Onder de zonnebank: doen of niet doen?

• 26 februari 2018
  • 30 reacties
  • 4094 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 30 reacties
Zonnen onder de zonnebank is weer aardig in opspraak sinds de ontboezeming van minister van volksgezondheid Hugo de Jonge over zijn zonnebankbezoeken. Wie denkt dat zonnen onder de zonnebank onschadelijk is, heeft het mis. Net als bij de zon kan de uv-straling van zonnebanken je huidcellen beschadigen en melanomen veroorzaken: een veel voorkomende oorzaak van huidkanker. Lees meer over zonnebaden, uv-straling en huidkanker in ons uitgebreide gratis artikel uit de Gezondgids van juni 2017.

Toch kiezen heel wat mensen ervoor om af en toe lekker bij te komen onder de zonnebank, om verschillende redenen. Vind jij een zonnebankkuurtje ook wel kunnen? Of ga je er nooit van je leven onder? Stem op de poll of deel je mening in een reactie.

*poll resultaten zichtbaar na stemmen*

Ga jij onder de zonnebank?

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb geen enkele behoefte om naar een zonnebank te gaan. Omdat het zo schadelijk is vraag ik mij af waarom toch zo veel mensen het doen. Blijkbaar vinden zij een bruin kleurtje, ook in de winter, belangrijker dan hun gezondheid. In de zomer laat ik zonlicht ook met mate toe. Ik houd er absoluut niet van om in de hete zon te liggen bakken en ga daarom vaak pas na 15 uur naar het strand. Een uur later vertrekken veel mensen al en het is dan heerlijk om tot 21 uur of tot zonsondergang te blijven. Vaak heb je dan het hele strand voor je zelf in alle rust. Heerlijk.☺️
Voor ijdeltuiten zo'n zonnebank. Nep bruin. Ziet er niet uit en is nog ongezond ook. Vreet vast ook nog stroom. Nee dank je. Als ik bruin wil worden ga ik wel naar buiten als dat nut heeft voor dat doel. Maar voor je lol onder zoiets te gaan liggen ? Dan liever wit het jaar door 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Niet doen , Monique . Het staat inmiddels wel vast dat het linke soep is . Dus waarom zou je risico lopen ? Ook in de echte zon is niet ongevaarlijk . Daarom altijd goed insmeren en langzaam opbouwen. Maar ik moet toegeven dat kanker een rare ziekte is. Ik heb mensen gekend die alle riskante dingen deden om het te krijgen en het niet kregen . Maar andersom zie ik ook . Al met al beter onnodige risico-factoren vermijden naar mij mening.
Reputatie 7
Badge +7
Daar heb je gelijk in @E.T. Wiersum. Vermijden is wat mij betreft beter, en ook in de zon zelf ben ik voorzichtig.
Vorig jaar ging ik echter met een last minute (3 dagen van te voren geboekt) van de kou hier, naar een warm zonnig land. Rustig opbouwen was lastig, omdat ik maar een week had, en dan wil je er toch op uit en genieten. Helaas voor korte duur, want toch weer die allergie. 😉
Dat alleen al bewijst voor mij hoe schadelijk de zon/zonnebank kan zijn, maar inderdaad, kwaad met kwaad bestrijden kan ik beter laten. Dankjewel voor je bericht!
Reputatie 7
Zonnebankbruin ziet er om de één of andere reden toch anders uit dan "echt", misschien ook omdat sommige mensen van die rare witte randjes rond hun ogen hebben omdat ze een te groot brilletje opzetten? Ik word makkelijk bruin, verbranden doe ik ook niet terwijl ik toch een lichte en vrij droge huid heb. Voor mij geen zonnebank en al helemaal niet zo'n tosti ijzer. Ik heb geen claustrofobie maar daar krijgen ze me niet tussen.
Reputatie 7
Badge +6
Zo deden wij het ook , toen we nog nabij het strand woonden , Ekokok . Lekker rustig , geen parkeerprobleem en na het strand lekker op een terrasje de zon in de zee zien zakken.
Reputatie 7
Badge +6
Tja, erg he? We geraken allemaal wel eens in meerdere of mindere mate off-topic . Alleen maar prima als het bijgestuurd wordt . Ik zal dan zeker niet kinderachtig reageren en zeggen : Ja , maar hij deed het OOK. En ook niet bepaalde dingen suggereren .
Reputatie 7
Badge +6
Voor wie wat meer wil weten over huidkanker , kijk bijvoorbeeld op www.huidarts.com . Daar staat oa dat huidkanker steeds vaker voorkomt en ook heel veel andere wetenswaardigheden. Ook dat aangeraden wordt om bruiningsapparaten te vermijden . Ook op www.kwf.nl is er na enig zoeken info over te vinden. Momenteel krijgen een op de zes Nederlanders het al in een of andere vorm tijdens hun leven en dat aantal blijft stijgen.
Reputatie 7
Badge +6
Dank voor de info , Lisa. Tja , erg lastig voor ons consumenten om te beoordelen wat wel en niet waar is als de deskundigen het ook niet eens zijn. Voorlopig blijf ik maar voorzichtig. Mijn mams zei altijd : Alles met mate. Bruin willen zijn om het bruin zijn wat velen doen vind ik onzin. Ben in de zomer veel buiten , maar ik zorg dat ik niet verbrand door het langzaam op te bouwen en tijdig de huid te bedekken of de schaduw op te zoeken. Geen zonnebank voor mij en de echte zon dus ook met mate . Of het wel of niet schadelijk is, komen we mogelijk nooit met zekerheid achter.
Reputatie 2
Badge +3
@Futura Weet wel dat Brazilianen een ander huidtype hebben dan Nederlanders, een die beter toegerust is op de zon. Het is om dezelfde reden dat de niet-oorspronkelijke bewoners van Australië een sterk verhoogd risico op huidkanker hebben, en dat mensen met een donkere huid hier in Nederland bovengemiddeld vaak met een vitamine D-tekort kampen.
Reputatie 2
Badge +3
Fraukje wat je nu zegt ligt het dus niet aan de zon maar aan de huidtype wat je hebt.
Want als het alleen aan de zon lag hadden landen als Brazilië een huidkanker explosie en dat is dus niet zo.

