 reacties

Badge +8

Hi @4keer4, heb je dit al wat oudere topic al eens bekeken? Hier delen andere Communityleden ook hun ervaringen.

Dezelfde verhalen. De opticien heeft inmiddels contact opgenomen met de leverancier van Nikon glazen. Ik ben benieuwd wat de reactie zal zijn maar ik ben niet bepaald hoopvol.

De opticien was het overigens met mij eens dat zo'n schade aan de lenzen niet na zo'n korte periode zou mogen optreden. De huidige winkelier heeft de zaak kort geleden overgenomen (onder dezelfde naam Broekhuis Oogwereld) dus hij kan geen verantwoording nemen voor de acties van de vorige eigenaar.

Het fabricaat van de glazen kan hij niet meer lezen vanwege de schade. Ik had hem gevraagd dat te controleren omdat ik er niet 100% op vertrouw dat het de glazen waren die er volgens de bestelling indertijd ook daadwerkelijk inzitten.

Ik ben al vele jaren lid van de Consumentenbond en heb ook als warenonderzoeker van de afdeling Waren- en Dienstenonderzoek van de ANWB samengewerkt met de CB bij vele onderzoeken. Het beschreven onderwerp zou volgens mij uitstekend passen in het onderzoeksprogramma van de CB.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @4keer4 , volgens het consumentenrecht heb je recht op herstel door de brillenwinkel als een product veel eerder dan de verwachte levensduur stuk gaat. De brillenwinkel mag je niet doorverwijzen naar de fabrikant. Als consument hoef je ook niet te bewijzen dat jij het niet gedaan hebt, dat moet de winkel doen.

Nu zegt u dat de brillenwinkel een nieuwe eigenaar heeft maar de naam is hetzelfde. Ik vraag mij af of het dan toch niet gewoon dezelfde onderneming is waar u wel kunt reclameren. Bij de Kamer van Koophandel kan je geen nieuwe onderneming beginnen met dezelfde naam en adres als een oude onderneming. Indien wel dan is het gewoon voortzetting van hetzelfde bedrijf door een andere ondernemer. Alle wettelijke aanspraken blijven dan toch gewoon doorlopen. Of er moet een bord hangen zoiets van: Nieuwe winkel Kees, voorheen Piet. Als het woord "voorheen" er niet staat is het niet goed.

Als u lid bent van de Consumentenbond kunt u dit aan de juridische afdeking vragen. Anders kunt u het misschien voorleggen aan uw rechtsbijstandverzekering. De brilleglazen zijn duur genoeg.

Reputatie 7
Badge +8

Geachte @4keer4 , Ik ben het in feite volledig eens met de beantwoording van Imke en Jan. Via de link van Imke kunt u nog meer reacties lezen.

Zelf heb ik ook met loslating van coating van brillenglazen te maken  gehad. Het werd  mij ook door de winkelier verteld, maar ik stond daar al voor een nieuwe bril met andere, voornamelijk, sterkere glazen. Over een garantie is toen niet gesproken, ik kon de bril met die glazen toch niet meer gebruiken. En ik herinner me ook dat het niet zulke dure glazen waren als van u, al was het wel Varifocus.

Maar als de kosten ook meer dan 1000 Euro waren geweest, had ik er zeker werk van gemaakt. En als uw leverancier, weliswaar door een ander overgenomen, maar als  dezelfde winkel nog bestaat, zou ik deze en niet de fabrikant verantwoordelijk stellen. Het aantal jaren gedragen mogen meetellen dus het te vergoede bedrag kan iets minder zijn, maar zal toch voldoende in uw richting moeten komen. En dergelijke dure bril van Sony moet door de winkelier te verhalen zijn. Een kwestie van wil en klantenservice.

Op zich wil de winkelier wel en hij heeft ook met de leverancier van Nikon afgesproken de glazen, weliswaar na aanschaf en montage van de nieuwe glazen, op te sturen en om deze te laten onderzoeken en een eventuele gedeeltelijke tegemoetkoming te overwegen. Ik heb weinig hoop maar je weet maar noit.

Reputatie 7
Badge +8

Het is in elk geval al iets. Maar hou het dan niet te vrijblijvend, Zet of laat iets op papier zetten of doet hij de belofte die u aangeeft mondeling, neem het dan op. Veel succes.

Reageer