Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Maximaal €150 aan eigen risico voor eenvoudige behandelingen: goed plan?

• 31 augustus 2017
  • 7 reacties
  • 584 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6
De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) wil bij eenvoudige ingrepen een vast bedrag aan eigen risico in rekening brengen, van maximaal €150 per keer. Lees er meer over in ons nieuwsbericht.

Voordeel: Je wordt minder vaak verrast door hoge afrekeningen van het eigen risico bij relatief eenvoudige behandeling in de polikliniek of het ziekenhuis.
Maar het totale eigen risico blijft hetzelfde en het helpt ook niet om de tarieven transparanter te maken of lagere tarieven af te spreken.

Wat vind jij van het voorstel?
Laat je commentaar achter in een reactie.

7 reacties

Indien ziekenhuizen voor "eenvoudige" behandelingen maximaal € 150 eigen risico in rekening brengen zal eerst gedefinieerd moeten worden wat een eenvoudige behandeling is. Als de behandeling die onder deze categorie valt duurder is komt het restant voor rekening van de zorgverzekeraar. Indien deze persoon in dat jaar niet zijn eigen risico vol maakt, betekent dit dat de zorgkosten stijgen met premiestijgingen tot gevolg.
Dus uiteindelijk betalen we deze oplossing met zijn allen.
Verder is het maar de vraag in hoeverre het eerlijk is ten opzichte van mensen die behandelingen krijgeb=n die niet in deze categorie vallen en metten hun eigen risico kwijt zijn.
SCHANDALIG, op deze manier proberen ziekenhuizen onder het vergoedingssysteem van verzekeraars uit te komen, door kosten rechtstreeks bij patiënten te verhalen. het is belachelijk dat je extra premie moet gaan betalen, een hoger een risico krijgt en dan ook nog door ziekenhuizen wordt belast.
waarom proberen zorgverstrekkers en zorgverzekeraars zich zelf te verrijken over de rus van mansen die noodgedwongen op hun hulp zijn aangewezen.
de verzekeraars maken jaarlijks miljarden winsten, jagen de zorgverleners op hoge kosten door onnodig veel administratieve handelingen waardoor de uiteindelijke zorg niet meer verleent kan worden. ik begrijp niet dat de politiek hier niet ingrijpt. het systeem dat zij bedacht hebben werkt niet, het levert geen betere/kwalitatieve zorg tegen beheersbare kosten, het tegendeel is waar. Politiek neem jullie verantwoording en pas het stelsel ingrijpend aan zodat mensen weer krijgen waar ze noodgedwongen op zijn aangewezen.
Ik betaal nu de kosten van medische voorzieningen uit verschillende 'potten':
1. ingehouden op salaris/uitkering
2. verplichte premie aan verzekeraar
3. aanvullende premie aan verzekeraar
4. medicatie aan apotheek voor ten dele (of geheel niet) uit verzekering vergoede kosten (fiscaal aftrekbaar)
5. voorzieningen die nergens gedekt en niet fiscaal aftrekbaar (bijv. rolstoel)
6. eigen risico aan zorgverzekeraar.
Moet er nu nog een administratieve post (ziekenhuis) aan worden toegevoegd?? Ik zal daar niet blij mee zijn.
Badge
je wordt dus beloond als je niet ziek wordt, niets overkomt. Hiertegen wens je je te verzekeren.
want je hebt hebt het niet voor het zeggen Ik heb niet om ziekte gevraagd, toch gekregen en wil
graag door bloedonderzoek weten hoe het er mee staat. Het ziekenhuis ook. Over de vergoedingen heen, dus nu moet ik betalen, maar hoe. Niet in staat om wat te verdienen en helaas omdat ik in 1950 geboren ben geen partner uitbetaling. Hij is overleden na 12 mantelzorg, daar verdiende ik niets mee, was alleen maar geld kwijt.
Tegen de niet gevraagde ondingen in je leven wens je je te verzekeren. Maar nee hoor, eerst
zelf geld ophoesten, hoe dan. Van mijn spaargeld moest ik leven na het overlijden van mijn man, daar had ik niet voor gespaard. Op is op en toch ziek nu, Betaalregeling ziektekostenmaatschappij 30 euro per maand, Heb dit jaar voor het eerst vakantiegeld AOW gehad. Dat geld heb ik gebruikt om de ziektekosten-regeling af te lossen. Vakantie? wat is dat ook al weer. Vanuit het ziekenhuis gaven de artsen niet door dat ik bepaalde medicijnen niet meer hoefde. Ik kreeg ze toch van de apotheek. Moest ik toch betalen. Laten de ziekenhuizen hun administratie eerst op orde brengen. Het hele systeem deugt niet. Zo kreeg ik laatst de medicijnen van mijn man, na zijn sterven, van toen hij terminaal was. Dus mijn meisjesnaam ingevoerd. Wil niet zeggen dat dit correct verloopt als de artsen afbouwen medicijnen niet doorgeven. Tuurlijk kan de apotheek niet ingaan op wat ik ze zeg: hoef ik niet meer. Dat kan niet. Maar voor je de arts te pakken hebt die begrijpt dat dit door hem of haat doorgegeven moet worden zijn er al weken overheen. Betalen!
Ik controleer of mijn afgezegde afspraken niet toch gedeclareerd worden, niet overbodig!
Je moet gewoon niet ziek worden of aangereden of vallen, dat spaart geld uit!
Badge
oja, lees maar op de app. Dat GELDt niet voor mij, ik heb geen geld voor een smartphone, I pod of zo.Dus doordat ik ziek ben, geisoleerd, betalen moet, blijf ik geisoleerd (geen geld)
Reputatie 3
Badge +6
Indien ziekenhuizen voor "eenvoudige" behandelingen maximaal € 150 eigen risico in rekening brengen zal eerst gedefinieerd moeten worden wat een eenvoudige behandeling is. Als de behandeling die onder deze categorie valt duurder is komt het restant voor rekening van de zorgverzekeraar. Indien deze persoon in dat jaar niet zijn eigen risico vol maakt, betekent dit dat de zorgkosten stijgen met premiestijgingen tot gevolg.
Dus uiteindelijk betalen we deze oplossing met zijn allen.
Verder is het maar de vraag in hoeverre het eerlijk is ten opzichte van mensen die behandelingen krijgeb=n die niet in deze categorie vallen en metten hun eigen risico kwijt zijn.

