Consumentenbond.nl
Vraag

Medicijn Losec Mups

• 16 november 2019
  • 24 reacties
  • 659 Bekeken

Reputatie 1

Ik ben op zoek naar een zorgverzekering, die het medicijn Losec Mups vergoedt;

Bij mijn huidige zorgverzekering staat dit medicijn op de preferentielijst;

Ondanks dat de huisarts een schriftelijke verklaring heeft opgezet voor noodzaak om dit medicijn te gebruiken (andere medicijnen veroorzaken bijwerkingen) , moet ik maandelijks aan de apotheker een bedrag bij betalen om dit medicijn te kunnen ontvangen.

24 reacties

Ik begrijp dit niet. Als een geneesmiddel preferent is, krijg je €0 vergoeding als je toch iets anders wil. Hoewel u een medische indicatie heeft om een ander middel dan het preferente middel te ontvangen, krijgt u dit kennelijk niet. Ik vermoed dat u het middel volledig zelf betaalt, dus niet een bijdrage, maar de complete factuur. (Controleer zelf de factuur). 

U moet met de apotheker in gesprek: hij moet doen wat uw huisarts voorschrijft. Hij mag afwijken als hij daarin niet gelooft. Maar hij zal dat wel moeten uitleggen en misschien kunt u hem alsnog overtuigen. U kunt bij blijvende weigering ( hij zal met een verklaring moeten komen) een klacht indienen bij de huidige zorgverzekeraar. 

Als alternatieve zorgverzekeraar kunt u DSW proberen. Vraag aan de apotheker persoonlijk of hij het wel zou willen leveren als je bij DSW verzekerd was.

Reputatie 6
Badge +6

Helaas het draait allemaal om geld en dat wordt, zo verwacht ik, in de loop der jaren alleen maar erger. Ik gebruik ook veel medicijnen en moet ongeveer de helft al zelf betalen. En daarvoor zijn geen alternatieven.Uw medicijneLosec Mups valt in de categorie van het generic product Omeprazol, en dat geven ze liever.

Hier zijn wat prijzen van de middelen uitgaande van Pantoprazol (bron farmaceutisch compas)

Pantoprazol DDD Gemiddelde prijs per dag
Generiek, maagsapresistente capsule 10mg 20 mg € 0,12

€ 0,12 vergoed

Generiek, maagsapresistente tablet 10mg 20 mg € 0,58

€ 0,58 vergoed

Losec mups, maagsapresistente tablet 10mg 20 mg € 0,58

€ 0,58 vergoed

Generiek, maagsapresistente capsule 20mg 20 mg € 0,05

€ 0,05 vergoed

Boots pharmaceuticals, maagsapresistente capsule 20mg 20 mg € 0,51

€ 0,51 bijbetalen

Gemiddeld € 0,51 bijbetalen

Generiek, maagsapresistente tablet 20mg 20 mg € 0,49

€ 0,49 vergoed

Losec mups, maagsapresistente tablet 20mg 20 mg € 0,48

€ 0,48 vergoed

Losecosan, maagsapresistente tablet 20mg 20 mg € 0,69

€ 0,69 bijbetalen

Gemiddeld € 0,69 bijbetalen

Generiek, maagsapresistente capsule 40mg 20 mg € 0,03

€ 0,03 vergoed

Generiek, maagsapresistente tablet 40mg 20 mg € 0,51

€ 0,51 vergoed

Losec mups, maagsapresistente tablet 40mg 20 mg € 0,50

De geneesmiddelen zorgverzekeringen heeft een uitspraak gedaan, zie aldaar. Na uitgebreide uitleg is de conclusie: Conclusie Op basis van de informatie in het dossier is niet aangetoond dat er sprake is van een medische noodzaak voor het gebruik van Losec Mups®️, verweerder heeft de aanvraag derhalve terecht afgewezen.

