Melk duurder dan cola, waar blijft die suikertaks en wanneer wordt de BTW op groenten en fruit afgeschaft?

• 21 October 2022
  • 16 reacties
  • 242 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Deze week bij Albert Heijn: 1,5 liter halfvolle melk voor 2,09 euro. ( 0,20 euro duurder dan de week hiervoor) Een fles met dezelfde hoeveelheid cola van het huismerk kost 0,99 euro. Heel verleidelijk om hiervoor te kiezen als je het niet breed hebt. Dan heb je niet de luxe om op je gezondheid te letten. Wanneer gaat de overheid hier eens over nadenken? Op de langere termijn komen hier allerlei gezondheidsklachten van en dat betekent hogere zorgkosten.  Je hoort hier regelmatig over maar er gebeurt helemaal niets!

16 reacties

Maar, maar, maar .. “de Markt!!”

Ik ben niet heel pro-boer maar is het niet wat vreemd om te klagen dat een produkt waar enorm veel werk in zit duurder is dan het industriële suikerwater dat ze cola noemen?

Probeer daarbij eens bechamelsaus te maken van cola voor op de lasagna...

Reputatie 2
Badge +1

Kraanwater is nog goedkoper, dus mensen hoeven niet naar Cola uit te wijken als ze melk niet kunnen betalen. Het blijft toch ook een kwestie van eigen keuze.

Ik vind het geen vergelijking.
Ook in melk zitten suikers en bovendien vet.
Als je dat gaat drinken, zoals sommige mensen dat doen met cola.
Krijg je ook een enorme pens.

Ik heb het een tijdje verplicht melk moeten drinken, vanwege het werk.
Dan zie je dat melk ook geen gezond drankje is om te drinken.

Zoals mijn vader zei: Alles waar te voor staat, is ongezond.

Ik was gisteren nog in de Lidl.

Halfvolle melk €1,19/liter = €1,785/1,5 liter.

Dit is hoge kwaliteit Weidemelk van zwartbonte koeien uit de regio ten oosten van Groningen. Deze koeien lopen minimaal 1/3 deel van het jaar buiten los in de weide.

In Belgie bij de Aldi is halfvol €0,91/liter.

Als de consument gaat shoppen krijg je marktwerking in de markt.

Nee hoor bechamelsaus is duurder: https://www.ah.nl/producten/product/wi132975/grand-italia-besciamella  (In mijn ervaring is het de treurige realiteit, dat de mensen die voor 0.99 cola kopen om te drinken bij het eten, over het algemeen dezelfde zijn die bechamelsaus uit een potje meenemen, als ze al niet de kant en klare lasagna meenemen, dus totaal geen noodzaak om melk te kopen )

Nee hoor bechamelsaus is duurder:

Holy *****, 2,75 euro voor 400 g aangedikte melk met 0,5% (!) kaas, op smaak gebracht met ‘aroma's’?

Bechamel is toch een roux van boter en meel en dan melk. Daar komt toch geen kaas aan te pas?

Weidemelk van zwartbonte koeien uit de regio

Ik vind die melk van bruine koeien lekkerder.
Die heeft zo'n romige chocolade smaak. 🤓🐄

Bechamel is toch een roux van boter en meel en dan melk. Daar komt toch geen kaas aan te pas?

Chips, zit ik hier mijn keukengeheimen prijs te geven...

Ik vind die melk van bruine koeien lekkerder.
Die heeft zo'n romige chocolade smaak. 🤓🐄

Mijn vrouw zegt dat het dan biest kan ziin. Bij chocolademelk moet er nog wat bij dat niet uit de koe komt maar wat ze vroeger op de plantages in Suriname kweekten. 🤥🌲

Weer wat geleerd. Ik las dat je er ook lariekoek van kunt maken.

Reputatie 6
Badge +4

Dus u wilt dat de suikertaks wordt ingevoerd. Met die tax wordt de fles Cola veel duurder en kunnen mensen die het niet breed hebben dus en geen melk en geen Cola meer betalen. Dan blijf voor hen kraanwater als enige drankje over.

Dat Cola ongezond is weten we allemaal maar als je per week een paar glaasjes drinkt is er niets aan de hand. Dat geldt voor alle ongezonde producten, zoals al hierboven gezegd als er "te" voor staat is het niet goed.

Al dat gelurk aan frisdranken heeft puur met opvoeding te maken.
En Cola is al lang niet meer het favoriete drankje bij jongeren.
Ze drinken blikjes knetter dure Energie Drink.
Met een prijsverhoging ga je dit niet stoppen.

We leven ook in een wereld met ziekelijk veel reclame.
Dit heeft op alles wat we doen een enorme invloed.
Ga nu niet zeggen, dat reclame voor Frisdrank verboden moet worden.
Het aantal minuten reclame in het algemeen per persoon, per dag moet heel heel veel minder.

En als het boertje pesten zo door gaat, gaat de melk €4/l kosten.

Volgens mij gooien we twee dingen op een hoop, Melk net als andere levensmiddelen worden weer duurder, Cola is niet best voor je als je het vaak drinkt en is heel goedkoop omdat het uit water en suiker bestaat en suiker kost vrijwel niets, water idem.

Als mensen zich geen melk kunnen veroorloven moeten we dat oplossen. Mensen drinken te veel Cola, dat moeten we ook oplossen.

En als het boertje pesten zo door gaat, gaat de melk €4/l kosten.

Prima! Zeker omdat nu niet alle externaliteiten meegerekend worden. Boeren krijgen van de EU al MILJARDEN aan subsidies (die helaas vaak in de zakken van grote bedrijven verdwijnen overigens), en de werkelijke kosten voor de samenleving worden maar steeds onder het tapijt geveegd. (Wat overigens óók de reden is dat suiker zo goedkoop is @A. Deenalthans in de VS, en in de EU lobbyt de suikerindustrie ook stevig tegen maatregelen: https://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_marketing )

Dat is geen ‘boertje pesten’, dat is van producenten verlangen dat ze zich verantwoordelijk gedragen, net zoals dat van Shell/AH/Unilever enzovoorts wordt gevraagd. (En ja die proberen zich daar evenzogoed aan te onttrekken, maar dat is geen reden om er specifiek een te ontzien)

Reageer