Vraag

Luchtreinigers met hepafilter: tips gezocht

• 22 June 2022
  • 8 reacties
  • 451 Bekeken

Ik woon onder de rook van Schiphol, Tatasteel etc. en in ons huishouden is sprake van astma en wat pollenallergie. Er is nu veel te doen over ultrafijnstof. 

Ik was al een tijdje aan het twijfelen over een luchtreiniger mét Hepafilter mede ivm de aanschafprijs/filterprijs en meer electriciteitsverbruik. Helaas heb ik geen test kunnen vinden van de Consumentenbond waar merken en types tav oa prijs, elektriciteitsverbruik, effectiviteit, geluid, meerwaarde van bv een formaldehyde filter, licht verkoelend met elkaar worden vergeleken.

Dus is er iemand die dit met elkaar heeft kunnen vergelijken en/of tips mbt dit topic heeft. Bij voorbaat dank. 

8 reacties

Reputatie 3
Badge +4

@Aalvanger ik heb jou verzoek als suggestie uitgezet bij mijn collega's die over de testen gaan.

Groetjes Shana

Het zou heel fijn zijn als de consumentenbond eens een goede test deed.
Er is zoveel houtstook op het moment, het komt door de ventilatieroosters naar binnen.
Ik ben vast niet de enige die daar last van heeft en deze winter zal krijgen!
Het schijnt dat je sowieso een luchtreiniger met een Hepa en koolstoffilter moet hebben….

Reputatie 5
Badge +6

@Chris L Even de linken gevolgd, blijft leuk groepje hobbyisten en zijn goed bezig.

Ik woon redelijk dicht bij snelweg, ga ook maar eens experimenteren.🤔

Ik bezit nog zo'n apparaat uit de vorige eeuw. (Honeywell)
Klinkt als een tornado, doet goed zijn werk.
De Venta bestond toen ook al, vond het een onprettig ding met water er in.

In de winter, heb ik ook wel eens zwarte aanslag van kachels op de vensterbank.
Het eerste wat je kunt doen, is een goede stofzuiger met hepa filter.
Anders, krijg je de woning nooit schoon. Ik ben een fan van het merk Sebo.
Veel stof in de woning is afkomstig van kleren en huidschilvers.
Huisstofmijt leeft er van, en laat de ontlasting achter, waar mensen een allergie voor hebben.
Als de omgeving echt vuil is, moet je ventilatiefilters extreem vaak schoonmaken.

Formaldehyde word je suf van.
Ik heb ook kasten gehad, die deze gassen produceren.
In de jaren 80 zat dit veel in spaanplaat.
Als je daar veel van in huis had, was je de hele dag moe.
Het hout blijft tientallen jaren stinken.
Weggooien is de enigste optie.

Reputatie 5
Badge +3

@Gebruiker1644596728 :-) Het gaat niet om het exacte gekalibreerde meeting. Dat is iets voor het RIVM/GGD. Kijk eens op https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/sensoren-voor-fijn-stof-pm25pm10 Daar staan een aantal sensoren en deze worden veel in producten en zelfbouw projecten gebruikt. De sensoren zijn over het algemeen niet duur, en worden in semi “professionele” meters  voor heel veel geld verkocht. De resultaten buiten zijn te vergelijken met gekalibreerde meters in de buurt. ik woon op 1,5 KM van schiphol en de meters staan hier in de omgeving. Zonder airwasher zijn de metingen zeker niet null en met airwasher komt het in de buurt. Er zijn diverse leuke projecten om samen een fijnstof meter te bouwen.

https://luftdaten.info/

Reputatie 5
Badge +6

@Chris L Dan zal je zien dat er binnen nauwelijks ultrafijnstof is behalve tijdens koken, roken en bv hout kachel. Beetje ventileren en het niveau blijft ok. De fijnstof is voornamelijk buiten aanwezig.

Ik twijfel niet aan de kwaliteit en uw verdieping er in, maar een metertje van onder de €100,00 zal geen nauwkeurige meetwaarde geven. Wel een leuk speeltje.

Roken, koken, houtkachel en bakluchten kan ik zonder meter wel inschatten.

Als Ali meter 0 binnen aangeeft vraag ik mij af, vanaf welke waarde deze gekalibreerd is.

Als de meter gaat meten ben ik misschien het “gasmasker” stadium al ver voorbij.

U heeft wel gelijk “meten is weten” maar wel met de juiste apparatuur.

Ik weet ook niet of u voor alle ventilatie roosters fijnstoffilters heeft.

War blijft het ultrafijnstof van buiten dan als de ventilatielucht naar binnen komt?

Reputatie 5
Badge +3

@MarianneJ Zelf heb ik mij er een tijdje in verdiept en de eerste stap is meten: koop op Aliexpress een metertje bv : www.nl.aliexpress.com/item/4000051881530.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.484779d26DPQQP&gatewayAdapt=glo2nld

Dan zal je zien dat er binnen nauwelijks ultrafijnstof is behalve tijdens koken, roken en bv hout kachel. Beetje ventileren en het niveau blijft ok. De fijnstof is voornamelijk buiten aanwezig. Als je het dan nog verder naar beneden wil helpen is het investeren in een venta airwasher. Dit helpt mits je voldoende capaciteit koopt. Daarmee kan je het niveau naar bijna 0 krijgen zolang je niet kookt en rookt in de ruimte. 

Reageer