Niet voldoende medicijnen meegegeven door apotheek

• 28 October 2021
  • 22 reacties
  • 175 Bekeken

Badge

Via een arts van de huisartsenpost kreeg mijn vrouw een antibiotica kuur voorgeschreven. Het was in de avond, maar de medicijnen waren direct af te halen bij de 24-uursapotheek. Daar aangekomen bleek er een computerstoring te zijn, even geduld a.u.b. Mijn vrouw was koortsig, dus na 20 minuten wachten vroegen wij of het zin had bij de arts een papieren recept te vragen. Dat hoefde niet, want "ze zijn zo klaar".  Ruim een halfuur later ben ik toch naar de huisartsenport terug gelopen, en heb daar een papieren recept gehaald. Hiermee hebben we, met de nodige moeite, de medicijnen meegekregen. De volgende ochtend bemerkte ik dat er een doosje van 20 tabletten was meegegeven, terwijl ik zeker wist dat het recept was voor 21 tabletten (met daarbij de opmerking van de arts dat de kuur helemaal moest worden afgemaakt). Ik heb telefonisch contact gezocht met de apotheek, en kreeg tot mijn verbazing te horen dat dit normaal was: als er 21 tabletten worden gevraagd geven we meestal een doosje van 20 mee. Ik kreeg op bitse toon te horen dat ik, als ik die ene tablet perse nog wilde, ik hem kon komen halen. Ik heb contact opgenomen met mijn eigen huisarts, en die was even verbaasd als ik. Ik heb toen een bericht naar de apotheek in kwestie gestuurd, en gezegd die ene tablet inderdaad te willen, maar dat ik hem niet kwam halen. Chagrijnig werd mij meegedeeld dat men hierover niet in discussie wilde gaan, maar uiteindelijk is de ene tablet nog wel thuisbezorgd. Later zijn wij nog gebeld door een/de apotheker die ons omstandig uitlegde dat er echt therapeutisch of farmaceutisch geen verschil zou zijn, 20 of 21. Een argument was ook dat de tabletten standaard per 20 verpakt zitten. Mijn vraag is wat de richtlijnen zijn voor apothekers om, zonder overleg met patiënt of voorschrijvende arts, af te wijken van een recept. En wat declareert de apotheek dan vervolgens bij de verzekeraar. De apotheker zei ons dat ze het werkelijk uitgegeven aantal declareren, maar is dat wel zo?

22 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Als u echt denkt dat 1 tablet meer het verschil maakt heeft u juist gehandeld. Echter ik snap dat ze 2 strips van 10 meegeven en niet aanvullen met.1 los tablet, dat maakt namelijk nul verschil.

Heeft u enig idee hoeveel kosten er nu onnodig voor u zijn gemaakt door 1 tablet op te eisen wat ook nog bezorgd moest worden? En dan klagen dat de zorg onbetaalbaar wordt.

Als u echt denkt dat 1 tablet meer het verschil maakt heeft u juist gehandeld. Echter ik snap dat ze 2 strips van 10 meegeven en niet aanvullen met.1 los tablet, dat maakt namelijk nul verschil.

Ik denk wel je gelijk hebt maar het was dan wel aan meneers huisarts geweest om hem dat dan ook te vertellen. 

Reputatie 2
Badge +1

De apotheek moet leveren wat er voorgeschreven/gevraagd wordt. Niet zelf medicatiebeleid gaan maken.

Zo simpel is dat

De apotheek moet leveren wat er voorgeschreven/gevraagd wordt. Niet zelf medicatiebeleid gaan maken.

Zo simpel is dat

Zo simpel is het nou ook weer niet. De apotheek heeft absoluut een rol in de verstrekking van medicatie en dat is niet enkel je stopt er een recept in en na een druk op de knop ligt het klaar. Ik denk dat het idee van die apotheek verdedigbaar is maar overleggen met de voorschrijvende arts was beter geweest.

