Consumentenbond.nl

Oogmeting bij opticien: klopt jouw meting altijd?


Reputatie 1
Badge +1
Om te werken in een brillenzaak heb je geen diploma nodig. Iedereen mag dus je ogen opmeten. De Consumentenbond vroeg zich af wat dit betekent voor de kwaliteit van je oogmeting. Wij stuurden 20 proefpersonen op pad voor een brilrecept.

Wat blijkt: de verschillen tussen de bekende optiekketens zijn groot. Maar er is geen optiekketen die duidelijk de beste is.

Andere opvallende resultaten uit de test:
  • 2 van de 5 optiekketens krijgen een ruim voldoende.
  • 1 optiekketen scoort het slechtst op de oogmeting én op de klantervaring.
Vraag hier gratis alle testresultaten aan in het artikel ‘Oogmetingen bij opticiens’ uit de Consumentengids van november 2018.

Heb jij wel eens een oogmeting gehad die niet klopte? En wat zijn jouw ervaringen met opticiens in de bekende optiekketens, zoals Pearle, Hans Anders, Eye Wish, Specsavers en Eyelove? Wij zijn benieuwd!

27 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Specsavers: ik bleef vreemd beeld houden bij dichterbij zien.
2 maal terug geweest, na 6 maanden en een 1 jaar en mijn ogen bleken goed gemeten.

3e maal toch maar weer terug na 2 jaar en iemand kwam op het idee om de bril te meten, daar was het laatste stuk leesdeel niet ingeslepen.

Eerst werd er nieuwe glazen met dezelfde sterkte aangeboden, op mijn opmerking: we zijn nu 2 jaar verder, werd besloten om een nieuwe meting met nieuwe glazen te verwezenlijken.
Goede gratis oplossing.

Bij Eye Wish wordt de afstand tussen je ogen met een apparaat gemeten, je moet naar een rode stip kijken, dit ging te snel en de afstand bleek later te klein, de scherpte lag bij beide glazen te ver naar binnen.

Jaren later naar een andere lokale opticien en deze deed alles met de hand, check dubbelcheck, prima.
Nu bij een lokale optometrist en hier ook check dubbelcheck.

Lokaal iets duurder, je hebt ook lokaal heel erg luxe dure brillenleveranciers die hetzelfde doen, maar nu in het geheel geen problemen meer en zeer goede heldere dunne glazen en licht montuur.
Voor mij geen keten meer, de zogenaamde korting via de zorgverzekeraar lijkt een wassen neus, iedereen krijgt korting die uiteindelijk geen korting meer is, de inkomsten van het bedrijf moeten uit de lengte of uit de breedte komen uiteraard, dus lijkt de controle op de producten minder en de kwaliteit minder.

Bij eyes + more zeer goede voorlichting na mijn vraag over hun metingen en kwaliteit glazen.
Zie ons als leuke modebrillen waar je goed mee kunt kijken, u heeft meer brillen in meerdere mode uitvoeringen voor minder geld.
Maar als u een heel precieze beeldscherm of precies verlopende multifocale bril zoekt met zeer heldere glazen? Dan kunnen wij dat u niet bieden.

Bij Hans Anders gekeken en daar kwam net iemand terug met een nieuwe bril en melde, ik zie allemaal cijfers en letters onderin het glas, heel lastig om goed te kijken.
Het antwoord, dit is normaal en bij alle brillen.
Ik ben direct weer naar buiten gelopen.

