Oogmeting bij opticien: klopt jouw meting altijd?

• 30 October 2018
  • 33 reacties
  • 16811 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Om te werken in een brillenzaak heb je geen diploma nodig. Iedereen mag dus je ogen opmeten. De Consumentenbond vroeg zich af wat dit betekent voor de kwaliteit van je oogmeting. Wij stuurden 20 proefpersonen op pad voor een brilrecept.

Wat blijkt: de verschillen tussen de bekende optiekketens zijn groot. Maar er is geen optiekketen die duidelijk de beste is.

Andere opvallende resultaten uit de test:

• 2 van de 5 optiekketens krijgen een ruim voldoende.
  • 1 optiekketen scoort het slechtst op de oogmeting én op de klantervaring.

Vraag hier gratis alle testresultaten aan in het artikel ‘Oogmetingen bij opticiens’ uit de Consumentengids van november 2018.

Heb jij wel eens een oogmeting gehad die niet klopte? En wat zijn jouw ervaringen met opticiens in de bekende optiekketens, zoals Pearle, Hans Anders, Eye Wish, Specsavers en Eyelove? Wij zijn benieuwd!

33 reacties

Badge
Wil iemand haar/zijn ervaringen met de optiekketen Fielmann met mij delen?
Badge
Ik ging voor Eyelooooooove...

September 2018.

Eyelove heeft geen eigen vestigingen. Ik moest naar de Nijmeegse Trekpleister.

De winkelmeisjes die me hielpen hadden ws. een dagje een training-bril-aanmeten gevolgd. De eerste had zitten slapen want ze snapte niks van het apparaat om mijn ogen te meten. De tweede wel.

Maar de eerste nam het daarna weer over. Het proces verliep bijzonder amateuristisch en gaf weinig vertrouwen.

Ik heb voor €79 toch een -hoop ik, denk ik- goede bril.
Badge

Nee.

Ik ging een maand geleden naar Hans Anders, omdat mijn oude bril daar ook vandaan komt, en die is qua sterkte goed, alleen zijn de glazen dusdanig versleten, dat ik echt wel een nieuwe bril nodig heb. En dat vind ik op zich ook niet heel gek, na 12 jaar.

Het resultaat was echter niet best. Mijn telefoon was met de nieuwe bril namelijk niet rechthoekig meer, van dichtbij, maar enigszins scheef, als een parallellogram. En toen ik daarover begon, werd er wat aan de bril gebogen, en werd er verder vooral gezegd dat ik 2 weken moest wachten, omdat je nu eenmaal moet wennen, wat onzin was, want aan het multifocale was ik al binnen een paar dagen gewend, net als bij de vorige bril. En in een nieuwe meting had de dame geen zin.

Daarom afgelopen dinsdag ook even langs de Pearle, op afspraak, voor een oogmeting zonder bril, waarbij ik duidelijk maakte dat ik die gewoon wilde betalen. De mevrouw daar boog eerst ook even aan de nieuwe bril, en legde ook uit waarom, maar dat hielp niet genoeg. Ze besteedde ook duidelijk meer tijd aan de meting, en deed eerst ook een oogdrukmeting, en een vooronderzoek met een refractor, en liet me nog een soort losse verrekijker gebruiken, om de pupilafstand voor het lezen te meten. Daarna ging ze verder met het bekende werk, het voordraaien van lenzen, mij dingen laten oplezen, en de bekende vragen van beter of slechter.

Toen ze de meting met die van Hans Anders vergeleek, viel direct op, dat de sterkte die Hans Anders voor mijn rechteroog nodig vond ¾ hoger lag dan bij haar, en waarschijnlijk te hoog was. Ze vertelde me ook, dat ze bij plus-glazen liever ¼ lager kiest, omdat iets te sterk betekent dat je niet goed in de verte kan zien. Ze demonstreerde dat ook, door een 1/4-min-glaasje voor mijn nieuwe bril te houden. En omdat ik al eerder een te sterke bril had gehad, door een oogarts! gemeten, leek haar verhaal me wel juist.

Vandaag weer terug naar Hans Anders, met de meting van Pearle. Die leidde tot irritatie, en de opmerking dat ik de dame blijkbaar niet echt vertrouwde, wat waar is. Ze kon er niets mee, en wilde per se zelf weer meten. En daarbij kwam ze voor mijn rechteroog weer hoger uit dan Pearle. Ze kon er met hangen en wurgen wel iets minder van maken, maar afgaand op wat ik beter vond, bleef ze bij de conclusie dat er eigenlijk niet zoveel mis was, waarop ik haar confronteerde met het feit dat ik met rechts in de verte echt niet scherp zie, met die nieuwe bril. Ze bestelde dus toch maar een nieuw glas, denk ik ½ dioptrie zwakker dan in haar vorige meting.

Als ik naar mijn verleden kijk, was de benodigde sterkte rechts vrijwel altijd minder dan links, en ook dat heb ik verteld. Haar geloof in zichzelf en de meting was echter niet te verminderen. En omdat ik door mijn focus op zicht te laat ontdekte dat het montuur me ook niet zo heel erg bevalt, mocht ik dat ook niet meer omruilen, want daarvoor was de termijn nu te laat.

Er is beide keren ook geen oogdruk gemeten, ondanks dat ik nu ouder dan 60 ben, en ook de refractor bleef ongebruikt, terwijl ik beide apparaten wel in de winkel zag staan.

Ze speelde het overigens ook nog klaar om het verschil in tijdstip als argument te gebruiken, wat me best raar lijkt, omdat er bij mijn linkeroog vrijwel geen verschil was. Ik denk dus aan een systematische fout, en ook zeker aan een systematisch verschil in benadering.