Hai Futura,

Het hangt in elk geval samen met het huidtype. Als je sec naar dit probleem kijkt, zou het beter zijn dat niemand zich - tijdelijk of permanent - in noordelijke danwel zuidelijke richting over de aardbol zou verplaatsen. Maar dat wordt anno 2018 een lastig verhaal denk ik ✈️🙂
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben het met @E.T. Wiersum eens, en stel daarom ook voor dat we alle reacties van nu af aan weer on-topic houden. De oorspronkelijke vraag luidt wie er weleens gebruik maakt van een zonnebank en waarom. Alle andere onderwerpen mogen elders besproken worden.

Fijn weekend allemaal!
Zij die het toch doen. Beseffen ze wel welk risico ze nemen ?
Laat de mensen die reeds ernstige problemen hebben gekregen door het zonnebanken maar dat boek van Han van Rhee lezen. Als die er tenminste nog zijn. Ondertussen kan U rustig verder op de vlucht blijven gaan voor de realiteit.
Zolang je de zon ziet zakken in de zee. Is alles prima in orde. Houden zo. En een parkeerprobleem ? Dat woord heeft geen bestaansrecht. Er is echter wel een zeer ernstig probleem. Er zijn er vele malen veel te veel. Van die auto's. Hier blind voor blijven ? En daar ga je weeral. Op de vlucht. Voor de realiteit. Blijven doen zo.
Juist. U gebruikte het woord parkeerprobleem. Waar U nu voor op de vlucht gaat. Met Uw woorden. Ander topic.
Hij begint over het parkeerprobleem. Heb ik niets mee te maken. Dat is hier wel degelijk een ander topic die hij aansnijdt. En het onderwerp was hier wel bruinen onder de lamp. Hij lag reeds op het strand onder de zon en daarna zat hij op een terrasje. Van topics gesproken. Hij heeft er meteen voldoende aangebracht. Om de aandacht van het lampenbruin af te leiden ? Zou zo maar kunnen.
Ik deed het niet. Ik reageerde gewoon op wat U zei. En dat 'ook' dat komt van U. Heb ik niets mee te maken. Ik zou eens graag mensen aan het woord horen die ernstige problemen hebben gekregen door dat zonnebanken. Want die zijn er wel degelijk en in niet zo'n kleine aantallen. Hoe zit het trouwens met het wetenschappelijk onderzoek over de schade die de hierbij gebruikte lampen kunnen aanrichten ? Hier ben ik gewoon duidelijk over. Dat zonnebanken houdt volgens mij ernstige gevaren in. Ben ik mis wanneer ik zeg dat het de wetenschappers zijn die zeggen, dat die zonnebanken toch maar beter verdwijnen ? En die zeggen dat niet zo maar.
De dokters weten hier duidelijk meer over. En het aantal patiënten die er de laatste jaren al geweest zijn met huidkanker, die tevens zonnebank klanten zijn ? Ik heb daar nog nooit cijfers over gezien. U misschien ? Worden die cijfers angstvallig verborgen gehouden misschien ? Men zou er gewoon veel beter mee naar buiten komen. Mocht het ooit zover komen dat zonnebanken verboden worden zal ik daar zeker geen bezwaar tegen maken. Maar natuurlijk, achter die zonnebrandcrèmes gaat ook een industrie schuil die dit met alle middelen zullen proberen te beletten. Een voorbeeld dat uiteraard zal gevolgd worden door de zonnebank uitbaters.
Reputatie 7
Badge +6
Die auto is hier totaal off-topic , Etienne . Als je daar over wil praten , start dan een topic daarover en dan wil ik daar wel wat over zeggen.
Reputatie 7
