Consumentenbond.nl

Meten is weten...slik nooit onnodig vitaminen of mineralen. Er is wel risico en er zijn ook bijwerkingen

• 14 januari 2018
  • 15 reacties
  • 11466 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Actieve deelnemer
  • 11 reacties
Lees altijd de ADH of het genoemde percentage....is het boven de 100% dan ben je aan het overdoseren met alle gevolgen van dien. Teun van de Keuken (monitor) en de Consumentenbond zijn al actief hierin. Je krijgt namelijk via voedsel al vitaminen binnen. LEES DE ETIKETTEN MAAR EENS.

Gaat een opnameproces van vitaminen niet goed (iets mis in het spijverteringsstelsel...) dan kan het zijn dat pillen ook niets doen....alleen je bloedwaarden verhoogd. Vals verhoogd....

In Nederland is de vitaminebranche zeer commercieel actief. Wat de consument niet weet dat slikken van bijvoorbeeld spirulina en chorella de opname van B12 blokkeert. Dat foliumzuur B12 tekort kan maskeren dus dat als je dat gaat slikken eerst je je B12 moet testen (zeker als je (neurologische) of vage klachten hebt). Ook als je zwanger wilt worden. Want heb je een sluimerend tekort dan is je kind ook het slachtoffer.

Wist je dat er diverse soorten B12 zijn en de commercie de minst geschikte verkoopt of een type onder het mom dat je een omzetprobleem hebt terwijl dat niet zo is? In de winkel is geen kennis van je stofwisseling.

Dat er vitaminen zijn waarbij je enorme angsten kan krijgen tot suïcidaal toe (staat minuscuul in de bijsluiter van bijvoorbeeld Folaat). Slik nooit multivitaminen want mogelijk slik je onnodig. Je slikt immers ook geen paracetamol als het niet nodig is.

En vitamine A D E K en ijzer kunnen stapelen. Je van een te hoog b6 maar ook foliumzuur neurologische klachten krijgt. Consument weet ook niet dat als je foliumzuur te hoog is en je een sluipende moordenaar als B12 tekort hebt je flinke neurologische klachten krijgt.

Slik nooit mulitvitaminen want ….meten is weten…slik wat je nodig hebt. Echter artsen weten weinig van vitamine en daarom gaat het ook fout. En monitoren onvoldoende.

http://www.vitamine-info.nl/over-het-vitamine-informatie-bureau/ waaruit sponsoring blijkt….

Vitamines zijn niet risicoloos.... hebben ook een bijsluiter als het goed is....en bijwerkingen

Laat je eerst testen.... sommige vitaminen werken samen dus slik je de een raakt de ander uit balans. Denk aan foliumzuur slikken…..werkt samen met B12, B6 en ijzer…..

Marijn Katan laat zich ook geregeld over de werkwijze uit...

Als je gaat slikken....laat het testen bij je huisarts. Immers de klachten kunnen echt van iets heel anders zijn... Je denkt bij moeheid aan D tekort aan dan ga je dat slikken (ook te hoog D is een risico) maar je moeheid komt van wat ander.

Kortom: gezondheidsklachten....ga naar een arts. Laat je bloed testen en slik wat nodig is. De vitamineverkoper kan niet weten waar je klachten vandaan komen. Ga niet zelf dokteren met behulp van de commercie.

Heb je een B12 tekort.... door een opnamestoornis (lees hierover bij www.B12-institute.nl) dan moet je bijvoorbeeld injecties.

Slik je medicatie...lees de bijsluiter want mogelijk ligt daar een oorzaak van je klachten...

15 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Jammer dat al die schreeuwerige reclame zonder enkele remming zomaar over ons uitgestort mag worden. Bovendien betalen we het ook nog zelf doordat de gigantische kosten daarvan in de prijs van de producten zit verstopt. Bij een normale gezondheid en een normaal voedingspatroon zal het zelden nodig zijn om extra vitamines te slikken. Inderdaad , als het nodig is , dan geen multivitamines , maar alleen datgene waar we met zekerheid een tekort aan hebben.
Reputatie 1
Badge
Fijn dat jij het ook zo ziet....
Jammer,dat u niet vermeld dat:het heel veel uitmaakt of je voeding koopt in de supermarkt,of biologisch,want in de super(niet biologisch)mist belangrijke vitaminen en mineralen.Uit onderzoek blijkt dat b.v.broccoli, van de super,70%minder calcium bevat dan biologisch geteeld,van appels moet je er
nu 3 eten inplaats van een om dezelfde hoeveelheid vitaminen binnen te krijgen,
de gevolgen van bespuiting met gifstoffen buiten beschouwing gelaten.*
Vitamine B12 word aan ouderen boven de 55 jr. in Canada,gratis vestrekt,vanwege
structureel gebrek.
Wel een,bij voorkeur een natuurarts of Orthomoluculiararts raadplegen,die hebben
een uitgebreide studie gevolgd over voeding in tegenstelling tot de reguliere artsen
(helaas)
*(Salvestrolen.aut,Brian A.Schaefer)
W.Hendriksen.
Reputatie 1
Badge
Het gaat om dat men niet naar de dokter gaat maar naar de drogist als men zich niet lekker voelt. En met verkooppraatjes vitaminen en mineralen komen zonder daarvan ook maar te weten wat het risico is. Het gaat niet om het verhaal voeding waar ik op wijs.