Een vergoeding maagzuurremmers nodig voor 2019? Sinds 2012 worden maagzuurremmers niet meer vergoed vanuit de basisverzekering. Maagzuurremmers voor chronisch gebruik worden wel vergoed vanuit je basisverzekering. Je gebruikt maagzuurremmers chronisch als je ze langer dan 6 maanden gebruikt. De eerste 15 dagen moet je de medicijnen zelf betalen. Wil je dit niet, dan kun je je ook aanvullend verzekeren.  Wellicht nog een mogelijkheid.

Reputatie 5
Badge +4

Ik had ook een apotheek die de “Medische Noodzaak” op het recept negeerde.
Nu heb ik een andere apotheek die dit wel respecteert.
Het betrof een heel ander middel dat van meerdere fabrikanten kwam.
Ook de samenstelling was van iedere fabrikant helemaal anders.(hulpstoffen)
Ook Menzis was het met de arts eens.

Ik snap dat ook niet, als een apotheker het met de indicatie van een arts niet eens is gaan ze daar maar over in gesprek met die arts. En hoewel ik sterk de indruk heb dat artsen hun oren wel heel makkelijk naar naar hun patiënten laten hangen en apothekers verantwoordelijk gesteld worden voor kosten waar ze helemaal geen invloed op hebben lijken toch vooral beide partijen zich te goed te voelen voor een discussie.

Onlangs maakte een bekende van mij het mee dat een apothekersassistente beweerde dat er 3 weken gewacht moest worden op een bloeddrukverlager. Dan neem je onnodige risico`s met de gezondheid van een patient. Ze mogen dan een ander merk meegeven. Maar niet elke apothekersassistente is daartoe bereid. Die laat dan een paarse krokodil zien. Voor een paar cent neemt men grote risico`s met de gezondheid van een ander.

@Jahaa U hebt toch een dokter, vindt die dat dan allemaal prima?

In dit geval heeft iemand anders het in orde gemaakt. Maar oudere en kwetsbare patienten lopen door dit beleid wel gevaar.

Hebben oudere patiënten dan geen dokter?

Beste A.Deen, er is in onze stad maar een apotheek. Geen mogelijkheid om over te stappen. En de huisarts komt na een ziekenhuisopname ook niet langs (ook geen telefoontje) om te vragen hoe het gaat. De zorg is wat dat betreft zeer schraal geworden.

Had zelf twee jaar geleden een medisch probleem maar kreeg geen afspraak. Ben langsgeweest en heb gebeld. Deze assistente is nu weg maar hierdoor blijven mensen wel met hun problemen lopen. Kreeg op het laatst alleen al stress als ik moest bellen.

De zorg valt en staat met de relatie met uw eerstelijns zorgverleners. De problemen die u schetst lijken mij meer met de personen dan met het systeem te maken te hebben. Overstappen zou ik denken, maar als dat onmogelijk is wordt het wel erg lastig.

Reputatie 5
Badge +4

Ik snap dat ook niet, als een apotheker het met de indicatie van een arts niet eens is gaan ze daar maar over in gesprek met die arts.

Nee, de apotheker kreeg een recept met MN er op.
Ook heeft de dokter persoonlijk met de apotheek gebeld voor een toelichting.
Incidentele gebruikers krijgen daar altijd het origineel.
Pas bij de herhaling krijg je de generieke.
Het is lotto welke generieke.
De generieke bevat ook allerlei overbodige hulpstoffen.
De apotheker gaf aan, dat hij zich niets aan trekt van de huisarts.
Het prijsverschil tussen beide is minimaal.
De huisarts heeft me sterk afgeraden de generieke te gebruiken.
Beide apotheken zijn van dezelfde inkoop groep.

De apotheker gaf aan, dat hij zich niets aantrekt van de huisarts.

Dat is nogal een boude uitspraak, lijkt mij voldoende voor een formele klacht.