Even ter nuance, ook ketens kunnen goede filialen hebben hoor ik uit mijn omgeving, het hangt dan af van het personeel wat daar aanwezig is.
Goed opletten moet je overal.
Badge
Als consument kies je bij aanschaf van artikelen zeer zeker op de voorwaarden.
Nu heb ik een bril gekozen van Eyes + More want daar kun je, zonder mitsen en maren, binnen 90 dagen je bril weer inleveren, mocht deze niet bevallen.
Ook nu weer is de verkoper van een artikel welke ik heb aangeschaft weer niet opgenomen in het onderzoek, en dat steekt mij.
Overigens zijn ze nu nog bezig om mijn bril in orde te maken omdat ik klachten had.
Dus wel tevreden over de service tot nu toe.
Het artikel is gratis en het e-mailadres om het artikel aan te vragen, wordt niet voor andere doeleinden gebruikt (Vul je e-mailadres in, dan krijg je het gratis artikel meteen toegestuurd. We gebruiken je persoonsgegevens alleen voor het versturen van het gratis artikel. Voor meer informatie over hoe wij omgaan met de bescherming van persoonsgegevens, bekijk onze privacyverklaring.)

Waarom wordt het artikel dan niet in pdf online gezet?
Reputatie 6
Badge +5
En misschien klik je aan: Graag ontvang ik de wekelijkse Consumentenbond Nieuwsbrief over activiteiten, tests en acties. Bekijk onze privacyverklaring

Een reden om meer mensen kennis te laten maken met de mogelijkheden van de Consumentenbond? @Nexit
@Bert Oh, is dat de instinker? Bedankt voor opheldering.
Reputatie 3
Badge +4
Na jaren klant geweest te zijn van Specsavers ben ik overgestapt naar Hans Anders omdat de prijzen bij Specsavers omhoog gingen en ik bij Hans Anders zelfs iets minder ging betalen. Ik maak al jaren gebruik van multifocale lenzen.
De laatste oogmeting van Specsavers en de eerste oogmeting van Hans Anders gaven identieke waarden.
De contactlenzen van Specsavers waren iets dikker en lichtblauw gekleurd; die van Hans Anders zijn dus dunner en zonder kleurtoevoeging.
Het draagcomfort van die oudere lenzen leek iets beter maar dat is meer een gevoel dan een constatering.
Wat heb je aan dit onderzoek? Geen duidelijke uitkomst.
Vind de meeste onderzoeken steeds slechter, vaak onduidelijke test methode.

Bij iedere keten is wel een goeie en een slechte meter, net als in het echte leven. Je zal je dag maar niet hebben. Een paar tiende verschil tussen de ketens. En hoe was het nu bij de particuliere opticien?
Dit is schieten op een mug.

Waarom zou je trouwens lid zijn, onderzoeken staan altijd in de krant of op het internet.

Vind de consumentenbond achteruit gaan.
jammer!
Reputatie 7
Er schijnen nogal vaak verschillen te zijn bij het opmeten, ik zag in een flits zoiets op de TV, niet alleen tussen de verschillende zaken maar ook als je je ogen bij de zelfde opticien twee keer laat opmeten.
Reputatie 6
Badge +5
@John58 "Waarom zou je trouwens lid zijn, onderzoeken staan altijd in de krant of op het internet."

Niet allemaal en meestal niet de hele test, maar als je dat voldoende vind is het prima toch?

Lidmaatschap biedt meer dan allen de testen, ook allerlei adviezen en redactionele stukken en tips:
Hulp bij kwesties over aankoop, garantie en voorwaarden.
Korting op boeken, e-books en Huisbaasje.
En als je iets speciaals interessant vindt de volgende gidsen:
Consumentengids - Digitaalgids - Gezondgids - Geldgids
Reputatie 6
Badge +5
@John58 Ik heb er wel wat aan. Ze bevestigen wat ik zelf al dacht, iedereen mag opticien zijn, geen diploma nodig, mbo-opleiding is voldoende. Optemetrist is wel gediplomeerd. Ik lees wel een duidelijke uitkomst, a) de verschillen zijn groot maar een beste springt er niet uit, b) 2 van de 5 ketens zijn beter dan gemiddeld, 1 nogal slecht.

