Consumentenbond.nl

Medicijnen zelf betalen via eigen risico

Sinds twee jaar moet ik mijn insuline zelf betalen als ik het eigen risico nog niet gebruikt heb.
Ik vind het onzin dat ik een medicijn dat levensbepalend is, zonder insuline ga ik dood als diabeet zijnde, zelf betalen moet. Het is toch een levensreddend medicijn?

10 reacties

Badge +8
Heeft er iemand een dergelijke ervaring en/of enig idee welke stappen Theissling nog zou kunnen ondernemen?
Reputatie 7
Badge +5
Veel medicijnen vallen onder het eigen risico.

Diabetesvereniging Nederland Haal diabeteszorg uit het eigen risico.
Heb je diabetes, dan is het betalen van je verplichte eigen risico vaste prik. Gebruik je insuline, dan ben je die € 385,- in het begin van het jaar al kwijt. Daar wil Diabetesvereniging Nederland wat aan doen: wij willen dat het eigen risico voor de diabeteszorg wordt teruggegeven.

=====================================================

Welkom bij Medicijnkosten

Voor het zoeken hoeft u alleen de naam van uw geneesmiddel in te vullen (of ten minste drie letters van de naam), dus geen toevoegingen zoals tablet, capsules, sterkte of fabrikant. Indien er meerdere toedieningsvormen zijn, kies dan uit de lijst "vorm", klik daarna op de knop "zoek".

U kunt vervolgens zien:

1. of een middel in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) is opgenomen;
  2. of er eventueel nadere voorwaarden gelden, waaronder het preferentiebeleid;
  3. of u zelf moet bijbetalen;
  4. of er een vervangend geneesmiddel is dat wel helemaal wordt vergoed.
De vergoedingen voor geneesmiddelen (nog op te hogen met het uitgiftetarief van uw apotheker) worden door uw verzekeraar verrekend met uw eigen risico.

Vanaf 2019 eigen bijdrage voor medicijnen maximaal 250 euro.
Badge +8
Ha @Theissling, weet je ondertussen al iets meer? Ik ben benieuwd!
Sorry, ik doe er verder als eenling niets mee. Ik hoop dat de DVN iets gaat bereiken.
Reputatie 4
Badge +4
Insuline valt helaas onder het eigen risico, hoe belachelijk dat ook is. Dat is helaas de wet en daar kun je weinig aan doen, behalve hopen dat de belangenverenigingen strek genoeg gaan lobbyen zodat het volgend jaar anders is.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte Theissling,
Ik heb er niets aan toe te voegen. Ook ik heb diabetes al zo'n 20 jaar en heb uiteraard na de zgn. komst van de zorgverzekering de kosten alleen maar zien stijgen. Ik heb, ga het er niet over hebben, vele (ouderdoms) kwalen en moet vele medicijnen in nemen. Ik moet zo zachtjes aan de helft zelf betalen. En dus ook de insuline (gebruik ik 4x per dag,de snelle en de levermir), één geluk (hoe durf ik het te zeggen) na je 385 eigen risico houdt het betalen op. Dat is echt vergeleken bij mijn andere medicijnen een voordeeltje. Weet namelijk dat je veel medicijnen, ook vele op recept, toch zelf moet betalen, daar zijn diverse hartmedicijnen bij, uiteraard bijna alle pijnstillers, ook die op recept 1000 mg paracetamol, maar ook oxazepam, temazepam, die krijg je niet zonder recept, maar je moet ze wel helemaal betalen........ en bij iedere medicijn handlingkosten, ook bij paracetamol. Dat medicijn kost haast niets, maar met handlingkosten is het duur, dus ga maar naar de prijzenboxer drogist of de supermarkt. Dus helaas, aanvaardt het. Groeten Leo.

Buiten het eigen risico van 385 euro ben ik ook elk jaar 250 euro kwijt aan eigen bijdrage omdat ik veel medicijnen gebruik waaronder bv priadel. Omdat ze deze maar 3x zo duur hebben gemaakt.  Schandalig. 

Badge

Waarschijnlijk zijn diabetes patiënten al in het begin van het jaar door hun eigen risico van 385 euro heen. Dan LIJKT het of je dit alleen daaraan kwijt bent.

Maar waarschijnlijk komen diabetes patiënten daarnaast ook bij artsen voor andere aandoeningen. Aandoeningen die soms direct of indirect aan de diabetes zijn gerelateerd.

Wat ik bedoel aan te geven. Ja, je kunt de insuline uit de eigen bijdrage halen. Maar waarschijnlijk zijn die patiënten dan nog steeds hun 385 euro eigen risico kwijt, maar dan aan iets anders.

Advies: Accepteer dat je dit geld elk jaar kwijt bent. Je erom druk maken is zonde van je energie.

Reputatie 2
Badge +2

Heel veel behandelingen of medicijnen zijn  ‘levensbepalend’ of zelfs ‘levensreddend’. Geen reden om die buiten het eigen risico te laten. De boel moet natuurlijk wel betaalbaar blijven. In het verleden is er nog eens een regeling opgetuigd (met een enorm bureaucratische last en tegen hoge kosten, maar zo werkt de krakkemikkige besluitvorming nu eenmaal in de Nederlandse politiek) om chronisch zieken gedeeltelijk te compenseren voor het deel het eigen risico dat het gevolg is van de chronische kwaal en waarvoor de kosten dus op voorhand vaststaan in plaats van dat het een risico betreft dat iemand kan overkomen. Kon je 50 euro terugkrijgen. Natuurlijk niet het gehele eigen risico.

Het is overigens een misverstand dat je de medicijnen ‘zelf moet betalen’. Of een misleidende weergave. De verzekering betaalt én er is een eigen risico.,

Reputatie 7
Badge +7

Het is maar hoe je alles interpreteert.

Als je diabetes hebt, ben je gauw door je risico heen, omdat die medicijnen en behandeling altijd doorgaan, dus al vanaf 1 januari beginnen. Het zijn niet alleen de medicijnkosten, dus de diverse insulines en metformin e.d., maar ook de controle behandelingen, in mijn geval van het SHL-STAR. Mijn vrouw heeft hartkwalen en loopt ook ter controle bij die organisatie. o.a.  bij de trombosedienst, de diverse metingen en apparatuur. En ze zijn daar heel snel met rekeningen indienen. Dus ben je o.a. daar door snel door je eigen risico heen.

Maar er zijn ook medicijnen die je zelf moet betalen, en het aantal neemt zienderogen toe. Dat heeft niets met eigen risico te maken die moet je gewoon zelf betalen. En dan heb ik het niet over pijnstillers, maagpreparaten e.d. ook de risicopreparaten bij verkoudheid, griep, keel en neusaandoeningen, allemaal zelf betalen, nee ook zoals een ander lid al noemde, medicijnen op recept gaan. Heel veel medicijnen op recept moet je geheel zelf betalen, o.a., hart medicijnen, maar ook oxazepam, temazepam e.d., medicijnen die je ook echt op recept moet krijgen, immers ze zijn gevaarlijk. Maar daar interesseert de overheid zich niet voor en al helemaal niet dat je telkens voor al die medicijnen handlingkosten kwijt ben…… dan gaan vele mensen naar het internet. Niet boos op die mensen zijn, maar op dat fraaie stelsel. Overigens t.o.v. van bepaalde andere landen, zitten we nog goed. Groeten Leo.

Reageer