Consumentenbond.nl

Maak jij je zorgen over microplastics?

• 1 juli 2020
  • 3 reacties
  • 1385 Bekeken
Maak jij je zorgen over microplastics?
Badge +8
  • Moderator
  • 1519 reacties

Bijna driekwart van de deelnemers aan onze enquête maakt zich zorgen over microplastics. Deze kleine plasticdeeltjes zijn niet alleen te vinden in onze oceanen, maar ook in voedingsmiddelen zoals honing en onze eigen ontlasting. Waar zitten deze microplastics in? En hoe voorkom je dat je er onnodig aan blootgesteld wordt?

Lees hier meer over in dit gratis artikel uit de Consumentengids van juli/augstus 2020.

Maak jij je zorgen over microplastics? Praat mee!

3 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Het terug dringen van plastic algemeen, gaat veel te langzaam.
Ze doen er jaren over om rietjes en plastic bestek te verbieden.
En het beleid van het plastic tasje is ook te simpel.
In de supermarkt liggen de papieren zakken en de plastic tassen naast elkaar bij het fruit.
95% van de klanten pakt de plastic tas.
Sterker nog, er is ook een groep die met zo'n zak vol non-food de deur uit gaat.
Er moeten gewoon plastic vervangers komen, die na een paar jaar verdwijnen als ze in de natuur komen. Ook omdat het gedrag van mensen veranderen veel moeilijker is.

Zeg niet, dat we de planeet moeten redden voor de jonge generatie. Als die een pauze hebben gehad op school liggen alle verpakkingen van de consumpties gewoon op straat, pal naast de vuilnisbak voor de supermarkt. Terwijl ze zien dat de beek schoongemaakt word, gooien ze aan de andere kant weer vuilnis in.

Ik maak me er veel zorgen over. Van heel veel producten wisten we niet dat ze microplastics bevatten terwijl ze al decennia lang verkocht worden. Denk aan de acryl, polyester en polyamide in kleding en de microvezeldoekjes. Of aan lingerie. Als je gaat zoeken word je hard geconfronteerd met deze producten.
​​​​​​Ik ben een redelijk fervent handwerkster en moet jammer genoeg tot de conclusie komen dat ook veel van  mijn breigarens microplastics bevatten. Een naaigaren vinden dat niet van polyester is, is ook niet echt makkelijk.
Mijn microvezeldoekjes heb ik allemaal weggegooid, net als heel van van mijn kleding die kunststof garens bevatten. Niet naar de kringloop maar in de grijze bak.
Over op de ouderwetse katoenen vaatdoekjes en de zeem. Bevalt opmerkelijk goed, trouwens.
Maar ik ben er nog lang niet…. 

Reputatie 7
Badge +6

Weer iets naast de vele , vele bedreigingen van onze gezondheid die er al waren . Uiteraard zorgwekkend . Ja voor een deel kunnen we er zelf wat aan doen , maar voor een groot deel ook niet . Ik denk dat de meeste consumenten er niet veel vertrouwen in hebben dat er veel gedaan wordt aan al die dreigingen . Nu ook nog corona , wat staat ons nog meer te wachten ? 

Reageer