Wat ik eraan heb als consument, hecht geen al te hoge waarde aan de meting, als hij vraagt of je het nu scherp ziet en je zegt ja, dan wordt dat het en niet wat het apparaat zegt, ga bij meer een meting doen, vraag zelf naar cylinder, as, dioptrie, ga indien mogelijk naar de oogarts voor advies.
Omdat de eerste door mij bij Specsavers gekocht leesbril niet echt het lezen verbeterde - was ik zo "stom !" om een paar weken daarna nog maar een keer bij Specsavers een leesbril te gaan kopen >
Wel, ik had er dezelfde leesproblemen mee !!!
Ter informatie >> Er werd mij geen geld terug aangeboden!
Enige tijd daarna ben ik toen naar "Hans Anders" gegaan en … deze leesbril was wel goed en ik ben er nog altijd blij mee !
IK ….. ga dus nooit meer naar Specsavers
Vijf jaar geleden prima multifocale bril bij Eyewish gekocht, voldoet nog steeds goed. Gedateerd montuur, daarom naar Hans Anders, leuk monteur. Dure multifocale bril gekocht, grotendeels betaald door zorgverzekeraar. Echter, niet te gebruiken. Kunt je ogen niet bewegen in de bril, dan gelijk onscherp, dus moet voortdurend je hoofd bewegen om te kunnen scherpstellen. Mail over geschreven, zouden het willen regelen, later "nee, het is uw probleem". Is dus niet alleen de kwaliteit van de oogmeting maar ook van de bril zelf. Ik voel me misleid, maar sta met lege handen. Raad als arts wel iedereen af om een bril bij Hans Anders te kopen en liever naar een ouderwets goed opgeleide opticien te gaan. Vraag me af waarom zorgverzekeraars hier niet iets kunnen doen, bijvoorbeeld de brilvergoeding terug te halen bij dit soort snel verdienende opticiens en meer eisen stellen voor vergoeding. Bijvoorbeeld qua opleiding van de opticien. Nu is zorggeld weggegooid.
Mijn dochter moest vanaf haar 10e aan een bril. Rond haar 12e begon ze te loensen. Ik had er eerst weinig aandacht voor omdat ik dacht dat ze dat een beetje expres deed. Rond haar 14e toch maar eens naar de huisarts. Volgens hem een lui oog. Niks aan te doen. Het werd steeds erger. Diverse opticiens bevestigde de diagnose van de huisarts en telkens werd er een sterkere bril/lenzen aangemeten. Een jaar of 2 geleden, ze was inmiddels 19, ging ze ineens van - 2,75 naar - 4. En daarna draaide haar ene oog zo erg in, dat ze helemaal geen diepte meer zag en dubbel keek.

Om een lang verhaal kort te maken: ik eiste een verwijzing naar de oogarts. De oogarts constateerde dat ze veels te sterke lenzen droeg en vanaf het begin niet goed opgemeten was. Het zou met de juiste sterkte een hoop verbeteren, maar ze vermoedde dat een oogspiercorrectie nodig zou zijn. Na zes weken echter was het al zoveel beter, dat die operatie gelukkig niet nodig was. En nu, een half jaar verder, loenst ze alleen nog een beetje als ze erg moe is.

Maar ........ wat is wel de oplossing?

De test geef de verschillen aan ... dat het geen wetenschap is ... resultaten afhankelijk van omstandigheden .......
Allemaal naar de oogarts lijkt me geen optie.😎
Reputatie 6
Badge +5
"Maar ........ wat is wel de oplossing?"

Hetzelfde als bij een goede timmervrouw en/of klusjesman die je zoekt.