Reputatie 6
Badge +6

Ik heb in het verleden iets dergelijks meegemaakt, maar dan andersom.
Toen ging Pearl compleet de mist in en wilde geen nieuwe meting doen.
Op mij 17e werd al geconstateerd dat is een oog afwijking van -1 heb, de metingen varieerden over de tijd wel eens naar -1,25, maar veel verschil maakte dat niet uit voor mij.
Ik ben nu 67 en de afwijking is nog steeds hetzelfde.
Hét grote voordeel wat ik er nu van heb, ik heb geen leesbril nodig en gebruik de bril alleen in de auto.
Maar één keer was er een meting bij pearl dat een van de ogen -2,75 was, ik zij toen direct al dat dit niet kon kloppen, maar de medewerker wist van geen wijken: IK heb dat zo gemeten dus is het zo.
Ik kon dus ook niks met die bril, keek er scheel door.
Later is er door een andere medewerker toch een nieuwe meting gedaan en toen rolde de -1 er weer uit.
Wel heb ik toen gratis een nieuw glas gekregen, ze erkenden toen wel dat het hun fout was.

Het tijdstip en vooral de weersomstandigheden kunnen inderdaad invloed hebben.
Als je op een gure winterdag buiten rond loopt en dan zo'n verwarmde winkel binnen loopt heeft dat behoorlijk effect op je ogen.
Beter is dan om minstens een kwartier te acclimatiseren in de winkel.

Het verloop van de afwijking gedurende de dag is bij mij ook groter als bij een ander.
Ook de automaat, meet mijn ogen vaak verkeert.
De juiste bril maken na de meting, is ook moeilijk voor sommige opticiens.

Badge

Dat van dat tijdstip wist ik niet, maar als het effect sterk is, zal een opticien daar ook rekening mee moeten houden, en dan gaat ze eigenlijk ook al de mist in als ze op basis van 1 meting zomaar een bril voor mij bestelt. Daarmee neemt ze dan immers een risico, dat zich in dit geval wreekt. Ik blijf het dan wel raar vinden, dat het effect alleen bij mijn rechteroog groot is, en bij mijn linkeroog niet, terwijl juist dat veel meer correctie nodig heeft. Bovendien was ik doordat ze nog met een andere klant bezig waren al redelijk geacclimatiseerd, en daarnaast was het weer deze week ook redelijk stabiel.

Wat me in dit geval toch het meest opviel was het verschil in werkwijze. De opticien bij de Pearle nam namelijk veel meer tijd voor de meting, en zette ook meer apparatuur in, terwijl die ook bij Hans Anders wel aanwezig was, maar juist niet werd gebruikt. En op het recept kan ik zien, dat de laatste ook geen PD voor het leesgedeelte mat, terwijl dat bij Pearle wel is gedaan. En ook alleen bij Pearle kreeg ik het verhaal dat ze liever iets minder sterk voorschreef, om problemen met in de verte zien te voorkomen. Als een bril iets te zwak is, accomodeer je bij verziendheid vanzelf iets meer, wat wel enige inspanning kost, maar als die te sterk is, kan je niets.

Het grootste probleem was voor mij nu eigenlijk de houding van de persoon. Ze was op haar teentjes getrapt doordat ik een meting door Pearle had gedaan, terwijl ik dat juist expres deed, omdat ik al verwachtte dat een nieuwe meting met dezelfde apparatuur, en door dezelfde persoon, niet veel verschil op zou leveren, wat ook zo was.

Een ander verschil was dat de Pearle 3 opticiens in dienst waren, waarvan er die dag 2 aanwezig waren, terwijl er bij Hans Anders maar 1 was, waardoor ik geen kant op kan.

Overigens heeft een oogarts mij 40 jaar geleden ook een keer een te sterk recept gegeven, onder het motto dat ik veel moest lezen. Ik moest toen tijdens mijn rijexamen over mijn bril heen kijken om een nummerbord op 25 meter afstand te lezen. De glazen zijn toen door de Brilmij gratis vervangen.

En verder denk ik dat ik komende week maar eens bij de Eyelove langsga voor een beeldschermbril. Dan weet ik meteen wat die automaat doet, en neem ik ook het recept van de Pearle mee. En daar kunnen ze bij de Eyelove wel tegen.

Reputatie 5
Badge +3

@Borgsteede  Het is allemaal niet zo zwart wit.. Paar opmerkingen:

• De meeste mensen beginnen pas bij een afwijking van 1,5 echt te merken dat ze niet meer voldoende zien. 
  • 's morgens zijn je ogen meer uitgerust en geven een lagere meting (dit verschil kan wel oplopen to 0,75 t.o.v einde van de avond. 
  • Neem de tijd om te acclimatiseren voor een oog meting en zet eventueel je bril af om ze nog wat rust te geven.
  • Na je 45 'ste worden ogen weer beter al je bijziend bent .. dit kan resulteren dat je elk jaar een nieuwe bril zou kunnen aanmeten. 
Badge

Ik snap het, maar de tijdstippen lagen vrij dicht bij elkaar, en bij mijn linkeroog, dat de meeste correctie nodig heeft, waren de verschillen vrijwel nihil.

Probleem hier is, dat bij verziend een overcorrectie funest is, omdat je dan niet scherp in de verte kunt zien. En dat is iets, waar de opticien van de Pearle zelf over sprak, en er ook nog naar handelde, terwijl die van Hans Anders er niets mee leek te doen.

En zij bevindt zich hiermee in het gezelschap van een oogarts die me in de jaren 80 al bijna 20 jaar kende.

Het grootste probleem hier is haar attitude, het niet in discussie willen gaan, net als die oogarts van toen, met zijn ervaring. En als er dan in die vestiging ook geen andere opticien is, dan is er geen enkele check, behalve bij Pearle.

En als je daar dan niet tegen kan ...

Reageer