Herken het verhaal van Wortelstamper. Als mensen die jou zorg moeten verlenen zich gaan opstellen als een robot dan krijg je niet de zorg die je nodig hebt. Het gaat inderdaad soms maar om hele kleine prijsverschillen. Het is toch triest als je dat leest en dat mensen op een forum moeten vragen welke verzekeraar (zoals FransR) alsjeblieft de medicijnen wil betalen. Het heeft naar mijn mening verschillende oorzaken. Een is natuurlijk het preferentiebeleid, maar de assistenten  zijn ook niet goed opgeleid, anders zou je oplossingsgericht mee kunnen denken of zoals in het geval van een doktersassistente niet alles van een scherm aflezen maar zelf na kunnen denken en patienten niet nodeloos afhouden van een afspraak.

Verbaas mij er ook over dat er in mijn woonplaats geen concurrentie is van een andere apotheek en dat alle huisartsen volzitten. Het is niet zo dat ik in een achterstandswijk woon, men zegt dat mensen hier graag willen wonen. Toch zijn er te weinig huisartsen en heeft de apotheek een monopolie.

Reputatie 6
Badge +6

Evenals @A. Deen  verbaast mij sommige verhalen. Soms herleven oude tijden waarin de huisarts en de apotheek op een voetstuk stonden, je niets mocht vragen, niets mocht opmerken, kortom niets te vertellen had. Ik dacht dat het al achter ons lag.

Ik heb zelf een prima verstandhouding met mijn huisarts. Het zijn twee huisartsen, vader en dochter. Niets te klagen een prima relatie. Er is wel een maar, ik woon in een dorp waar helemaal geen apotheker is. De huisarts is zgn. apotheek houdend. Over het algemeen krijg je dan voor je kwaal wat je huisarts vindt dat goed voor je is. Het is simpel het komt uit zijn eigen apotheek. En dat is geen heel moderne, geautomatiseerde apotheek. Eigenlijk maar een kleine ruimte met een loket. Ik heb de indruk dat er weinig  keuze is, en ondanks dat de relatie goed is en je alles vragen mag, krijg je dus uit de apotheek wat de huisarts voorschrijft, maar wellicht ook wat er op dat moment aanwezig is.  Maar ja zo gaat dat al jaren en dan ga je ervan uit dat het goed is.  Er zijn ook bij deze ‘huisarts apotheek’ wel vaak problemen met de medicijn verkrijging van de groothandel of fabriek/farmaceutische industrie. Groet Leo.

Ik wil @FransR nog even wijzen op mijn eerdere opmerking: “Als alternatieve zorgverzekeraar kunt u DSW proberen. Vraag aan de apotheker persoonlijk of hij het wel zou willen leveren als je bij DSW verzekerd was.”.

DSW heeft namelijk geen preferentiebeleid , maar ze spreken wel af dat de apotheek het goedkoopste levert. Bij betaling is dan mogelijk. Volgens mij is dat de oplossing. 

Reputatie 5
Badge +4

Nog een voorbeeld.
Salbutamol van Sandoz is voor velen een niet werkend middeltje.
Terwijl de originele Ventolin wel wat doet.
Gelukkig zijn er inmiddels modernere middelen die veel beter zijn.
@lara100
Ik wens niet de klos te zijn, met bijbetalen omdat een verzekeraar deze niet werkende nepper prefereert. Het is heel lastig als je hapt naar lucht en tot de conclusie komt dat het pufje niet werkt.
Dan neem je een 2e en een 3e en dan maar hopen dat iemand in de buurt is, die de dokter kan bellen.

@Wortelstamper , natuurlijk moet de zorgverzekeraar het betalen als er een medische indicatie is en ik denk dat DSW een MN ook eerder zal accepteren dan de andere zorgverzekeraars die een preferentiebeleid hebben. DSW heeft geen preferentiebeleid.

In dit voorbeeld is te zien dat de prijzen maar weinig verschillen. Je kunt bij DSW dan gemakkelijk die paar centen bijbetalen. Bij andere zorgverzekeraars moet je ALLES betalen, ook de afleverkosten. 

