Consumentenbond.nl

Onzincadeaus bij zorgverzekeraars, waar erger jij je aan?

• 8 december 2015
  • 7 reacties
  • 2217 Bekeken

Badge
Tijdens het overstapseizoen halen zorgverzekeraars alles uit de kast om nieuwe verzekerden voor zich te winnen. Bij sommige verzekeraars regent het kortingen en cadeaus. Maar voor wie verder kijkt dan zijn neus lang is, blijkt er een hoop onzin tussen te zitten. De Consumentenbond heeft er een aantal uitgelicht:

• Bij Zilveren Kruis zijn kinderen gratis meeverzekerd voor het basispakket. Maar: dat zijn kinderen altijd al!
  • Zorg & Zekerheid is trots op beperkte premieverhoging. Na jarenlang te veel geïnd te hebben…
  • Ditzo adverteert met ‘vrije zorgkeuze’. Helaas is dat voorbij als het omzetplafond is bereikt.
  • Bij United Consumers krijg je een notebook cadeau. Maar dat geldt alleen per 2 volwassenen die voor 2 jaar tekenen.
Ik ben benieuwd wat jij het grootste onzincadeautje vind. Misschien ben je zelf ook nog opmerkelijke lokkertjes tegengekomen?

7 reacties

Ik heb iets 'gratis' gevonden bij de collega-overstapsite Independer

......een gratis tand-ongevallen-verzekering!

Zin of onzin??

Ik erger me er in ieder geval niet aan......het is 'een kadootje', dat ik echter zelf nooit zou kopen....! Mogelijk gaat het hier zelfs om een niet zo slimme en verdekte promotiestunt; een uitleg over de tand-ongevallen-verzekering, voor het moederverzekeringsbedrijf Achmea, de eigenaar van Independer.

http://weblog.independer.nl/independer/gratis-tand...
10% KORTING op alle Hema-artikelen, een jaar lang

.......als dàt geen aantrekkelijke zorgverzekering met koppelverkoop is.......

https://zorgverzekeringhema.nl/

NB. De Ohra-verzekering van Kruidvat was 2014 eerder een kruitvat.....ik zie dit niet meer terug!
Reputatie 1
Badge +2
@H.G. van Rheenen: die tandzorg na ongeval is geen vast onderdeel van de dekking bij Achmea. Wellicht wel bij een van de duurdere vorming van bijverzekeren, maar in ieder geval niet in de goedkopere versie die ik heb.

Overigens ben ik van mening dat noodzakelijke tandzorg t.g.v. een ongeval in de basisverzekering zou moeten zitten; dat risico is immers iets wat je niet zelf in de hand hebt (plotseling optredend geweld van buitenaf) en waarvan de gevolgen vooraf niet in te schatten zijn. Iets heel anders dan 'normaal' tandzorg-risico.
@B. Boxman

Inderdaad zou je ervan moeten kunnen uitgaan, dat een tandongeval-voorval standaard in de basisverzekering zou zijn opgenomen, maar dat is echter beperkt tot 18 jaar.

De Independeractie met de gratis tandongevallenverzekering bij afsluiting van een zorgverzekering, blijkt echter na een korte recherche een soort gatenkaas te zijn (niet identisch met een kat in de zak kopen):

- De actie geldt bij voorbeeld niet bij verzekeringen die afgesloten worden bij Univé, HEMA e.a.

- Independer kan géén antwoord geven op de vraag of dit bij verlenging ook gratis blijft

- Wanneer je de voorwaarden opzoekt, wordt deze verzekering een Independerpolis genoemd, die als losse verzekering niet afgesloten kan worden. Het achterliggende certificaat komt, na langere recherche anders dan eerst vermoedt, NIET van Achmea maar van ACE/group. Onduidelijk of support en de claimafwikkeling via Independer gedaan wordt..... http://www.acegroup.com/eu-en/

Voor een vergelijking met uw huidige polis alle punten nog eens alles op een rijtje:

https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/voordelen/tandongevallen-verzekering/veelgestelde-vragen.aspx
Marktwerking zou "voordelen" opleveren, maar de marktpartij met de meeste 'kennis' is daarbij in het voordeel en dat is per definitie niet de 'burger' 'consument', die al het werk voor deze marktwerking moet doen.

Het belang van een goede gezondheidszorg voor de burger, ongeacht diens vermogen om de wervingstrucs van de zorgverzekeringsaanbieders te doorzien wordt ondergeschikt gemaakt aan de mythe van de marktwerking die het optimale evenwicht tussen vraag en aanbod zou opleveren.

Gezondheidszorg is niet als een telefoonabonnement met zes maanden korting en een supermodern telefoontoestel 'gratis'. Zorgverzekeringen zijn verplicht en een basisvoorziening die 'collectief' is in die zin.
Ik ben het spoor kwijt door allerlei verborgen verschillen waarvan de gemiddelde consument de consequenties niet of nauwelijks kan overzien.Mijn behoefte is zekerheid, meer nog dan prijs, hoewel mijn budget natuurlijk ook niet onbeperkt is.Door mijn leeftijd vinden verzekeringsmaatschappijen mij bovendien riskant. Al ben ik nog zo gezond.

Door alle verwarring durf ik niet over te stappen. Stil blijven zitten. Maar of dat verstandig is....?
Badge
Mijn ergernis is de handel rondom de zorgverzekering. Oorspronkelijk was het de bedoeling geld bijeen te brengen voor degene die de pech hebben ziek te worden daarvoor stopten wij evenveel geld in een pot. Een sociale gedachte.

Het zou goed zijn als er aangetoond zou kunnen worden hoeveel geld wij onnodig betalen aan al die verzekeringsbedrijven, ieder afzonderlijk met o.a. de kantoorgebouwen, auto's, personeel, reclame om klanten af te vangen, het onderhandelen met ziekenhuizen en niet te vergeten de bonussen, allemaal betaald door mensen die zich zogenaamd verzekeren voor zorg voor het geval jeze nodig hebt. Voor de mensen die de daadwerkelijke zorg verlenen daarop wordt ook nog eens op bezuinigd, die zijn te duur.

Hoeveel onnodige tijd en stress gaat er zitten aan het eind van het jaar door de consument/patiënt die 'het bos in wordt gestuurd' om hier aan mee te moeten werken?

Hoe komen wij hier weer vanaf om weer daadwerkelijke respectvol met de zorgverlening en patiënt om te kunnen gaan.

Reageer