Beantwoord

Medicijnenkosten per stuk, duurder dan gemiddeld bij meerdere tegelijk

• 16 October 2015
  • 9 reacties
  • 205 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Het viel mij laatst op dat 1 flesje oogdruppels, maar liefst 55% duurder was dan de stuksprijs bij afname van twee flesjes. Desgevraagd werd verteld dat dit kwam door de bijkomende kosten (niet de 6 euro), waardoor de gemiddelde prijs van een flesje lager uitkwam bij afname van meerdere stuks tegelijk. Was voor mij nieuw.Overigens, de oogdruppels had de apotheek gewoon op voorraad.

Het is kennelijk niet te vergelijken met, wat mij betreft, koffie of brood. Drie pakken koffie / brood is gewoon 3x de prijs van 1.

Als je weinig medicijnen gebruikt ben je dus relatief duur uit.Vermoedelijk valt niemand hierover.
icon

Beste antwoord door O.v.W 26 October 2015, 20:35

Bekijk origineel

9 reacties

Zoals ik het begrepen heb worden medicijnprijzen in Nederland centraal gereguleerd en dat daar volumekorting bij wordt gegeven is voor mij nieuw. U kunt hier eens kijken of u de prijzen kunt terugvinden.

Het viel mij laatst op dat 1 flesje oogdruppels, maar liefst 55% duurder was dan de stuksprijs bij afname van twee flesjes. Desgevraagd werd verteld dat dit kwam door de bijkomende kosten (niet de 6 euro), waardoor de gemiddelde prijs van een flesje lager uitkwam bij afname van meerdere stuks tegelijk. Was voor mij nieuw.Overigens, de oogdruppels had de apotheek gewoon op voorraad.

Het is kennelijk niet te vergelijken met, wat mij betreft, koffie of brood. Drie pakken koffie / brood is gewoon 3x de prijs van 1.

Als je weinig medicijnen gebruikt ben je dus relatief duur uit.Vermoedelijk valt niemand hierover.

Geplaatst door cbw62 op Okt 16, 2015.
Ik denk dat het met de receptregelvergoeding te maken heeft. Zeg maar de gang van receptje tot het flesje oogdruppels dat klaar staat om afgehaald te worden. 1 flesje en 1x receptregelvergoeding is duurder dan 2 flesjes en 1x receptregelvergoeding
Reputatie 5
Badge +5
Voor de goede orde "Receptvergoeding" dan hebben we het over die € 6,36 (op dit moment) ? Met andere woorden: het 'aflevertarief 'Dat was in dit geval niet meer van toepassing. Die had ik eerder al betaald. Dit was een herhaalrecept. De eerste keer betaalde ik voor 2 flesjes + 6,36 en de 2e keer voor 1 flesje (zelfde recept: was voor 3 flesjes, maar de vraag was om het 3e flesje nog noodzakelijk zou zijn, vanwege herstel, of mogelijk voorschrift van andere druppels). Kortom: 1 recept voor 3 flesjes, opgedeeld in 2+1 en gewoon die 6,36 betaald.

=
De apotheek berekent medicatie die de eerste keer verstrekt wordt inclusief eersteuitgifte tarief en receptregelvergoeding. Elk vervolg recept kosten van de medicijnen en receptregelvergoeding.
OK dan berust het enerzijds dus weldegelijk op een misverstand maar Is het dus anderzijds inderdaad gunstiger om zoveel mogelijk in één te halen waar dan wel weer geldt dat u maximaal voor drie maanden mee krijgt.
Reputatie 5
Badge +5

De apotheek berekent medicatie die de eerste keer verstrekt wordt inclusief eersteuitgifte tarief en receptregelvergoeding. Elk vervolg recept kosten van de medicijnen en receptregelvergoeding.

Geplaatst door O.v.W op Okt 25, 2015.
Sorry, het ligt aan mij, maar ik snap het niet. Praktisch rekenvoorbeeld:

recept is voor: 3 flesjeskosten: 2 flesjes, 11,50 euro + 6,36 (1e afname)kosten: 1 flesje (hetzelfde recept), 9 euro.

=
Reputatie 5
Badge +5

OK dan berust het enerzijds dus weldegelijk op een misverstand maar Is het dus anderzijds inderdaad gunstiger om zoveel mogelijk in één te halen waar dan wel weer geldt dat u maximaal voor drie maanden mee krijgt.

Geplaatst door A. Deen op Okt 25, 2015.
Voor mij was dat inderdaad nieuw. Koop ik elders producten, dan geldt er veelal geen korting. 3x Paracetamol bij de drogist, of bij dezelfde apotheek, is 3x de prijs van een enkele verpakking.Maar goed, het zijn niet de kosten, ik vond alleen wat vreemd overkomen in vergelijking tot andere producten.

=
Als de receptregelvergoeding ca. 6 euro bedraagt en het flesje ong. 3 euro, klopt het bedrag voor beide keren.
Reputatie 5
Badge +5

Als de receptregelvergoeding ca. 6 euro bedraagt en het flesje ong. 3 euro, klopt het bedrag voor beide keren.

Geplaatst door O.v.W op Okt 26, 2015.
Ah, okay... Het fenomeen 'receptregelvergoeding' was voor mij onbekend. Althans, ooit wel eens van gehoord, maar tot dusver gedacht dat het om het 'aflevertarief' ging (die 6,36). Temeer omdat de bedragen niet zo heel veel uit elkaar liggen. Maar goed, weer wat erbij geleerd.Eenmalig een enkel flesje van -zeg- eur.2,50 wordt inderdaad relatief duur: 2,50 + 6,36 + iets van 6,50 (receptregelvergoeding): 15,36...Dank in ieder geval!=

Reageer