Onderhoudskosten hoortoestel vooraf betalen?

  • 26 June 2015
  • 5 reacties
  • 1577 Bekeken

Bij aanschaf van een nieuw gehoorstoestel vraagt de audicien een vergoeding van 175 € voor toekomstig onderhoud reparatie etc. Dat lijkt mij niet juist. Op een gehoortoestel gelden de normale wettelijke garantieregelingen. Levensduur is 5 jaar. Wel kunnen gebruiksdelen zoals oordopjes in rekening worden gebracht. Maar die kosten niet veel.

Iemand ervaring?

5 reacties

Vergelijkbaar? Een kleine greep van op het internet gevonden items hierover

http://www.hoorstudiorenses.nl/service.php

http://www.beterhoren.nl/service-en-contact/nazorg/Pages/default.aspx

https://www.oogvoororen.nl/webshop/hoortoestel-onderhoudsartikelen.html

http://www.intoears.nl/producten/onderhoud-service



Mijn idee: Misschien toch liever wachten tot er een defect optreedt en verder zelf onderhoud plegen. Vooral de batterijen via websites inkopen......of onderzoeken of oplaadbare gunstiger zijn voor uw toestel(len). Vooral niet aan de graag batterijverkopende (soms dure) audicien vragen.......maar zÈlf rechercheren. Misschien kunnen andere leden hierover ook verdere ervaringen delen? Vermoedelijk zijn er veel leden geÏnteresseerd aan een opgefrist info-block met test van apparaten, onderhoudscontracten, reviews van audiciens en ketens.

2012: http://www.hoortoestellen.nu/nieuws/nieuws-de-consumentenbond-velt-zijn-oordeel-over-het-advies-van-de-audicienketens.html

Beste CB, waar vind ik een statistiek over de leeftijdsstructuur van de CB-leden?
Top anrwoord, bedankt.

Ik sluit de discussie nog niet. Nog ervaringen van andere leden ?
@A.M. Nijdam

Beter u sluit uw topic niet en u laat uw notificatiemodus gewoon aanstaan. Later geplaatste (en toegestuurde) ervaringen kunnen altijd nog steeds interessant zijn.

Ik heb overigens bij de aanschaf van de eerste apparaten-set een beetje Consumentenbond gespeeld en testjes gedaan. Misschien ook interessant hoe groot de verschillen bij de batterijmerken bij mij uitviel:

Batterijen type 312, telkens zes stuks-verpakkingen gemeten: 1 - 88-100 uur Rayowac Extra Advanched € 2,39 vrij constante prestatie 2 - 32- 70 uur Power One € 2,39 tussen de 32 uur en 70 uur sterk zwankend 3 - 89- 97 uur iCellTechn platinum € 1,59 met een stabiele prestatie 4 - 68 -78 uur Duracell activair € 2,99 duurste met stabiele kortere levensduur 5 - 50- 69 uur BatterijTotaal eigen merk € 1,39 goedkoop, maar snel leeg 6 - 71- 83 uur Rayowac Extra Advanched € 2,49 doorsnee prestatie

Proefpakket van http://www.batterijtotaal.nl/hoortoestelbatterijen (er zijn ook andere aanbieders)

Overigens moet ik wel vaststellen, dat de batterijen vanaf het moment van de folie verwijderen en de lucht erbij kan, ook bij niet-gebruik, leeglopen. Het klepje openen is dus niet hetzelfde als 100% uitschakelen. Verder heeft mijn audiciën gezegd, dat de batterijen in het toestel kunnen blijven wanneer het droogtoestel gebruikt wordt.

De rekening van de zorgverzekeraar liet bijna twee jaar op zich wachten, absurd, ik was het al bijna vergeten! Vervelend, dat je dan binnen acht dagen ineens meer dan € 1.000,- moet ophoesten.

Ik heb overigens nog nooit een onderdeel hoeven vervangen, na bijna twee jaren.....

Een onderzoek waard, waarom deze apparaatjes zo duur moeten zijn. Lidl verkoopt ze als versterkers binnenkort voor slechts enkele euro's!
Het is duidelijk dat het hier gaat om leveringen door keten firma's. Daar hebben de audiciens kennelijk wel allemaal een diploma. Mogelijk vooral om te beoordelen welke hoortoestellen ze aan ons kunnen verkopen. Helaas niet voor klantenservice neem ik aan.

Zelf heb ik al een aantal jaren twee hoortoestellen, niet gekocht bij een van die ketens!!! Minstens eenmaal per jaar word ik uitgenodigd voor een onderhoudsbeurt, geheel gratis!!! Ze worden dan ook opnieuw afgeregeld, indien nodig. Vervangende onderdelen worden niet in rekening gebracht.

Batterijen moet ik natuurlijk wel betalen.

Bij dezelfde firma koop ik trouwens ook al vele jaren mijn brillen, met dezelfde service. Maar ja die maakt geen reclame op de TV. Ik heb liever de service en niet die misleidende reclame.
Aaan @CVlas

Uw reactie is interessant. U meldt een uitstekende ervaring. Maar om welke firma gaat het?

Want die informatie is ook belangrijk.

Reageer