En een tip: probeer aan de hand van zo’n voorbeeld als de vergelijking tussen Salbutamol en Ventolin de apotheker zelf te overtuigen! Sommige zorgverzekeraars schijnen de apotheker de prijs van het duurdere middel niet te vergoeden. Misschien wil de apotheker dat in zo’n gesprek ook wel toegeven. Dan weet je toch wat de oplossing is? 

Reputatie 5
Badge +4

@lara100 
Uiteindelijk was de oplossing heel anders.
2 Glaxo inhalers vervangen door 1 ander combi middel en merk.
Werking is veel beter.

Bij Menzis moet je 2 generieke middelen 14 dagen proberen.
Als het dan verkeert uit pakt, krijg je de originele.

@lara100 
Uiteindelijk was de oplossing heel anders.
2 Glaxo inhalers vervangen door 1 ander combi middel en merk.
Werking is veel beter.

Bij Menzis moet je 2 generieke middelen 14 dagen proberen.
Als het dan verkeert uit pakt, krijg je de originele.

Menzis is niet de enige die dit verplicht stelt. Maar ik vraag me echt af, hoe het mogelijk is dat dit geaccepteerd wordt, want ik vind het onverteerbaar. Ga maar eens na: je gaat in het vervelendste geval een zieke twee keer nog zieker maken! Ik vind dit medisch niet verantwoord en mensonterend en ik schaam me dat deze maatschappij dit kennelijk normaal vind. 

Reputatie 6
Badge +6

Uw klachten in al uw topics over zorgverzekeringen zullen zeker terecht en gemeend zijn, of ze gegrond zijn weet ik niet, maar mijn vraag is heeft u al die klachten ook al eens voorgelegd aan het Klachtenkompas. Daar wordt het in elk geval beantwoord. en doorgegeven aan de zorgverzekering en altijd om antwoord verzocht en veelal ook verkregen….. zo is mijn ervaring. Heeft u dat al geprobeerd, dan is dit advies onnodig, maar anders probeer het eens, doe het eens. Groet Leo.

@L.J.F. de Ruiter , bijna alle zorgverzekeraars werken zo. Ik verwijt het dus de zorgverzekeraars, maar ook de apothekers. Apothekers zijn zorgverleners en moeten zich inzetten voor de gezondheid van de bij hen ingeschreven patiënten. Ik zei ook al dat ik het “ onze maatschappij “ verwijt, dat het zover heeft kunnen komen dat iedereen dit kennelijk accepteert. Ik hoop dat de KNMP en ZN dit ook lezen en het zou hen sieren als ze ook eens zouden reageren. 

Reputatie 6
Badge +6

Geachte @lara100 , ik begrijp echt uw zorgen en verwijten. Er is in de zorg, dus bij verzekeringen, apothekers enz. een hoop mis.  En wellicht wordt het nog erger, zie alle actuele berichten erover. Daarom ook van mijn kant gemeend, probeer uw klachten, zorgen e.d. ter plekke te krijgen, zet ze op klachtenkompas….. voor zover u dat nog niet gedaan hebt uiteraard. Veel succes en groeten Leo.

Mensen zullen meer aan de bel moeten trekken bij patientenverenigingen en dergelijke. In ons land duurt het soms wel 30 jaar voordat er toegegeven wordt dat er ergens een probleem mee is.

Geachte @lara100 , ik begrijp echt uw zorgen en verwijten. Er is in de zorg, dus bij verzekeringen, apothekers enz. een hoop mis.  En wellicht wordt het nog erger, zie alle actuele berichten erover. Daarom ook van mijn kant gemeend, probeer uw klachten, zorgen e.d. ter plekke te krijgen, zet ze op klachtenkompas….. voor zover u dat nog niet gedaan hebt uiteraard. Veel succes en groeten Leo.

Zijn het uw klachten dan niet? Bent u het ermee eens dat een patient twee keer een ander medicijn moet uitproberen, terwijl al eerder bekend was dat hij hier niet goed op reageerde? Bovendien is het twee keer “ uitproberen” nergens in de polisvoorwaarden te vinden, zodat een klacht via SKGZ altijd succes zou moeten hebben.

Reageer