Ga naar de arts en laat je bloed testen.....want moe zijn is niet altijd een vitamineprobleem.
Reputatie 1
Badge
Tegenwoordig is K2 weer een nieuwe hype.....en zeer risicovol als je bloedverdunners gebruikt of een bloedstollingsziekte hebt. Onlangs op de Gezondheidsbeurs weer veel vitamineverkopers..... het wordt tijd dat de NVWA ingrijpt.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben het er mee eens dat men gezond en gevarieerd, liefst biologisch moet eten en dat men dan niet of nauwelijks vitaminen hoeft bij te slikken.
-B3 wordt wel aanbevolen omdat we nu eenmaal weinig zonlicht in Nederland hebben, met name 's winters.
-Voor mensen die vegetarisch eten is B12 aan te bevelen.
-En voor mensen die bijna of geheel plantaardig eten (vegan) is B12 absolute noodzaak!

De commercie verdient bakken met geld aan de enorme reeks potjes met allerlei vitamines en andere stoffen, vaak als multivitamine. In plaats van dat veel mensen gezond eten en gezond leven kopen ze die potjes met het idee "dat het vast wel goed zal zijn". In de praktijk krijgen ze op die manier van veel vitamines veel te veel binnen wat zelfs ernstige schade kan veroorzaken.
Het argument wat in winkels regelmatig gebruikt wordt "baat het niet dan schaadt het niet" klopt absoluut niet!
Verder is het als consument moeilijk om te weten te komen waar je nu precies goed aan doet omdat de zogenaamde "deskundigen" elkaar ook vaak tegenspreken. Bloedonderzoek kan in veel gevallen uitkomst bieden maar ook dat is een momentopname die voor veel stoffen in je bloed een dag later weer heel anders kan uitpakken. Gezond en gevarieerd eten en gezond leven en ook op je eigen gevoel en gezonde verstand afgaan is in veel gevallen misschien nog het beste.
Reputatie 1
Badge
Hoi,

Zelfs D moet je laten weten. Want een waarde tussen de 80 en 100 is prima. Want D3 kan wel toxisch worden. Ik denk dat je D3 bedoelde en niet B3.

Er zijn 2 vormen D en als je gaat slikken terwijl je een bepaalde aandoening hebt kan dat zelfs schadelijk zijn.
Reputatie 7
Badge +4
@Zoef ja inderdaad, ik bedoelde natuurlijk D3.
Beetje dom, maar het is ook allemaal zo abstract.
Wat zo ontzettend jammer is, de adviezen zijn zo algemeen. Als je situatie anders is kun je nergens een goed advies krijgen. Artsen weten heel weinig van vitamines, diëtisten ook niet echt veel meer, apothekers/drogisterijen/fabrikanten vertrouw ik niet en de orthomoleculaire arts vertelde me ook niks nieuws. Ik moet vanwege een maagverkleining een multivitamine slikken en naar mijn mening is een multi gewoon schieten met hagel. Er zitten enorme hoeveelheden in maar ik heb geen idee of ik genoeg krijg van wat ik nodig heb. Bijvoorbeeld 227% van de ADH B1 of 125% van de ADH magnesium. De adviezen van de artsen en diëtisten zijn ook niet bepaald helpend. Die variëren van "neem gewoon een huismerk" tot dat ziekenhuis wat zelf vitaminepillen is gaan verkopen. De laatste arts adviseerde de multi voor zwangeren te gebruiken. Dus wat nou goed is?
Goede voorlichting, dat mis ik in die hele supplementendiscussie.
Reputatie 4
Badge +5
Mijn collega @AntjeH heeft op onze website heldere informatie geplaatst over het nut van bijslikken van vitaminen en mineralen. De daar gepubliceerde test wees uit dat ik geen extra's nodig heb - wat kan kloppen want ik voel me prima en ben de afgelopen jaren niet ziek geweest. Maar ook Antje wijst erop dat lukraak slikken van multivitaminen kan leiden tot klachten.
Eigenlijk vreemd, dat voedingssupplementen vrij verkrijgbaar zijn... pijnstillers zonder persoonlijke voorlichting verkopen leidt tot vragen - zie ook dit topic - zou er over supplementen ook niet nagedacht moeten worden?
Reputatie 1
Badge
Interessant.....hoop dat het nog een tijdje te beluisteren is https://www.bnr.nl/podcast/beter/10339733/vitamine-pillen
Reputatie 7
Badge +4
@Wendy van den Elshout
Inderdaad vreemd dat dergelijke zaken onbeperkt als gezondheidsmiddel verkocht mogen worden terwijl ze wel degelijk veel schade kunnen veroorzaken. En dan staat Big Pharma weer klaar om de klachten met allerlei behandelingen en pillen "op te lossen". Dus de kassa rinkelt zo twee keer flink! Gezondheidszorg en behandeling van ziektes zou helemaal uit de commercie weggehouden moeten worden.
Reputatie 1
Badge
En Swiss gaat ook maar door met liegen. Gelukkig is Teun van der Keuken van Monitor daar de aanval op begonnen.
Van mijn huisarts moest ik voor mijn B12 probleem aan de smelttabletten. Jammer genoeg doen die niets als je een opname probleem hebt. Dus nu aan de injecties onder begeleiding van het B12 institute. Mijn huisarts heb ik vaarwel gezegd. Dit is namelijk gewoon basiszorg. Gelukkig heb ik een andere huisarts gevonden die wel wil meedenken.
Reputatie 1
Badge

Ik hoop dat NVWA en Reclamecodecommissie er meer aandacht aan gaat geven en meer meldingen. Zo ook Radar en Kassa. Want koop je foliumzuur staat er echt een waarschuwing op. Test B12 en sluit bloedarmoede uit….. maar wie krijgt dat advies. En dat is risico. https://b12-institute.nl/undiagnosed-maternal-vitamin-b12-deficiency-folic-acid-intake-during-pregnancy-time-to-evaluate-possible-adverse-effects/

Reageer