Vraag in je omgeving, mondeling of via Whatsapp of andere communicatie wijze, welke ervaringen men heeft met de zaak waar men b.v. de bril heeft aangeschaft.
Natuurlijk zijn er verschillen in deze ervaringen, meestal komt er toch wel een goede bovendrijven en slechtere worden wel duidelijker.
Mijn dochter kreeg op jonge leeftijd een bril aangemeten. Ze had namelijk een lui oog, (dat eerst een jaar afgeplakt moest worden) waarvan de huisarts zei dat ze er waarschijnlijk uit zou groeien later. Ze kreeg haar eerste oogmeting en brilletje bij de Specsavers. Na elf jaren van oogmetingen en brillen aanschaffen gebeurde iets bijzonders. We stonden op het punt om op vakantie te gaan en haar bril ging stuk. Er werd een oogmeting gedaan voor een nieuwe bril en de opticien van Specsavers zei dat de ogen van mijn dochter slechter waren geworden en ze een nieuwe sterkte nodig had. Ik vond dat vreemd dat ik geen klachten hoorde van mijn dochter dat ze minder goed zag. De bril hebben we toen nog niet laten maken omdat we moesten vertrekken en ze nog een oude bril had. Tijdens de vakantie heeft mijn dochter geen bril op gehad en kon alles goed lezen. Kreeg ook geen hoofdpijn. Ik hield haar goed in de gaten en testte haar thuis ook om te zien of ze geen problemen had met zien en lezen. Had ze niet. We zijn nu twee en een half jaar verder en mijn dochter, een opgewekte tiener, leeft vrolijk verder zonder bril. Heel bijzonder, die oogmeting bij Specsavers.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor het delen van je verhaal @Marijke C.. Wat fijn dat je dochter het prima red zonder haar bril. @Bert, bedankt voor je verwijzing naar dit topic. Omdat beide onderwerpen met elkaar overeen komen, heb ik Marijke haar reactie hierheen verplaatst.
Badge
Een paar jaar bij een kennis, filiaalhouder bij Greving & Greving, mijn brillen gekocht. Waanzinnig hoge prijs. ik werd werkloos en ben daarom verder gaan kijken. Na een mislukt brilletje bij een keten waar ik de naam niet meer van weet, naar Hans Anders. Daar blijkt de meest dure briluitvoering nog niet de helft te kosten en je kreeg er ook nog een tweede bril gratis bij. De brillen bevielen zeker zo goed als de vorige zeer dure bril. Op een gegeven moment besluit ik over te gaan op lenzen, maar dit keer ga ik bij drie partijen langs. Greving & Greving doet helemaal geen onderzoek zoals het volgens hun eigen site zou moeten en komt met (na eigen onderzoek) ouderwetse lenzen. Bij Eywish krijg ik uitgebreid onderzoek en uitgebreide voorlichting. Van beiden heb ik toch ooglenzen geprobeerd. Maar ik zag helaas een stukje minder goed met lenzen dan met een bril. Toen ook bij Hans Anders geweest. Daar werd aangegeven dat je met lenzen meestal slechter ziet als je een cylinder hebt, die kan namelijk niet door lenzen gecorrigeerd worden zoals bij een bril wel kan. Als ik de kwaliteit van "het zien" belangrijker vond dan "het gemak" van lenzen, het beter bij een bril kan houden. Hetgeen mij niet verteld werd bij de anderen, ook niet na klachten over het minder kunnen zien. De enige reactie was dat ze met een ander merk lenzen kwamen en met een andere maat (Greving &Greving) Kennelijk wordt er meer verdient op lenzen want anders kan ik mij niet voorstellen dat aan deze belangrijke informatie voorbijgegaan werd. Inmiddels zit ik weer gewoon met een bril op dit bericht te typen.
Reputatie 6
Badge +6
@GJF5 : Welkom terug op het forum en bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Interessant om te lezen!
Ik ben zo'n beetje 60 jaar brildrager. De keten maakt niet uit net als de optometrist van 2 gespecialiseerde klinieken. ( daar zijn de wachttijden het kortst) De individuele kwaliteiten van de al of niet hoogopgeleide opticien geven de doorslag. De metingen van de assistente van de oogarts ( inmiddels aan beide ogen van staar af) waren het slechtst.
M'n laatste bril is van Hans Anders en ik vraag me af of glazen kunnen slijten.
Het opvallendst in al die jaren is het geklungel om die stipjes op de glazen te zetten bij het passen: de stippelaar staat meestal te hoog of te laag: je moet daar goed opletten.
Je kan weg lopen met een opticien of er gebeurt een keer wat en dan heb je gelijk je zakken er van vol. Ik was altijd bij Specsavers altijd goed gegaan alleen nu drie jaar terug oogmeting zal best goed geweest zijn, alleen de bij de hand zij niet dat ik staar had. Dus een nieuwe bril een maand later slechter gaan zien en mistig naar huisarts ja staar in erge vorm naar oogziekenhuis ja dus staar in erge vorm nieuwe lenzen er in gezet een maand later waren dus al een half jaar verder Nastaar dat betekend laseren. daarna totaal een jaar later voor nieuwe bril Specsavers ogen meten andere bril gezegd wat er gebeurt was in die tijd, dood leuk werd gezegd we hebben het U gezegd dus jullie geven dan wel een nieuwe bril dan doen jullie dat alleen om te verkopen en niet te denken aan je klanten, geen excuus of korting was dus ook twee brillen in een jaar wat dus onnodig veel geld gekost heeft. Betekent dat ik daar nooit meer naar toe gaat. Dat is dus Specsavers dat noemt men dus service bij Specsavers.
Zeer tevreden over Eye Wish. Afwijkende oogmeting binnen een jaar gratis nieuwe glazen gekregen. Zeer attent daar in Delfzijl! Op tijd door verwezen naar oogarts en dat was zeer juist en op tijd geconstateerd. Complimenten en veel dank.
henk veltkamp