Reputatie 7
Badge +6

Apotheken hebben er in mijn ervaring een hekel aan om te moeten ingrijpen als de verpakkingseenheid niet precies klopt met wat de klant zou moeten krijgen . Ik ervaar dat bij herhalingen voor 3 maanden . Bij elke herhaalbestelling wordt me gevraagd hoeveel ik nog heb van elk medicijn . Toch krijg ik de volle hoeveelheid voor 3 maanden geleverd . Soms een complete verpakking teveel echter soms te weinig als er 20 in een verpakking zitten in plaats van de gebruikelijke 30 ) . Eerder alles herhalen omdat die ene 10 dagen eerder op is maken ze geen probleem van . Daarom ik ook niet . Toch heb ik het wel aangekaart bij hun verzoek om een enquete in te vullen . In het verleden werden wel doosjes open gemaakt als de benodigde hoeveelheid niet klopte . Als het een eenmalige kuur is die afgemaakt moet worden , zoals bij TS , vind ik dat ze nooit meer of minder mogen geven . Of de arts vragen of hij waar mogelijk rekening wil houden met de inhoud van een doos . Waarom zou een fabrikant 20 in een doos stoppen als een kuur uit 21 zou moeten bestaan ? Hier gaat iets niet goed . Als dit regelmatig gebeurt , waarom bepraten arts en apotheek dat dan niet eens met elkaar ? Ergernis op de patient afreageren deugt niets van .  

Reputatie 2
Badge +1

Zo simpel is dat

Zo simpel is het nou ook weer niet. De apotheek heeft absoluut een rol in de verstrekking van medicatie en dat is niet enkel je stopt er een recept in en na een druk op de knop ligt het klaar. Ik denk dat het idee van die apotheek verdedigbaar is maar overleggen met de voorschrijvende arts was beter geweest.

In dit specifieke geval is afwijken van een voorschrift van de arts volledig onnodig/onzinnig.

Een voorschrijvend arts kan natuurlijk ook wel eens een vergissing maken. De apotheek dient dat dan samen met de huisarts op te lossen. En nooit via de patiënt.

Kuren met getallen zoals 21 komen heel veel voor.
Doosjes met 21 zijn er meestal niet omdat er ook kuren zijn met andere oneven getallen.
Als ze gaan afwijken lees ik meestal de originele bijsluiter van de fabrikant even na.
Staat daar ook 21 voor een bepaalde kuur, hebben ze een lastige klant.
Het is namelijk de fabrikant, die de werking met 21 pillen garandeert.
De arts houd zich ook strikt aan die aanbeveling.
Mijn apotheek heeft met dit soort middelen altijd geknipte strips.

Wat ik wel meegemaakt heb, dat ik alleen pillen kreeg totdat mijn eigen apotheek open was.
Dat deden ze ook met een kuur. Dubbel kassa voor de apotheker.
De laatste jaren heb ik deze fratsen niet meer mee gemaakt.

Reputatie 2
Badge +1

Kuren met getallen zoals 21 komen heel veel voor.
Doosjes met 21 zijn er meestal niet omdat er ook kuren zijn met andere oneven getallen.
Als ze gaan afwijken lees ik meestal de originele bijsluiter van de fabrikant even na.
Staat daar ook 21 voor een bepaalde kuur, hebben ze een lastige klant.
Het is namelijk de fabrikant, die de werking met 21 pillen garandeert.
De arts houd zich ook strikt aan die aanbeveling.
Mijn apotheek heeft met dit soort middelen altijd geknipte strips.

Wat ik wel meegemaakt heb, dat ik alleen pillen kreeg totdat mijn eigen apotheek open was.
Dat deden ze ook met een kuur. Dubbel kassa voor de apotheker.
De laatste jaren heb ik deze fratsen niet meer mee gemaakt.

Dat laatste is niet correct. De gehele kuur dient voorgeschreven te worden. De enige reden zou kunnen zijn dat er een voorraadtekort is.

Zo simpel is dat

In dit specifieke geval is afwijken van een voorschrift van de arts volledig onnodig/onzinnig.

Ik wist niet dat u medisch onderlegt was? Zo niet dan had u als leek uw mening al gegeven voegt het nog een vermelden van de woorden “onnodig of onzinnig” niets toe aan uw eerdere opinie. Mocht u denken dat de kracht van de boodschap juist in de herhaling zit overweeg dan eens een onderbouwing toe te voegen om de boodschap kracht bij te zetten in plaats van deze te herhalen.

