Consumentenbond.nl
Vraag

Onterechte rekening apotheek?

• 24 december 2019
  • 13 reacties
  • 996 Bekeken

Mijn dochter heeft een aantal weken geleden haar epipen gehaald bij de apotheek. Nu bleek dat er een fout in de productie van de epipen te zijn en op verzoek van de apotheek heeft zij haar epipen omgeruild voor een anderen. Nu heeft zij twee rekeningen gehad. Eén voor de epipen die zij ingeleverd heeft en één voor de epipen die zij gekregen heeft voor de oude.

Dit is natuurlijk heel raar. Ze ruilt op verzoek van de apotheek haar epipen om en krijgt 2 rekeningen. Wij hebben de zorgverzekeraar gebeld, maar die vertelde dat wij deze klacht bij de apotheek moesten neerleggen. Dat hebben wij gedaan, maar de apotheek zegt dat wij deze klacht bij de fabrikant moeten neerleggen. Dat laatste lijkt ons echt te gek voor woorden.

Vraag; moeten wij 2 rekeningen betalen terwijl we één pen hebben en zo nee bij wie moeten wij deze klacht neerleggen.

Vriendelijke groet

13 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Degene die je iets verkoopt is ook het aanspreekpunt bij klachten en behoort dit op te lossen zonder naar andere partijen te verwijzen . Soms kan daar om een goede reden van afgeweken worden in overleg . Maar als het dan maar wel opgelost wordt . Dit soort spelletjes komt veel voor . Garantiezaken kosten veel tijd en geld waardoor men er  onderuit tracht te komen. De normale en wettelijk juiste gang van zaken was geweest dat de pen werd terug genomen en het geld terug gegeven . De apotheek dient het normaliter af te wikkelen met de fabrikant .

Volledig mee eens, je apotheek laat hier een steek vallen. Ik zou vragen of je de apotheker zelf te spreken kunt krijgen en als er geen bevredigend verhaal komt ook opstappen naar een ander. Die apotheek ruilt die pen toch om en hoort helemaal geen rekening te sturen voor die tweede pen of een credit voor de eerste.

Badge +1

De cijfers zijn schokkend, jaarlijks belanden er 50 duizend nederlanders in het ziekenhuis door medicijn fouten en dat kost een slordige 85 miljoen euro, maar hiervan overlijden ook echt mensen. En dat zijn nog voorzichtige cijfers waarin dit soort zaken nog niet zijn meegenomen.  Gelukkig was de apotheek alert en zijn alsnog de juiste medicijnen geleverd. 

Uitgegeven medicijnen kunnen alleen ingenomen worden ter vernietiging zonder creditnota en dat geeft niet alleen veel ergernis als de overheid op de stoel van de dokter gaat zitten met een preferentiebeleid, ook wordt burgers met dubbele kosten een hoop andere ongemakken opgezadeld als het generieke goedgekeurd middel toch niet passend is. 

Alleen bij aantoonbare defecten/fouten kun je bij de zorgverzekeraar een creditnota aanvragen. Maar dat is vaak mosterd na de maaltijd.

@mieppieWie 

Bedoelt u misschien dat je het medicijn niet betaald hebt en dat er ook niets te crediteren valt? Terhandstellingskosten zijn een betaling voor de service van de apotheek en worden niet gecrediteerd? Omgekeerd geloof ik namelijk niet dat wie die medicijnen ook inkoopt, geen creditnota gaat sturen voor de defecte pennen, maar dat is natuurlijk op een heel ander niveau.

Badge +1

bij een terugroep worden medicijnen geruild. dat lijkt hier ook het geval.

https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2019/09/26/terugroepactie-adrenalinepen-emerade

Hiermee kun je dus de zorgverzekeraar vragen om de creditnota. Dat had automatisch moeten gebeuren maar is kennelijk misgelopen.

Reputatie 7
Badge +7

Heb je inmiddels al meer duidelijkheid @glelie?

Beste Monique,

Excuses voor de late reactie, maar hebben weer contact gehad met apotheek en zorgverzekeraar.

De zorgverzekeraar heeft aangegeven om contact te zoeken met de apotheker om de nota in te trekken.

Dit hebben wij gedaan. De apotheker heeft aangeven de nota niet in te trekken, omdat hij dit anders ook bij andere cliënten moet doen.

Wij weten niet meer hoe verder. Heeft u nog tips?

Badge +8

Hi @glelie, als je lid bent van de Consumentenbond kun je ook contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Zij kunnen je helpen en/of eventueel doorverwijzen. Je bereikt hen telefonisch via 070 445 45 45 (op werkdagen). Succes!

Dank je wel.

Is deze apotheek onderdeel van een keten?

Nee, is geen onderdeel van een keten.

Bedankt voor uw reactie. Dat is toch een hele vervelende situatie. Dat beschaamt het vertrouwen als ze dit niet uit hun eigen netjes oplossen.

Ik gebruik al lang een online apotheek met thuisbezorging. Ze hebben een grote selectie medicijnen, uitstekende managers en overleg over de keuze van medicijnen. Toen ik de verkeerde drug bestelde, gaven ze me het geld terug. Ik raad Augustus-Apotheke aan *

*[Commerciële link verwijderd door beheerder]

Reageer