Badge +6
Het lijkt me wijzer om door te gaan over het onderwerp. Ja , er wordt al tientallen jaren geroepen , dat die zonnebanken huidkankerverwekkend kunnen zijn . Ik ga er van uit dat dat ook zo is . Geen idee of er onderzoeken zijn geweest die dat onomstotelijk bewijzen. Maar ik neem de waarschuwingen serieus en maak er geen gebruik van en raad iedereen aan om dat ook niet te doen . Ook ( ietsje off-topic ) wordt door huidartsen om dezelfde reden te uitbundig zonnebaden ook afgeraden omdat daar ook schadelijke straling in zit.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad zijn er geluiden dat steeds meer mensen een of andere vorm van kanker krijgen , wat echter niet betekent dat dat ook altijd de doodsoorzaak zal zijn , Lisa. Momenteel is het ongeveer 1 op de 3 .Toch raar dat niet meer moeite gedaan wordt om deze massamoordenaar een halt toe te roepen , mede door alle leed waar het mee gepaard gaat. Algemeen wordt aangenomen , dat zonnebanken de kans op huidkanker sterk verhogen. Dan neem ik ook aan dat wel of niet de zonnebank gebruiken verschil maakt . Natuurlijk maakt het ook verschil hoe vaak we het doen en hoe lang we er onder liggen. Ook schijnt er verschil te zitten in het type lamp dat gebruikt wordt. We kunnen veel doen om risico's voor onszelf te verminderen , zoals ook blijkt uit de genoemde websites. Maar het is en blijft een rare ziekte , die de een wel en de ander niet krijgt . Dat maakt het onomstotelijk bewijzen van oorzaken ook erg moeilijk .
Reputatie 2
Badge +3
Bedankt voor de kijktip, Lisa
Badge +1
Ik zou iedereen willen aanraden om de boeken van Han van Rhee te lezen. Erg leerzaam..beter dan het vingertje van de dermatologen die teveel verbieden. De mens is gemaakt om buiten te leven.

In Brazilië gaan ze regelmatig de zon in. Maar bijna geen huidkanker. Wij in het westen gaan verkeerd om met de zon. Pas in mei of juni de zon in. Ga juist zo vroeg mogelijk in de zon zitten. Laat je huid wennen aan de zon. De oermens deed dat ook. De zon is geen vijand maar ook een vriend.

Huidartsen zien alleen maar ellende. Net als politie een agent die alleen ellende zien. En dus ook een andere kijk er op heeft. En dus over voorzichtig zijn. Wetenschappers zijn er nog steeds niet over eens. Het is genuanceerder.

Verder zou de wetenschap kunnen leren van de cactus en andere planten..De planten beschikken over een machanisme om de zon aan te kunnen. Planten kanker komt nog niet voor voor zover ik weet. Welk mechanische eraan vast zit weet men nog niet. Daarom zou er gedegen onderzoek naar moeten komen.

Bomen kunnen wel kanker krijgen maar komt vaak door een schimmel. Vaak bulten. Schorskanker ken ik nog niet.

Zonnebank in de winter is denk ik genuanceerder dan men denkt.

Verder zou men net als het teveel eten moeten uitzoeken waarom mensen dit doen. Vooral de mensen die verslaafd zijn zou men gedegen onderzoek moeten doen. Waarom is de zon verslavend. Bij dieren kennen we dit fenomeen niet. Ook niet bij huisdieren.
Badge +1
Fraukje wat je nu zegt ligt het dus niet aan de zon maar aan de huidtype wat je hebt.
Want als het alleen aan de zon lag hadden landen als Brazilië een huidkanker explosie en dat is dus niet zo.

Reageer