Er zal inderdaad nadere invulling gegeven moeten worden aan welke behandelingen onder de noemer ‘eenvoudige behandelingen’ vallen. Voor nu noemt de NVZ voorbeelden als een bezoek aan de polikliniek of spoedeisende hulp voor bloedonderzoek, een eenvoudig röntgenonderzoek of een eenvoudig lichamelijk onderzoek. Verder is het inderdaad zo dat wanneer de eenvoudige ingrepen voor een minder groot deel uit het eigen risico worden gefinancierd, deze kosten elders terugverdiend moeten worden. Dit zou een premiestijging tot gevolg kunnen hebben. Dit is tevens één van de mogelijke nadelige aspecten die wij in het nieuwsbericht behandeld hebben.
Reputatie 3
Badge +6
Ik betaal nu de kosten van medische voorzieningen uit verschillende 'potten':
1. ingehouden op salaris/uitkering
2. verplichte premie aan verzekeraar
3. aanvullende premie aan verzekeraar
4. medicatie aan apotheek voor ten dele (of geheel niet) uit verzekering vergoede kosten (fiscaal aftrekbaar)
5. voorzieningen die nergens gedekt en niet fiscaal aftrekbaar (bijv. rolstoel)
6. eigen risico aan zorgverzekeraar.
Moet er nu nog een administratieve post (ziekenhuis) aan worden toegevoegd?? Ik zal daar niet blij mee zijn.

De kosten waar hier over gesproken vallen onder het eigen risico dat de zorgverzekeraar bij u int. Het idee van de NVZ zal dus geen extra ‘potje’ veroorzaken.

Reageer