Altijd tevreden over Eye Wish. Een keer bij Hans Anders geweest en dat was niet goed.
Reputatie 5
Badge +4
Was vanochtend bij een plaatselijke opticiën (volgens insiders zó goed, dat de klandizie van heinde en verre komt) voor advies over mogelijkheden om beter te kunnen lezen. Ik maak gebruk van een grote leesplank en zoek eigenlijk iets wat tekst vergroot en je op zo'n leesplank kunt monteren. Dat was er niet, wel leeslinealen (maar die vervormen de tekst) en een handwerkvergrootglas dat je om kunt hangen (maar dat in slechts één sterkte). En alles in kunsttof en daar wil ik nu juist van af want het is gevoeliger voor slijtage (en dus troeblering) dan glas. Ik doe de oogoefeningen van J. Barnes, die ik door specialisten al eens verketterd hoorde maar die mij prima bevallen, en gebruikte tot nu toe van die goedkope kunststof brilletjes in verschillende sterktes. Pas onlangs kwam ik tot de ontdekking, dat het "glas" daarvan enigszins troebel is en dat veroorzaakt ongetwijfeld een extra inspanning voor de ogen.

Ik vond het wel opmerkelijk, dat mij gevraagd werd naar de gebruikte lichtsterkte bij het lezen, maar dat mijn constatering, dat ik bij verschillende lichtsterktes ook verschilende leesbrilsterktes nodig heb, kennelijk ongebruikelijk was. Zo lees ik bij uitzondering 'snachts wel eens met een sterke.leesbril bij gedempt licht omdat sterke verlichting het daarna inslapen een stuk moeilijker maakt. Ik kwam in elk geval tot de conclusie, dat ik tenminste twee leesbrillen (met glazen lenzen) nodig zal hebben; 'eén voor lezen bij zonlicht en één voor lezen bij bewolking. Dat gaat meer dan EUR 400 kosten maar ik overweeg het desondanks.
Badge
Een mogelijkerwijs 'domme' aanpak, maar zonder toestanden en kosten bij opticiens, leest u hierna. Ik, 75 jarige HBO-er, koop regelmatig lowcost leesbrilletjes van - 2,5 of - 3,0, die op elke straathoek te koop zijn voor verwaarloosbare prijzen. Deze gebruik ik voor ver én dichtbij. Ik heb ze écht nodig. Het gaat prima en ben erg tevreden. Ik verwacht, dat een bepaald soort anderen, zoiets ook zou kunnen doen. Laat je niet gek maken door allerlei theorieën. Zo dom nog niet?

Reageer