Reputatie 2
Badge +1

Ik ben medisch onderlegd. Onderlegd met een d

Ik ben medisch onderlegd.

Dus die apotheek gaat tegen de regels in, formeel of informeel, of zelfs tegen de wet?

Reputatie 2
Badge +1

Dus die apotheek gaat tegen de regels in, formeel of informeel, of zelfs tegen de wet?

Ja

Ja

Dan zou meneer dus ook een klacht kunnen overwegen of vindt u dat dan overdreven?

Reputatie 2
Badge +1

Ik snap het probleem wel: Kuur van 1 week en 3 tabl. per dag → = 21 tabl.

De strips bevatten vaak 10 tabletten. Dus moet je een derde strip aanbreken.

Reputatie 2
Badge +1

Ja

Dan zou meneer dus ook een klacht kunnen overwegen of vindt u dat dan overdreven?

Een klacht kan, maar is wel erg zwaar geschut. Hij kan het zeker bespreken. Dat lijkt me sowieso goed.

Even over de kreet ‘kuur afmaken' die is achterhaald:

RIVM: Kuurafmaken

Huisarts en wetenschap: Antibiotica kuur volledig afmaken

Stichting Geneesmiddelenbulletin 

Reputatie 2
Badge +1

Dat klopt, maar dat is niet de inhoud van het topic.

Reputatie 4
Badge +4

Voor klachten en geschillen kun je hier nog terecht. 

https://www.skge.nl/

Even over de kreet ‘kuur afmaken' die is achterhaald:

RIVM: Kuurafmaken

Huisarts en wetenschap: Antibiotica kuur volledig afmaken

Stichting Geneesmiddelenbulletin 

​​​​​​

Dat klopt, maar dat is niet de inhoud van het topic.

Als OP schrijft:

(met daarbij de opmerking van de arts dat de kuur helemaal moest worden afgemaakt)

Dan wordt dat zeker relevant...

Eigenlijk vind ik dat we niet op de stoel van de arts moeten gaan zitten. Misschien zag die wel aanleiding om dat afmaken te benadrukken. Misschien kunnen we ons enigen op de mening dat de apotheek sowieso had moeten overleggen?

Eigenlijk vind ik dat we niet op de stoel van de arts moeten gaan zitten. Misschien zag die wel aanleiding om dat afmaken te benadrukken.

Het probleem is dat (niet alleen) artsen erg langzaam veranderen en aan de hedendaagse wetenschappelijke stand van zaken gaan voldoen. Een arts is ook maar een mens en routine is een valkuil en daarnaast kan het zeer lang duren voor de nieuwste inzichten zijn doorgesijpeld. Het kan geen kwaad  je arts scherp te houden door goede vragen te stellen. Het kan wel kwaad als je er voetstoots van uitgaat dat ‘de arts het wel zal weten’.

En ja artsen vinden het vaak vervelend als er mensen binnen komen die hun ziekte bij elkaar gegoogled (om niet te zeggen gegoocheld) hebben, maar dat betekent weer niet dat je volkomen kritiekloos alles maar moet slikken.

Eigenlijk vind ik dat we niet op de stoel van de arts moeten gaan zitten. Misschien zag die wel aanleiding om dat afmaken te benadrukken.

Het probleem is dat (niet alleen) artsen erg langzaam veranderen en aan de hedendaagse wetenschappelijke stand van zaken gaan voldoen. Een arts is ook maar een mens en routine is een valkuil en daarnaast kan het zeer lang duren voor de nieuwste inzichten zijn doorgesijpeld. Het kan geen kwaad  je arts scherp te houden door goede vragen te stellen. Het kan wel kwaad als je er voetstoots van uitgaat dat ‘de arts het wel zal weten’.

En ja artsen vinden het vaak vervelend als er mensen binnen komen die hun ziekte bij elkaar gegoogled (om niet te zeggen gegoocheld) hebben, maar dat betekent weer niet dat je volkomen kritiekloos alles maar moet slikken.

Dat begrijp ik wel maar dat was niet de discussie.

Reageer